[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:38

Ik verbaasde mij ook nog over de hoeveelheid knutten vandaag. En dat voor november. Maar goed, het is nog warm en veel regen/vocht, ideaal voor de knut helaas.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:57

Ik heb vermoedens dat mijn paard helaas ook wat schuurt. Heb dr nog nooit zien schuren, dus gelukkig niet heel erg, maar kwam foto's tegen van een jaar terug en merk dat dr manen en staart nu wat dunner zijn dan toen ik dr kocht.
Dus de kans lijkt me groot dat ze toch af en toe wat schuurt. Niet heel erg gelukkig, maar ze heeft wel een beetje een zielig voorplukje en staartje nu :+

Heeft iemand ervaring met bepaalde voedingssupplementen die schuren verminderen en haargroei stimuleren?

Ik voer dr trouwens vitalbix breed & grow. Ze is 2,5 (appaloosa). Overdag staat ze vaak op de wei, 's nachts op stal (met hooi).

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:26

Zie je haar schuren? Appaloosa’s raken ook wel eens ‘zomaar’ hun manen en staart kwijt helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:31

Ik heb inmiddels een dag of 3, 4 zonder de deken en dat gaat aardig. Nog wel wat jeuk, maar geen nieuwe plekken meer. Alleen z'n hoofd nog hier en daar een wondje.
Maar verder een blij paard met een heerlijk modderige dikke wintervacht <3

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:28

Ik heb de deken inmiddels iets van 1,5 week af (alles lekker de was in gegaan, met het idee de laatste was voor het seizoen). Wel de regendeken nu op.

Dat ik er zondag even was leek het goed te gaan, dus hoop dat het zo blijft!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:46

Afbeelding

Hier nog steeds jeuk en plekjes onder de buik. Ik heb nu een stuk kaal geschoren als probeersel. Maar anders moet ze een groot stuk geschoren worden wat heel lelijk gaat worden := Durf niet zo goed, maar ben bang dat het wel beter is. Het gaat aan 1 kant van navel tot halverwege flank dus wel echt heel lelijk :=

Ik heb iig nog niet iets gevonden wat helpt. Diverse maken gewassen. Mocht iemand nog tips hebben, graag! Y;(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:52

Smeer je er nog iets op?

Vind de huid er ook erg droog en schilferig uit zien. Kan me goed vorostellen dat het jeukt.

Afkrabsel laten nemen en testen via de DA een optie?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:17

Nee nog niets opgesmeerd ivm d'r vacht. Alleen gewassen met shampoo van skincalmin en peppa zeep. Heb t vanmorgen kaal gemaakt en beetje lotion van een stalgenoot erop gesmeerd, skincalmin reliëf lotion

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:16

Ik smeer door de vacht heen in de zomer. Maar heb de binnenkant liezen geschoren nu met de wintervacht. Geluk van een witte huid en een bijna witte vacht, dat zie je alleen als je erg dicht bij staat.

Zou gaan smeren, idd iets van skincalm, sweetitch of bv aloe vera. Die huid oogt erg droog.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:17

Zou je scheren ook aanbevelen? Heb nu een klein stukje gedaan. Maar het loopt tot halverwege d'r flank.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:25

Als het echt een dikke vacht is zou ik dat wel doen, dan smeert het makkelijker, aan de andere kant heb je dan wel eerder schuurplekjes van het scheren of het zand. Lastige keuze.

Die van mij is zo'n teddybeer dat ik wel moet. Dat vele haar jeukt haar ook, dus die scheer ik in deze tijd de navel en binnenkant achterbenen kaal en dan is het tegen de 'echte' winter wel weer wat aangegroeid.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:21

Tancreda4 schreef:
Zou je scheren ook aanbevelen? Heb nu een klein stukje gedaan. Maar het loopt tot halverwege d'r flank.

Zou ik wel doen. Het lijkt alsof er wat broei in de dikke vacht te heeft gezeten en daardoor ook soort rainrot achtige plekjes zijn ontstaan. Paardlief hier had dat ook en verdween snel na het scheren en keer wassen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:27

@Tancreda4 ik heb even een foto voor je geprobeerd te maken.
Hier zie je dus binnenkant been en de buiknaad die ik scheer om zo te kunnen smeren en de jeuk te verlichten. Merk ook dat ze zo makkelijker krabt (wat die van jou niet meer kan, met het pootje omhoog) en daardoor minder krabt.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een week of 4 geleden geschoren op 3mm en doe ik nog een keer als het nodig is, maar voor nu is het afdoende.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:10

Dank je voor de foto's! Idd wel fijn en meer ademend dan zo..

Heb de tondeuse toch maar gepakt... := := Maar eronder was het nog nrustiger dan dat ik dacht, dus denk dat het wel goed is. Voor nu 1x met betadine gewassen.

Afbeelding

Skincalm lotion is besteld. Voor nu een stukje ingesprayed met huid en wondjesspray van horseflex. Mocht ik proberen van een stalgenoot.

Nickee_ooe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:52

Ik kom even binnenvallen in dit topic.
Wij hebben 5 minis waarvan 4 in meer of mindere mate zomereczeem hebben _-:(
Twee zijn volle broer en zus, die andere 2 zijn vader en zoon (beide al lang gecastreerd). Oma van 30 heeft nergens last van..

Ik loop ook al jaren te klooien, maar dit jaar was bij uitstek het beste jaar. Daarom wil ik delen wat ik dit jaar anders heb gedaan, misschien heeft iemand er iets aan.

Ik heb lang met natuurlijke vliegensprays gewerkt (lavendel, kruiden noem het maar op), maar hier hielp niets echt goed. Vorig jaar midden in het seizoen begonnen met 'Effol' Insect Attack+. Dit is nauurlijk chemisch, maar omdat ik er zoooooo klaar mee ben (ponys die niet meer weten waarze het moeten zoeken), wilde ik het toch proberen. En het helpt.

Daarnaast krijgen ze sinds dit seizoen 'Bokashi' door het voer ('voer' is een groot woord: een paar pellets zodat ze de kruiden etc eten). Dat heb ik gekocht bij EM-Süd in DL (wij wonen in Oostenrijk). Daarnaast kregen ze al knofloof, brandnetel, hennepzaad, zink, leinsamen en vita-kiesel. Aan het eind vd winter tot in de zomer Bierhefe. Ik heb een tijd een kant-en-klaar eczeemvoer gehad, maar heb nu alle bestanddelen extra gekocht, zodat ik het per pony kan afstemmen, bovendien is het goedkoper.

Wij hebben geen eczeemdekens omdat die binnen 30 min kapot zijn.

Ze gaan niet langer dan 4 uur per dag op de wei; ruim voor zonsondergang zijn ze weer 'binnen' (stal met 24 uur grote uitloop).
Ik heb gemerkt dat het in de herfst toch weer wat opgelaaid is en ik vermoed dat het komt omdat er een paar fruitbomen in de weide staan, waarvan ze dan het rijpe fruit gegeten hebben. Om die bomen dan een touwtje zodat ze daar niet meer bij kunnen. Ik let er ook op dat ze bij koude nachten, niet gelijk 's ochtends naar buiten gaan, maar eerst wat later, zodat de fructose in het gras weer minder is (ooit eens gelezen).

Ik scheer ze in de lente, zodat ik probleemplekken goed kan behandelen. Daar heb ik (ook bij EM-Süd) een creme met EM (effektive Mikro-Organismen), die goed lijkt te werken.

Zo, heel verhaal. Misschien staat alles wat ik zojuist geschreven heb al ergens in het topic, maar misschien heeft iemand er toch iets aan.

Fijne zaterdag!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:32

Tancreda4 schreef:
Dank je voor de foto's! Idd wel fijn en meer ademend dan zo..

Heb de tondeuse toch maar gepakt... := := Maar eronder was het nog nrustiger dan dat ik dacht, dus denk dat het wel goed is. Voor nu 1x met betadine gewassen.

[ [url=m/Os34o3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Skincalm lotion is besteld. Voor nu een stukje ingesprayed met huid en wondjesspray van horseflex. Mocht ik proberen van een stalgenoot.

Dit leek zo'n goed idee. Ik heb t op 3 mm geschoren en daarna gewassen en paar dagen olie achtig spray gebruikt (wondjes spray van horseflex). Het leek eerste dagen rustiger. Maar vandaag de fout gemaakt om nogmaals met betadine scrub te wassen... blijkbaar was het super pijnlijk en ze heeft nu ook last van d'r deken. Als het zo pijnlijk blijft dan maandag toch even de da bellen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:11

Die van mij blijkt nog jeuk houden helaas. Vanaf welke temperatuur hebben jullie de ervaring dat de deken af kan? Ze heeft nu een regendeken met hals op, maar haar buik is nu kriebelig.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:25

Er zitten nog steeds veel vliegjes.. Mijne was dit weekend weer boos, want zwarte vliegen op dr lijf zodra de deken afging..
Nu staat die van mij onder winterdeken, is geschoren inmiddels. Maar wel met hals. Het is gewoon nog te warm helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:11

Die van mij heeft ook nog jeuk, maar staat wel zonder deken. Tis lang niet zo erg als normaal.
Wanneer de deken af kan is als het koud genoeg is. Vorig jaar was dat per 1 november kan ik me volgens mij herinneren..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:17

hier nachtvorst gehad en vanaf zaterdag zonder deken. Ze is niet jeukvrij maar dat is ze nooit eigenlijk. Wel valt het schuren mee, is het rustig qua huid enz.
Vanavond even goed checken hoe ze nu staat na 2 dagen toch wat warmer en 'droog'. Anders gooi ik de deken er nog weer op. Met een week hebben we weer nachtvorst als het goed is.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:54

Hier ook nog steeds zwarte vliegen. Zelfs mijn jonkie zonder eczeem is regelmatig nog aan het trappen onder dr buik. Hoop oprecht dat het snel goed gaat vriezen.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:36

Ik ben benieuwd hoe het momenteel met de jeuk gaat bij jullie?
Hier vlak bij zee hebben we momenteel overdag temperaturen van rond de 10 graden en de nachten van rond de 6/8 graden
Mijn ukkie heeft sinds een week of 2/3 weer wat jeuk merk ik.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij niet specifiek sme heeft, maar waarschijnlijk een bredere allergie op insecten.

En weet iemand of de Highlander Plus Eczeemdeken van Shires het zelfde valt qua pasvorm als de Horsegear exceemdeken? Ik moet voor mijn uk een nieuwe deken hebben voor komend seizoen, maar de horsegear is momenteel nog niet leverbaar in zijn maat en de highlander wel..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:11

Ik heb er afgelopen zomer 4 gehad met jeuk, maar nu al lange tijd niks meer. Toevallig de afgelopen dagen weer 2 gezien met lichte kriebel. Ik vermoed teveel suiker in het hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:03

Die van mij is ook weer aan t jeuken ja >;)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:59

Van mij is jeuk vrij gelukkig.