[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:35

Ja ik weet t niet met de hypo balance.
Hij had NL ook tijdje bodybuilder gehad van mijten en las hier op bokt dat iemand op een Duitse site gelezen had , dat daar enorm veel suikers in zat terwijl er van niet gezegd werd, alleen melasse maar geen %. Mss dat ie daarom licht HB staat?
Is zo moeilijk. Weet het niet goed meer. Nu ik de BB niet meer geef, toch even kijken wat de hypo balance doet?
Echt lastig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:38

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat hij door de hypo balance nu HB is. Daar zit een andere oorzaak achter. Maar het zou wel fijn geweest zijn dat de hypo balance zo goed had gewerkt dat HB voorkomen had kunnen worden natuurlijk.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:41

Ja dat bedoel ik.. zal ik het potje opmaken en afwachten?
Nee dat HB zal daar niet aan liggen.. denk dat de BB ook oorzaak is ,en de kou.
BB is bodybuilder

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:46

Bodybuilder van welk merk ?

tylando

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:52

Mijten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:56

tylando schreef:
Mijten

O ja, met rijstzemelen. Ik snap heel dat product niet :o Hoe kan je nou spieren aanzetten van rijstzemelen ? Zitten daar dan zoveel eiwitten in ????

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:47

Maris schreef:
superlotje schreef:
Ik ben afgelopen week gestopt met prascend. Kon het gewichtsverlies en het weigeren van eten niet meer aanzien. Pony eet nu met plezier alles op wat haar voorgezet wordt. Ik begrijp dat ik een risico neem. Eerst wat kilo's bijkomen en dan ga ik wel nadenken hoe nu verder.

Misschien die hypo balance ? Alhoewel die bij Tylando niet phelemaal goed beviel .....

Ze krijgt nu 18plus, senioreres priores en sinds net ook luzerne. Gaat er allemaal zonder problemen in nu. Sterker nog, ze bewaakt haar eten weer voor haar vrienden en staat te bedelen om meer.

Nu nog een goed moment kiezen om de enorme vacht er (in etappes) af te halen. Lastig dat er steeds weer koude nachten voorspeld worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:58

Maris schreef:
tylando schreef:
Mijten

O ja, met rijstzemelen. Ik snap heel dat product niet :o Hoe kan je nou spieren aanzetten van rijstzemelen ? Zitten daar dan zoveel eiwitten in ????

Jep. En aminozuren, vitaminen en mineralen.
Rijstzemelen is heel gekend ook in de volbloedwereld.
En mijn ouwe tante is door dit product echt heel erg veranderd. Lijkt wel een getraind paard nu :+

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:08

Daarom Pandora die van jou doet t zo goed erop.
Dus weet echt niet waarom Vidar licht HB is geworden.
De da zei dat hij er veel zag deze maand en dacht aan de weersschommelingen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:17

tylando schreef:

Weerschommelingen kan goed hoor. Gras groeit al een heel klein beetje en t vriest toch ook regelmatig nog snachts fus fructaan is erg hoog

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:22

Alleen staat ie nog niet op gras...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:25

Ook niet wat losse sprieten?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:32

Nee

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:29

tylando schreef:

Dit laatste klopt. Zie het hoefbevangenheid topic. Veel paarden met ppid of ir zijn winterbevangen geweest door het koude weer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:10

tylando schreef:

Of misschien was het supplement toch net iets teveel van het goede? Het luistert vaak echt heel nauw, een klein dingetje kan het metabolisch vaatje al doen overlopen.
Mijn merrie was echt aan de schrale kant toen ik ermee begon.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:14

Mijn pony heeft wat spierverlies. Nu hoor ik van vele dat ik lucernebrok kan bijvoeren. Wat is jullie ervaring daarmee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:29

Lucerne bevat ( veel) aminozuren = eiwitten. En eiwitten zijn nodig voor onderhoud en opbouw van spieren. Dus het klopt dat lucerne daarvoor kan helpen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:39

[/quote]
Ze krijgt nu 18plus, senioreres priores en sinds net ook luzerne. Gaat er allemaal zonder problemen in nu. Sterker nog, ze bewaakt haar eten weer voor haar vrienden en staat te bedelen om meer.

Nu nog een goed moment kiezen om de enorme vacht er (in etappes) af te halen. Lastig dat er steeds weer koude nachten voorspeld worden.[/quote]

Nogal een heftig dieet voor een paard met cushing? De suiker / koolhydraten waarde van 18 plus en seniores priores zijn echt te hoog. Hier kan je meer lezen over de voeding voor paarden met ppid https://www.ecirhorse.org/DDT+E-diet.php

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:35

Ik weet dat dit niet het meest ideale is met PPID, maar het is wel het beste voor de pony.
Ze heeft jaren op vrijwel alleen ruwvoer geleefd zonder problemen. Helaas kwam ze nu echt de winter niet door: veel gewichtsverlies en accepteerde meestal geen ander voor dan hooi. Het ging zo slecht dat ik me er al op voorbereidde binnenkort afscheid te moeten nemen.
Ben nu gestopt met medicatie waardoor ze beter eet en de kans heeft om aan te komen. Ze is nooit heel erg gevoelig geweest voor HB, dus ik hoop dat dat goed gaat. Anders heeft ze iig een paar fijne weken gehad.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:44

Alleen op ruwvoer leven is zeker niet goed Superlotje. Ze hebben wel vitamines en mineralen nodig, meer zelfs dan normale paarden. Maar wat ze niet kunnen verwerken zijn de hoge concetraties suiker en koolhydraten in het voer wat je nu geeft. Er zijn echter prima alternatieven. Als ze afvallen met onbeperkt ruwvoer en bietenpulp dan kan je ander voer zoeken dat voldoet aan de specificaties. Coolstance Copra of Gruner Mash kan je bijvoorbeeld prima ter aanvulling geven.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:48

Op jullie advies geef ik mijn pony nu al een tijd senior priores, speedybeet en lucerne om hem wat aan te laten kopen, maar ik zie nog bijzonder weinig verschil. Iemand nog tips?

Trouwens wel raar dat ik paar opmerkingen hierboven lees dat senior priores veel suiker bevat terwijl me dat juist is aangeraden omdat er zo weinig suiker in zit.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:53

Ik zou me geen zorgen maken over suiker bij wat je nu voert. Het suiker- en zetmeelgehalte is nl laag (speedibeet) tot zeer laag (sp).
Je zou 18plus van pavo toe kunnen voegen. Mijn pony eet daar makkelijker een wat grotere hoeveelheid van dan van sp, maar zij eet de 18plus dan ook droog (kan ook geweekt).
Daar zit wat meer in, maar dus ook iets meer zetmeel en suiker.
Een andere optie is rijstzemelen, wat hierboven ook genoemd is.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Ik zocht in eerste instantie vooral erg lekker voer, omdat alles er slecht inging. Daar voldoet 18plus zeker aan.
Voervergelijk.nl is een hele fijne site om gehaltes te bekijken.

CarolineCF schreef:
Alleen op ruwvoer leven is zeker niet goed Superlotje. Ze hebben wel vitamines en mineralen nodig, meer zelfs dan normale paarden. Maar wat ze niet kunnen verwerken zijn de hoge concetraties suiker en koolhydraten in het voer wat je nu geeft. Er zijn echter prima alternatieven. Als ze afvallen met onbeperkt ruwvoer en bietenpulp dan kan je ander voer zoeken dat voldoet aan de specificaties. Coolstance Copra of Gruner Mash kan je bijvoorbeeld prima ter aanvulling geven.

Dank voor je tips. De eerste vitaminebrok die mijn pony eet moet nog uitgevonden worden. Dat gaat er dus echt niet in, heb meerdere merken geprobeerd.
SP is voornamelijk bietenpulp en luzerne met een zeer laag suikergehalte. Daar maak ik me dus niet zo druk om.
Mogelijk ga ik op termijn wel verder kijken hoor, ik zal het voer wat je noemt in gedachten houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:01

tine10 schreef:
Op jullie advies geef ik mijn pony nu al een tijd senior priores, speedybeet en lucerne om hem wat aan te laten kopen, maar ik zie nog bijzonder weinig verschil. Iemand nog tips?

Trouwens wel raar dat ik paar opmerkingen hierboven lees dat senior priores veel suiker bevat terwijl me dat juist is aangeraden omdat er zo weinig suiker in zit.

CushCare Condition van Dodson and Horrell als je dit kan krijgen in je omgeving. Is echt topvoer, kost wel wat, maar dan heb je ook wat :)

Ofwel die BodyBuilder te verkrijgen via Mijten ( op basis van rijstzemelen ). Is een supplement, maar schijnt toch redelijk wat zetmeel en suiker te bevatten. Mijn merrie doet het er wel heel goed op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:37

Dank voor je tips. De eerste vitaminebrok die mijn pony eet moet nog uitgevonden worden. Dat gaat er dus echt niet in, heb meerdere merken geprobeerd.
SP is voornamelijk bietenpulp en luzerne met een zeer laag suikergehalte. Daar maak ik me dus niet zo druk om.
Mogelijk ga ik op termijn wel verder kijken hoor, ik zal het voer wat je noemt in gedachten houden.[/quote]

Is liquihorse wellicht iets voor je? Daar zitten alle vitamines en mineralen in en je geeft ze per dag 1 (of 2, afhankelijk van grootte) pompje over het voer. Ze zijn er hier erg van opgeknapt.

Senior priores was al lastig om aan te komen, dodsen en horrel helemaal ;-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:48

Ja snap ik. Hier ook :+ Was een halve dag reizen om het voer op te halen. Echt jammer is dat hé.