[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:07

Bwor schreef:
Ik ben opzoek naar z itch omdat ik dit graag wil proberen voor mijn paard. Nou is het volgens mij best lastig om hieraan te komen mijn eigen dierenarts verkoopt het niet. Dus nu heb ik contact gezocht met een andere dierenarts en kreeg oa dit terug;"Het klopt dat dit product niet zomaar te bestellen is.
Z-itch mag namelijk alleen op recept van een dierenarts verkocht worden.
Tevens is het zo dat het paspoort van het paard afgetekend moet worden zodat het paard
niet meer geschikt is voor humane consumptie (het paard mag na gebruik van dit middel niet meer geslacht worden)". Misschien toch iets om in je achterhoofd te houden als je z itch gaat gebruiken.
Ga er nu toch maar extra over nadenken of ik het wel wil gebruiken, zegt toch iets over de kracht van het middel als het dit tot resultaat heeft, denk ik..

DA gaan er dus allemaal anders mee om |( , hier kun je het zo halen, niet bestellen denk ik, en van het aftekenen in paspoort is nooit iets gezegd, lijkt me ook tamelijk overdreven! misschien nieuwe inzichten?
Is inderdaad sterk (insectenwerend) spul, maar wel effectief tegen insecten, dus kiezen of je dat wil gebruiken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:10

Aaaargh. Deze Rambo SIH heb ik nog maar een jaar op gehad en zie hier:

Afbeelding

Ik ga nu een Rambo Fly Protector bestellen. Dat werkt toch ook prima als eczeemdeken lijkt me? Is wel een stukje duurder maar hopelijk gaat 'ie ook iets langer mee..

Nivada

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:12

Maar die kun je toch gewoon maken?
Strook stof er overheen naaien.

Heb in beide dekens scheuren van begin tot eind... en gewoon gemaakt hoor. Gaat prima.(kan dr buddy bedanken.. ahum).

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:20

Nou, hij is ook al genaaid (zie vlak op d'r kont) vorig jaar. Daarbij is het klittenband van de sluiting bij d'r borst ook al kapot. En nog een winkelhaak op d'r hals. Dus dan blijf ik aan het naaien vrees ik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand tips om dit triestige stukje te helpen groeien? :')

Heb een halsdeken apart besteld voor tijdens onze trainingen. Gisteren agility en rechtrichten geoefend maar mannekes toch, paardlief werd lichtjes agressief van de vliegjes rond haar hals :\

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:53

Mloes schreef:
Nou, hij is ook al genaaid (zie vlak op d'r kont) vorig jaar. Daarbij is het klittenband van de sluiting bij d'r borst ook al kapot. En nog een winkelhaak op d'r hals. Dus dan blijf ik aan het naaien vrees ik.

haha die van mij zien er ook niet meer uit. Op diverse plekken gemaakt.
Achja, hij doet het nog...

Klittenband was bij mij ook los gegaan, ook die weer vastgenaaid onder de naaimachine, paar keer rond en hij komt niet meer los.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:54

Ik heb een paar weken geleden een tweejarige merrie gekocht, waarvan later is gebleken dat ze lichte zomereczeem heeft. Ik heb het even aangekeken omdat het niet bekend was in welke mate en het toendertijd in Duitsland naar voren kwam.
Ik heb tot nu toe bijna niks gezien, behalve dat ze met zonsopkomst en -ondergang iets onrustig is en het onder haar mannen wat ruw is. Schuren zie ik haar nauwelijks, ze staat aan huis.
Ik heb van de week wel Puur Culico besteld en sweet itch van Sectolin.

Gister zag ik dat ze een paar kleine kale plekjes op haar hoofd had en vanmorgen waren dit er opeens meer en groter..
Hebben jullie misschien tips?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:57

direct een eczeemdeken op doen LePapillon. Zoveel mogelijk voorkomen dat ze gebeten kan worden door die kleine krengen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:03

Nivada schreef:
Mloes schreef:

haha die van mij zien er ook niet meer uit. Op diverse plekken gemaakt.
Achja, hij doet het nog...

Klittenband was bij mij ook los gegaan, ook die weer vastgenaaid onder de naaimachine, paar keer rond en hij komt niet meer los.

Ah, helaas ben ik niet zo handig... doe alles met de hand of ik breng het naar een kleermaker.
Benieuwd of de Rambo Fly Protector steviger is.. wat ik lees is die praktisch onverwoestbaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:06

Le pappillon.
De sweet itch is ook heel geschikt voor de plekjes op het hoofd.
Het is wel iets wat heel typisch bij zomereczeem hoort hoor :j
Eventueel een vliegenkap op doen, dat kan ook nog helpen

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:44

Jeuk gaat hier tot nu toe heel erg goed. Erg blij mee. Het enige waar ze jeuk heeft is haar navel/uiers. Dus ga zelf maar iets in elkaar knutselen wat haar uiers kan beschermen.

Ik heb ook de equi protecta paardenzalf opeghaald. Ben er wek benieuwd naar dus maar eens uittesten :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:20

henny_w schreef:
idylle schreef:
Iemand enig die wat GMO en EKO is?

Als er GMO soja of mais in het voer zit dan hoef je daar niet blij mee te zijn. Deze produkten zijn nl. Roundup (Onkruidbestrijdingsmiddel) resistent gemaakt.
Het houd in dat de gewassen dus o.a. soja en mais gewoon met Roundup bespoten kunnen worden in bijv. Zuid Amerika waar ze veelal verbouwd worden zonder kapot te gaan. Het onkruid erom heen gaat dan wel kapot.

Nadeel is dat er de afgelopen 10 jaar een steeds hoger deel Roundup residu in de GMO produkten zit. En dus ook in de veevoeders en paardenvoeders.
Omdat er steeds meer met die troep gespoten wordt wordt ook binnen de Europes Unie het percentage toelaatbare Roundup meer en meer opgeschroefd in de ingevoerde GMO produkten.

Soja heeft de naam gezond te zijn vanuit de oude Oosterse culturen. Echter toen werd gefermenteerde soja gebruikt en dat staat verre van de GMO soja die nu in de voeders zit. Die is alles behalve gezond maar is een heel goedkope eiwitleverancier voor de voerfabrikanten.
Het is zelfs zo dat soja een verandering teweeg brengt in de eiwitverwerking en andere nutriënten in het lichaam en de stofwisseling aardig op de schop kan gooien.

Zeker met zomereczeempaarden, indien mogelijk zou ik iets voeren waar geen GMO produkten in zit.

Klopt helemaal....en vergeet ook niet het menselijk leed....in de gebieden waar dit spul gekweekt wordt worden enorm veel kinderen met afwijkingen geboren , en kunnen veel boeren het hoofd niet boven water houden......het zaad van deze planten kiemt namelijk niet, zodat de boer verplicht is ieder jaar tegen hoge kosten zaad van monsanto te kopen....

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:30

Kom er net achter dat ik nog een mailtje heb met korting van Divoza voor mijn verjaardag. Scheelt weer 10 euro op een flesje Derfen, vind ik wel het proberen waard :j

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:54

Ik heb vanmorgen de therapie binnen gekregen! Vanavond direct starten. Ben zo benieuwd! Ze gaat nu ook beginnen aan haar hoofd.. :(
Ze stond ook echt te zweten gisteren onder haar deken. Maargoed, zonder is echt geen optie.. dan maar even zweten, kan er helaas niets aan veranderen..

Gudrun04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:17

Hallo!
Ik meld me hier ook maar eens aan :) Heb de voorbije dagen tientallen pagina's terug gegaan in dit topic, op zoek naar dé oplossing, en was heel verbaasd dat ik nergens iets las over Sarnacuran als behandeling voor ZE.
Vorig jaar gebruikten we het op enkele paarden in de manege, en indien het consequent werd gebruikt leek het super te werken, en was een deken zelf niet meer nodig.

Sinds september heb ik een nieuw paard thuis staan en hij leek nergens last van te hebben. Hij had wel wat aan z'n staart geschuurd maar dat was wss eerder door niet tijdig te ontwormen; en veel schilfertjes in staart en manen (maar die waren weg na een weekje behandelen met klitwortel). Ik had bijna hoop gekregen eindelijk eens eentje te hebben die niet schuurt, tot ik 'm vorige week aantrof op de weide met de achterste helft van zijn manen volledig weg, en zijn staart bijna kaal met kroetjes en bloedende wondjes..
Nu hebben we wel een zeer slechte weide voor ZE, elk paard die hier ooit stond had er last van (terwijl als je ze op de weide 2m verder zet er geen enkel probleem lijkt te zijn), maar zo erg heeft er nog geen een het gehad.

Ik had nog een vol flesje sarnacuran staan dus ben direct begonnen met de behandeling: eerst 4 dagen elke dag verdund over de staart en manen doen met een spons, dan een week lang om de dag, dan eens in de week. na dag 1 had hij al niet meer geschuurd. Nu, 1 week verder, zijn de wondjes aan het genezen en hij heeft niet meer geschuurd!

Verder hebben we rubber tegen de muren van de schuilstal gehangen en wordt er gezocht naar beter voeding.
Jarenlang heb ik bij m'n vorige paarden elke winkel afgelopen om elk product uit te testen, maar nog nooit zo 'n goed spul gehad! hopelijk blijft ie er goed mee...
Mijn verhaal is wat lang uitgevallen maar hopelijk hebben jullie er toch ook wat aan :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:25

Dat spul is toch bedoeld om mijten te doden? Snap niet wat het effect dan is op zomereczeem.

Gudrun04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:35

Ja is vooral voor mijten en schurft.. Hoe het precies werkt ben ik nog niet helemaal aan uit, maar die mugjes blijven er van weg en de huid blijft soepel. Mijn dierenarts raadde het mij en enkele anderen aan, en ik hoor van iedereen die het gebruikt dat ze er tevreden van zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:37

Gudrun, zit het probleem dan niet in jou weide? Dat je gras te gestresst is? Vind bijzonder dat namelijk elk paard daar jeuk krijgt en 2m verder op een andere wei niet. Dan zou het toch niet door de vliegjes kunnen komen? Of wel? Is het geen optie te kijken hoe je bodem is, of er voedingsstoffen ontbreken die je kan aanvullen?

Wendy, kan zweten ook niet zijn door het weer in combi met nog wat wintervacht? Die van mij stond heel de week super onder de deken. Maar was gister plots wel wat bezweet tussen zn achterbenen. Echter vond ik het ook vrij benauwd die dag. Dus had het idee dat hij zonder deken ook wel last zou hebben gehad ervan..

[***] gaat alweer een stuk beter. We zijn nu bijna 2 weken verder dat hij zn deken heeft en vliegenmasker (een gewone, zonder oren). Alle plekjes zien er rustig uit. Alleen reageert hij nog heftig op druk achter zn oren. Dus daar zit nog een hardnekkig plekje. Maar ook dat lijkt te minderen, want mag voorzichtig alweer aan zn manen komen daar. Alleen niet aan zn huid voelen. En hij kijkt alsof ik hem wil vermoorden :') Twee weken terug was het al drama als ik enkel wees naar zn hoofd. Dus wat dat betreft zijn we al heel ver.

Ik denk (en hoop) dus dat het puur een reactie op het gras is geweest. Maar voorlopig laten we de deken lekker zitten...

Gudrun04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:41

idinn: Dat zijn we nu inderdaad aan het bekijken.. waarschijnlijk een combinatie van de bodem/het gras die het in de hand werken, en de omgeving die de mugjes aantrekken. Wat ook wel mee zal spelen is dat de schuilstal uit een ruwe steen bestaat, waardoor als ze schuren het haar en natuurlijk ineens helemaal af is..
Hij krijgt nu ook meer hooi en minder gras tot we weten hoe het precies zit

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:04

Vandaag komt mijn Rambo Fly Protector binnen, gelijk op doen vandaag. Had nog een reserve Rambo SIH liggen maar die is niet voor niks gedoopt tot reserve :D
Helaas begint ze nu ook haar hoofd te schuren :( Gister met levertraanzalf verzacht, en wat spray op haar hoofd aangebracht. Ziet er zo sneu uit en je kan zo weinig doen :(

Ik hoop dat net als vorig jaar de knutjes na eind juni gewoon weer weggaan.. Fingers crossed. Scheelt ook weer dat de temperaturen flink zakken dit weekend, voor de paarden wel lekker.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:12

Mijn paarden hebben ook ineens veel plekjes op hun hoofd terwijl dat voorgaande jaren pas echt later in de zomer kwam. Ik hoop dat de deken van het weekend als het koeler is even af kan, dan kan ik ze ook gelijk even uitwassen en 1 maken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:01

Inmiddels staan ze er overdag en snachts zo bij

Afbeelding

Afbeelding
( je kunt aan de grond precies zien waar het is afgezet)

In de avond gaan ze 1-3 uur de wei op

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:22

Idinn, ze is geschoren geweest, dus zeker niet te dik in het haar. Haha.. Ook bewust, want met verharen jeukt ze zich anders ook helemaal open, dat had ze vorig jaar gedaan. Toen in het voorjaar alsnog geschoren om haar te helpen en gelijk verbetering qua jeuk toen ook. Nu dus maar gewoon begin winter, ook qua trainen wel fijner :)

Best een mooi plekje zo toch voor de shetjes? :))

Bij mij op het hoofd ook alweer plekjes, meestal ook pas tegen juli/aug aan dat die komen, maar nu al flink wat plekken.. Smeren en hopen dat het minder blijft.. Stomme beest wil gewoon niets om der hoofd hebben. Nu bezig met halster maken waar kap aan vast zit..

http://cdn02.sstack.com/resources/sstac ... b.zoom.jpg

En inderdaad voor de paardjes wel lekker dat het weer minder warm wordt!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:40

De druppels van puur (allergie en culico) in combi met de eczeemdeken en metazoa voer heeft ervoor gezorgd dat zijn plekken op hoofd, buik, manen en staart echt helemaal verdwenen zijn! Staat alweer haar op en manen staart begint ook weer te groeien! Ben er zo blij mij want een paar weken geleden stond hij nog helemaal onder de wonden... heb hem toen helemaal gewassen met betadine shampoo en daarna gestart met de druppels en deken ik smeer nu eigenlijk niks meer tenzij ik zie dat de huid weer erg droog wordt...

Idylle wat super fijn dat het beter gaat met je shet!!! Misschien zou je die plekken ook even goed kunnen ontsmetten door te wassen met betadine shampoo zodat je fris en fruitig kunt beginnen met de deken. Als de mugjes al in de manen ed zitten dan jeuken ze vaak nog wel als je een deken opdoet... en inderdaad voer doet wonderen! Dus zou erg veel schelen als ze niet meer 24/7 op het gras staat. Vitamines bijvoeren is wel belangrijk in de natuur kunnen ze zelf eten wat ze nodig hebben en hier zijn ze beperkt tot wat wij ze geven dus het is wel belangrijk om een brok bij te voeren. Pas op voor verkooppraatjes dat er geen suiker in zit en achterhaal het op de site vd fabrikant pavo bijvoorbeeld bevat wel suiker. (Kijk ook naar woorden als glucose, fructose en nog meer andere benamingen voor suiker)

Ik geef zelf metazoa maar er zijn ongetwijfeld andere kwalitatief goede brokken.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:26

Vandaag pas echt gezien dat onze 15-jarige dame last begint te krijgen. Met het Marstall ExZem-voer en supplement hebben we het lang onder controle kunnen houden. Normaal staat ze half maart-april al vol te schuren van de jeuk. Nu zijn we half mei en begint het pas. Nieuw eczeemdeken besteld, van Epplejeck zelf. Ben erg benieuwd.
Heb haar daarnet een lekkere douche gegeven en haar al bestaande wondjes behandeld met antibacteriële green gel. Dat vindt ze geweldig. Lijkt haar enorm deugd te doen. Ze is niet van de zalfjes, maar als ik dat smeer blijft ze toch rustig staan :)