Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anne_mieke88 schreef:Wij hebben ook gewoon voorzorgsmaatregelen hangen. Gewoon een briefje met daarop...Geen buitenritjes met paarden van andere stallen, alleen onze stal bezoeken en als je dan toch eerst van een andere stal komt douche en schone kleren aan. etc etc...Hoesmid krijgt een plstic pak aan en we ontsmetten zijn laarzen en handen. tandarts zou 29 maart komen maar we wachten het eerst even af hoe het virus zich verspreid anders hoeftie niet te komen.
Ik heb peroonlijk ook een briefje op mijn stal gedaan. Niet voeren, niet aaien, geen paarden laten snuffelen en geen paarden voor mijn stal neerzetten. Het is bij ons vandaan aardig ver weg maar beter voorkomen dan genezen
Wat voor maatregelen treffen jullie allemaal?
IloveNikitaa schreef:Volg dit topic al een tijdje, het kan best zijn dat het al ergens gevraagt is, maar kan het verder nergens vinden dus ik vraag het toch.
Kan het ook via andere dieren dan paarden worden overgedragen?
Borahlover schreef:Anne_mieke88 schreef:Eenmaal Rhino blijven ze altijd drager toch?
Volgens mij wel. En wanneer de weerstand lager is, kan het weer terug komen. Het was toch net zoiets als herpes?
Borahlover schreef:Anne_mieke88 schreef:Volgens mij wel. En wanneer de weerstand lager is, kan het weer terug komen. Het was toch net zoiets als herpes?
het is inderdaad een herpes-virus. Dus als ze het eenmaal hebben, kan het terugkomen bij een lage weerstand, maar ik weet niet of dat ook voor de neuro-vorm geldt, of dat die dan terug komt als verkoudheid....
Borahlover schreef:Anne_mieke88 schreef:Eenmaal Rhino blijven ze altijd drager toch?
Volgens mij wel. En wanneer de weerstand lager is, kan het weer terug komen. Het was toch net zoiets als herpes?
Ilse_123 schreef:het is inderdaad een herpes-virus. Dus als ze het eenmaal hebben, kan het terugkomen bij een lage weerstand, maar ik weet niet of dat ook voor de neuro-vorm geldt, of dat die dan terug komt als verkoudheid....
Ilse_123 schreef:het is inderdaad een herpes-virus. Dus als ze het eenmaal hebben, kan het terugkomen bij een lage weerstand, maar ik weet niet of dat ook voor de neuro-vorm geldt, of dat die dan terug komt als verkoudheid....
Likemaaike schreef:Rhino, hierin Noord-Groningen ook uitgebroken. Op Stal Weidelust, er zijn 2 dode veulens geboren het gaat om de abortusvariant.
hortimax schreef:Het EHV virus is geen bacterie maar een virus,
kan dus alleen overleven in levende gastcellen.
Het is een Equine virus = virus dat alleen paard en paardachtigen zoals ezels kan besmetten.
De vorm die nu in het nieuws steeds genoemd wordt krijgt extra aandacht omdat de EHV 1 variant van het virus de abortus en
neurologische vorm kan aannemen, niet ieder paard dat besmet raakt krijgt neurologische klachten.
Er bestaan meerdere vormen van EHV die allemaal Rhinopneumonie genoemd worden, vandaar voor de ene wel (wat) paniek en voor
de andere minder omdat daar de gevolgen minder ernstig van zijn.
Drager zijn van een virus is het punt niet, dat zijn heel veel paarden en pony's.
Pas als er infectiedruk is door de aanwezigheid van een actief virus komt besmetting, OOK bij dieren die nog geen drager zijn.