Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:45

Oh haha, nee, die halen op en gaan direct weer weg.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:45

Anne_mieke88 schreef:
Wij hebben ook gewoon voorzorgsmaatregelen hangen. Gewoon een briefje met daarop...Geen buitenritjes met paarden van andere stallen, alleen onze stal bezoeken en als je dan toch eerst van een andere stal komt douche en schone kleren aan. etc etc...Hoesmid krijgt een plstic pak aan en we ontsmetten zijn laarzen en handen. tandarts zou 29 maart komen maar we wachten het eerst even af hoe het virus zich verspreid anders hoeftie niet te komen.

Ik heb peroonlijk ook een briefje op mijn stal gedaan. Niet voeren, niet aaien, geen paarden laten snuffelen en geen paarden voor mijn stal neerzetten. Het is bij ons vandaan aardig ver weg maar beter voorkomen dan genezen :)

Wat voor maatregelen treffen jullie allemaal?

Zo'n zelfde brief hangt bij ons ook. (wel meer dan 1) We hebben diezelfde brief ook via de mail ontvangen. Er komt sowieso geen vreemde op het erf (wedstrijden afgelast) en er worden geen manegelessen bij ons gegeven.

Hoop dat de ziekte snel uitwerkt voor iedereen.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:48

@ germie:

Dat klopt. Maar ik denk dat voor mensen waarvan hun merrie drachtig is, het net zo'n vreselijke variant is als de neurologische, toch?
Hoop in ieder geval niet dat het zich verder verspreid ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:49

Eenmaal Rhino blijven ze altijd drager toch?

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:51

Anne_mieke88 schreef:

Volgens mij wel. En wanneer de weerstand lager is, kan het weer terug komen. Het was toch net zoiets als herpes?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:55

Dus eigelijk gaat het virus gewoon lekker altijd maar door :S

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:55

IloveNikitaa schreef:
Volg dit topic al een tijdje, het kan best zijn dat het al ergens gevraagt is, maar kan het verder nergens vinden dus ik vraag het toch.
Kan het ook via andere dieren dan paarden worden overgedragen?

Net zoals bij de mens. Vanuit de lichaamscellen worden de virusdeeltjes via lichaamsvocht uitgescheiden. Alleen via dit vocht (neusuitvloeiing of anderszins) van de "gastheer" van het virus kan een ander paard worden besmet. Dat kan via de lucht binnen 4 meter afstand als het besmette paard heeft gehoest of geproest. Of via mens of dier als deze via contact met het besmette paard wat van het vocht virus overbrengt op een ander paard. Het virus overleeft niet buiten de gastheer, dus de tijd dat je het via handen of kleren kunt overbrengen is maar kort. Desondanks is het goed om zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen te treffen als je in contact bent geweest met besmette dieren hetzij direct, hetzij in de stal omdat je niet weet welke dieren al besmet zijn, waar ze vocht aan hebben gesmeerd, etc.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:57

Borahlover schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Volgens mij wel. En wanneer de weerstand lager is, kan het weer terug komen. Het was toch net zoiets als herpes?

het is inderdaad een herpes-virus. Dus als ze het eenmaal hebben, kan het terugkomen bij een lage weerstand, maar ik weet niet of dat ook voor de neuro-vorm geldt, of dat die dan terug komt als verkoudheid....

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:03

Rhino, hierin Noord-Groningen ook uitgebroken. Op Stal Weidelust, er zijn 2 dode veulens geboren het gaat om de abortusvariant.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:04

Elk Herpes virus kan terug komen.Als je het eenmaal hebt gehad blijft het voor altijd in je lichaam opgeslagen.

hortimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:06

Het EHV virus is geen bacterie maar een virus,
kan dus alleen overleven in levende gastcellen.
Het is een Equine virus = virus dat alleen paard en paardachtigen zoals ezels kan besmetten.

De vorm die nu in het nieuws steeds genoemd wordt krijgt extra aandacht omdat de EHV 1 variant van het virus de abortus en
neurologische vorm kan aannemen, niet ieder paard dat besmet raakt krijgt neurologische klachten.
Er bestaan meerdere vormen van EHV die allemaal Rhinopneumonie genoemd worden, vandaar voor de ene wel (wat) paniek en voor
de andere minder omdat daar de gevolgen minder ernstig van zijn.

Drager zijn van een virus is het punt niet, dat zijn heel veel paarden en pony's.
Pas als er infectiedruk is door de aanwezigheid van een actief virus komt besmetting, OOK bij dieren die nog geen drager zijn.

ksmit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:07

ik weet het is al een paar keer gezegt .maar wat is de link naar dat google maps ofzo voor rhino

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:08

Borahlover schreef:
Anne_mieke88 schreef:

het is inderdaad een herpes-virus. Dus als ze het eenmaal hebben, kan het terugkomen bij een lage weerstand, maar ik weet niet of dat ook voor de neuro-vorm geldt, of dat die dan terug komt als verkoudheid....

volgens de info kan ook de verkoudheidsvariant (EHV4) neurologische verschijnselen geven(echter zelden) net zoals de abortusvariant (EHV1)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:08

Borahlover schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Ilse_123 schreef:

Wat ik me dus afvraag is als jou paard een drager besnuffelt of neusje geeft...Wat zijn daar dan de gevolgen van....

En het is dus een verkoudheid die zich KAN muteren maar het hoeft dus niet...
Dus als je hele stal neurologisch heeft is er een kans dat het bij jou paard bij een verkoudheid blijft?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:09

Borahlover schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Ilse_123 schreef:

Ook de neurologische en de abortusvariant kunnen bij veel paarden alleen griepachtige verschijnselen geven. De mate van weerstand van een paard maakt hoeveel virusdeeltjes ze uitscheiden. Als een hele stal 2 x per jaar geent is is er voldoende weerstand tegen het virus en de uitgescheiden virusdeeltjes minder, waardoor de infectiedruk lager is. Dit geldt ook voor de neuro en de abortusvariant. Om abortus te voorkomen moet de merrie zelfs 4 x worden geent (om de weerstand tegen het virus zo hoog mogelijk te houden). De virusdeeltjes gaan bij de abortusvariant in het veulen zitten en dit wordt dan afgestoten. Bij de neurovariant gaan de virusdeeltjes in het ruggenmerg zitten. De hoeveelheid van virusdeeltjes bepaalt - zo heb ik het althans begrepen - ook in dat geval de mate van verlamming.
Ga ervan uit dat als er Rhino in een stal heerst alle paarden het wel zullen krijgen. Alleen het ene paard wordt erg ziek en het andere heeft misschien alleen maar een snotneusje.

Je kunt je dus voorstellen dat het geven van weerstandsverhogende middelen zeker zin zal hebben. Niet zozeer omdat ze dan niet geinfecteerd zullen raken, maar mogelijk zullen ze wel minder ziek worden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:09

Even een vraag tussendoor,
Is enten nu echt gevaarlijk? of ligt het aan de omgeving waar je nu zit? Bij ons op stal worden de paarden verplicht morgen geent omdat het merendeel van de paardeneigenaren dit wil, degene die het er niet mee eens zijn worden verplicht omdat de enting anders weinig nut heeft.
Ik ben ertegen, niet tegen de enting zelf sterker nog mijn merrie was geent totdat ze hier op stal kwam en niemand hiertegen enten deed alleen ik wil niet dat er nu geent wordt. De werking van de enting is toch niet direct na de enting wat ik ervan begrijp maar 3 tot 4 weken erna ( neem aan na de 2de enting ) dus ben je minimaal 7 tot 8 weken verder, wel haal je nu 2 x achter elkaar de weerstand weg door de enting.
Mijn paarden staan in zuid-limburg, nu zijn er hier geen officieele besmettingen gemeld maar volgens staleigenaresse wel bevestigd door dierenarts dat er minimaal 1 besmetting in de buurt zit. Dat ik er tegen ben om nu te enten krijg ik als reactie dat ik makkelijk praten heb omdat ik geen drachtige merrie heb staan, waarop ik denk waarom nu uit paniek gaan enten terwijl het voor de uitbraak van nu geen zin heeft. Enten prima maar dan wel pas als de uitbraken weer verdwenen zijn. Maar in hoeverre heb ik er wat over te zeggen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:10

@Anne_mieke88
Een drager kan niet besmetten als deze zelf niet ziek is.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:12

Likemaaike schreef:
Rhino, hierin Noord-Groningen ook uitgebroken. Op Stal Weidelust, er zijn 2 dode veulens geboren het gaat om de abortusvariant.

Was al bekend.

Rhino komt vaak voor, vorig jaar zijn er meer paarden dood gegaan dan tot nu toe dit jaar. Er wordt ook zoveel gepraat, zo zou er hier in de buurt een paard dood zijn gegaan aan rhino, achter aan gebelt en paard was gestorven aan een koliek aanval.. Mijn vader heeft contact gehad met mijn dierenartsen (de Bruijn en Leusink, kliniek Wolvega), tevens goede kenissen van ons. Beide geven aan dat het niet erger is dan andere jaren, paarden op eigen erf houden, kleren schoonhouden en goed opletten qua temperatuur. Onze clublessen zijn afgelast, ik ga voorlopig niet op wedstrijd, maar ik ga ook niet mee in de paniek die er momenteel heerst.

Enten zou ik momenteel niet doen, precies wat je zelf aangeeft. In hoeverre heb je hier wat over te zeggen? Lastig, het is jou paard en in feite kunnen ze je nergens toe verplichten, maar ik weet ook niet hoever de consequenties zouden gaan als je niet ent? Misschien in overleg gaan, goede informatie aandragen dat de enting voor deze uitbraak geen zin heeft en eventueel afspreken na deze uitbraak te gaan enten?

hortimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:13

Zolang het paard gewoon als drager van het virus rondstapt is er geen gevaar voor besmetting, besmetting kan alleen als een paard actieve virusdeeltjes uitscheid.
Mensen die het herpesvirus bij zich dragen zijn ook niet zomaar besmettelijk, pas als ze bijvoorbeeld een koortslip hebben. Dat kan dan voor mensen met een zwakkere weerstand ernstig zijn. Maar iedereen kan een besmetting oplopen, ook degenen die het virus nog nooit gehad hebben.

horselover66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:13

Gelukkig komt het vandaag bij minister Bleker in de 2de kamer en dan maar hopen dat hij het verplicht om er melding van te maken zo ook met droes, want daardoor komen er geen verspreidingen meer.
Wat is je nou liever je paard of dat je niet meer buiten kunt rijden!!
Je moet maar zo denken wat zijn nou een paar weken in je leven, dan voor altijd zonder je paard en dan kun je helemaal niet meer rijden!!!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:15

gohya schreef:
@Anne_mieke88
Een drager kan niet besmetten als deze zelf niet ziek is.

Ok bedankt dat wou ik even weten....

@ babootje...dus vitaminespuiten geven om weerstand te verhogen heeft wel nut?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:16

hortimax schreef:
Het EHV virus is geen bacterie maar een virus,
kan dus alleen overleven in levende gastcellen.
Het is een Equine virus = virus dat alleen paard en paardachtigen zoals ezels kan besmetten.

De vorm die nu in het nieuws steeds genoemd wordt krijgt extra aandacht omdat de EHV 1 variant van het virus de abortus en
neurologische vorm kan aannemen, niet ieder paard dat besmet raakt krijgt neurologische klachten.
Er bestaan meerdere vormen van EHV die allemaal Rhinopneumonie genoemd worden, vandaar voor de ene wel (wat) paniek en voor
de andere minder omdat daar de gevolgen minder ernstig van zijn.

Drager zijn van een virus is het punt niet, dat zijn heel veel paarden en pony's.
Pas als er infectiedruk is door de aanwezigheid van een actief virus komt besmetting, OOK bij dieren die nog geen drager zijn.

Hortimax, jij lijkt me een deskundige.
Mijn vraag was. Kan een merrie die drager is van het virus, dit virus doorgeven aan haar (levende) veulen?
Dus: merrie drager, wordt niet ziek tijdens dracht (misschien door enten) en krijgt levend veulen. Is het veulen dan ook meteen drager?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:20

@hortimex of iemand....Zal vitaminespuit en weesrtandverhogend voedsel de weerstand zodanig opbouwen dat als het er komt het paard minder ziek zal worden?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:21

@ Rosa,
Die informatie heb ik aangedragen. Echter krijg ik als reactie dat de dierenarts heeft gezegd dat het geen kwaad kan om te enten.. Ik lees overal van dierenartsen echter het tegenover gestelde, enten is goed niet overal voor bewezen maar niet gaan enten als er een uitbraak is! Maarja breng dat mensen dan maar eens aan het verstand. De mensen die nu willen enten zijn vooral mensen die niet wisten dat het virus bestond, dus het is echt gewoon een paniek reactie, mensen in paniek zijn meestal niet voor rede vatbaar.

@ annemieke, het geven van lysine met b6 schijnt vooral te werken tegen het herpesvirus. Dit wordt ook bij mensen gebruikt.
Laatst bijgewerkt door twinducklin op 06-03-12 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

hortimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:22

Helaas geen deskundige, volgens wat ik er wel van weet is er nog lang niet genoeg bekend over hoe het precies werkt. Daarom ook de oproep vanuit de medische wereld om besmettingen te melden zodat er meer onderzoek gedaan kan worden.