[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:54

schuurt ze nu dan nog?
En in welke mate?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:57

ja, helaas..

niet vresleijk heftig, maar wel zo dat de manen en staart een pluisje zijn. het is een fjordje, en de boog in wat verkr*cht zegmaar, en de staart boven aan een wc borstel..

Het is weer begonnen, nu weer een dikke week. Ze is dus 8 nov ge ent met die 2 dingen, en na 2 weken werd het schuren iets minder.Na 3 weken was het over, en nu, de 4e week, begint ze weer.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:29

hoe vaak gebruiken jullie klitwortel op een dag. Deed eerst 1 keer per dag, vandaag 2 keer, want ze schuurt nog steeds een beetje. Zo frustrerend ;(

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:33

Klitwortel durf ik eigenlijk niet te vaak te gebruiken en zeker als ze nog steeds schuurt lijkt me niet dat het helpt?!

Heaven d'r staart en toevallig stond ze vandaag binnen, dus plumeaumodel zit erin. :')

Afbeelding
Afbeelding
Lijken kale plekjes te zitten, maar is niet zo. :+ Komt door de vreemde flits. :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:56

Sjeetje, ik zou toch niet gaan enten met dectomax en wassen met sebacil als mijn paard niet zeker weten mijten zou hebben. Dat is toch wel vrij heftig allemaal wat je erop/in zit te smeren dan.

Die cortisonen zouden toch geholpen moeten hebben, dat is een algemeen jeukstillend middel. Neemt de "drang" tot jeuken weg. Dus als dat niet de oplossing gaf, dan zou ik toch verder gaan kijken door misschien een huidmonster te laten nemen of wat dan ook...

Ik ben overigens begonnen met de drainage kuur, wat later dan de bedoeling was, maar ik wilde eerst zeker zijn dat er van de enting geen reactie zou komen. Dus ongeveer 1,5 week 10 druppels per voerbeurt en dan opbouwen en weer afbouwen. Ik maak gewoon het hele flesje op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:23

maar cortisonen leggen het afweersysteem plat, dus alles wat daarmee te maken heeft, zou dan moeten wegvallen, dus ook de jeuk.
Maar de spuit heeft maar heel even gewerkt toch dacht ik??

Nu nog flink schuren lijkt mij echt geen ZE, maar iets heel anders.
Ik zou eerder denken aan een voedsel of contact allergie.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:32

ik vind het lastig, tuurlijk zijn er nog veel op zoek naar het ene wondermiddel. Heb bij ilona ook van alles geprobeerd. Vermoed eiwitallergie zodra er teveel in zit. In de zomer al meer in het gras natuurlijk. ;(

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:51

Bij mij heeft de corisonen spuit niet gewerkt. hijwas 2 weken werkzam, en na 2 weken werd het minder

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:14

karev: Had je dan niet een kortwerkende versie? Schijnt namelijk nogal verschil in te zitten heb ik eens van mijn DA gehoord.

Biancailona: Hoe is je paard verder? Kampt ze ook met overgewicht/ondergewicht? andere klachten evt.?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:27

verder geen gezondheidsproblemen. Stevige haf. Maar ze is nu netjes. Gevoelig om wat dikker te worden. Maar blijft haf eej. Maar daar heeft ze nooit last van.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:23

ja, dat zeg ik. De spuit werkte 2 weken, maar in die 2 weken deed ie niets. Na een week of 3 na die spuit werd de kriebel iets mnder.

Ben overigens begonnen met klitwortel, heb het idee dat dat wel iest doet

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:02

Vandaag wat foto's van Sen gemaakt. Sen heeft qua jeuk (en gezondheid) een slechte zomer gehad, maar toch is ze er redelijk uitgekomen.
Afbeelding
Staart
Manen

Een groot gedeelte van de jeuk bleek achteraf te komen door het krachtvoer wat ze kreeg (Pavo). Toen ik haar als test van dat voer af had gehaald en ze iets anders kreeg, was de jeuk binnen een paar dagen al sterk verminderd. Groot gedeelte van de zomer heeft Sen met een grasmasker gelopen, zodat ze niet onwijs veel binnen kreeg. Smeren heb ik niet heel veel gedaan. Af en toe wat tegen de jeuk (klitwortel of Bio-huidolie) en op kale plekken levertraanzalf. Regelmatig anti-klit in manen en staart zodat de manen en staart soepel bleven. En ze heeft natuurlijk de gehele zomer 24/7 met een eczeemdeken gestaan. Ook is ze behandeld door een klassiek homeopaat en daar is ze erg van opgeknapt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:54

Flosje, die ziet er goed uit!

Hier krijgen ze ook Pavo brok, maar juist de hele zomer als ze 24/7 op het land staan niet, dus ik ben zeker dat de jeuk bij die van mij niet mede wordt veroorzaakt door de brok. Ze staat nu namelijk weer 's nachts binnen en krijgt een kilo Pavo brok op een dag en schuurt d'r staart alleen als ze een dagje binnen staat, uit verveling. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 06:37

Goedemorgen!

Wie kan mij nog eens helpen mee te brainstormen over voer. Bregh heeft een spierprobleem/seleniumtekort waarvoor ze een selenium supplement krijgt. Alleen omdat ze daarvoor ook elke dag bereden moet worden, schiet die spieropbouw uiteraard niet erg op. Ze krijgt nu Marstall Excem, daar zit 10% eiwit in en daar krijgt ze nu alles bij elkaar ongeveer bijna twee voerscheppen per dag van.

Ik zoek dus een voer dat wél hoger is in eiwit dan de Excem, maar liefst hetzelfde gehalte aan suikers heeft. Nu kan ik het momenteel niet terug vinden op de sites en ook Voervergelijk geeft aan dat het niet bekend is dus ik moet straks even op de zak kijken. Iemand ervaring ermee? Tips zijn zeer welkom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:36

wat is het suikerpercentage dan van dan exzem,heb je al op de zak gekeken?

en anders even bellen met Marstall,dan helpen zij je ook wel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:44

ellepel schreef:
wat is het suikerpercentage dan van dan eczem,heb je al op de zak gekeken?

en anders even bellen met Marstall,dan helpen zij je ook wel.

Nee nog niet, moet ik straks even doen. Ik dacht het op de site te kunnen vinden, maar daar staat het niet meer. Ze krijgt nu wel een handje maismeel (eng!) erbij om wat aan te komen, haar flanken gingen invallen en dat is ook niks. Ook is het ruwvoer flink verhoogt, maar dat geeft de spieren nog niet genoeg. Ik zal idd straks eens een poging doen bij Marstall zelf, maar het mag ook een ander merk zijn en ik dénk dat M daar geen advies over geeft :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:04

nee dat denk ik niet,alhoewel ik ooit eens met Subli aan de telefoon heb gehangen en die adviseerden me dus wel om naar een ander merk te kijken.
de wensen die ik had met voer sloten niet aan met wat zij in hun assortiment hadden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:44

Ik heb net gebeld met M, en ze adviseerde me om eerst wegens de achterstand te beginnen met Havervrij (het leuke is dat ze dat ook kreeg vóór de Excem) en daarna als de achterstand is ingelopen de Excem te combineren met de Faser Light. Ook vertelde ze me, en dat was dus nieuws voor me, dat Excem géén volledig voer is.... Dus daar zou de spierterugval ook vandaan kunnen komen. O joy... Maar goed, weer even gaan vergelijken op voervergelijk en dan de voerboer maar eens bellen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:47

geen volledig voer?
wat vreemd,want dat zou je wel denken namelijk,zit er dan minder in aan vitamines enzo?

wat raar,ik zet hem net op voervergelijk met de Stud van Equiral, en er zit zelfs meer vitamines in dan in de brok die ik dus voer
weet niet of deze link het zo doet:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... em-muesli/

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:59

ellepel schreef:
geen volledig voer?
wat vreemd,want dat zou je wel denken namelijk,zit er dan minder in aan vitamines enzo?

wat raar,ik zet hem net op voervergelijk met de Stud van Equiral, en er zit zelfs meer vitamines in dan in de brok die ik dus voer
weet niet of deze link het zo doet:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... em-muesli/

Er staat wel dat het een aanvullend voer is

Gebruik
Gebruik van product
De manier waarop het product gebruikt kan worden in het rantsoen van het paard. Alle voeders die niet als volledig dagrantsoen voor een paard kunnen dienen worden 'aanvullend voer' genoemd. Dit kan een compleet krachtvoer zijn, waarbij geen andere brokken of muesli aangevuld hoeft te worden, maar doordat een aanvulling van ruwvoer noodzakelijk is wordt het een 'aanvullend voer' genoemd.

Gebruik van product
Weet u meer over de waarde van deze eigenschap. klik dan op het icoontje om uw waarde aan ons door te geven!

U kunt ook contact met ons opnemen via info@voervergelijk.nl of onze contact pagina. Aanvullend voer
Energie
Energiegehalte
Het energiegehalte in het product is zeer laag(EWPa < = 0,75), laag(EWPa > 0,75 - 0,85), gemiddeld(EWPa >0,85 - 0,9), hoog(EWPa > 0,90 - 1,00) en zeer hoog(EWPa > 1,00). Indien EWPa waarde niet bekend is, geen weergave.

Energiegehalte
Weet u meer over de waarde van deze eigenschap. klik dan op het icoontje om uw waarde aan ons door te geven!

U kunt ook contact met ons opnemen via info@voervergelijk.nl of onze contact pagina. Laag (EWPa >0,75 - 0,85)
Eiwit
Eiwitgehalte
Het ruw eiwitgehalte wordt uitgedrukt in zeer laag(RE10 - 11), gemiddeld (RE > 11 - 12,5), hoog(RE > 12,5 - 15) en zeer hoog(RE > 15). Indien het ruw eiwitgehalte niet bekend is, geen weergave.

Eiwitgehalte

U kunt ook contact met ons opnemen via info@voervergelijk.nl of onze contact pagina. Laag (RE >10 - 11)
Bij aandoeningen
Aandoeningen
Product is volgens producent geschikt bij de genoemde aandoeningen.

Aandoeningen

U kunt ook contact met ons opnemen via info@voervergelijk.nl of onze contact pagina. •Allergie(gevoelige) paarden
•Staart- en maneneczeem / Zomereczeem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:01

ik was al aan het zoeken,maar daar heb ik dus overheen gelezen.
nou,weer wat geleerd :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:21

In de zomer, als het wordt aangevuld met én gras én hooi, is het goed te doen als enig voer. Maar nu er niks meer in het gras zit is hooi en alleen Excem blijkbaar (in elk geval voor Bregh) te weinig.

Yvonne, ik had er dus ook overheen gelezen, maar ik ben ook overgestapt op advies van iemand anders, dus verder niet echt meer doorgezocht omdat ze het er zo goed op deed. Lómp... :o? Want normaal pluis ik alles uit..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:27

@Breghje: Misschien is ERS Pellets van Dodson & Horrell wel wat voor je?
http://www.dodsonandhorrell.com/products/horse-ranges/racing/ers-pellets.html

Marstall Faser Light geef ik aan Sen. Dat is wel meer een dieetvoer en voer voor paarden die weinig doen. Ik geef er maar heel weinig van en vul het aan met olie en Opkikker. Maar of het nou zo geschikt is voor een paard die al te dun is/wordt, lijkt mij eerlijk gezegd van niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:31

Flosje, D&H is hier geloof ik heel erg moeilijk te krijgen, nog erger dan Marstall. :)

De Faser is ook meer bedoelt om naar het voorjaar bij te geven ipv de Havervrij. Nu moet ze idd eerst achterstand inlopen en spieren opbouwen, dus mag een wat rijker voer zeker wel omdat ze ook zo goed als elke dag dresuurmatig bereden wordt en dan verwerkt ze het wel. Zodra er weer meer in het gras komt en het exceem seizoen eraan komt, kan ik overstappen op de Faser. Of ik moet tegen die tijd iets anders hebben gevonden idd, want ik sta overal voor open momenteel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:09

je zou ook zoiets kunnen doen als flosje en ik doen?
ik geef zelf ook maar weinig krachtvoer,maar vul dat ook aan met olie en in mijn geval dan veteranensupplement omdat appie al 18 is
appie krijgt van de stalhouder 2x daags 1/3 voerschep muesli/brok gemengt, met 1x daags een pompje omega olie van de paardendrogist.

ik heb afgelopen zaterdag net Equiral stud gehaald,dat is een basisbrok en heb er een zak Balance van Hartog bij gehaald en dat er doorheen gemengd.
als ik zelf op stal ben dan krijgt ap nog een halve schep voer met veteranensupplement en kruiden voor zijn bronchitis.
en ik geloof dat hij dan samen met zijn ruwvoer net aan de benodigde vitamines zit.
ik kijk niet meer naar suikers en zetmeel trouwens, heb het idee dat dat bij ap niet zoveel invloed heeft