[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:41

als er na 10 dagen bloed uitkomt zou ik een dierenarts bellen

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:16

Mijn 2,5 jarige Haflinger wordt morgen gecastreerd en ben best wel zenuwachtig! (Waren jullie dat ook? Bloos ) Hopelijk verloopt alles goed...

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:08

JeannetteS schreef:
Hallo Allemaal, ik ben sinds gisteren in het bezit van een Irish Cob van 4,5 jaar, een verschrikkelijk leuk paard.

Hij is bij de vorige eigenaar op mijn verzoek gecastreerd, en dat is vorige week dinsdag gebeurd door een castreur, de oude eigenaar heeft hem nog even tot rust laten komen, en gister is Ravy bij mij gekomen.

Maar.........inmiddels is de castratie al 10 dagen geleden en er loopt nog steeds bloed uit langs zijn benen.
Vandaag heb ik de wond gespoeld met koud water, omdat de koker erg dik was, dat was gisteren niet zo, maar Ravy heeft vannacht op stal gestaan omdat hij zijn Hengstenhormonen nog steeds heeft en door het schrikdraad heen brak om bij de merrie,s te komen, bij de oude eigenaar heeft hij al die tijd in de wei gestaan, en ik heb begrepen dat er wel beweging nodig is na een castratie, dus op stal was even niet zo goed.

Moet ik me ongerust maken , en de dierenarts bellen, of duurt het genezen van de wond altijd wat langer bij een wat ouder ( en ontwikkeld) paard???

Ik hoop op tips

Groetjes

Ik weet niet hoe erg het is, maar dat was ook bij Fuego zo. Fuego stond elke nacht op stal, en ik kon pas in de middag naar hem toe. Telkens dus een dikke koker, maar als je veel loopt, gaat dat weg, en komt er weer bloed en vocht uit. Dat moet je gewoon lang volhouden, en echt heel veel lopen! Bij Fuego heeft het voor mijn gevoel ook best lang geduurd, ik zal het nog even aankijken, en veel lopen zodat het er echt uitkomt, en als het zo blijft de da bellen. Is het echt erg, bel je de da, had ik ook gedaan 2 keer, die moest het dan helemaal van binnen uit schoonmaken, en was de zwelling weer bijna weg.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:08

@ Loepetoeke: Wat spannend! Ja ik was ook heel erg zenuwachitig, en dan zat ik ook nog is op school om die tijd. Veel succes!:D

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:33

als je niet gerust bent zou ik toch even de dierenarts bellen, die kan je dan toch even gerust stellen. @ loekepetoeke ik was ook enorm zenuwachtig, ik sliep de nacht ervoor niet Knipoog . kitano is nu een week en 2 dagen geleden gecastreert en zijn zwelling is nu zo goed als weg. lekker vlug

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:16

Hoi! Hij is gecastreerd, het ging best goed. Hij snurkte zo schattig toen hij in slaap was. Hij loopt nu weer lekker in z'n weide (zoals altijd).

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:19

Leuk dat het zo goed is gegaan, nu maar hopen dat het snel geneesd.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:47

Voor de geintereseerde hoe Fuego er nu uit ziet na de castratie, net een nieuw topic geopent met foto's van twee weken geleden ( Zonder het nieuwe bit dus ):

viewtopic.php?f=53&t=851664

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:47

Staan ook foto's van zijn koker op van twee weken geleden

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:59

Raheem komt er tot nu toe ook goed doorheen, hij is dus eergister ( ja erg kort geleden) gecastreerd, tot nu toe maar een klein beetje zwelling. Ik heb het idee dat het nog moet komen is dat ook zo?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:11

Ja dat kan, Fuego was de eerse dag ook niet opgezwollen. De dag erna wel. Als het nog niet zo gezwollen is, lijkt mij dat een goed teken, en dan hopen dat 't zo blijft.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:13

bij nitro kwam het ook pas de 2e dag na de castratie dus ik denk dat het nog komt ja

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:15

Bij Noah was het gelijk de volgende dag opgezwollen en de 2de dag weer voor de helft geslonken.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:20

Ben benieuwd hoe Fue op de gogue reageerd.

O-o wat ben ik toch altijd off-topic haha. Maar niet veel mensen zijn hier meer actief, en Fue is helemaal gezond, dus dan houd ik het maar met wat anders gezellig.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:21

haha, nitro is ook weer helemaal beter, ik rij hem volgend jaar pas in dus heb daar nog niks over te vertellen. ga het met een barefoot proberen Lachen

fijn dat het met fue ook zo goed gaat

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:29

Nog een vraagje: Vanaf welke leeftijd kunnen ze gecastreerd worden?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:36

voor zover ik weet kan dat op elke leeftijd. tenminste..ik heb wel eens gelezen dat het ook bij veulens gebeurde

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:58

Hi, mijn paardje van 1.60 heb ik vorige week laten castreren. Hij is nu 2,5 jaar oud, een OO-seven x Havidoff. Ik hoop dat hij nu wat sneller groeit, heeft iemand hier al ervaring mee?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:05

Hij is zowiezo nog niet uitgegroeid, ik heb vaker het verhaaltje gehoord dat als een hengst eenmaal geruind is dat ze nog meer omhoog gaan. Maar of het waar is weet ik niet..
Raheem is vandaag precies 2 weken geleden gecastreerd. 3 dagen er na heeft hij een onsteking opgelopen, DA geweest en alles is weer helemaal goed. Ik heb nog gevraagd of ik wat fout heb gedaan maar gelukkig niet. Het is gewoon een risico wat erbij hoorde en Raheem had eventjes pech.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:31

Oh wat vervelend! ik dacht dat bij mijn paard het zaakje ook ontstoken was, het was zo onwijs dik maar dat was niet het geval, zo'n mega zwelling was normaal... Enfin, hij had geen koorts en was gewoon vrolijk. Hoe is het bij jouw paard gebeurt? die van mij is staand gecastreerd. Hij heeft de daaropvolgende nacht wel heel veel pijn gehad. Al zijn stro had hij in een hoek geschraapt en zijn voeten zijn voor nu helemaal recht door al dat schrapen. Vond ik echt zielig.
Het is nu overigens nog steeds een beetje dik hoor, nog niet helemaal zoals het hoort, en bij jouw paard?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:02

Buiten dat het erg dik was, at Raheem niet meer had ook inderdaad flink gegraven in zijn stal ( staat s'nachts binnen) en had nog koorts ook. DA erbij , pijnstiller en antibiotica gekregen. Voor de dagen er na nog in pastavorm en een poeder tegen de zwelling. Alles was na 2 dagen weer helemaal zoals het hoorde te zijn. Nu ziet hij er uit als een 'echte' ruin vanonder Haha! . Het is normaal dat die van jou ook nog een beetje zwelling heeft. Die van mij staat van s'ochtens 8 tot 5 uur in de middag buiten. Ik weet niet of jou paard veel buiten is maar dat is dus alleen maar goed, die beweging. Dan gaat de zwelling ook sneller weg.

Raheem is trouwens ook staand gecastreerd

Groetjes Kim

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:21

Ik mocht van de veearts mijn paard 2 dagen niet buitenzetten... dat vond ik een beetje raar dus heb hem toen die zaterdag na de castratie lekker buiten gezet, vanaf toen had hij gelijk minder pijn, mijns inziens dan.
Hij staat wel veel buiten maar het is naar mijn idee toch nog niet helemaal normaal. Waarom heb jij gecastreerd? ik met name in de hoop dat hij wat groter wordt. Verder was en is hij super braaf, hij had totaal nog niet door dat hij hengst was. Eigenlijk is het gewoon een beetje een watje....

Groetjes!

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:29

Die van mij mocht eigenlijk ook niet naar buiten omdat er anders viezigheid in de wond kan als ze liggen, maar dat kan op stal ook.
Ik moest wel veel met hem stappen dat de wond open bleef een aantal dagen dat het wondvocht en vuil er evt uit kon en ik heb noah toen gewoon in de wei gezet daar liep die veel het is bij hem maar 1 dag heel dik geweest en vanaf dat moment alleen maar dunner geworden

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:42

Bij Seven werd het na 1 dag echt behoorlijk dik, en na een paar dagen werd dat pas minder. Hij had er totaal geen last van, liep gewoon lekker te rennen. Ik had hem zo snel in de wei gezet omdat hij daar rustiger stond dan in de box, daar liep hij maar te draaien en te schrapen. Grappig dat jij trouwens uit Gouda komt, ik woon zelf in waddinxveen en zit nu op mijn werk in Gouda.
Heb jij je paard aan huis staan?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:14

AtSeven schreef:
Bij Seven werd het na 1 dag echt behoorlijk dik, en na een paar dagen werd dat pas minder. Hij had er totaal geen last van, liep gewoon lekker te rennen. Ik had hem zo snel in de wei gezet omdat hij daar rustiger stond dan in de box, daar liep hij maar te draaien en te schrapen. Grappig dat jij trouwens uit Gouda komt, ik woon zelf in waddinxveen en zit nu op mijn werk in Gouda.
Heb jij je paard aan huis staan?

Nee was dat maar waar, mn kereltje staat nog in de opfok en volgend jaar zomer wil ik een plekje dichterbij huis voor hem vinden!!