Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:43

sorry....even storen...ik lees net dat dieren met cushing door een goedaardige tumor in de hypofyse er teveel cortisol aan het bloed word afgegeven...dit wisten jullie al.
Hoge cortisolgehaltes zorgen via bepaalde verbindingsmechanismen voor een verminderde thyroxine produktie,dat is het schildklier hormoon.
Daar kunnen paarden erg veel klachten van hebben,spier en gewrichtsproblemen,hoefbevangenheid door een te trage schildklier kan ook(ik heb z'on paard staan).
jchristina@ dat bedoelde ik dus....er is misschien toch een verband tussen trage schildklier en veel endocriene problemen,wie weet...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:31

Geerke hoi! Ja ik had er al over gelezen. Hier op bokt heb ik een stuk gehaald over endocrinologie bij het paard: http://de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van%20het%20paard.pdf Er staat ook een stuk over cushing bij.
Kijk maar eens (als je het nog niet kent) bij schildklieraandoeningen. Er staat dat de meest voorkomende variant bij paarden 'non-thyroidal illness' is, (of 'euthyroid sick syndrome') en dit kan worden aangetoond door verlaagde plasma T3 en/of T4 waarden in combinatie met normale reactie van een TSH-stimulatietest.
Mexxuna: misschien voor jou ook goed om even te lezen, er staat ook ergens bij dat behandeling met bromocriptine geen effect geeft. Ik weet helemaal niet of dit van toepassing is hoor, maar misschien kun er het aan je veearts vragen)
Deze aandoening kan veroorzaakt worden door OA een infectieziekte of hypofyse adenoom, hoefbevangenheid, equine metabolic symdrome, peripheral cushing's syndrome of een schildkliercarcinoom, dus hierbij is het belangrijk om te zoeken naar de achterliggende oorzaak. Het zou dus best kunnen geerke, dat jouw paard cushing heeft... Jammer genoeg kan ik weinig info vinden over EMS en peripheral cushing's symdrome in het nederlands. Er wordt alleen steeds meegedeeld dat schildklieraandoeningen bij het paard heel erg zeldzaam zijn maar ja, als je er niet naar zoekt en het dus niet diagnostiseert, dan wil het nog niet zeggen dat het zeldzaam is!! Haha!
Mijn veearts zei ook dat onderzoek van de schildklier meer iets was voor honden en katten Koe Bij een standaard bloedonderzoek slaan ze dit dus over.
Bij symptomen stond onder andere vermeld; vermagering, progr. alopecia (kaalheid zonder jeuk)en een vertraagde verharing.

*Even een vraag voor de geleerden onder ons: wat is het verschil tussen een adenoom en een carcinoom?

Geerke; zoals je me al vertelde is het moeilijk aan te tonen of een paard lijdt aan een ziekte van de schildklier, bij jouw paard waren de waardes ook niet erg afwijkend terwijl hij er heel ziek van was!
Moeilijk hoor...
Met mijn pony gaat het nu best goed. De kale plekken zijn weer begroeid, hij krijgt weer wat bespiering terug en is bijna uit zijn wintervacht. Heel af en toe zie ik hem spelen dus misschien dat de pergolide zijn werk begint te doen, hij krijgt het nu 5 weken en als het na een maand of drie niet opgeknapt lijkt, laat ik alsnog de schildklier controleren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:34

Hoe uit zich dat precies Geerke, een te trage schildklier bij paarden? Ik las in het topic voor hoefbevangenheid dat het ook vachtveranderingen met zich mee kan brengen? Volgensmij komen veel symptomen dan overeen met cushing.
En hoe hebben ze dat ontdekt bij je paard?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:38

Volgensmij is een adenoom een goedaardige tumor en een carcinoom kwaadaardig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:17

Cushing heeft inderdaad ook effect op de schildklier. Toen wij nog niet wisten of Willy cushing had, had mijn amerikaanse vriendin die paard met jarenlange cushing had het er over dat dat een van de dingen was die je kon testen of de schildklier goed functioneerde geloof ik (zou even haar mail moeten opzoeken).
Gevonden, een van dingen waarop je een cushing paard ook kunt laten testen is het functioneren van de schildklier (thyroid in engels)

Nog even gekeken of er nog iets op internet over staat
Deze site gaat over vitex = wat in NL als Provarium breeding te koop is

http://www.equiworld.net/uk/horsecare/v ... /index.htm

Dit stond daarop te lezen over de schildklier en cushing e.a.

If The Vet Says "Thyroid"...

Some horses with symptoms of pituitary tumor actually have low thyroid hormone levels that may or may not be related to the tumor. Many more, however, are suspected of having low thyroid function even though their thyroid tests may be normal. One reason vets suspect this is that the horses often show some improvement when given supplemental thyroid hormone.
A subpopulation of pituitary tumors secreting hormone prolactin may account for many cases of equine Cushing's. A 1985 paper by Kiefer et al in endocrinology described the effects of thyroid hormone on prolactin secretion by pituitary tumor cells. When thyroid supplementation was given, the levels of prolactin dropped somewhat. When thyroid supplementation was combined with a common pituitary tumor-suppressing drug (bromocriptine), the effect was greatly enhanced. In fact, the tumors shrank.
The mechanism of this may be that elevating blood thyrone hormone levels results in a drop in the levels of thyroid-releasing hormone (TRH) in the brain. TRH is known to stimulate pituitary tumors in horses also, so suppressing TRH levels by giving thyroid supplement should suppress the tumor.
The may explain why horses with Cushing's, even those with normal thyroid tests, respond somewhat to thyroid supplementation. It also suggests that thyroid supplementation could be a valuable addition to therapy for horses being treated with either prescription medications or herbal supplements.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:22

Luna gaat slechter..
De pijnstillers doen hun werk niet meer.. en de aders in haar voeten kloppen als een gek.
Haar voeten zijn niet extreem heet..

Ik baal echt, ik ga vanavond op vakantie, mallorca, en nu moet ik mijn zieke paard achterlaten.
Ik heb mijn moeder al wel verteld dat Luna niet mag lijden... mocht de bevangenheid doorslaan, mag ze ingeslapen worden.. ik zou het héél erg vinden als het zover komt als ik weg ben.. :'(

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:36

@Mexxuna, dat is wel heel sneu als je er niet bent. Is het een idee om ook met de dierenarts een afspraak te maken over de aanvaardbare grens voor in de tijd dat je er niet bent? Mocht het echt zover komen heb je er misschien iets meer vrede mee. Maar laten we hopen natuurlijk dat Luna toch snel opknapt. Zoals nu is ook niet erg prettig om op vakantie te gaan, maar goed soms is het niet anders en moet je het ook uit handen kunnen geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:40

He getverdegetver Mexxuna dat is echt sh*t. Heb je nog overleg met je dierenarts gehad? Nog wat gehoord over pergolide oid?
Het lijkt me onwijs vervelend om je paard zo achter te moeten laten. Eet ze wel weer goed? Wat een ellende zeg Ach gut Ik zal aan je denken en voor je duimen dat het toch de beterende kant opgaat!
Ik was even aan het zoeken wat ze nu ook al weer krijgt (in jouw berichten) en zie dat zij ook al in 2006 problemen met hoefbevangenheid had gehad?
Waarschijnlijk heeft ze al behoorlijk lang cushing stiekem onder de leden gehad he? Ellendig. Ik hoop dat ze toch er weer boven op komt. Geef je haar ook extra hulp zoals echinae? Juist bij hele slechte tijden zorg ik ervoor dat willy echt zijn aanvullende weerstandverhogers krijgt zoals msm en een boel echinae druppels.

Ach meid, ik hoop zo dat het goed komt, je doet zo je best en je paardje verdient het zo om weer eruit te klimmen. Heel veel sterkte en ik duim voor jullie Ach gut

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:44

Hier is er wat positief nieuws te melden. We zijn nog maar een week bezig met de Pergolide maar er is wel verbetering ook al zijn we nog maar zo kort bezig. Ze krijgt twee pilletjes 's morgens, en vanaf morgen gaat ze naar één pilletje. De start was inderdaad wel zwaar, ze koos veel om in het donker te gaan staan en was soms helemaal van de wereld. Sinds gisteren is ze gestopt met wiebelen, ( steeds maar weer een been ontlasten) dat deed ze al heel erg lang. Ook lijkt ze wel alerter, liggen doet ze nog wel veel en ze eet nog steeds slecht maar gisteravond probeerde ze toch even of ze de emmer niet van een ander kon scoren. Dit is iets heel nieuws. Maar met name dat het gewiebel over is en ze weer veel meer toenadering zoekt mag je wel al een positieve verandering noemen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:48

Fargo: Luna is vanaf 2004 al eens ernstig spierbevangen geraakt, in 2006 heel zwaar hoefbevangen (heeft ze zelfs 6wkn in het gips gestaan), en nu begint de ellende weer.
Ik wil haar geen pijn laten lijden, en haar laten staan omdat ik op vakantie ben.
Nee dat kan ik niet!
Ik hoop natuurlijk dat ze volhoud, en misschien opknapt, maar ik reken er niet op.
Ik denk dat ze vroeg of laat weer hoefbevangen wordt.. het is gewoon niet tegen te houden bij haar..

Eten doet ze wel.. ze krijgt nu geen krachtvoer meer, omdat ze zo gevoelig is, haar spieren staan helemaal hard en strak. Ze krijgt nu alleen maar droog niet-voedingrijk hooi.

Iedere dag borstel ik er een vuilniszak haren af... en ook verliest ze staart haren en manen...
haar ogen zijn opgezwollen, haar buik is heel zwaar.

Wat ik me laatst in eens bedacht; toen ik haar nét had, had ze nog weleens last van bloedneuzen.. vreemd genoeg denk ik dat ze toen al een tumor had.

Luna is in alle jaren dat ik haar heb (vanaf 2003) (verwaarloosd gekocht) misschien 1 jaar "gezond" geweest, verder heb ik alle jaren lopen rommelen met van alles en nog wat.
Waarschijnlijk heb ik gewoon een ziek paard gekocht inderdaad, we hadden ook zoveel problemen met zadelmak maken, psychisch was luna ook nooit helder, ze kon ineens een gedragsverandering krijgen.

Als ik nu terug kijk op wat ze allemaal mee gemaakt heeft, krijg ik het heel zwaar..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:32

jcristina schreef:
*Even een vraag voor de geleerden onder ons: wat is het verschil tussen een adenoom en een carcinoom?

Een Adenoom is een goedaardig gezwel uitgaande van Klierweefsel. Een adenoom kan zich gaan ontwikkelen tot een kwaadaardig gezwel.
Carcinoom is een kwaadaardige woekering van epitheelcellen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:46

Mork; dank je voor je uitleg, maar wat zijn dan epitheelcellen? En als ergens een tumor zit, is het dan altijd opgezwollen of kan het ook in een week gedeelte (dat het meer een kuil is)van bv de hals zitten?

Mexxuna: wat erg dat je paard er zo slecht aan toe is. Sterkte gewenst.

Fargo: goh, dat je dat alweer wist.... Cool Dus monnikspeper helpt ook bij schildklierproblemen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:47

Epitheelcellen zijn cellen met name van slijmvliezen en huid.
Tumoren kunnen altijd overal zitten dus ook in weke delen. Je hoeft dus niet altijd een zwelling te zien.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:18

Mexxuna wat een naar verhaal bah.
Begin januari was Rava ook heel slecht met de hoefbevangenheid ze kon amper lopen had veel pijn en ik gaf pijnstiller en bloedverdunner(helpt ook vaak goed) en druppels van de groen os tegen hoefbevangenheid en ik heb ook op het punt gestaan nu is het genoeg. Ze stond in haar zandbakje met nat zand weinig voer en veel pijnstillers.
Ik heb haar toen nog 1 maand gegeven als het niet beter werd was het genoeg maar ze herstelde toch.
Rava is ook een typ waar ik al veel me heb gedokterd en in 2003 heeft ze ook een zeer ernstige bevangenheid gehad dus ik ken je gevoel maar al te goed.
Iedere keer als ik weer op haar kon rijden was het van korte duur, terwijl ik een New Forrest had die is 35 geworden met 2x een VA zonder dat het een inenting was.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:56

Lijkt me niet leuk om zo op vakantie te gaan Mexxuna, ik zal echt voor je duimen dat het nog goedkomt..

Over tumoren gesproken, Evita heeft er mogelijk ook eentje boven haar staartwortel. Ze heeft daar sinds ca 2 jaar een bult zitten van zo'n 2,5 x 2,5 cm.. de veearts heeft er naar gekeken en kon niet precies zeggen wat het is, in ieder geval geen vetbultje en het is ook geen "blauwe plek", aangezien het langzaam ontstaan is. Ik meet het bultje bij Evita om de zoveel tijd op en het is sinds vorige zomer niet meer gegroeid. Als het groter wordt wilde de veearts een weefselpunctie doen, maar zo lang het niet groter wordt hoefde ik me geen zorgen te maken..

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:23

Mexxuna, wat een rot verhaal ik schrijf niet zo vaak , maar ik wil je heel veel sterkete toe wensen, zit eff met tranen in mijn ogen, bah wat een klxt ziekte.
Groetjes Betty

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:34

Mexxuna, wat rot om nu op vakantie te gaan... Kan me voorstellen dat je Luna nu niet met een fijn gevoel achterlaat Ach gut . Hopelijk knapt ze tijdens je vakantie wat op, ik duim ook voor je!

Overigens fargo, ik wilde nog even op iets reageren van een paar pagina's terug. Je zei dat Willy geen dikke maar een lange vacht heeft, bij Ivanka beginnen haar haren nu ook weer door te groeien. Idd ook geen dikke vacht, maar wel lang.
Is dat bij Willy al langer zo, scheer jij hem om deze reden wel eens in de zomer omdat het te warm is voor hem?

Doet iemand hier trouwens ook iets alternatiefs bij zijn Cushing paard? Dan doel ik niet echt op homeopathie. Binnenkort komt bij Ivanka weer iemand die Reiki doet, is vorig jaar 2x geweest, heeft haar toen erg goed gedaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:46

Daar was ik weer Tinne: we scheren Willy nu eigenlijk helemaal niet meer omdat hij niet extra zweet of hijgt of er naar van is oid. We knippen zijn benen wel een beetje bij maar verder is het echt niet dik meer, maar wel heel zacht en juist een beetje dunner en heel anders van structuur dan vroeger, ik heb niet het idee dat hij het er echt warm van heeft. Stel dat dat wel zo zou zijn, dan zouden wel denk ik wel weer gaan scheren. Wij (lees martin) borstelt wel altijd fanatiek om wel het verharen dat evt nog gaande is bij te houden en losse haren weg te halen.
De arts die Willy heeft geholpen in het begin doet ook accupunctuur naast kraken (kan even de nette en correcte naam niet verzinnen) hij heeft willy zijn nekwervels wel weer een stuk op weg geholpen. Heeft toen niets met accupunctuur gedurfd omdat hij toen nog toevallen en angstaanvallen had en wilde daarin niet forceren. En later is hij zo opgeknapt dat hij daarvoor niet terug heeft hoeven komen..

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:47

Fargo: is provarium breeding dus tegen schildklierproblemen? (wat weer een gevolg is van bv de hypofysetumor?) En als een paard cushing heeft, is de kans op uitzaaiingen van kanker dan groot? Ik las namelijk in 1 van de cushing topics hier op bokt dat iemand die een paard met cushing heeft gehad vertelde dat het helemaal niet zo heel slecht ging met haar paard maar op een dag kwam ze bij hem en hij reageerde nergens meer op, stond maar wat alleen in een hoekje van het land voor zich uit te staren en toen heeft ze in overleg met de veearts hem in laten slapen. De veearts wilde graag autopsie doen omdat ze nog weinig van cushing weten en toen bleek dat het paard al helemaal 'rot' was van binnen. Hij was al aan het vergaan zeg maar, zoals je dat ook wel van mensen hoort met kanker.

Tinne: ik heb begin april een healing laten doen (via foto) en het kan toeval zijn, maar daarna begon er nieuw haar te groeien (hij had meerdere kale plekken op zijn lijf) en werd hij wat vrolijker en begon zelfs een beetje te spelen. In het voorjaar knappen ze sowieso op maar dit was wel erg direct na de tijd.
Reiki lijkt me trouwens niet goed bij kanker (of goedaardige tumor?), het zorgt ervoor dat alles weer gaat stromen en beter werken en kanker kan daardoor ook sneller gaan groeien. En misschien geldt hetzelfde wel voor een healing, bedenk ik me nu. Het kan natuurlijk twee kanten op; of het wordt sneller beter of sneller slechter.

Zijn jullie paarden al helemaal klaar met verharen of zit er nog veel op? Ik ben erg benieuwd hiernaar, mijn pony is al best glad maar heeft nog wel oud haar, met name op zijn buik. Dit is precies hetzelfde als vorig jaar om deze tijd, het is nog niet verbeterd door de medicijnen. Ook vind ik dat hij veel ligt, soms zie ik hem drie keer op een dag liggen en dan blijft hij ook een half uur lang liggen en 's nachts ook altijd, aan het zand buiten te zien. Gisteren ook en toen bleef hij gewoon in de (mot)regen liggen met een behoorlijke wind, daar ben ik niet helemaal gerust op. Ook de lymfeklieren (achter de kaak) blijven opgezet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:22

Thyroid supplements
Jcristina: Indirect werkt de provarium breeding wel natuurlijk omdat het paard meer in balans komt qua hormonen en daardoor waarschijnlijk ook de schildklier weer beter functioneert want die wordt daardoor aangestuurd. Maar daarnaast zou je dus Thyroid supplements (schildklier supplementen) kunnen geven. Ik ben er nog niet helemaal achter waar die uit bestaan! Waarschijnlijk moeten we nog even googelen en ik kan het mijn vriendin in Amerika vragen (zij had paard met cushings maar heeft zelf ook problemen met schildklier en de werkzame stoffen zullen ongetwijfeld uitwisselbaar blijken). Ik mail haar wel even.

Moeilijk om te zeggen of cushing paarden gevoeliger zijn voor kanker e.a. Feit is natuurlijk wel dat de meeste cushing paarden oudere paarden zijn en des te ouder je wordt des te meer kans er uiteindelijk is dat er ooit kanker optreedt (cellen worden slechter etc, voordeel is wel dat celdeling zelf niet hard gaat dus kanker zou langzaam moeten vorderen).. Klinkt erg luguber deze tekst maar goed. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel!

Haren onder de buik blijven het langst lang (haha). Willy heeft meestal onder zijn buik het meeste haar (omdat ze daar ook geen deken hebben in de winter) en dat duurt ook het langst voordat dat loslaat of weggaat. Is op zich ook niet zo'n ramp vind ik.
Dikke klieren zijn een weerstand probleem; het verschil tussen dag en nacht qua temperaturen was behoorlijk groot de laatste dagen en weken, dit is voor een paard moeilijk op te vangen. Zeker een paard dat toch al minder weerstand heeft. Ik weet niet hoeveel druppels echinae je geeft en of je ze (nog?) geeft. Maar bij dikke kaken/klieren geef ik altijd een flinke dosis bijv 2 keer 50 druppels per dag om ze te ondersteunen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:47

het medicijn om de schildklier te activeren heet levothyroxine,als ik mij niet vergis is het een soort zout.
ik geef het al 3 jaar aan mijn paard,hij is nooit meer hoefbevangen ,stijf of kreupel geweest.
het is zeker de moeite waard het te proberen bij paarden die in hun "dip" blijven "hangen".

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:23

Ik denk niet dat Reiki veel invloed heeft op het groeien van de tumor, als ik kijk hoeveel baat Ivanka erbij heeft gehad, denk ik dat dat wel mee zal vallen.

Ivanka is in principe al helemaal klaar met verharen, alleen groeit haar zomervacht nu weer door. Dus ik weet niet wat dat gaat doen Clown . Bij Ivanka zijn juist de haren op de rug het langst.
Haar lymfeklieren zijn overigens een heel stuk minder opgezet, is nog wel een klein beetje, maar is echt minimaal te noemen. Voer ook geen weerstandsverhoger bij nu. Elk supplement dat ik door haar voer gooi, dan weigert ze te eten. Ben elke dag al blij als ik sneaky het tabletje mee naar binnen krijg. Stopte het normaal altijd in een appel, maar daar trapte ze (na een jaar Rolleyes ) ook niet meer in.

Sinds een half jaar heeft Ivanka last van kramperigheid in haar rechterachterbeen. Heb er met rijden geen last van, maar net als vandaag kwam de smid en dan is het echt sneu.
Zou dat ook met de Cushing te maken kunnen hebben of zou dat er los van staan?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:07

fargo: ja fijn als je je vriendin even wilt vragen wat voor stof dat is. Ik wil eerst geen medicijn bijgeven maar afwachten wat de pergolide doet, en dan zou het schildkliermiddel van geerke een optie zijn of iets homeopatisch.

Geerke: kon je het aan zijn hals zien dat de schildklier niet goed was? Waar zit die precies?

Heel opmerkelijk trouwens: mijn pony wil ook liever geen supplementen en medicijnen en is ook wantrouwig als ik aankom met een stukje appel/peer/brood waar het pilletje inzit. De mineralen at hij eerder wel gewoon op maar wil hij nu ook liever niet meer (hoe zou dat nu komen, weet iemand dit?) MAAR als hij homeopatische druppels kreeg, stond hij altijd te trappelen voor de deur!!! Hij doet zijn mond zelf al open zodat ik het er zo in kan spuiten! De laatste keer dat hij ziek was en ik hom. druppels gaf, heb ik hem eerst een breed werkend middel gegeven tot de homeopaat kwam, dit wilde hij wel maar was niet dolenthousiast, en toen ik de juiste middelen had stond hij echt te dringen als ik de spuit vulde! Hij weet dus echt wat goed voor hem is denk ik. Fargo: je zei dat willie tegen de staldeur gaat staan trappen als de cracker met echiniacea eraan komt, doet hij dit ook als hij het pilletje krijgt? En liggen jullie paarden ook zoveel? Ik geef ze vier keer per dag een klein stukje gras bij dmv een rantsoendraadje en als hij het op heeft gaat hij stilstaan of liggen (misschien uit verveling) . Hij is wel weer aardig aangekomen sinds hij gras krijgt dus ik durf hem niet onbeperkt te geven.

Tinne: natuurlijk moet je het gewoon doen als je al hebt gezien dat het goed is, en je kunt het ook altijd uitproberen als je het niet weet maar het heft blokkades op en dan weet je nooit WAT je versneld, dit geldt eigenlijk ook voor andere medicijnen; bij de een zijn de bijwerkingen erger dan de verlichting die het brengt en als je het niet probeert weet je het niet...
Misschien komt de kramperigheid door stijfheid in de spieren (geef je ook magnesium bij?) of er zit iets in de knoop. Hoe vaak doe je gymnastiserende oefeningen met haar? (zoals op de foto)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:59

Tinne: eerder in dit topic hebben we het gehad over onregelmatigheid en slapheid in de achterhand van cushing paarden. Dat (b)lijken ze allemaal te hebben eigenlijk. Dat komt omdat de spieren ook interen door de cushing:
citaat:
"Het verhoogde cortisol zorgt ook voor de afbraak van eiwitten in de spieren, in de huid en in het haar. "
En dit merk je dus het meest aan de achterhand van je paard. Willy is rechtsachter ook behoorlijk krampachtig bij het geven van zijn been; lijkt wel beetje op kramperigheid. Nu is dat ook het been wat het makkelijkst wat oploopt door zijn mokhistorie maar nu ik erover nadenk lijkt het best op kramperigheid.

Jcristina: Omdat we willy zijn pilletje in een deel van een krentebol geven is ie daar ook gek op want hij is dol op krentbollen. Die pakt ie dus graag aan.

Ik vind het wel een beetje link dat je geen echinae of wat anders geeft voor de weerstand want daar help je hem juist zo mee tegen alle symptomen en enge dingen die er BIJ de cushing komen. Willy ligt niet veel voor zover ik weet.
En alles wat je extra over het eten gooit is inderdaad lastig daarom ben ik ook zo blij met de krackers en echinae druppels, kan als "snoepje" of als beloning worden gezien en gaat dus lekker naar binnen.

De levothyroxine klinkt goed! Ga eens even kijken of ik daar nog wat over kan vinden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:01