Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:04

Jup, ik benader utrecht.
Shan, heb je mijn PB met de e-mail gehad?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:04

shan schreef:
Misschien moeten we de boel even coordineren:
Wie doet wat.

contact met Mod over nieuw topic: Marigold?
complete lijst in topic zetten: Shan
Contact met Utrecht: IvysToeter
Evt. Vakbladen benaderen: ??
Gespreksleider in nieuw topic:??
Later: inventarisatie van de vragenlijsten:??
wie weet nog meer actiepunten, zodat de taken een beetje verdeeld worden en wie biedt zich aan voor 1 van de taken.

Dat 'moet' jij doen!
Doe je nu ook al zo goed! Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:05

Ik weet niet hoor, maar het andere tpoic dat loopt, is het niet handig om dat bijv. te sluiten en dan alleen dit topic en de nieuwe?
Anders is het miss. helemaal zo verwarrend?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:06

IvysToeter schreef:
Jup, ik benader utrecht.
Shan, heb je mijn PB met de e-mail gehad?

Yep, heb je al terug ge Pb d.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:07

je bedoeld het topic over de overleden pony's?

Het mailtje naar utrecht is verstuurd..
ik kan nu niet meer doen als alleen maar afwachten....
zodra ik een mailtje terug heb zal ik het laten weten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:08

Myfairytale schreef:
Ik weet niet hoor, maar het andere tpoic dat loopt, is het niet handig om dat bijv. te sluiten en dan alleen dit topic en de nieuwe?

Andere topic is niet eens zo heel actief. Voordeel daarvan is wel dat het op voorpagina staat. Misschienb gewoon een verwijzing er in zetten?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:10

Myfairytale schreef:
shan schreef:
Misschien moeten we de boel even coordineren:
Wie doet wat.

contact met Mod over nieuw topic: Marigold?
complete lijst in topic zetten: Shan
Contact met Utrecht: IvysToeter
Evt. Vakbladen benaderen: ??
Gespreksleider in nieuw topic:??
Later: inventarisatie van de vragenlijsten:??
wie weet nog meer actiepunten, zodat de taken een beetje verdeeld worden en wie biedt zich aan voor 1 van de taken.

Dat 'moet' jij doen!
Doe je nu ook al zo goed! Haha!

Bloos

er zijn dagen dat ik alleen s'avonds maar even online ben,
Maarja dat zal wel voor iedereen gelden denk ik.

Wat betreft het sluiten van de ander topics: Ik denk niet dat het erg is als er meerdere topics over lopen, als we het 'vragenlijst topic' maar centraal houden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:12

Wanneer gaan we dat 'vragenlijst' topic dan openen?

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:26

dat benaderen van vakbladen..is het dan de bedoeling dat er gevraagd word of ze er iets vanaf weten of dat ze er onderzoek/info over binnen willen halen via deskundigen..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:43

Veulen84 schreef:
Myfairytale schreef:

Andere topic is niet eens zo heel actief. Voordeel daarvan is wel dat het op voorpagina staat. Misschienb gewoon een verwijzing er in zetten?

Is ook zo, dat is ook niet heel actief, da's waar maar kunnen we deze en die andere niet aan elkaar plakken ofzo, dus slotje op voorpagina en dan verwijzing naar deze en vragenlijst topic?

Wel erg gaaf dat er hier van bokt zoveel aangedaan wordt! OK dan!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:47

weten jullie wat ik niet begrijp?
dat toen er 2 seken terug 2-3 paarden overleden aan eikel(looizuur)vergitiging werd t verteld op sbs 6 geloof ik of was t hart van nederland? maar hierover hoor je niks...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:49

ik heb nog geen reactie van de moderator..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:03

ojas schreef:
dat toen er 2 seken terug 2-3 paarden overleden aan eikel(looizuur)vergitiging werd t verteld op sbs 6 geloof ik of was t hart van nederland? maar hierover hoor je niks...

Misschien omdat ze nog niet weten wat het is en geen paniek willen zaaien?
Kweet het ook niet hoor...

Nienkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:12

Myfairytale schreef:
ojas schreef:

Maar aan de andere kant: als een paard plotseling ziek wordt (met symptomen van atypische myopathie) en men niet weet wat er aan de hand is, kan er ook nooit op de goede manier gereageerd worden...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:17

Klopt, ik weet het, maar een andere reden kon ik ook zo voor bovenstaande niet vinden...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:19

begint deze ziekte accuut of is het sluipend?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:19

Myfairytale schreef:
ojas schreef:

De ziekte is al bekend sinds 1939.
Ik vond ergens en stuk tekst met sterfte cijfers. Sinds 1991 zijn er 203 paarden geregisteerd die de ziekte hebben. 186 zijn er gestorven. + de 19 van nu waarvan er 5 leven. Dat verhoud zich 200 tot 222. Dat brengt het gemiddelde sterfte cijfer op 90%

De getallen zijn echter zo laag dat er niet eens kan worden gesproken van grote uitbraken. Er zijn maar 2 uitbraken bekend waarbij er meer dan 50 paarden besmet waren. Het is natuurlijk moeilijk te controleren of die gegeven kloppen. Maar vreemd is het wel.

Maar wat ik wil zeggen, zulke kleine uitbraakjes hebben weinig tot geen prioriteit. Het word pas intressant als het verpakt word in heftige emoties/financiele drama's/landelijke gevolgen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:29

IvysToeter schreef:
Wanneer gaan we dat 'vragenlijst' topic dan openen?

Zodra we toestemming hebben van Bokt, we de vragenlijst compleet en overzichtelijk hebben en heel heel misschien een reactie hebben van Utrecht.
Het kan misschien nog wel een paar dagen duren, maar we kunnen het beter goed voorbereiden eerst.
Marigold schreef:
ik heb nog geen reactie van de moderator..

Ze heeft het topic al wel in een stickey geplaatst, misschien moet je nog even duidelijk vertellen wat voor topic we precies willen.

ojas schreef:
dat benaderen van vakbladen..is het dan de bedoeling dat er gevraagd word of ze er iets vanaf weten of dat ze er onderzoek/info over binnen willen halen via deskundigen..

De bedoeling is om de aandacht te vestigen op de vragenlijst, zodat iedereen die zijn paard slachtoffer is geworden, in staat wordt gesteld de lijst in te vullen.
Hier moeten we denk ik, nog even mee wachten, totdat het project werkelijk draaidt.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:33

@veulen84>je hebt gelijk het heeft een impact,het moet eerst erger worden voordat er aandacht aan besteed word door de media.

@myfarytale> dat ze geen paniek willen zaaien kan ik best snappen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:37

Veulen84 schreef:
Myfairytale schreef:

Ik vond ergens en stuk tekst met sterfte cijfers. Sinds 1991 zijn er 203 paarden geregisteerd die de ziekte hebben. 186 zijn er gestorven. + de 19 van nu waarvan er 5 leven. Dat verhoud zich 200 tot 222. Dat brengt het gemiddelde sterfte cijfer op 90%

De getallen zijn echter zo laag dat er niet eens kan worden gesproken van grote uitbraken. Er zijn maar 2 uitbraken bekend waarbij er meer dan 50 paarden besmet waren. Het is natuurlijk moeilijk te controleren of die gegeven kloppen. Maar vreemd is het wel.

Maar wat ik wil zeggen, zulke kleine uitbraakjes hebben weinig tot geen prioriteit. Het word pas intressant als het verpakt word in heftige emoties/financiele drama's/landelijke gevolgen.

Yep, da's wel een goede verklaring.
Maar als ik dat zo lees des te enger dus, dat er maar "zo weinig" (elke is teveel, begrijp me niet verkeerd! Bloos! ) gevallen/uitbraken zijn...
Dan ga je toch gekke/ enge dingen denken...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:48

Myfairytale schreef:
Maar als ik dat zo lees des te enger dus, dat er maar "zo weinig" (elke is teveel, begrijp me niet verkeerd! Bloos! ) gevallen/uitbraken zijn...

Ik ga dan lopen door peinzen. Zo vraag ik me af hoe het zit met andere ziekte's. Bestaan er vergelijkbare ziektes die vat hebben op andere diersoorten? Bv herten of schapen of geiten?

Dat zijn toch dieren die redelijk het zelfde type gras eten. Waarom worden zei niet ziek en paarden wel? Heeft dat dan toch iets te maken met een imuumsysteem?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:53

Veulen84 schreef:
Myfairytale schreef:

Ik ga dan lopen door peinzen. Zo vraag ik me af hoe het zit met andere ziekte's. Bestaan er vergelijkbare ziektes die vat hebben op andere diersoorten? Bv herten of schapen of geiten?

Dat zijn toch dieren die redelijk het zelfde type gras eten. Waarom worden zei niet ziek en paarden wel? Heeft dat dan toch iets te maken met een imuumsysteem?

Ja, precies en ook waarom alleen die weilanden en niet de weilanden eromheen? (gelukkig maar)
Er rijzen zoveel rare vragen wat deze ziekte betreft!
Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik iedere dag weer blij ben als ik ze 's ochtends hoor hinneken (en zie staan) in de stal als ik eraan kom!

Maar wat die vragen betreft, misschien krijgen we op sommige vragen nu wel antwoord dmv de vragenlijst die shan, jij en de rest van de mensen hier in dit topic gemaakt hebben...

Nienkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:01

Citaat:

Helemaal mee eens!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:16

shan, mijn internet doet raar, sloom, kom er bijna niet door.
maar ik zal proberen je mijn email te sturen, die ik ook aan de moderator heb gestuurd.
ze is niet meer online geweest, ik denk wel dat ik mijn verzoek duidelijk genoeg heb geformuleerd.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:19

Uriah schreef:
begint deze ziekte accuut of is het sluipend?
Zodra de eerste verschijnselen zich voordoen,heeft je paard nog zo'n 12 tot 24 uur te leven.
Accuut dus zou ik zeggen.