[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Acilon

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:46

bij mij is gras ok de ergste boosdoener...

mar ik heb hem wel van de brokken afgehaald ook ivm met de suikers en andere toegevoegde stoffen, hij krijgt nu zuivere gerst, maar als die zak op is schakel ik over naar spelt omdat dit nog zuiverder is.

over dekens die stinken: mijn paard staat ook 24 op 24 buiten dus stal mesten zit ik ook goed het begon bij mij pas te stinken op een dag dat het erg geregend had + hij verhaart nog een beetje...

gisteren heb ik hem trouwens gewassen en dat vond hij heerlijk, aan z'n hals zweet hij een beetje onder het deken daarna lekker laten rollen zonder deken, hij heeft zich wel 5 keer gerold. de 6er keer zag ik dat hij rolde, specifiek om z'n manen te schuren en heb ik hem doen opstaan en laten drogen onder vliegendeken tot hij droog was, zand erafgeborstelt en hop weer onder zn pagony

paardje weer blij en ik ook

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:54

De mijne krijgt ook geen brok maar gemengde granen (met o.a. spelt i.p.v. haver), maar daar zitten nog wel wat vitamine brokjes tussen.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:43

Equisanum Puur Natuur !
Aanbevolen tegen jeuk/ eczeem én door de paardentandarts.
Daarnaast alleen gras en/of hooi. Liever geen kuil.

Flyfree is toch die nieuwe deken? Mooi dat ie goed is!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:20

mijn pony schuurt aan de staart.. kan dit ook verveling zijn? er zitten geen korstjes en hij is niet hard, mn pony heeft al een hele dunne staart dus het is snel kaal.. ik was al vaak met betadine shampoo en doe er dan itch free opsmeren, dit deed ik eerder ook en dat ging oke.. maar ze doet het nu weer. alleen op stal trouwens, buiten is ze bezig met eten ook al staan er bomen in de wei.. ze krijgt ook knoflook door het voer. hoe kan je echte exceem herkennen?

ps= ze gaat snachts op stal want word helemaal gek buiten ze breekt uit dus moet dan binnen. verder staat ze overdag buiten, ik kan er verder zeker niks aan doen?

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:31

staartschuren kán ook duiden op wormen.

Bij eczeem wordt de huid ook harder.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:44

Ik geef mijn paard Prednisolon pillen. Werkt super, maar is helaas wel doping..

kusjesmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:42

skessa schreef:
Equisanum Puur Natuur !
Aanbevolen tegen jeuk/ eczeem én door de paardentandarts.
Daarnaast alleen gras en/of hooi. Liever geen kuil.

Flyfree is toch die nieuwe deken? Mooi dat ie goed is!

Ja die flyfree deken werkt echt goed! Er zit ook al een hoofdkap bij en die heeft mijn paardje dan ook om. Nou heeft hij mooi geen last meer van de vliegen en dat rottige eczeem... En hij stinkt inderdaad alleen een beetje als het erg geregend heeft, maar dat gaat ook gauw weer over. Deze deken is echt fijn... Eerst had ik altijd een Boett deken, maar die moest je helemaal over het hoofd heen doen en dat was niet zo handig ivm schrikken, maar dat is nu dus ook niet meer!
Denken jullie dat het nuttig is om zijn staartaanzet en manenkam vet te houden met huidlotion?

kusjes mij

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:49

ik ben wel benieuwd want vanaf gister staat ap dus in echt gras, van een redelijke lengte en het bloeide net

t gras is wel 2 weken geleden net bemest, ik ben benieuwd wat het voor invoed hefet op zijn schuren.
sinds gister krijgt hij dus ook geen brok meer, wel wat appels( en ja die zijn wel gezond hoor ) en als hij snachts de bak in gaat een plakje hooi...

bony4life:

ik zou stoppen met het wassen met de betadine als ik jou was.
dat tast namelijk ene beetje de zuurgraad van de huid aan als je dat te vaak gebruikt en juist daardoor kunnen ze weer jeuk gaan krijgen.

zo kreeg de mijne dus een schimmel infectie aan zijn huid

gebruik eens een tijdje alleen een speciaal middel tegen het schuren en was het voorlopig niet meer, en wacht es af hoe dat gaat

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:54

Ik kreeg vandaag een tip, en ik vraag me af of jullie er bekend mee zijn. Een merrie daar op stal heeft ook last van zomereczeem, maar heeft wel een flinke bos manen. Ze krijgt Blutnosode, en de merrie heeft nergens meer last van. Het spul komt uit Duitsland. Meer weet ik er niet vanaf, maar misschien zijn er mensen die er wel ervaringen mee hebben?

Groetjes Marieke

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:02

ellepel schreef:
ik ben wel benieuwd want vanaf gister staat ap dus in echt gras, van een redelijke lengte en het bloeide net

t gras is wel 2 weken geleden net bemest, ik ben benieuwd wat het voor invoed hefet op zijn schuren.
sinds gister krijgt hij dus ook geen brok meer, wel wat appels( en ja die zijn wel gezond hoor ) en als hij snachts de bak in gaat een plakje hooi...

bony4life:

ik zou stoppen met het wassen met de betadine als ik jou was.
dat tast namelijk ene beetje de zuurgraad van de huid aan als je dat te vaak gebruikt en juist daardoor kunnen ze weer jeuk gaan krijgen.

zo kreeg de mijne dus een schimmel infectie aan zijn huid

gebruik eens een tijdje alleen een speciaal middel tegen het schuren en was het voorlopig niet meer, en wacht es af hoe dat gaat

ja ik dacht ook al aan.. ff geen betadine meer.. en alleen de itch free zeg maar! bedankt. is elke dag de staart schoon houden met water wel goed of dat ook niet? (zeg maar voordat ik het erop smeer) bedankt voor je reactie.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:21

Hooi kan misschien wel goed zijn, maar gras zit veel eiwit in wat mogelijk de boosdoener is, vooral deze tijd van het jaar.

Onze shetjes staan op de pad en maaien ook de slootkantjes, het gras is er kort en er wordt niet bemest. Ze krijgen ook niet bijgevoerd, alleen pikken ze hier en daar een geknoeit plukje hooi mee (handig hè).
De ene shet heeft nergens last van en de andere wel, maar die is ook wel vet, wat zich ophoopt in de manenkam, die is keihard.
Ze is al wel afgevallen dus wie weet helpt dat ook.
Vette paarden/pony's hebben meestal een dikke manenkam.

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:19

Raya gaat vanaf vanavond 's nachts op stal. Tevens gaat ze op dieeet want ze is veel te dik!
Nu komt ze in een heel schraal land te staan en krijgt alleen hooi. Nu wil ik spelt bij gaan geven, maar waar is dat te krijgen???

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:35

Hoi!

Ik heb eeni jslander die heeft ook last van eczeem, heb alle oorzaken al na kunnen lopen, ben nu bezig om hem dan maar meer op stal te houden.

Wat zijn jullie ervaringen en kennis met gras en eiwit en eczeem? Mijn pony staat nu in een stuk land wat veel rijker is dan wat hij gewend is, nu gaat ie zowiezo al 's nachts eruit, en op stal, maar zou het dan nog te rijk zijn en dat de oorzaak zijn van zijn eczeem?

Vorig jaar had hij het niet zo erg, toen stond hij in een schuur-vrij land en veel wind vlakbij zee.... Hier waar hij nu staat staat op zich wel lekker wind, maar verder van zee af.

Ik denk dat het met het eiwit te maken heeft in het land. Wie weet hier meer van af?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:44

Ik denk ook wel dat het met eiwit te maken heeft of een combinatie met eiwit en muggebeetjes en/of zon. Maar ook de benauwde lucht hier in Nederland, dat gaat natuurlijk ook wel jeuken als ze het warm hebben en zweten.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:56

Toeties, je kunt eventueel een graasmasker gebruiken als je vindt dat je ijslander nog steeds te veel gras binnen krijgt.
Ik heb de mijne op stripbegrazing, die krijgen 2 keer per dag een strookje gras er bij, en kunnen zo wel lekker de hele dag buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:04

ik denk heel wat anders in het gras...

ik denk namelijk dat fructaan de boosdoener is.
hetzelfde fructaan wat ook hoefbevangenheid kan veroorzaken bij paarden..

hoe meer fructaan,hoe meer jeuk...dat is mijn idee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:04

Toeties schreef:
Hoi!

Wat zijn jullie ervaringen en kennis met gras en eiwit en eczeem? Mijn pony staat nu in een stuk land wat veel rijker is dan wat hij gewend is, nu gaat ie zowiezo al 's nachts eruit, en op stal, maar zou het dan nog te rijk zijn en dat de oorzaak zijn van zijn eczeem?

Ik denk dat het met het eiwit te maken heeft in het land. Wie weet hier meer van af?

Mijn paarden begonnen vorige week zaterdag weer met de zomereczeemellende.
Ik had ze maar 1 uur per dag in kort gras.
Dat blijkt al teveel.
Dus staan ze nu de hele week in de rijbak op hooi en de jeukellende vermindert drastisch. Ook de zwellingen zijn nagenoeg weg.

Verder gaan ze steevast om 5 uur op stal en niet voor 8 uur 's morgens weer naar buiten.
Dat werkt prima.
Ik lees wel vaker dat mensen SeMe'rs juist 's nachts naar buiten doen.
Vergeet niet dat in de hele vroege ochtend in de schemer het net zo goed stikt van die rotmugjes.

Verder smeer ik voor ze op stal gaan manenkam en staartwortel in met uiercreme. Momenteel die van de Action die bevalt prima.
Ze kunnen nu nog op stal aan 3 wanden schuren als ze willen.
Geen van beide heeft tot nu toe een poging ondernomen. (afkloppen)

Nog even over de uiercreme. Ik schep het met een spatel in een lege wormspuit.
Kan ik overal prima bij in de manenkam. Beide dames zijn nl. nogal van een flinke bos voorzien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:15

uiercreme kan inderdaad heel goed werken
Afbeelding

appie zijn manenkam nu, iets dik, maar voelt wel heel soepel aan.
hoop dat ie zo blijft!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:24

Astra heeft ook heel snel last van teveel eiwit/ fructaan. Haar brokken zijn al verminderd, en de wei is niet meer bemest,
maar toch heeft ze steeds een eiwitbultje op haar schouder die niet weg gaat. Ze schuurt zo nu en dan eens haar staart, meer van de droogte en mugjes denk ik. Vanmiddag maken we ons eigen vliegenspul.

Tries_en_Faf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:48

uiercreme, ookn og te proberen dan! Ik doehem nu om 10 uur naar buiten en om 16:00 weer naar binnen. Hij heeft zo'n containerbox.

Inmiddels trekt het wel ook helemaal naar boven, dus ik denk toch dat ie maar in de paddock moet, maar daar kan hij weer overal schuren.......

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:50

Oke ik heb de eczema balm besteld, de drainage composium, Equivital pasta,(extra stoot vitaminen kan geen kwaad dacht ik) en GN knoflookolie...
Bij de paardendrogist.

Ook geen brokken meer, maar hooi, en op tijd op stal, ik HOOP dat dit allemaal gecombineert gaat helpen....
Arm beest zoveel jeuk en op stal, al lijkt hij zich er wel bij neer te leggen als hij op stal staat, dat ie het niet zo erg vind. Het gaat alleen tegen mijn gevoel in om hem op stal te zetten...

Tis een koel stalletje en vlieg-vrij natuurlijk.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:56

Ivanka heeft er momenteel ook redelijk veel last van.

Ik heb haar boettdeken weer op gedaan en ze kan 24/7 naar buiten. Ze kan de hele dag door terug in haar stal, waar ze ook veel staat. Maar dat moet ze zelf maar bepalen.

Onder haar buik heeft ze een stuk flink open geschuurd, wat ik niet goed weet wat ik erop moet smeren. Als ik klaar ben met mijn stage (ik zit daar 4 dagen intern, erg vervelend vind ik het zelf... aangezien ik dan niet zelf kan smeren) ga ik beginnen met Culico druppels. Voor degenen die het product niet kennen: www.paardendrogist.nl en dan bij zoeken Culico intypen.

Alet, toen Ivanka vorig jaar een veulen aan de voet had lopen heeft ze het minste last ooit van haar eczeem gehad. Waardoor het precies kwam weet ik niet (te druk om te schuren? ). Hopelijk is dat bij die van jou ook zo!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:38

ik denk juistd at een veulen via de melk veel voedingsstoffen neemt van de merrie, en ze zo een overschot aan bepaalde dingen juist heel makkelijk kwijt kan..

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:43

Hoera het is vanavond kouder en meer wind en dus geen vliegjes, Ulfeino staat eindelijk weer eens rustig in de wei.
Ben benieuwd of dat voor alle andere paarden en pony's op deze site ook zo is???
Heb de s&k mosquito de luxe nog niet teruggestuurd, wil hem vanavond nogmaals passen maar dan zonder dat ik de hals vastmaak aan het halster, eens kijken hoe de hals blijft zitten en anders misschien met elastiek of klittenband, want het is best wel een mooie deken.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:06

Ja, minder vliegjes!
Ik heb vanmorgen mijn shet zelfs haar eczeemdeken afgedaan en vanavond ook niet aangedaan!
Mijn ijslander hoefde ook haar vliegenmasker niet meer om vandaag. Héérlijk!