[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:52

vertel mij wat...tis om te janken! Boos!

rowenaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:47

hey mensuh,,,

ik las dit net zo over mok enzow...
mijn hafje heeft ook last van mok.... en als het er weer aan zit te komen worden zijn benen wat lichter van kleur net boven de hoef... het is supergoed te verhelpen met gewoon simpele uierzalf van de kruitvat of drogist... mah werkt alleen als je er vroeg bij bent... in later stdium toch overgaan op mokzal en in de badedas zetten... isie er met een weekje vanaf werkt echt!!! en badedas werkt ook tegen zonnebrand mah wel de originele badedas gebruiken.

groetjuhs en veel suc6 ermeej
xxxx rowena en haflinger shadow Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:49

Hé,

Allereerst is MSNtaal hier op Bokt niet toegestaan Knipoog .
En verder, uierzalf is net als sudocreme als zinkzalf als tandpasta een bekende tip. Ieder heeft wel z'n eigen behandelingsmethode en het één zal beter aanslaan bij het ene paard, gezien het 'stadium' waar je in zit en de oorzaak, die ook van binnenuit kan komen.

Zelf ookm succes verder met het behandelen van de mok van je Haflinger en veel plezier op Bokt.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:27

Ik heb een beetje dit topic doorgebladerd maar heb deze tip nog neit gezien ? ( sorry als het al wel is gezegt )
Geranium zalf !!
Is van drechtsteden en helpt super !!
xx

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 01:11

Ixo heeft ook weer mok.. Meestal krijgt hij dat in de zomer, want dan staat hij overdag en snachts op de wei. En als het dan gaat regenen, blijft het gras nat, en krijgt hij mok.
Volgens mij is het geen natte mok, maar droge mok.
Ik heb meteen mokzalf gehaald bij de DA, maar die zalf trok niet in. De volgende dag zat het er nog op.
Dus nu heb ik alle korstjes eraf gekrabt, en gewassen met betadine.
(Het zijn allemaal iniminie kleine korstjes, niet allemaal in de kootholte, maar ook op het pijpbeen. Gelukkig niet ernstig)
Ik heb die zalf die ik van de DA heb gekocht er maar niet meer opgedaan. Want dat helpt toch niks.

Dus de eigenaar van Ixo is in Dublin geweest, en heeft daar 2 zalfjes gekocht. Dus kijken of het helpt, die Ierse zalfjes Haha!
Ik heb zijn benen nog niet geschoren (behalve zijn witte voetje dan..), omdat het nog niet ernstig is.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 01:22

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:26

ik gebruik altijd voor mok mokzalf en Helosan dit wissel dan om de dag af

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:36

Heeft iemand van julle een tip voor paarden met huidplooien aan de benen, waarin vliegen eitjes leggen? Bij Kato in haar sokken komen als je niet elke dag controleert echt de maden uit haar sokken Boos! Bij mij heeft ze er nu gelukkig nog geen last van gehad, omdat wij die specifieke vliegen nog niet hebben geconstateerd op stal, maar bij haar vorige eigenaar was het dagelijkse kost om de eitjes te verwijderen en soms ontpopten die al binnen een paar uur tot maden. En die leven echt in die plooien en vraten als je net te laat was door de huid heen.

Bonita heeft ook wel die huidplooien, maar bij haar hoopt zich geen dode huidcellen op in de plooien. Zij heeft daarom ook nooit last van vliegen in haar sokken, terwijl er bij Kato wel altijd vliegen zitten. Gelukkig wel van die gewone zwarte en niet die groene zoals bij haar vorige baasje.

Ik zag nu wel middeltjes voor schapenmyasis, maar werkt dat ook bij paarden? Zouden droogzetters voor koeien dit probleem kunnen oplossen?

Wie van jullie gebruikt eigenlijk ook tea tree olie voor de mok? Ben nu ruim een week bezig met de olie bij Bonita en ze is nu eindelijk na jaren van de mok af! Heb vanalles geprobeerd. Toen ik haar kocht, had ze allerlei verdikkingen en huidplooien op haar benen, tekenen dat ze het voor mij ook al tijden heeft gehad.

Wat ik heb gedaan is 250 ml Bio huidolie van Leovet in een sprayfles gedaan, en daar 50 pure Tea Tree Oil druppels bijgedaan. Korstjes uit haar sokken gekamd en op de plekken het mengseltje gespoten en dat lekker op haar huidje gewreven. Na 2 dagen kwamen er al geen nieuwe korstjes meer bij. Wel bleef de huid wat geïrriteerd. Na 4 dagen werd de irritatie veel minder en nu na 8 dagen is er een mooi zacht roze huidje terug gekomen!

Wat ik al heb geprobeerd in al die tijd (zonder resultaat):
Imaverol
Sebacil
Hydrocortiderm
Mok-creme van Excellent
Mok creme van Hoba Cultura
Mok thee van Hoba Cultura
Mok Creme van Sectolin
Sudocreme
Zwitsal zinkzalf
Ontsmettende vaseline
Wassen met Betadine shampoo
Wassen met Biotex
Mok-kruiden van een firma waarvan ik de naam ben vergeten. Met niet goed geld terug garantie, maar ben vergeten foto's te maken
Ivermectine-injecties
Een of ander schapenmiddel injectie (ook tegen schurft)
Ivermectine pasta
Kaalscheren van de plekken.

Ben dus erg blij dat het relatief simpel te verkrijgen Tea Tree eindelijk een middeltje is wat goed werkt!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:55

hey teuntje, onze Jennie heeft daar ook last van! Met name als het warm weer is. Als we ontdekken dat Jennie maden heeft dan wassen we gelijk met biotex. Soms zijn er alleen eitjes te zien en die kan je er zo afschrapen. Het is echt lastig want als ze in de plooien zitten kan je er niet goed bij. Wij hebben ook wel eens neocidol gebruikt, (is ong. zelfde als sebacil, dus tegen myasis) maar daar ben ik liever heel voorzichtig mee omdat ze van de mok ook open plekken heeft. (Maar echt preventief is er niks voor dacht ik)
Helaas is het soort mok bij belgen...wat Kato ook heeft zag ik...niet goed te behandelen. Omdat ik ook al veel geprobeert heb, ben ik gaan zoeken naar wat het nou precies is. Bijna niemand weet het. Maar er is in het verleden onderzoek geweest (universiteit gent??) en daar bleek uit dat het een soort auto-immuun ziekte is... Het komt dus van binnen uit. Er is bij mijn weten nog geen medicijn tegen gevonden. Wat je kan doen is alleen de huid/wondjes op de benen verzorgen en voorkomen dat ze meer krijgt. Maar helemaal weg zal het nooit gaan.

Je kan wel een poging doen om ze te voorkomen, die maden. De benen en dan ook de plooien goed droog houden. Want vliegen leggen graag eitjes op vochtige plaatsen. Onze Emma heeft wel mok en plooien, maar geen last van maden. Haar benen zijn dan ook grotendeels droog.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:00

Laat jij Jennie haar sokken lang of kort? Kato haar sokken zijn op dit moment kort om beter in de huidplooien te kunnen komen met de biotex-oplossing.. Maar misschien kan ik ze dan beter lang laten groeien, zodat de vliegen er moeilijker bij kunnen? Of heeft dat geen nut?

Wel heb je voor koeien Tactic of zoiets. Dat is wel preventief tegen parasiterende vliegensoorten, maar dat is sindskort ook verboden in Nederland, net zoals Sebacil, omdat het in de bloedbaan gaat zitten en het slachtvlees daardoor ongeschikt wordt voor consumptie. Verder heb je wel veel uitwendige preventieve middelen bij schapen en een lijn met maden-dodende middelen.

Kato heeft ernstige natte mok gehad, ook een echte schurft-infectie doorgemaakt.

Bonita heeft tot nu toe maar 1 keer natte mok gehad, maar geen echte schurft gehad. Bij Bonita kan je merken dat het echt van binnenuit komt. Haar gemoedsrust speelt ook erg mee in dit verhaal.

Kato heb ik nog niet lang genoeg om daarover te kunnen oordelen, maar ik gok dat ze hetzelfde heeft als Bonita. Echter heeft ze na de verhuizing nog geen verslechtering gehad.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 14-08-06 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:01

Fleur heeft gelukkig ook geen eitjes of maden (klopklop-afkloppen!). Een trekpaard hier in de buurt hebben ze moeten afmaken door die rotbeestjes! Die vraten inderdaad door het vel heen en het arme dier was er niet van te redden......

Op het moment laat ik Fleur dr sokken gewoon groeien, maar van de winter (als ze weer op stal gaat), gaat alles er direct zonder pardon vanaf! En niet alleesn dr sokken, maar ook dr wintervacht! Krijgt die mijt ook gelijk minder kans.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:03

Ik denk dat dat mijn fout is geweest...ik heb ze laten scheren voor dat ze de wei op gingen...hmmz...Kunnen die vliegen er natuurlijk ook makkelijk bij..maar aan de andere kant..als ze willen dan leggen ze toch wel eitjes...

weet iig wel zeker dat ze voordat ze op stal staan weer geschoren worden.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:08

Het spijt me als deze vraag al gesteld is.. Maar 22 pagina's.. Clown
Wat is jullie ervaringen met tandpasta en iso-betadine gel+vaseline?
Groetjes,
Yulan

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:24

tandpasta prikt in de wonden en isobetadine (zalf) werkt hier niet afdoende, net als vaseline..

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:05

Hmmm.. Wat zou je dan aanraden?
Ik heb net mok ontdekt, en ik heb er geen ervaring mee...

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:27

mokzalf en Helosan

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:50

Hallo,

Ik ben er nu net een week weer van vakantie. en mijn paard heeft dus een tijdje in het land gestaan. Dus toen ik weer kwam had ze mok in de kootholte bij haar achterbenen.Het is droge mok. Dus heb ik mokzalf gekocht, (merk Brugman) Oleine rub. De eerste dagen leek dit te helpen maar ik haalde haar vandaag uit het land en haar kootholtes waren helemaal geel( leek te zweren)
Heeft er iemand ervaring mee? Het lijkt mij niet dat het nu echt opknapt en ik heb daarom gewoon haar kootholtes goed schoon gemaakt en daarna goed droog gedept ( daarna vaseline erop) ik gebruik de mokzalf nu niet meer.Ik heb zelf niet zoveel ervaring met mok, dit is de eerste keer dat mn paard het heeft eigenlijk. Wie weet een goede behandeling tegen mok?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want het lijkt er niet echt beter op te worden. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:48

yulan schreef:
Hmmm.. Wat zou je dan aanraden?
Ik heb net mok ontdekt, en ik heb er geen ervaring mee...

Ik weet't niet. Er zijn tal van opties..
Ik zou gewoon naar de Ruitersportzaak gaan en daar een pot Mokzalf proberen,
vooraf wassen met Betadine Shampoo of Biotex.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:15

Ik heb al mokzalf gehaald, dat leek eerst te werken maar ik gebruik het nu ongv een week.En het ging een beetje zweren.
IK weet me echt geen raad, het lijkt alleen maar erger te worden.En het ziet er heel smerig uit.
Ze staat wel gewoon in het land(ook op dit moment) ivm haar veulen. Het is mijn verzorgpaard dus kan ik haar ook niet op stal laten staan.Wie heeft er ervaring met de mokzalf Oleine rub?
Ik maak de mok goed schoon, daarna goed drogen en vaseline erop omdat ze in een nat weiland staat.Zoals ik al zei in mn vorige bericht heb ik niet veel verstand van mok, dus ik hoopdat iemand me kan helpen

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:06

Helaas, helaas... Ook ik "mag" me (weer) hier melden...
Sinds twee weken heeft Fanja last van mok aan haar witte benen. Drie stuks Verdrietig
Het is ieder jaar weer een terukerend fenomeen. Op het moment dat het wat regenachtiger wordt en het gras dus natter: gaat ze mokken.
We hebben in het verleden al van alles geprobeerd: zinkolie, tandpasta, hydrocotiderm ... Ga maar door. Niets helpt/ hielp.
Twee keer is het zelfs naar binnen geslagen en was de DA er gelukkig nog op tijd bij.
De manier waarop ik het nu behandel is heel basis. Eens per twee dagen was ik het met betadine en zorg dat het daarna goed droog is. Ik smeer er niets op en dat heeft tot nu toe het meeste effect, goed droog houden en schoon.
Komende week gaan we iets nieuws proberen, op aanraden van iemand die er echt baat bij heeft gehad.
Ik ben nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit gebruikt hebben?? --> Drainage Compositum???

Sorry als dit al eens eerder aan bod is gekomen in dit topic... Bloos

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:58

kan er iemand alsjeblieft op mn bericht reageren, het verslechterd elke dag.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:35

@ moi89: het is (en blijft) een kwestie van moeilijk gevalletje.
Ik kan alleen maar spreken over wat bij mijn paard helpt (elk paard reageert anders) Uitwendige behandeling heeft bij Fanja geen enkel effect, alleen goed schoon en droog houden werkt redelijk. Op het weiland staan is dus bij mij nu even niet mogelijk. Heb het deze week 1 keer geprobeert, na een dag was het duidelijk verslechtert.
Maargoed: je schrijft zelf al dat op stal zetten geen optie is, is het mogelijk meerdere malen per dag er heen te gaan om het te drogen? Zonder dat je er vaseline op smeert? Mijn ervaring is dat vaseline de boel "afsluit" waardoor het vettig en smoeselig wordt en de mok heviger.
Oleine Rub heb ik geen ervaring mee, althans, dat denk ik Bloos we hebben door de jaren heen al zoveel middeltjes geprobeert, ik weet niet meer wat we wel/ niet geprobeert hebben.

In ieder geval heel veel succes er mee Ach gut

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:52

moi89: Lees mijn berichtje hierboven even door Knipoog
Gooi in de mokzalf die je al hebt, wat tea tree druppels. Op elke 10 gram 2 druppels. Op 250 gram creme dus 50 druppels. Bij mijn paarden werkt het super.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:46

allebei hartstikke bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:49

Tea Tree is fijn spul Ja ; Het desinfecteert en heeft een insectwerengeurde, alleen van sommige hoorde ik dat zij dan alleen maar meer last hadden van vliegen? Ik in ieder geval niet.
Maar over die huidplooien; Misschien een beetje stom, maar kun je daar niet met die Tea Tree een beetje druppelen? Die druppels 'kunnen erbij' en het houdt de insecten/vliegen als het goed is op afstand..