[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:10

Interessant...
Ik zie dit topic nu pas en lees ook veel vergelijkbare verhalen.

Mijn haflinger doet dit ook.
In maart dit jaar is hij bij ons gekomen en dacht in eerste instantie aan stress.
Maar hij blijft het doen en voornamelijk als hij appeltjes, wortelen of soms wat brok krijgt. En dan wel (zoals ik hier ook veel lees) gelijk na het eten.

Maar het rare is dat hij het ook doet als hij bij een ander paardje staat, dan zet hij zijn hoofd richting waar bij de merrie de uiers zitten en gaat luchtzuigen.
Hij heeft hier absoluut geen paal o.d voornodig en doet dit met zijn mond iets open, hoofd en hals naar voren en dan hoor je een raar kokkend geluid.

Eigelijk heb ik hier nooit aandacht aan besteed, tot ik dit topic erover las.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:50

Citaat:
in ieder geval zou ik stoppen met brokken.

pas hier wel mee op.. ik had dit ook gedaan hij kreeg inplaats van brokken thimo thee.. volgens die paardenwinkel een goede vervanger.
en idd hij heeft de hele zomer geen lucht gezogen
hij is nu wel ziek eiwit tekort en glucose.. sins dat hij weer brokken krijgt word het weer beter

ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurd maar pas aub op wat je als vervanging geeft.. wat ik nu heb met mijn paardje gun ik niemand!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:39

(Even heel off-topic hoor Haha!)
Annehoe... volgens mij ken ik jou en heb ik een jaartje geleden een hoofdstelletje en zadeltje van je overgekocht.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:14

jah da kan kloppen jah.. is het nog steets goed?

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:25

Ik ben nu toch op kuil overgegaan, omdat mijn paard ging hoesten van hooi. Maar ik merk niet dat hij meer is gaan zuigen..

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:48

Wij willen een pony kopen die alleen luchtzuigt op een voerbak.
Is het wel verstandig om dit paard te kopen?

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:59

Hallo,

Ik had even een vraagje voor een vriendin van mij...

Zij heeft een 5jr Merrie die heel erg aan het luchtzuigen is. en nou had ze bij de Hypodrama een luchtzuigband gezien met pinnetjes... Nou wilde ze even weten of het wel effectief is.. want als het niet "werkt" dan doet ze het niet.. maar als het nou wel werkt *ze vind het wel zielig maar ja het is voor het paard ook niet alles* dan denkt ze derover na Lachen

Hoop dat jullie het begrijpen en haar vraag kunnen beantwoorden..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:23

Persoonlijk vind ik een luchtzuig band al niks, laat staan met pinnetjes!

Maar lucht zuigen zou je eventueel kunnen verhelpen met essentiele olien en wel met venkel olie.
(2 druppels op een suiker klontje)

Ik heb dit zelf nog niet uitgetest, maar zal dit zeker gaan doen.
(Bron: Margiet Dudok van Heel)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:10

tijgernootje schreef:

Het kan absoluut geen kwaad om een luchtzuiger aan te schaffen, let er wel op dat als je de pony ooit wil verkopen dat dit moeilijker zal gaan en informeer eerst even (als je hem op een pensionstal wilt plaatsen) of ze een luchtzuiger willen hebben omdat het beter voor zo'n beestje is om lekker zonder band in de wei te lopen en de meeste mensen liever hun paard niet naast een paard zonder band op stal willen hebben staan omdat ze nog steeds bang zijn dat het overgenomen wordt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:48

MsMarit schreef:
Hallo,

Ik had even een vraagje voor een vriendin van mij...

Zij heeft een 5jr Merrie die heel erg aan het luchtzuigen is. en nou had ze bij de Hypodrama een luchtzuigband gezien met pinnetjes... Nou wilde ze even weten of het wel effectief is.. want als het niet "werkt" dan doet ze het niet.. maar als het nou wel werkt *ze vind het wel zielig maar ja het is voor het paard ook niet alles* dan denkt ze derover na Lachen

Hoop dat jullie het begrijpen en haar vraag kunnen beantwoorden..

als je het topic doorleest, lees je dat een band helemaal geen nut heeft.
dit neemt de oorzaak namelijk niet weg.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:54

ik moet hem van mij diernarts anders weer om doen.. het geneest idd niet.. maar het verkomt wel een gasbel.. en alle andere elende.. ik heb er zelf ook een, maar geen met pinnetje (heeft hij bij vorige eigenaar wel gehad maar werkte niet..)
ik heb deze..
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... nl%26lr%3D

Luchtzuigerband Miracle Collar

hij is wel wat duurder maar ik vind hem persoonlijk wel diervriendelijker.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:09

Die dingen zijn niet vriendelijk. Ik heb hem rondom met echt schapenbond afgezet. Hij begon vorige week heftig met zijn kop te slaan tijdens het rijden en wandelen. Blijkt dat er een grote gapende wond zit net achter zijn oren precies onder het kopstuk. Nu staat mijn paard op- een dressuurstal waar hij een band om moest (ik werk hier ook en kan hem dus niet zomaar ergens anders neerzetten). Na overleg staat hij nu gewoon weer lekker zonder band op stal. Ik hoop dat zijn wond snel dicht is, zodat hij er geen last meer van zal hebben.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:11

annehoe schreef:
ik moet hem van mij diernarts anders weer om doen.. het geneest idd niet.. maar het verkomt wel een gasbel.. en alle andere elende.. ik heb er zelf ook een, maar geen met pinnetje (heeft hij bij vorige eigenaar wel gehad maar werkte niet..)
ik heb deze..
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... nl%26lr%3D

Luchtzuigerband Miracle Collar

hij is wel wat duurder maar ik vind hem persoonlijk wel diervriendelijker.

Sorry maar dit zou voor mij al reden genoeg zijn om een andere dierenarts te zoeken. duidelijk eentje die er de ballen verstand van heeft.
Als hij echt weet waarover hij praat dan laat hij je ten eerste niet zo'n band om doen. zo'n band zorgt juist voor meer problemen en het haalt de oorzaak niet weg.
ten tweede, ze kunnen van het zuigen GEEN gasbel krijgen en ook geen andere problemen als koliek. deze problemen krijgen ze bijv. van maagzweren en andere maag/darmproblemen en deze problemen zijn vaak de oorzaak van het zuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:27

Amen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 14:08

Volgens mij moet jij eens een andere dierenarts vragen.. Eentje die zijn vakliteratuur wat beter bijhoudt.

Verder wil ik je er nog op wijzen dat de zogenaamd diervriendelijke miricle band dus NIET diervriendelijk is. Bij mijn paard is een inwendige beschadiging aan haar strottenhoofd veroorzaakt door die band. Maar je hebt gelijk. Dat zag niemand aan de buitenkant. Tot het te laat was, ze niet meer at en het geheel drie maanden heeft moeten genezen. Doe je paard een lol, haal die band eraf. Zorg dat je paard zoveel mogelijk (liefst 24 uur) op de wei terecht komt, geef onbeperkt hooit en zo min mogelijk brok en erger je niet aan het luchtzuigen. Eventueel kun je nog een supplement geven tegen het zuur in de maag.

Sam_ElenaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:48

ik heb de duplicaat van de miracle collar en die is een stuk vriendeljiker omdat er geen metaal in verwerkt zit, het zorgt dat ze nog wel kunnen luchtzuigen maar veel minder lucht binnen krijgen zodat ze iig geen gaskoliek krijgen, mijn paard heeft van dat stomme gedoe van dr al een aantal keer koliek gehad... dus dat er problemen mee kunnen ontstaan is wel degelijk zo!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 16:56

Oh nee? geen metaal? en dus vriendelijker? Ik zou zeggen. Sloop het ding eens uit elkaar. Dan kom je bij het stukje dat onder de keel komt wel degelijk metaal tegen. Los daarvan... het is dus niet vriendelijker. Heb je niet gelezen wat zo'n ding kan veroorzaken. Ik wilde dat ik nog een foto van de binnenkant van Lan's strottenhoofd had. HELEMAAL KAPOT! Niet vriendelijk dus. Martelwerktuig. Alleen langzamer.

En eh... als jouw paard zovaak gaskoliek krijgt zou ik de kwaliteit hooi die je geeft (of laat geven) eens na laten kijken op schimmels bijvoorbeeld. Of de hoeveelheid brok v.s. de hoeveelheid hooi die je geeft.

Er staan hier (in dit topic) nl. tig luchtzuigers zonder band, die allemaal geen koliek hebben en prima gezond zijn. Het is wel lekker makkelijk om te zeggen dat het van het luchtzuigen komt. Hoef je niet meer naar de rest te kijken.

Een paard maakt in zijn darmen vele malen meer gas aan dan een paard met de hele dag luchtzuigen naar binnen zou kunnen krijgen, zelfs als het verder komt dan de maag (en er is onderzocht dat de lucht in de slokdarm al uitgeademd wordt). Kortom: tenzij je een medische studie naar luchtzuigen hebt gedaan Vampiregirl.... zou ik zeggen... roep niet zo maar iets als je er geen verstand van hebt.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:53

Mijn paard staat helaas noodgedwongen de hele dag op stal, MAAR wel zonder band. Hij zuigt continu, nog nooit koliek gehad. Naast die gapende wond die hij kreeg van die "vriendelijke" band blijkt nu ook dat zijn eerste halswervel scheef staat. Samen met een goede fysio komt hij er wel wer bovenop, maar die van mij krijgt die "vriendelijke" band iig NOOIT meer om....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:16

Mijn tweejarige heeft bij de vorige eigenaar ook met een band, de Miracle Collar, gestaan en zij bleek begin dit jaar ook een scheve halswervel te hebben. Ik vermoedde direct dat de oorzaak hiervan bij die zogenaamd onschuldige band gezocht moest worden.....

Wb koliek ze heeft 2x koliek gehad en beide keren was dat nadat ze een aantal dagen geen lijnzaadolie gehad had. De beide koliekaanvallen die ze gehad heeft waren 1x buiten (in de zomer) waar ze veel minder zuigt en 1x binnen (in de winter) waar ze veel meer zuigt. Laatse koliekaanval is nu bijna een jaar geleden en ze zuigt er nog steeds vrolijk op los.

Ze staat nu 24/7 buiten maar heeft ook weleens noodgedwongen 24/7 op stal gestaan waar ze volop kan zuigen.
Denk idd dat wb die koliek je de oorzaak toch ergens anders moet zoeken. Geef eens een probiotica en/of gewoon ouderwetse lijnzaadolie naast goed hooi zoveel het paard lust, pluk stro, muesli zonder haver en géén brok.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:44

Mijn paard is ook een luchtzuiger. Dit was al bekend toen we haar kochten 6 jaar geleden. Eerst heeft ze ook een tijdje een band om gehad, maar je zag gewoon dat ze er ongelukkig van werd. En het sneue was dat hij vrij strak moest, wilde hij een beetje blijven zitten. Dit ding heb ik snel afgeschaft. Maar je ziet nog steeds waar ie gezeten heeft.. Verdrietig
Ik ben van mening dat die dingen meer beschadigen dan je denkt en ze onderdrukken het probleem alleen maar, je pakt er de oorzaak niet mee aan.
Zonder band heeft Utopia nooit koliek gehad als gevolg van het luchtzuigen.

Utopia heeft erge voernijd, dit zorgt ook weer voor stress omdat ze op haar manier haar eten moet verdedigen tegen de buren. Utopia stond tussen twee paarden in, ik heb nu de kans gekregen om haar in de eerste box te zetten, dus met maar één buuv Knipoog . Haar voer krijgt ze nu aan de kant waar geen paard staat. De voernijd is over en het luchtzuigen is een stuk verminderd.

Desondanks ben ik wel van plan om maagcompositum te gebruiken. Zeker na het lezen van een aantal positieve reacties hier, en ook omdat een aantal van de symptomen op de site van de paardendrogist toch wel overeen komt met wat mijn paard vertoont (het luchtzuigen dus, slappe mest met water, enigszins verminderde werklust de laatste tijd).

Mijn paard krijgt voldoende ruwvoer (hooi en kuil) verdeeld over 5 porties per dag. Verder krijgt ze het minimale aan brok. Ik geef haar ook lijnzaadolie, dit is basisch, in de hoop dat dit de maag ook een klein beetje neutraliseert en de boel van binnen wat 'smeert'. Nu hoorde ik een tijdje terug dat je dan veel grotere hoeveelheden moest geven, wilde het effect hebben, maargoed.

Maar nu is mijn vraag, welk soort krachtvoer kun je het beste geven? Gewone brok of een mengsel op basis van kruiden en/of granen waar mineralen etc. aan zijn toegevoegd? Wat zorgt er voor dat de maag van het paard het minst geïrriteerd raakt?
Wat de brok/ruwvoer discussie betreft, Utopia eet trouwens wel eerst haar brok op voordat ze aan het ruwvoer begint. Maar ze heeft ook een zeer goede eetlust, eet alles wat los en vast zit Haha! .

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:55

Die van mij krijgt 1 kilo sportbrok van Master, doet ie het goed op. daarnaast ook lucerne, twee keer per dag hooi, 2 kilo geplete gemengde haver en een kilo muesli. Dit verdeeld over 5 keer voeren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:54

ik dacht gelezen te hebben dat haver ook niet goed was?

die van mij krijgt nu 2x per dag kuil (al schijnt kuil ook niet goed te zijn, maar het is niet anders)
verder 2 scheppen brok per dag
2,5 schep zemelen per dag
2 scheppen muesli zonder haver per dag

bovenstaande verdeeld over 2 keer voeren.

(en meneer is nog steeds aan de dunne kant)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:18

Mijn paard (zie profiel, de donkerbruine) luchtzuigt al zolang ik haar ken. Is nooit te mager geweest, eerder te dik. Heeft wel prima spieren (moet het in de westernsport opnemen tegen quarterhorses) en krijgt totaal 3 scheppen brok (half basis, half sportbrok). Verder hooi zoveel ze wil, wat muesli, banaantje of appeltje en natuurlijk gras omdat ze overdag buiten staat. Nooit koliek gehad behalve veulenkoliek, maar dat is echt wat anders. Ze is bijna 12 nu.

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:23

Kris25 schreef:
tijgernootje schreef:

Het kan absoluut geen kwaad om een luchtzuiger aan te schaffen, let er wel op dat als je de pony ooit wil verkopen dat dit moeilijker zal gaan en informeer eerst even (als je hem op een pensionstal wilt plaatsen) of ze een luchtzuiger willen hebben omdat het beter voor zo'n beestje is om lekker zonder band in de wei te lopen en de meeste mensen liever hun paard niet naast een paard zonder band op stal willen hebben staan omdat ze nog steeds bang zijn dat het overgenomen wordt.

Zoals ik zei zuigt hij (zeggen ze.) alleen op de voerbak. Dus niet als er geen voerbak inhangt.
Hij staat bij ons gewoon lekker thuis met wat paarden, en ik geloof er niet in dat het overgenomen word omdat de buurman het ook doet. En overdag lopen ze gewoon in de wei.

Is het trouwens niet een idee voor de paarden die het op alles doen er antibijt spul op te spuiten? Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:25

Nou daar zou ik niet moeilijk over doen dan. Je kunt de hele stal onder smeren. Maar ik heb ook een luchtzuiger die het alleen op de voerbak doet. Dat is niet goed voor haar tanden, dus ze heeft nu een rubber emmer als voerbak (agradi) in zo'n emmer houder. En die heb ik lager opgehangen dan normaal. Zo traint ze haar bovenhalsspieren en kweet ze geen enorme onderhals.