Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:47

tuurlijk!! en zo schuiven we gewoon alle problemen weer door, lekker makkelijk! leg de verantwoordelijkheid bij individuele gebruikers en jij bent ervan af

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:05

Minister is vergeten zeker dat door het zaaibeleid van de gemeenten ( en die vallen toch onder de overheid? ) de verspreiding van en het veelvuldig voorkomen van JKK zeer bespoedigd is.
Daar had hij op z'n minst verantwoording voor kunnen nemen en excuses voor aan moeten bieden, alvorens de gemeenten pdracht te geven passende maatregelen te nemen.

De verantwoordlijkheid ligt bij de eigenaar...my ass!!!
Hoe zit het dan met je weitje die aan die vervloekte bermen ligt?
En hooi dat je blijkbaar nu eerst allemaal los moet halen en screenen?

Stupide...afschuiverij... ik heb nog veel meer woorden maar ga eerst even een rondje afkoelen..

edit:...en dan noemt ie de gemeenten van Drenthe ook nog als voorbeeld.....

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:42

Kan een paard dood gaan van het eten van een plantje?
En hoelang duurt het voordat de syptomen zichtbaar zijn? Hier ben ik wel nieuwsgierig naar..

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:44

@ Mezelf, ik heb de antwoorden al

Lami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:32

beantsje schreef:
Nou bij de minister moeten we niet zijn;

Citaat:
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : DN. 2006/1163
datum : 13-04-2006
onderwerp : Petitie van de werkgroep Kruiskruid
bijlagen :

Geachte Voorzitter,

In reactie op het verzoek van de vaste commissie voor LNV van 29 maart 2006 (06-LNV-B-27) over de door de werkgroep Kruiskruid aangeboden petitie, bericht ik u graag als volgt.

De petitie gaat over de problemen die kunnen ontstaan voor dieren indien zij hooi nuttigen waarin jakobskruiskruid is verwerkt. Ik kan mij de zorgen van de werkgroep Kruiskruid voorstellen. Ik ben echter van mening dat overheidsingrijpen vanuit dit ministerie in dit geval niet het ge�igende middel is. Het past niet in mijn beleid om nieuwe wet- en regelgeving op te stellen voor een probleem dat al zo oud is als de veehouderij.
Er zijn veel wilde planten die toxinen bevatten en die bij (overmatige) opname door vee tot vergiftiging en/of de dood kunnen leiden.

Jakobskruiskruid is een in ons land algemeen voorkomende wilde plant die geen bijzondere beschermde status heeft. Wel zijn de vegetaties waarin de soort voortkomt soms beschermd (botanische reservaten en dergelijke). Op de gebruikelijke intensieve veehouderijbedrijven komt de plant niet voor.

Het ministerie van LNV richt zich wat betreft dierziektebestrijding uitsluitend op internationaal aangifteplichtige dan wel bestrijdingsplichtige dierziekten. Een vergiftiging met jakobskruiskruid is echter geen van beide. Het is geen ziekte die op de OIE-lijst genoemd wordt, noch in een EU-(dierziekte)bestrijdingsrichtlijn.

Er is ook geen rijksoverheidsbeleid dat erop is gericht in ons land voorkomende giftige soorten verplicht te bestrijden of uit te roeien. Die beslissing (en de verantwoordelijkheid) om te gaan bestrijden is aan de eigenaar/gebruiker van de grond. Het is overigens ook de individuele verantwoordelijkheid van de gebruiker om ervoor te waken dat het veevoer van goede kwaliteit is.

De eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar/gebruiker is naar mijn mening ook waar te maken: deze plant is zeer herkenbaar, er zijn middelen toegelaten door het CTB voor de bestrijding ervan, en de kieming van het kruid wordt voorkomen door een dikke gesloten grasmat. In sommige gebieden (Groningen, Drenthe) kiezen landbouworganisaties in samenwerking met bijvoorbeeld provinciale en/of gemeentelijke overheden ervoor om speciale acties voor de bestrijding van deze plant te ondernemen.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

er zijn middelen toegelaten door het CTB voor de bestrijding ervan,.
Deze zin is pertinent niet waar. Dit is nl mijn vakgebied en ik heb diverse producenten gevraagd of zij een adequaat middel op de markt hebben maar zij hebben mij bevestigd dat zij dat helaas niet hebben. Zelfs het ergste onkruidbestrijdingsmiddel kan de planten niet uitroeien. Hun advies was veel bemesten dat lijkt het enige dat helpt. Van de werking van zout konden ze niets zeggen.
Daarnaast vind ik het belachelijk dat eerst de overheid de plant uitzaait in de natuur en nu roepat dat bestrijding de verantwoordelijkheid is van de veehouders. Struisvogelpolitiek. Ergens aan het begin van dit forum had ik al een reaktie geplaatst die kwam van de minister voor verkeer (bermen) en die was al net zo. Plus dat die nog een heel leuk zeggen dat de bermen worden gemaaid (en misschien wel gehooid) door opdrachtnemers en dat die zelf mogen bepalen of ze het hooi willen verkopen. De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit daarvan ligt dan bij de koper. Nee lekker allemaal.

Sanco

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:11

ik woon zon beetje tegen de duinen aan... (aan de overkant beginnen ze) en ik ging gister ff JKK tellen (het duinkruiskruid,..) dit kwam er uit:

42 kleine plantjes (ong 10 cm hoog met bloemen)
5 grote planten... ook met bloemen...
7 plantjes MET pluizebolletjes...

en dat in 2 straten... dus een loopafstand van 300 meter... dat vind ik best wel veel...

verder kan ik me een hele grote struik in t duin zelf herinneren.. maar ik weet niet zeker of dat ook jkk is... ff goed kijken als ie in bloei staat...

even optellen hoeveel dat er na 3 jaar zijn... hmm ik denk niet dat mijn pony hier nog mag grazen (is slim zat om te mijden maar toch...voorkomen is altijd beter)

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:54

De kleine plantjes waar je het over hebt kunnen klein kruiskruid zijn, die bloeien het hele jaar door. De grote planten die in bloei staan zijn denk ik geen duinkruiskruid. Dat bloeit van juni tot oktober, duinkruiskruid heeft trouwens geen lintbloemen. ( dat is de krans van bloempjes om het hart zeg maar) Zou je de planten willen fotograferen? Misschien kan ik je dan vertellen welke planten het zouden kunnen zijn.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:43

ze hebben idd geen krans.. maar die 'grote' planten stonden nog niet in bloei maar er zaten wel bloemen aan... ik zal gou foto's maken!! xx

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:01

Ik had een tijd geleden een bericht gezet over een wei naast mij waar het stond..

Iedereen is gewaarschuwd maar helaas.. ze hebben er nu een paard op lopen.. dat meisje van dat paard kon een andere wei krijgen maar ze neemt het jabocskruidverhaal niet serieus blijkbaar terwijl ze er door meerdere mensen op gewezen is.
Als dat paard ziek word straks zou ik bijna willen zeggen dat het dan opzet is geweest

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:15

Ik vind het overigens buiten de bloemen om heel moeilijk te bepalen wanneer iets jabobskruid is... ik ben bang dat ik er ook paranoide van word want ik denk het nu bij alles. Ik denk dat ik het in mijn hooi aan heb getroffen 9de takken) en denk ook dat er rozetten in de wei staan wat niet gek zou zijn aangezien het naast mijn wei ook staat, maar wanneer ik naar die plaatjes kijk denk ik steeds: zijn zoveel plantjes die er zo uitzien

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:41

ik heb vandaag flink wat mest op een klein stukje wei gedaan waar het nog op stond... helaas kon dat stukje niet omgeploegd worden! de rest ligt netjes ondergeploegt en is al 2 keer bespoten en daar staan geen plantjes meer! hopen dat ik ze zelf ook weg krijg!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:44

CKdamour schreef:
Ik vind het overigens buiten de bloemen om heel moeilijk te bepalen wanneer iets jabobskruid is... ik ben bang dat ik er ook paranoide van word want ik denk het nu bij alles. Ik denk dat ik het in mijn hooi aan heb getroffen 9de takken) en denk ook dat er rozetten in de wei staan wat niet gek zou zijn aangezien het naast mijn wei ook staat, maar wanneer ik naar die plaatjes kijk denk ik steeds: zijn zoveel plantjes die er zo uitzien

Ik heb net erg duidelijke fotoos geplaatst van de details bladvorm van JKK op
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=557
Er staan trouwens veel foto's van alle stadia van de plant. Ook van de andere kruiskruiden.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:50

CKdamour schreef:
Ik had een tijd geleden een bericht gezet over een wei naast mij waar het stond..

Iedereen is gewaarschuwd maar helaas.. ze hebben er nu een paard op lopen.. dat meisje van dat paard kon een andere wei krijgen maar ze neemt het jabocskruidverhaal niet serieus blijkbaar terwijl ze er door meerdere mensen op gewezen is.
Als dat paard ziek word straks zou ik bijna willen zeggen dat het dan opzet is geweest

Helaas komen dit soort dingen nog steeds voor.....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:27

Rianneke schreef:
ik heb vandaag flink wat mest op een klein stukje wei gedaan waar het nog op stond... helaas kon dat stukje niet omgeploegd worden! de rest ligt netjes ondergeploegt en is al 2 keer bespoten en daar staan geen plantjes meer! hopen dat ik ze zelf ook weg krijg!

Volgens mij is omploegen niet echt een slimme zet omdat juist dan jkk graag opkomt. Maaien is wel een optie; jkk kan niet tegen frequent maaien.
Overigens zag ik op www.paardnatuurlijk.nl een stuk gereedschap waarmee je het gemakkelijk uit kunt steken maar ik weet niet of het goed werkt.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:37

zei ik jabocskruidverhaal?
haha
zag het nu pas

Kimble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:46

Ik heb dit topic verder niet doorgelezen. Ik weet dus niet of jullie al foto's hebben gezien.
Wij hebben het namelijk op het land staan. Niet schrikken, niet in de paardenwei! Het is gemarkeerd met stokjes en de eigenaar gaat ze binnenkort uitsteken.

Ik heb er foto's van gemaakt. Ik had het zelf namelijk ook nog nooit in het echt gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat jullie er iets aan hebben.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:12

Wij gaan binnenkort de boel platspuiten mbv een boer en dan opnieuw mesten en zaaien. Paarden hebben helaas nog niet buiten kunnen staan hierdoor....

Kimble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:28

Onze paarden staan op een andere wei.
De wei waar het in staat gaan ze waarschijnlijk dit jaar helemaal niet op. Waarschijnlijk zal daar weer kuilvoer van gemaakt worden. Vandaar dat hij het controleerd op jacobskruid.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:16

de mensen waar mijn vz-paarden staan hebben een eigen bloemenbedrijf en bespuiten de weide ook regelmatig met een of ander goedje.. ik weet niet wat t is maar we hebben verder nog nooit jkk oid gevonden... aleen jammer dat de paarden na het spuiten een paar dagen niet de weide op mogen (voorzorg...) maar wel beter dat jkk wegblijft!!!

de voordelen van zon bedrijf...ben dr blij mee ibibio had laatst beginnende rotstraal... hadden we op advies van de hoefsmid formaline erop gedaan (is illegaal voor paardenhouders.. sterk spul) maar binnen een maand was t helemaal weg... behalve dat die 'spleet' in zn straal nog wat breed is...

hopelijk werkt dat spuiten net zo goed tegen jkk als formaline tegen rotstraal!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:57

sanne_shelly schreef:
de voordelen van zon bedrijf...ben dr blij mee ibibio had laatst beginnende rotstraal... hadden we op advies van de hoefsmid formaline erop gedaan (is illegaal voor paardenhouders.. sterk spul) maar binnen een maand was t helemaal weg... behalve dat die 'spleet' in zn straal nog wat breed is...

Even tussendoor: formaldehide is gewoon verkrijgbaar bij de apotheek of je DA

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:19

ow tegen mij zeiden ze dat t niet te koop was omdat t te sterk was... maarja t zal wel

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:52

Help.Mijn hele weide staat hiermee vol :S
Ik heb al geprobeerd om het uit te steken maar het is eig onbegonnen werk. Nu is het zo dat ik over een kleine maand verhuis kan het dan kwaad dat ik het even laat staan? Volgens mij eten ze er omheen.
kunnen ze eig de rozetten ook herkennen aan de geur?

Kimble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:54

Ik zou het niet proberen. Inprincipe eten paarden het gewoon op.
Volgens de eigenaar van onze paarden moet je het echt heel diep en ver om de wortels heen uitsteken. Dus hoe langer je het laat staan, des te moeilijker het word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:38

ik heb zo hier en daar ook wat in mijn weide staan, pony eet het gelukkig niet op hij weet wel dat t niet goed voor hem is.

zo om de dag loop ik door de wei, neem schep mee en alles waarvan ik denk dat t niet goed is haal ik er dan uit.
( gelukkig zijn mijn weides niet zo groot)

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:56

Het probleem is heel de wei staat vol met rozetten.Het is gewoon geen doen om 1 hectare af te lopen en alle rozetten eruit te halen.
Er staan er denk ik wel 100!
Ik heb nu dan ook besloten om ze eerder te verhuizen maar dat moet ik eerst overleggen of dat kan en als het kan moet ik nog een hele omheining zetten.
Ik vind het ook zo wat om ze op te sluiten in stal zijn ze absoluut niet gewend.