[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:51

>>>>>>>>>>
Nou ik (dwz Aileen) ben een shaker en ook weer niet, want er is een andere oorzaak dan bij de meesten.

Ze begon 5 maanden geleden met korte heftige knikjes. Dacht eerst dat het verzet was maar na een paar weken toch maar naar de DA: otitis externa. Een uitwendige oorontsteking. Heel gewoon bij honden maar soms ook te vinden bij paarden, vooral rassen met veeel haar.

Ik kreeg oorzalf, hielp wel even maar het kwam weer terug. daarna oordruppels, oren uitspuiten en nu is de oorzaak (pseudomonas bacterie) weg en zit er een andere: 3 soorten staphylococcen + nog een schimmeltje.

Ik heb nu ook al weer weken niet gereden. Wil ik ook niet om haar maar de DA zegt ook dat het een gewoonte kan worden, ook als de oorzaak over is.

De DA weet het ook niet meer en nu wordt Aileen maandag opgenomen in de universiteitskliniek in Utrecht. Gaan ze met een cameraatje naar binnen om te kijken hoe het nu echt zit.
[/quote]>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Hè jakkes, wat een akelig verhaal! Denken ze dat het doorgegaan is naar d'r hersenen ofzo? Hè....veel sterkte hoor, ik hoop dat het allemaal meevalt. Kunnen ze dit niet met antibiotica oplossen ofzo?

Ik zal morgen meteen eens in Niek's oren kijken

menollyke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:52

ellepel schreef:
ik zal morgen es kijken of ik weer een filmpje kan maken.

ben er geloof ik al over uit dat de pollinosan zijn werk dus niet doet, vandaag was het schudden zo erg dat appie dus een koprol maakte tijdens het losdraven in de bak
ik blijf het we geven,want je weet maar nooit.

vooral op dagen zoals deze, warm en hoge luchtvochtigheid heeft hij toch t meeste last..

gelukkig duurt t nog een paar week en dan is hij er tot oktober weer vanaf, en kan ik weer fatsoenlijk rijden

Oliv voelde zich vandaag ook niet goed. Kan eigenlijk van tevoren al merken of ze een goede dag heeft of niet. We hebben uiteindelijk een hele leuke dag gehad, alleen aangepast. Totaal geen inspanning gedaan. Ben uiteindelijk midden in de bak gaan zitten wachten tot ze kwam en daar hebben we een half uur gezeten, haar hoofd in mijn schoot.

Ze leek minder last te hebben van de pollen als ze haar neus begroef in het zand, en als ze haar neus bedekt met mijn trui lijkt ze ook geen last te hebben. Misschien is een pollennetje dan nog een oplossing, mochten de druppels van Josefien niet helpen. Al hielp dit vorig jaar niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:16

ap loopt t liefste met zijn neus over de grond

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:44

Jammer Ellepel, dat Pollinosan zijn werk niet doet.

Voor Andor werkt het erg goed, ik ben alweer aan het afbouwen.
In combi met een andere rijmethode is hij vrijwel schudtvrij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:03

blij dat t bij jou in elk geval wel beter gaat.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:27

Narco schreef:

Hè jakkes, wat een akelig verhaal! Denken ze dat het doorgegaan is naar d'r hersenen ofzo? Hè....veel sterkte hoor, ik hoop dat het allemaal meevalt. Kunnen ze dit niet met antibiotica oplossen ofzo?

Ik zal morgen meteen eens in Niek's oren kijken

Nou, ik ga er nog steeds vanuit dat het alleen in de uitwendige gehoorgang zit. Maar dan nog is het maar moeilijk te behandelen.

by the way, je hoeft op zich niets te zien aan zn oren, het kan ook een droge otitis zijn.
Wat Aileen als verschijnsel had, was vaak schuren met haar hoofd. Ook had ze op een gegeven moment een klein schuurplekje in haar nek, net achter het oor.
Als je denkt dat dit zou kunnen zijn, moet je de DA eens met een oorkijker laten kijken.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:44

Ik kon inderdaad niet veel zien, alleen haar eigenlijk! Voorlopig schuurd Niek alleen met z'n neus dus ga ik maar van uit dat er niets in z'n oren zit.
Laat je weten wat ze zeggen maandag?!
Succes

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:24

Luxlover schreef:
Helaas heeft ook mijn paard dit jaar al de eerste "shakjes" vertoond bij het longeren. Dat was afgelopen zondag toen bij ons de zon lekker aan het schijnen was. Iedereen verklaart me voor gek omdat het "nog te vroeg is voor pollenallergie". Ben blij dat ik op dit forum kan lezen dat er al meer paarden zijn die last hebben.
Helaas werkt bij mij de Net Relief niet. Mijn paard werd er alleen maar onrustiger van. (Heb er dus nog een liggen voor de liefhebber...)

Hoi,

Heb je de netrelief nog?

groetjes, Vera

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:23

Ik heb Onassa nu een hele poos niet meer gereden.
Ik wil haar weer op gaan pakken, maar ga dat deze keer voor het eerst dan bitloos proberen.
Ik hoor daar ook goede resultaten mee en het zou mooi izjn als ons dat lukt.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:51

Narco schreef:
Ik kon inderdaad niet veel zien, alleen haar eigenlijk! Voorlopig schuurd Niek alleen met z'n neus dus ga ik maar van uit dat er niets in z'n oren zit.
Laat je weten wat ze zeggen maandag?!
Succes

Nou, dat wordt niet eerder dan dinsdag. Dan nemen ze haar onder handen, maandag wordt ze alleen opgenomen.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:27

beantsje schreef:
Nou, dat wordt niet eerder dan dinsdag. Dan nemen ze haar onder handen, maandag wordt ze alleen opgenomen.

Ok, dan dinsdag maar....

Heb gister samen met iemand een ritje buiten gemaakt en zijn toen even bij haar thuis geweest om wat te drinken. Niek had nauwelijks last van schudden maar toen we bij haar op de oprit kwamen begon hij met schudden en is pas weer opgehouden tot dat we daar weer weg waren. Daar staat dus duidelijk iets waar Niek allergisch voor is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:15

vast een paar bomen of struiken die dan weer het schudden veroorzaken

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:20

Hallo,
Ik kom een beetje binnenvallen in dit topic.
Nu is mijn vraag waar gaan de meeste paarden van "shaken"?
Vorig jaar zomer deed mijn paard het ook, maar dat bleek een vaste spier in der nek te zijn achter de oren en toen deed ze het ook niet constant en ook meer omdat ik er bang van werd en dus stopte als ze begon te schudden (Ben tijdens het beleren eraf gevallen, dat is een lang verhaal met nog wat letsel maar durf weer te rijden en het gaat stukken beter).
Nu afgelopen donderdagavond liep ik naar de bak met haar en ze begon eigenlijk al meteen toen ik er naast liep, ze schudde niet echt maar net alsof ze tikjes kreeg op haar neus.
En met rijden deed ze het ook en trapte ook met der been omhoog, maar ik moet zeggen we hadden ook wel veel last van vliegjes in de bak.
Vrijdag deed ze nix met rijden en zaterdag ook niet en gister met de buitenrit alleen op stukjes waar vliegjes zaten.

Schudden paarden met headshaking constant??
Die van mij doet het alleen met vliegjes in de buurt.
Groetjes

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:26

Nou, toch vandaag bericht.
Het goede nieuws: Aileen hoefde niet in Utrecht te blijven.
Het slechte nieuws; de kans is aanwezig dat ik toch een echte shaker heb...

De oordruppels van mijn eigen DA heeft Aileen inmiddels al een week of 3 niet meer gehad. In Utrecht hebben ze echt heel uitgebreid gekeken, o.a. de Chef de klinique himself, en ze vonden eigenlijk dat de oren er heel goed uitzagen. Mooi roze, helemaal niet ontstoken. Ik was eerlijk gezegd stomverbaasd. Een paar dagen geleden kwam er nog echt vieze prut uit.

Links had ze wel een gistinfectie, maar dat gaat vanzelf over. Dat is nl. het gevolg van maandenlang oordruppels geven.

Nu hebben we haar eerst weer meegenomen. Er is een kans dat wat ze nu nog had, een staartje van die oorontsteking is en dat het over een maand ofzo over is.

Andere mogelijkheid; ik heb zo'n shaker met onbekende oorzaak. (mag ik bij de club?)
We kunnen haar een paar dagen laten opnemen en dan gaat ze helemaal door de molen; van neus nakijken tot kreupelheidsonderzoek. kost een paar honderd euro en het is maar zeer de vraag of daar iets uitkomt. Maar ik denk er wel hard over om dat toch maar te doen als het niet over is. Dan kan ik haar in ieder geval laten afkeuren voor de verzekering.

Maar ik hoop toch echt wel dat het verbetert. Ten slotte is Aileens linkeroor, waar steeds prut uit kwam, de laatste 2 dagen ineens droog.

Vond het wel super in Utrecht. Ze namen zoveel tijd, en ze waren zo aardig!

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:37

miranda21 schreef:
Hallo,
Ik kom een beetje binnenvallen in dit topic.
Nu is mijn vraag waar gaan de meeste paarden van "shaken"?
Vorig jaar zomer deed mijn paard het ook, maar dat bleek een vaste spier in der nek te zijn achter de oren en toen deed ze het ook niet constant en ook meer omdat ik er bang van werd en dus stopte als ze begon te schudden (Ben tijdens het beleren eraf gevallen, dat is een lang verhaal met nog wat letsel maar durf weer te rijden en het gaat stukken beter).
Nu afgelopen donderdagavond liep ik naar de bak met haar en ze begon eigenlijk al meteen toen ik er naast liep, ze schudde niet echt maar net alsof ze tikjes kreeg op haar neus.
En met rijden deed ze het ook en trapte ook met der been omhoog, maar ik moet zeggen we hadden ook wel veel last van vliegjes in de bak.
Vrijdag deed ze nix met rijden en zaterdag ook niet en gister met de buitenrit alleen op stukjes waar vliegjes zaten.

Schudden paarden met headshaking constant??
Die van mij doet het alleen met vliegjes in de buurt.
Groetjes

Hoi,

De dingen die jij beschrijft zijn wel erg duidelijk symptomen van een headshaker. Zowel de knikjes met het hoofd als het geirriteerd zijn voor vliegen die er niet zijn.
Veel sterkte...

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 06:26

Hoi Vera,
Ze doet het juist met alleen vliegjes in de buurt en voor de rest niet.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze altijd al gevoelig is geweest aan haar hoofd, kon toen ik haar net gekocht had bijna geen halster omdoen. Nu gaat dat stukken beter.
Ze deed het alleen met vliegjes in de buurt afgelopen donderdag en zondag op de buitenrit.
Is het dan nog een shaker, als ze het alleen doen met vliegjes in de buurt???

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 06:58

miranda21 schreef:
Hoi Vera,
Ze doet het juist met alleen vliegjes in de buurt en voor de rest niet.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze altijd al gevoelig is geweest aan haar hoofd, kon toen ik haar net gekocht had bijna geen halster omdoen. Nu gaat dat stukken beter.
Ze deed het alleen met vliegjes in de buurt afgelopen donderdag en zondag op de buitenrit.
Is het dan nog een shaker, als ze het alleen doen met vliegjes in de buurt???

Wil je dan persé dat je paard de naam 'shaker' krijgt ofzo? Dat komt zo op mij over.... Er zijn blijkbaar verschillende oorzaken waarom een paard met zijn hoofd kan schudden.......vliegjes, tandprobleem, oorprobleem, allergieen...heel veel dingen dus waardoor een paard een 'shaker' kan worden genoemd!
Als je zeker weet dat je paard alleen zijn hoofd schudt door 'vliegjes' dan zou ik me geen zorgen maken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 06:59

de mijne doet het ook veel erger met vliegjes in de buurt, maar vind ik ook wel weer logisch, om die beesten weg te krijgen moeten ze wel schudden toch?

misschien een netje proberen met rijden en kijken of dat verschil uitmaakt?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:07

beantsje schreef:
Nou, toch vandaag bericht.
Het goede nieuws: Aileen hoefde niet in Utrecht te blijven.
Het slechte nieuws; de kans is aanwezig dat ik toch een echte shaker heb...

De oordruppels van mijn eigen DA heeft Aileen inmiddels al een week of 3 niet meer gehad. In Utrecht hebben ze echt heel uitgebreid gekeken, o.a. de Chef de klinique himself, en ze vonden eigenlijk dat de oren er heel goed uitzagen. Mooi roze, helemaal niet ontstoken. Ik was eerlijk gezegd stomverbaasd. Een paar dagen geleden kwam er nog echt vieze prut uit.>>>>>>>>>>knip>>>>>>>>>

Andere mogelijkheid; ik heb zo'n shaker met onbekende oorzaak. (mag ik bij de club?)
We kunnen haar een paar dagen laten opnemen en dan gaat ze helemaal door de molen; van neus nakijken tot kreupelheidsonderzoek. kost een paar honderd euro en het is maar zeer de vraag of daar iets uitkomt. Maar ik denk er wel hard over om dat toch maar te doen als het niet over is. Dan kan ik haar in ieder geval laten afkeuren voor de verzekering.>>>>>>>>>knip>>>>>
!

Nou, dat lijkt me toch wel goed nieuws dat het oorprobleem over is?!
Ik denk dat als je haar op laat nemen ze altijd wel 'iets' vinden! Maar schiet je daar ook iets mee op? Je bent i.i.g. wel een paar honderd euro lichter.
Er zijn ook nog andere goedkopere opties om aan te tonen waar een probleem zit! Ik weet alleen niet of je daar voor open staat.
Ik ken namelijk een betrouwbare paragnost, hij heeft ook mijn jongste zoon behandeld en hij 'doet' ook dieren.
Hij kan ze behandelen maar je kunt hem ook alleen vragen waar het probleem zit. Misschien komt daar wat uit naar voren waar je verder mee kunt. Het kan op afstand en is niet duur!

P.b. me maar als je interesse hebt!

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:39

Olivia schudt weer wat meer. Ben vorige week gestopt met pollinosan, ondanks deze druppels werd het toch iedere keer erger. Dag later begonnen met de druppels van Josefien. Ze schudt nu wel tijdens het longeren en rijden, maar tussen het schudden door loopt ze erg goed. Ze is de laatste 2 dagen ook weer wat vrolijker geworden.

De laatste week met pollinosan was ze niet zo vrolijk, oren weer naar achter als je in de buurt van de stal kwam, wel alles toelaten, maar ook duidelijk laten merken dat ze het eigenlijk niet zo fijn vond. Nu staat ze weer gewoon met der oren erop in stal. Vind het toch wel een fijner gezicht. Naar mijn idee heeft ze minder last van der allergie, en wordt ze daarom wat vrolijker. Ik moet nog even afwachten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:48

menollyke schreef:
Olivia schudt weer wat meer. Ben vorige week gestopt met pollinosan, ondanks deze druppels werd het toch iedere keer erger. Dag later begonnen met de druppels van Josefien. Ze schudt nu wel tijdens het longeren en rijden, maar tussen het schudden door loopt ze erg goed. Ze is de laatste 2 dagen ook weer wat vrolijker geworden.

De laatste week met pollinosan was ze niet zo vrolijk, oren weer naar achter als je in de buurt van de stal kwam, wel alles toelaten, maar ook duidelijk laten merken dat ze het eigenlijk niet zo fijn vond. Nu staat ze weer gewoon met der oren erop in stal. Vind het toch wel een fijner gezicht. Naar mijn idee heeft ze minder last van der allergie, en wordt ze daarom wat vrolijker. Ik moet nog even afwachten.

Ik kan bij Niek absoluut niet merken dat hij minder vrolijk is als hij last heeft van z'n allergie. Hij is absoluut net zo opgewekt als anders. Nou weet ik wel dat het een 'harde' is maar als hij niet lekker zou zijn merk ik dat absoluut meteen.
Zijn er meer paardjes die er ook echt beroerd van zijn als ze last hebben van hun allergie??

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:34

De homeopaat is net geweest voor Passie. Ik heb druppels en ampullen gekregen. HIj heeft last van een bacterie die de slijmvliezen irriteert vandaar dat hij extreem gevoelig reageert op prikkels in de neus, ogen, bijholtes etc. Oook is zijn immuunsysteem ontregelt daarom krijgt hij ook iets voor de bijnieren om het immuunsysteem weer te regeleren.
Wanneer er resultaat te merken is is niet helemaal te zeggen. Sommige paarden laten vrij snel verbetering zien anderen pas als de kuur helemaal afgerond is. Dat duurt ong. 8 weken.
Ik ben heeeeeel benieuwd hoe het verloopt.

Wilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:32

Mijn paardje is ook weer begonnen met schudden en snotteren.

Ik heb 3 maanden bij JRS stage gelopen, groothandel in ruitersportartikelen. Ook cavalor ( voedingssupplementen) hebben ze in hun assortiment. Nu ga ik een middel van cavalor testen wat ze op de markt willen brengen! Als het werkt zal ik t jullie meteen laten weten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:18

vandaag gereden....

voor t eerst sinds weken!
appie had een schouderblessure vanwege verkeerd zadel en had nu eindelijk een ander zadel.

dus zadel erop en rijden maar!
whahaha, wat een geschud geproest en gesnotter zeg.

pollinosan werkt dus bij hem definitief niet, maar ik blijf t lekker wel geven dat flesje moet toch leeg ,zonde om t weg te gooien.

ap is trouwens vreselijk lekker te rijden hoor als hij zo schud.
afgezien van dat hij de teugels dus meeneemt..

af en toe houd hij zijn hoofd wat scheef omhoog, maar voor de rest is hij zo ontzettend los in zijn lijf als hij er last van heeft, hij is super op mijn hulpen dan, kan echt met gewicht hem zo doen wijken, geweldig!!

raar he?
hij is echt los dan, lekker voorwaarts, en loopt ontieglijk te knorren(net een varkentje) enige minpunt is dus dat ik met "waslijnteugels"moet rijden,anders stoor ik hem teveel in zijn mond doordat hij dus trekt.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:14

Narco schreef:

Nou, dat lijkt me toch wel goed nieuws dat het oorprobleem over is?!
Ik denk dat als je haar op laat nemen ze altijd wel 'iets' vinden! Maar schiet je daar ook iets mee op? Je bent i.i.g. wel een paar honderd euro lichter.
Er zijn ook nog andere goedkopere opties om aan te tonen waar een probleem zit! Ik weet alleen niet of je daar voor open staat.
Ik ken namelijk een betrouwbare paragnost, hij heeft ook mijn jongste zoon behandeld en hij 'doet' ook dieren.
Hij kan ze behandelen maar je kunt hem ook alleen vragen waar het probleem zit. Misschien komt daar wat uit naar voren waar je verder mee kunt. Het kan op afstand en is niet duur!

P.b. me maar als je interesse hebt!

Het oorprobleem is (bijna?) over, het schudden (nog?) niet. Ik heb toch wel goede hoop dat het allemaal vanzelf over gaat.
Ze was best onder de indruk gisteren, ik geef haar nog een paar dagen rust en dan gaan we het gewoon maar weer eens proberen.

In utrecht zeiden ze trouwens dat ook bij uitgebreid onderzoek het erg vaak voorkomt dat er gewoon niks uitkomt. Maar dan nog wil ik het wel proberen.
Stel, dat het shaken blijvend is, kan je een paard daarvoor laten afkeuren? Ik heb de mijne destijds laten keuren voor de sport, en daar is ze dan niet meer geschikt voor, lijkt me. (niet dat ze weggaat hoor, mss een veulentje?)

Over de paragnost. I.v.m. mijn geloof kan en wil ik daar geen gebruik van maken. "Gewone" alternatieve methoden, dus geen paranormale, vind ik wel een optie. Maar bedankt voor je aanbod.