'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorie

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:22

*rent naar de deur*

Ja, hij ligt op de mat!!! Ik ga hem zo even bestuderen!!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:27

Ben reuze benieuwd naar de inhoud Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:34

Ik wil toch graag even over dat koude voeten verhaal inhaken.

Toen bij ons er zoveel sneeuw lag, dat mijn paard alleen s'avonds een half uurtje aan de hand gestapt kon worden (dan had de pekel pas het pad vrij gemaakt), heeft mijn paard 3 dagen op stal moeten staan.

Je snapt hem al, hij staat 4-kant op de ijzers. Ik heb 3 tot 4 keer per dag (toen ik op stal was) zijn voeten gechekt, omdat ik het ook niet fijn vond, doordat hij gewend is overdag urenlang op de wei te mogen lopen.
Ik merkte dus dat hij nooit koude voeten had, geen dag dikke (stal-) benen.
Dit stalbenenverhaal is al verleden tijd, sinds ik een vakkundig hoefsmid heb.

Mijn paard staat in een redelijk grote stal, kan dus gemakkelijk een rondje lopen.

Ik vraag mij dus af of paarden dit zelf regelen. Dus als ze voelen dat het tijd wordt even een rondje lopen en weer een hoekje zoeken om te dutten. Okey hij werd begraven met hooi, maar dat doet niet ter zake. Had een heerlijke warme deken op, dikke laag vlas. De stal is behoorlijk fris, als het buiten - 6 is, is het op stal -2.

Verders heb ik in een boek gelezen, weet dus niet meer welke, dat paarden in situaties de bloedtoevoer naar hun benen kunnen afsluiten. Dus denk aan koude dagen als ze staan te dutten, sluiten ze de bloedtoevoer af omdat het bloed elders noodzakelijker is.

Het paardenlichaam is een wondertje en ik ben van mening dat een gezond paardenlijf heel veel zelf kan regelen en aan passen, zo ook dat ijzers-geen ijzers verhaal en het koude en geen koude voeten verhaal.

Als ik lang stil sta, krijg ik ook op een koude dag koude voeten en ga ik even lopen. Ik denk dat paarden dit op het moment dat het nodig is ook doen. Uitgaande van het feit dat hij in een stal staat waar hij zijn kont kan keren, goed en voldoende gevoerd wordt en niet op de tocht staat.

@Nick, volgens mij zeg je dat als paarden stilstaan de pompwerking niet werkt, dus dan zouden ze koude voeten moeten hebben. Als mijn paard in de paddock staat en zijn hooi op heeft, staat hij uren in de hoek bij de stal van zijn merrie te waken. Ook in de zomer als hij een paar uur heeft gegeten, gaat hij een paar uur! in een hoekje staan op 3 benen. Op het moment dat hij het nodig acht, loopt hij een stukje, al is het maar om te mesten.

Ik ben van mening dat als paarden 22 of 23 uur per dag op stal staan, niet gezond kunnen blijven. Dit niets met ijzers te maken heeft, ook NB bekapte paarden zullen dit niet lang uithouden. Evenzo zal zo een paard heel stijf worden en een slechte stofwisseling hebben.

De luiaards onder ons die 22 uur per dag in bed liggen, kunnen ook niet een uurtje rondrennen. Ik vind dat dus geen vergelijk, alleen een slechte manier van verzorgen voor dieren die om gezond te blijven, moeten bewegen.

Dit was even mijn bescheiden mening en zou graag een mening terug willen hebben. Ik ben het nl niet eens om per defenitie er van uit te gaan dat paarden met ijzers koude slecht doorbloede voeten hebben.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:00

Jannepauli schreef:
Dames, dames....

In 'De Hoefslag' van vandaag ( nr.13) een uitgebreid verslag van het onderzoek over bekappen en balans aan de Faculteit in Utrecht. Het onderzoek is gebaseerd op de 'Natural Balance' methode, destijds geïntroduceerd door Gene Ovnicek.
In het artikel wordt ook Paardnatuurlijk genoemd als vergelijkende methode.

Leesvoer om de tandjes weer in te zetten Haha!

OH Marianne,

Je maakt me stik nieuwsgierig.
Ik heb helaas niet de Hoefslag. Kun je een tipje van de sluier ehhh.... hoef oplichten ????

Groetjes, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:15

Wat leuk dat artikel (kan iemand het scannen??)

wat me eigenlijk na bijna 20 bladzijden opvalt.. is dat geen NB-er op de hoogte is van dit onderzoek. Ik ben zeer benieuwd welke smeden in nederland er dan wel bij betreooken en welke mensen die NB doen..

Als ik een NB-er was met een site erover en ik zou cursussen geven dan zou ik dit onderzoek en de uitkomst zeker vermelden ! Daarnaast had ik gezorgd dat ik op de een of andere manier op de hoogte was of betrokken was.
Maar dat terzijde als ik de kans krijg zal ik de hoefslag wel kopen straks ik ben erg benieuwd hoor !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:38

3V3n rEaGeReN z0d4t iK 00k 0p dUh h00gTe bLiJf

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:48

Het onderzoek wordt verricht door Meike van Heel, die op dit onderwerp gaat promoveren. Supervisors zijn Prof. Barneveld, Dr. van Weeren en Dr. Back. Welke smeden er aan meewerken is niet vermeld, maar dat zullen ongetwijfeld de 'in-house' smeden van Utrecht zijn.

Jouw opmerking waarom niet iedere NB-er met site ( ik denk dat je hier Veldman bedoelde) hiervanaf weet - tja, het is een universiteitsonderzoek dat niet noodzakelijkerwijs open is voor medewerking van buiten af. Het zal aan de onderzoekster zelf liggen of zij bronnen al dan niet aanboort. Maar, zoals gezegd er wordt naast een aantal andere methodes, ook verwezen naar paardnatuurlijk.

Zoals gezegd: het artikel profileert vooral de Natural Balance methode, waarbij het onderzoekscriterium is om te weten te komen op welke wijze het looppatroon van paarden geoptimaliseerd kunnen worden. Hoef en peesproblemen zijn hoofdzaak nummer 1 van de uitval van sportpaarden.

Onderzoek: Vier weken voor het onderzoek werden 18 gelijkwaardige, niet kreupele paarden bekapt. Het bekappen was gestandaariseerd naar een rechte voetas en een vlakke landing. Na de eerste metingen zijn de paarden opnieuw bekapt en gemeten.

Resultaten:
- Paarden hebben, net als mensen, een eigen maniert van landen en afwikkelen
- Het patroon van afwikkelen is in een soort s-vorm: landen op de buitenkant, volledige voet belasten en met de hoogste druk op de buitenste helft va de voet afwikkelen
- de manieren van landen en afwikkelen werden door het bekappen niet veranderd
Door het bekappen werd het verschil links/rechts binnen bij het paard 33% kleiner
De tijd tussen het landen en vlak op de grond staan wordt door het bekappen verkort
De landingsduur in de voorhand is korter (7 millisec) dan in de achterhand (17 millisec)
Het effect van het bekappen is echter het grootst op de voorhand

Discussie: Bekappen kan een aantal karakteristieken bij normale paarden beïnvloeden. De kortere landingsduur als gevold van het bekappen kan ervoor zorgen dat de voet eerder vlak op de grond staat zodat de impactvibrates over een groter oppervlak worden verdeeld en is de belasting op de structuur binnen en boven de voet eerder gelijkmatig (!). De duur van de landing kan niet door het menselijk ook worden waargenomen. Wanneer je ziet dat de landing van een paard niet vlak is, ontstaat de vraag of dit ontstaat door niet goed bekappen of door een andere oorzaak, zoals een afwijkende beenstand of pijn. De paarden uit het onderzoek draafden na het bekappen een fractie langzamer. Mogelijk is het een natuurlijke reactie om belssures te voorkomen. Bekappen verandert het patroon van afwikkelen niet, maar bij individuele paarden werd wel het verschil tussen links en rechts minder. Dat betekent dat de belasting tussen links en rechts na bekappen meer symmetrisch verloopt.

Okay, tot zover de quote uit de Hoefslag.

Wat mij in het totale artikel goed bevalt is de openheid t.o.v. het gegeven; er wordt geen standpunt ingenomen of het een beter is dan het andere maar er wordt gekeken naar wetenschappelijke meetpunten.
Zoals van Heel ook zegt: Het blijkt dat er hevig wordt geduscussieerd over hoefverzorging, in al zijn facetten. Alle meningen beursten op ervaring. Juist daarom zijn wij in Utrecht met dit onderzoek gestart. We streven naar een mogelijkheid waarin we de effecten van bekappen en beslaan kunnen meten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:52

erg interessant..
Ik ga dat artikel ook maar even lezen Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:37

Jannepauli schreef:

Okay, tot zover de quote uit de Hoefslag.

Wat mij in het totale artikel goed bevalt is de openheid t.o.v. het gegeven; er wordt geen standpunt ingenomen of het een beter is dan het andere maar er wordt gekeken naar wetenschappelijke meetpunten.
Zoals van Heel ook zegt: Het blijkt dat er hevig wordt geduscussieerd over hoefverzorging, in al zijn facetten. Alle meningen beursten op ervaring. Juist daarom zijn wij in Utrecht met dit onderzoek gestart. We streven naar een mogelijkheid waarin we de effecten van bekappen en beslaan kunnen meten.

Dank je Marianne voor je moeite om een stuk uit het artikel over te typen.
Het klinkt interessant.
Morgen toch ook maar even de Hoefslag halen. Haha!

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:43

Hoi allemaal,

Onderstaand artikel over blootsvoets bij paarden wilde ik jullie niet onthouden. Omdat hier ook duidelijk ingegaan wordt op meerdere mogelijkheden van bekappen naar gelang de omstandigheden waar het paard leeft. Dus niet "maar 1 methode"
Het staat op www.thenakedhoof.com

"What about other natural trims designed to mimic a southwestern
U.S. wild mustang feet.
They are a nice concept, but most of us can't keep our horses like mustangs, no matter how great the living conditions.
Form follows function.
It is very important, crucial in fact, to study these mustang feet and incorporate this knowledge into our hoofcare filosophy and technique.
It is just as important to study the feet of other wild equines all over the world, and not just one geographical zone.
Dr. Strasser's trim was designed to provide optimal health to our captive horses, and evolved from her study of wild horses all over the world.
Her techniques do not apply to just one type of foot and just one type of terrain, but are adaptable to a wide variety to circumstances as need be.
No matter what the exact trimming technique or method of choice,
we support all forms of hoof care that promote barefootedness and natural living conditions "

Groetjes, Henny

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:48

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:57

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:11

OK dan!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:36

Lielle .. heb je een typstoornis ofzow Verward

doseffenormaaljoh je bent MOD!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:34

Riant schreef:
Ik denk dat ik van iemand die NB toepast genoeg kan leren .. maar ik denk dat dat omgekeerd ook geld. Ik ben wel geen NB-er maar ik loop wel al een jaartje of wat rond tussen de edele viervoeters.

En dan kom ik weer bij het begin uit. Ik vind NB een prima methode maar ik wil er meer van weten zodat ik de jusite methode bij het juiste paard kan zoeken, ik geloof namelijk nog niet dat het DE methode vooe IEDER paard is maar wel dat veel paarden er beter door zijn gaan lopen.. (een paar ook slechter als ik de verhalen geloof).

Ik vind het daarom ook erg Top dat Arabesk nu de moetie neemt om toch verder te kijken en andere methodes te vergelijken.

En hier ben ik het dus zo ontzettend hartgrondig mee eens Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik kan toch alleen maar leren van de site van Frans, de cursus........... EN de ervaringen van mensen......... het enige is dat IK eruit filter wat voor MIJ NU belangrijk is........ de rest sla ik op in een van mijn laatjes en haal ik eruit als ik voor een hoefprobleem kom te staan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:51

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:54

de modder-eters zijn allemaal van slag ..

maar kijk even bij FZ dan vat je hem wel ..het heeft betrekkelijk veel met de datum van vandaag te maken Haha!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:42

Riant schreef:
Lielle .. heb je een typstoornis ofzow Verward

doseffenormaaljoh je bent MOD!

Zijn er wel meerdere mods vandaag met een typstoornis Verward Anya, Apple, Belker, Joostvangestel ... Vast zo'n stomme 1 april grap Clown

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:44

O okee, stond al zoiets Haha! had de laatste pagina niet gelezen Bloos

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:12

Jongens !!

Er is toch nog wel iets te discussieren ??

Ik heb foto's gemakt van een pont bij ons op stal die haast nooit naar de smid gaat (hij is niet van mij he dus beetje aardig blijven tegen mij Haha!)

Ik denk dat dit een redelijk goed voorbeeld is van hoe een pony hier in nederland redelijk natuurlijk zijn voetjes slijt (en groeit)
Deze pony doet wedstrijden en buiten ritten en vanalles en is 13 jaar oud.
UIteraard komt hij meerdere malen per dat uit de stal.

Afbeelding

Afbeelding

Achter

Afbeelding

Nou je kan zeggen deze is traditioneel bekapt maar da's eigenlijk niet waar want hij wordt nouwelijks bekapt de smid zet hem ietsjes recht maar verder is zelf een vijltje erover eigenlijk niet nodig bij deze.
Hij heeft de laatste 6/7 jaar geen ijzers gehad daarvoor weet ik het niet.

Wat vinden jullie ??
Ik vind het zelf eigenlijk prima hoeven beetje een dubbele zool dat wel maar dat zal wel bijgewerkt worden .. (toch in de zool snijden Tong uitsteken)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:11

Riant schreef:
Jongens !!

Er is toch nog wel iets te discussieren ??

Wat vinden jullie ??
Ik vind het zelf eigenlijk prima hoeven beetje een dubbele zool dat wel maar dat zal wel bijgewerkt worden .. (toch in de zool snijden Tong uitsteken)

Hoi Riant,

Ik heb een paar aanmerkingen op de hoeven van de pony.
De achterhoeven staan wel erg laag op de verzenen. Vooral bij de rechterachterhoef is goed de gebroken voetas te zien.
Als er iets meer verzenen aanzit komt de voetas al rechter.
Het zou ook kunnen dat er aan de voorzijde wat af kan maar dan zou ik eerst de onderkant van de hoef moeten zien.

De voorhoef is mooi concaaf getrokken. Wel zou ik de verzenen/hielen nog ietsjes inkorten. Maar dat hangt ook weer van de voetas af in hoeverre er iets af moet of kan. Persoonlijk zie ik graag een straal die met de bodem in contact komt. De linkervoorhoef lijkt op de foto aan de buitenvoorzijde wat extra te slijten. Als de pony de benen keurig recht neer zet is er niks aan de hand. Verder lijken ze vanaf de foto prima.

Groetjes, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:37

lijken mij prima voetjes Haha! Haha! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:35

Waar baseer je de aanwezigheid van de dubbele zool op?

Ik ga mee met wat Henny zegt.

De wanden van de voorhoeven lijken rijkelijk lang, maar moeilijk te zien omdat de hoeven niet uitgeborsteld zijn dus niet goed kan inschatten waar de zool aan de achterzijde precies loopt, ook ben ik benieuwd hoe de witte lijn verloopt.

Goede, beoordeelbare foto's maken is een kunst op zich, zelf heb ik daar ook moeite mee. De foto van de onderzijde laat wel iets diepte zien.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:48

ik vind het echt knap dat jullie dat allemaal kunnen zien aan die foto's Knipoog
ik zou ze vanuit een andere hoek nemen, zodat je beter de onderkant en de zijkant kan zien. De zijkant kan je alleen goed beoordelen als je ze recht van de zijkant neemt en als het paard vierkant staat. en dan eentje recht van de onderkant.
Voor zover ik kan zien zijn aan de voor- en zijkant foto's trouwens wel redelijk, alleen op de foto's van de onderkant (voor) lijken de hoeven gecontraheerd en de hielen vrij lang, maar dat kan je niet goed zien vanuit deze hoek Knipoog Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:23

gijsenkim schreef:
lijken mij prima voetjes Haha! Haha! Haha!

Mij ook!!! Loopt ie goed??? Zo ja, niks meer aan doen!!! Haha!

Onze 2 welshjes zijn al iets van 1 1/2 jaar niet bekapt. Bloos Vorig jaar gingen ze eigenlijk met iets te lange hoefjes het land op, maar kwamen met mooie hoefjes er weer vanaf!!! Gras slijt blijkbaar harder als gewoon grond. En nooit brokkelen!!!