Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:29

houden jullie er rekening mee dat in hydrocortiderm hormonen zitten, en dat als je paard er dus al niet meer op reageert..dat dus helemaal niet goed is!!
Er zijn zoveel middeltjes en alles is te proberen natuurlijk, elk paard reageert weer op wat anders. Ik zou toch graag een foto willen zien want als het been ook dik is, betekent dat dat het naar binnen is geslagen en dat kan leiden tot bloedvergiftiging. Pauk, is je paard ook kreupel??

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:15

Nee Pauk is zeker niet kreupel het been is ook allang niet meer dik. We hebben een keer tegen bloedvergiftiging aangezeten maar de dierenarts was er op tijd bij.. Been is SOMS dik, als ik haar gewassen heb, als ze in de modder heeft gebanjerd...Als ze een aantal dagen op stal heeft gestaan...
Al die middeltjes zijn trouwens wel leuk maar ik moet wel zeker weten of het niet schadelijk kan zijn als ze drachtig is..

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:54

Nimmedor , ik weet precies wat je bedoelt ! Mijn oude pony kreeg ook hele heftige mok , het werd zo erg dat beiden achterbenen helemaal open zaten tot aan haar flanken !! Veel dierenartsen wisten niet wat ze ermee aan moesten , toen hebben ze het opnieuw ( na 10 x ) op kweek gezet .

Ze kreeg hormoonzalf en speciale shampoo , verder moest ik ook veel betadine gaan gebruiken . Uiteindelijk bleek dus dat mok ook kan gaan schimmelen !! Dus ze had van de mok een schimmel infectie gekregen !! Misschien is dat bij jouw ook zo !! Succes verder en hou de benen droog !

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:37

Wat een nachtmerrie he die mok!Bij Phyn gaat het nu de goede kant op, ben nu alleen achter nog aan het behandelen. Ben ook erg blij met het lekkere weer, is het land tenminste niet zo nat.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:01

Gisteren gewassen met betadine en ik heb er dus heel veel korsten afgekregen. Vandaag stond ze er redelijk goed bij. De korsten waren niet teruggekomen. Na het rijden heb ik haar gewassen met teatree shampoo en dit lekker in laten weken en de korsten eraf gehaald die loslieten... sommige korsten heb ik wat opgang geholpen. Die waren zo dik, echt jakkie...

Domme ik ben vergeten foto's te maken. De vieze plek LA onder de kogel ziet er al veel beter uit. De huid is weer dicht, wel met huid en mok korsten, maar het gaat de goede kant op. Ook daarvan komen de mokkorsten eraf.

Ik smeer het nu niet in met een zalf, omdat ik de haren en huid wel droog krijg met een handdoek, maar de korsten niet. Na het wassen en rijden gaat ze op stal en die is lekker gevuld met droog stro. Ik verwijder elke dag de piesplek en drollen en gooi ik er schoon stro bovenop.

Ik heb allerlei voedingssupplementen bij de paardendrogist besteld, die goed schijnen te zijn voor de weerstand en het reinigen van binnenuit. Dat zal dinsdag wel arriveren gok ik.

Ik zal morgen echt foto's maken, dan kunnen jullie direct het verschil binnen een paar dagen zien... best een vooruitgang al zeg ik het zelf.

Tsja we zitten dus weer in een up na een down-fase, althans dat hoop ik!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:11

Af en toe moet je wat meehelpen zodat de korsten loslaten. Op de dag dat je wast, kun je het beste niet behandelen. Heb je inmiddels al mokwater gehaald? Heb je dat ooit al eens een keer geprobeerd?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:22

Ik hoop het ook voor je IngLio!! Ik hoop dat je wat aan de paardendrogist spullen hebt.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:03

mokwater nog niet. Ik heb geen tijd gehad om naar de VA te rijden... ik heb wel betadinezalf besteld bij de paardendrogist en nog wat voedingssupplementen op aanraden van evitatinkle.

Vandaag zag het er niet erger uit als gister en op de plekken waar ik korsten had weggehaald zaten geen nieuwe. Vandaag heb ik het helemaal drooggehouden.

Mensen, ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar:
Minpunt #ontelbaar: dikke benen... ze voelen niet warm aan, ze loopt niet kreupel, ze staat er gewoon op en ook niet extra op rust ermee of iets... ze lijkt er dus geen last van te hebben. Ze heeft geen koorst, eet gewoon en de rest van haar vacht glanst!

Staleigenaar zat hardop te denken. Misschien juist door het krabben dat ze dikke benen krijgt... wat denken jullie?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:39

Ze staat nu op stal dus logisch dat ze dikkere benen heeft. En ze heeft een ontsteking aan haar benen dus ook logisch dat haar benen vocht bevatten. Kijke het even aan, is het vocht warm of juist koud dan is het mis. Worden de benen dunner door beweging en/of afspoelen?
Arabel heeft ook nog steeds een dik been, gaat nooit meer over maar wordt wel minder door beweging en koeling.
Ik denk niet dat het speciaal komt door het krabben, het komt gewoon door de mok helaas. Appelazijn en knoflook hielpen bij Arabel om het been nog wat dunner te maken en een kleikuur hielp ook goed.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:53

Beweging helpt iets, maar niet veel...
Haar benen voelen niet echt warmer of kouder aan dan de rest van haar been daarboven. Ik longeer en rij haar gewoon en kijk telkens of er een teken van onregelmatigheid is, maar gister ook met een vriendin gekeken en we konden gelukkig niets ontdekken.

Bestelling zal deze week wel arriveren. Die bevat appelazijn, foeneknof, zeewier, betadinezalf en nog iets dacht ik...

Vandaag kan ik er helaas niet heen ivm school, maar morgen zal ik het weer wassen. Dan is het 3 dagen niet gewassen en niet gekrabd... ik zag gister gelukkig geen verergering in korsten (lichtpuntje even).

Stal is nog steeds lekker schoon en kurkdroog en een hele dikke laag stro. Verwijder elke dag de pies en drollen. Overdag staat ze op de volle wei en na het werken 's avonds blijft ze binnen en gaat ze om 9u weer naar buiten.

Owja, als ik niet was maar wel in de bak geweest ben, zorg ik er wel voor dat ze met zand-loze benen naar stal gaat. Zand borstel ik eraf met een zacht borsteltje.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:57

Pauk heeft ook weer een dik achterbeen, niet kreupel geen pijn geen korsten ofzo maar ze staat weer vaker op stal en het is vochtig dan heb je dat...

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:37

Mijne heeft ook vaak last van mok, mokzalf helpt al niet meer. Heb hem met nat weer dus op stal, maar weet ook niet wat ik er nog mee aan moet. Heb laatst gehoord dat je bij de VA jaarlijks een mok-enting kan halen? Zou iemand me anders een tip kunnen pb'en?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:05

Is dat zo een mokenting?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:10

de staleigenaar vertelde me gister dat ie een paar dozen vol met droogzetters heeft voor koeien. Penicilline zalf verzekerde hij me...
Zal ik het oroberen of voorlopig maar even op mijn eigen routine doorgaan...

Argh ik baal ervan dat ik vanavond geen tijd heb... Misschien nog laat, maar dan is het zo donker dat ik geen steek zie op dat erf...

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:16

ik weet niet precies hoe lang je al bezig bent met je eigen routine, en of je er al hopeloos van wordt. Dan is het misschien tijd om iets anders te proberen. Wie weet slaat het wel super goed aan.
Is er niemand die het een dagje van je kan overnemen?

Met Phyn gaat het godzijdank weer stukken beter... hij heeft ook behoorlijk dikke benen als hij 's ochtends van stal komt, ik schrik er elke keer weer van maar met beweging is dit gelukkig snel weg.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:26

Fijn dat beweging helpt bij jou paard Moesji en dat het zoveel beter gaat.

Ik word tureluur van Lio's mok...
Als het goed is zou de vrouw van de staleigenaar vandaag een aantal keer met haar over het erf stappen heen en terug, zodat ze toch net ff wat meer beweging krijgt dan tijdens het grazen overdag.

Ja idd wie weet is het wel DE uitkomst nu voor Lio...
Iemand een gebruiksaanwijzing van hoe ik het aan moet brengen, die droogzetters?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:33

prednison werkt ook goed!zijn capsules die je door t voer moet doen, werkt ontstekkingsremmend, ben nu klaar met me kuur alleen wil het laatste weer niet helemaal weg, dus ga ff met de DA overlegge om de kuur weer te beginnen en dan iets langer te laten duren zodat de mok helemaal weg is!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:43

En wat doe jij dan Princess ter voorkoming dat het terugkomt?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:09

Prednison helpt wel, maar ook dat zijn zeer agressieve hormonen, dus alleen aan beginnen als je al het andere al geprobeert heb zou ik zeggen..

Droogzetters schijnen heel goed te helpen, ik had het bijna geprobeert maar de kliniekopname en antibiotica plus speciale zalf hebben bij arabel geholpen. Dus heb geen ervaring maar het zou mijn laatste redmiddel zijn mocht het weer terug komen.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:36

zoals ik al had gezegd heeft die van mij het ook. eerst aan 1 been intussen al aan 4 :'( ik heb er betadine scrub voor en een zalf van de DA volgens mij haalt het niet zo veel uit. bij 2 voeten heeft ze al een kaal plekje van mok en bij de andere 2 voel ik alleen nog maar korstjes in de haren maar die voeten heb ik ook maar gewoon behandeld. ik word er zo wanhopig van van die rot mok!!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:54

Ik BELOOF vanavond foto's te maken!
Stalgenootje zegt dat het haar beter lijkt even niet meer te wassen... Zij heeft Lio gister verzorgd (gelongeerd) en alleen gekeken naar de mok. Zij denkt dat het momenteel erger wordt door wassen... naja straks eerst eens een zak reform-kruiden-muesli van havens halen om mijn bestelling foeneknof, zeewier en appelazijn doorheen te mengen... Ben benieuwd wat dat uit gaat halen!

Maar ik begin eerst met cure-mok tabletten...

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:42

Met rust laten is inderdaad misschien ook wel een goede optie, de huid eromheen wordt natuurlijk ook alleen maar zachter van al die zalfjes... en daardoor misschien weer bevattelijker. Komt het bij de meeste van jullie elk jaar terug?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:48

ik leef echt ontzettend met jullie mee!
Soms moet je idd ook niet teveel er mee bezig zijn. MAAR: grote waarschuwing. Zo zag Arabel haar mok er in Mei uit:
Afbeelding

Omdat dat plekje maar niet overging heb ik ook besloten er even niks aan te doen behalve droog houden.
Dit was het resultaat in twee weken tijd:
Afbeelding

Voor het wassen en deze na het wassen:
Afbeelding

Vier dagen in de kliniek en toen zag het er zo uit (na pamperverband en fikse antibiotica):

Afbeelding

En nu twee weken geleden, zonder zalf:

Afbeelding

en met zalf:

Afbeelding

En nu ziet het er nog beter uit, ik doe dus iets goed bij Arabel en blijf het zeker op deze manier volhouden. Ik smeer nu twee keer in de week zalf en wassen. Voor de rest laat ik het met rust.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:52

Hier de foto's...

LA buitenkant:
Afbeelding
Afbeelding

LA binnenkant:
Afbeelding

RA buitenkant:
Afbeelding

LA buitenkant en RA binnenkant:
Afbeelding

Nu 3 dagen niet gewassen, niet gesmeerd.
Na het bezig zijn in de bak het zand eraf geborsteld met een zacht borsteltje. Vandaag vielen er een aantal korsten af LA aan de binnenkant. Ze zaten al los en door het voorzichtig borstelen viel het er zo vanaf...

Haar benen lijken al wat minder dik, dus ik ben benieuwd hoe het er allemaal uit ziet van het weekend als ik het deze hele week met rust laat.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:25

He dat ziet er toch al weer beter uit hoor IngLio!
Ik hoop dat het verder verbeterd als je het even met rust laat. Die ene mokplek aan de binnenkant zag er net zo uit als wat Arabel in haar kootholte had. Niet echt korsten die eraf konden maar meer een soort 'platte' korsten die echt vast op de huid zaten. Die mocht ik er niet op laten zitten maar met krabben maak je alleen de huid stuk. Voor die korsten heeft het pamperverband geholpen.
Ik zal dit weekend foto's maken. Zit nu hele dagen op mijn werk zodat ik er niet overdag naar toe kan en bij daglicht foto's kan maken.