Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koekeroekus

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:16

Wat vervelend zilfstar. Met dat soort dingen ga ik echt op mijn eigen gevoel af. Met natuurlijk de deskundige kijk van dierenartsen ed. Zolang jij nog verbetering ziet en paard er oke bij staat heeft niemand iets te zeggen toch?

Ik vroeg het laatst een keer aan mijn (paarden)fysio. Hoe weet je nou wanneer het genoeg is. Zij zei me, dat laat hij jou wel merken, en dat klopt ook. Dus ik blijf bij mijn gevoel en tot nu toe is dat ook altijd goed geweest.

Zijn die oudjes van jullie ook helemaal dol? Die van mij loopt te dribbelen en pakt elke gelegenheid aan om een galop in te zetten.
Vanmiddag maakte hij zelfs van een uitstekende boomwortel een hindernis .. zucht...

Wel fijn dat hij zich zo goed voelt en vriendin ligt regelmatig met de slappe lach op haar paard als die van mij weer van die idiote capriolen aan het uithalen is haha.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:59

Ja hier ook helemaal koekoek.. Schrikt sneller en gaat soms compleet af. Herken hem haast niet meer. :')

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 21:03

Die van mij is chill, we wandelen alleen nog natuurlijk.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 07:28

Ja Showtime was gisteren ook helemaal hyper, was even een klein stukje naar buiten met hem maar hebben alleen maar gedribbeld en bij elke kans die hij zag schoot hij in galop. Op stal roepen ze dan alweer hoe ouder hoe gekker _O-

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:43

Ik open net bokt sinds een paar dagen om bij te lezen en zie een bekend paar oortjes bij uitgelicht staan *D

Dit topic staat uitgelicht, leuk :D

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:42

Wat een l*llig bericht, Zilfstar. Zeker als het komt van iemand die niets met jouw paard te maken heeft en ook nog eens begint te roeptoeteren met, op z'n hoogst, halve kennis. Als ik jou was zou ik het van me af laten glijden, ze weet niet beter en dat heeft ze duidelijk laten merken. Maar ik snap heel goed dat het je pissig maakt.

Bij ons op stal is het een beetje georganiseerde chaos sinds vrijdagmiddag. Onze stalhoudster is geopereerd aan een blindedarmontsteking en kan de komende tijd dus bijna niets. Gelukkig is de sfeer bij ons op stal heel erg goed en lossen we allerlei dingen met z'n allen op, maar dan besef je je wel weer even heel goed waarom je ook alweer in volpension staat. Wat een geregel :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:54

@evaC: fijn dat iedereen in springt tot de stalhoudster weer up and running is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:36

Het weer is vandaag van de soort 'knipperlichten weer'... dan weer zon, dan weer regen.
Verder net een kleine hartverzakking toen ik mijn loonwerker belde om mijn mestputje te komen legen; € 300 :oo (vorig jaar december betaalde ik nog €120).
Alles wordt duurder en ik rekende op iets van €150, maar €180 meer in 10 maanden is een stijging van 160% %)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:32

DubbelFun schreef:
Het weer is vandaag van de soort 'knipperlichten weer'... dan weer zon, dan weer regen.
Verder net een kleine hartverzakking toen ik mijn loonwerker belde om mijn mestputje te komen legen; € 300 :oo (vorig jaar december betaalde ik nog €120).
Alles wordt duurder en ik rekende op iets van €150, maar €180 meer in 10 maanden is een stijging van 160% %)

Dat is toch geen normale prijsstijging??

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 19:09

Sakyr staat sinds gisteren onder 150grams deken. Ik vond het waterkoud, onder de 50grams was hij niet warm.

Dubbelfun: bizarre verhoging zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:28

Idd bizar, maar ja wat doe je er aan. ik kan moeilijk de paarden wegdoen omdat de mestbak legen zo duur is geworden.
Maar ik ga morgen wel een rondje bellen naar andere loonwerkers in de buurt, maar ik denk dat die elkaars prijzen ook kennen, net als de hooiboertjes daar zit ook nooit veel verschil in de baaltjes hooi.
Overigens is het 150% :o , maar dan nog :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:43

Wat een flinke prijsstijging! Verstandig om verder te bellen om te zien wat anderen ervoor rekenen.

Tres staat onder 200gr en stond er vandaag weer lekker warm bij. Merk met een dunnere vacht dan vroeger, ze dit ook nodig heeft om warm te blijven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 19:45

C_arola schreef:
Wat een flinke prijsstijging! Verstandig om verder te bellen om te zien wat anderen ervoor rekenen.

Tres staat onder 200gr en stond er vandaag weer lekker warm bij. Merk met een dunnere vacht dan vroeger, ze dit ook nodig heeft om warm te blijven.

Sakyr ook weinig vacht, heeft deze deken ook echt nodig.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:58

Mijn spookje :D <3 staat onder regendeken met 100grams liner en nu 's nachts op stal.
Afbeelding

Pfff, wat een prijsstijging zeg... Ik snap wel dat dingen duurder worden, maar dit is wel wat heftig.

@Zilfstar: ondanks dat het vreselijk ongevoelig overkomt, is het soms wel nodig om het te zeggen. Niet dat het bij jou wel zo zou zijn, maar soms word je als eigenaar blind voor achteruitgang. Ik heb het in het verleden met een eigen paard gehad, daar had ik een facebookherinnering van een jaar eerder voor nodig om te zien hoeveel ze was afgevallen. Je ziet je eigen paard zo vaak, dat je de verandering soms niet meer ziet. Je verlegt de grens, ook al heb je misschien ooit met jezelf afgesproken dat je het zo ver niet laat komen.
Neemt niet weg dat het de toon is die de muziek maakt en sommige mensen het gevoel van een stuk cement hebben :(

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:16

wat maakt een paard of pony een oudje? Tellen wij mee met 18 jaar? Niet dat ze in al die jaren rustiger is geworden. Ze blijft bloed-fanatiek! Chanel, aka Shanti, een Irish Cob.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:08

@Benfan: wat een heerlijk pad daar :)
IK vind 18 nog niet oud, die van mij is zelfs met 28 nog niet oud, althans nog niet in haar gedrag :D
Maar je bent hier welkom hoor :)

Wat WendyBZ zegt klopt... je moet er als eigenaar ook aan toe zijn om de moeilijke beslissing te nemen en daar mag je best tijd voor nemen. Niet dat het er makkelijker door wordt, maar je kunt er wel eerder rust bij vinden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:24

Mijne ging met 19 met pensioen en sindsdien hier in het topic. Terwijl anderen veel ouder zijn en nog aardig actief mee wordt gereden. Je bent welkom hoor :)

Haha Wendy, wat een geniale outfit :))
Ik snap wat je zegt hoor Wendy ,dat het soms wel nodig is om te zeggen omdat anderen je paarden toch anders en van een afstandje bekijken. Ik ken een paard waar ik de eigenaren ook op een aantal dingen zou willen wijzen en ik 1001 dingen anders zou doen. Ik vind dat het paard nu onnodig wegteert terwijl er zoveel meer stappen kunnen worden genomen. Maar het is lastig om dat ongevraagde advies te geven, maar helemaal om te ontvangen. De lijn is zo lastig. Maar iemand die al zoveel voor zijn paard over heeft en voor doet, is het ook weer een trap na lijkt het, of onnodig om te zeggen. De grens hierin is wel heel lastig vind ik. Ik ben zelf gelukkig - vind ik dan - wel iemand die wel vaak de meningen van andere vraagt. Soms zijn de reacties niet leuk om te horen, maar zetten mij wel weer even aan het denken waar nodig.

Ik ben trouwens heel blij dat ik mijn shet een stukje heb geschoren en een dekentje op heb gedaan van de week. De osteo was er gisteren en ze zat erg vast in haar lijfje, en zij gaf ook aan dat die regen niet fijn is voor zo'n strakke bovenlijn. Wel fijn om om die bevestiging te krijgen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:01

Ik heb net de dekens maar afgedaan; geen regen tot ergens vanavond blijkbaar en ze hadden het beide warm.

Daarna meteen mijn burgerplicht gedaan (moest toch naar het dorp). Direct aan de beurt, maar ze moeten bredere stemhoekjes maken .... de rol behang krijg je niet helemaal uitgelegd :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:53

Nou ik ben best tevreden met hoe oma het doet <3

Afbeelding

Vanmiddag even deken af, kijk vanavond wel hoe het dan is.
Wat actief zijn betreft doen we niet mee, lopen gaat zozo, ze scharrelt wat rond en verder lijkt ze wel tevreden :j

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:22

Met je eens, Tancreda. Ongevraagd advies geven of ontvangen is heel erg moeilijk.

Bij ons op stal staat een paard dat volledig blind is en de voortanden mist. Het dier staat dag en nacht op stal en wordt 2 keer per week gelongeerd door de eigenaresse. Paard loopt de hele dag stress-rondjes in haar stal en "kijkt" af en toe eens over haar deur de uitloop in. Als buitenstaander zeg ik dat ik zo'n dier liet inslapen want dit is geen paardwaardig bestaan. Aan de andere kant ziet het paard er nog goed uit en kan het gelongeerd worden. Dan zeg ik liever niks en laat de eigenaresse op haar manier van haar paard genieten.

Dubbelfun, het lijkt met elke verkiezing erger te worden hè? Ik stond vanmorgen met 3 van die behangrollen te worstelen in het hokje:+ ook even gestemd voor mijn ouders omdat ze nog op vakantie zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:29

Wat is oud hea…

T ene paard is met 18 al “oud” de andere met 30…. En nog een andere met 5 jaar al oud en versleten….

Ik vind het zo moeilijk om de balans te vinden tussen ik iedereen reageren ja of nee _O-
Voornamelijk omdat er in rl gewoon teveel te doen is.

Onze oude oma Layka doet het nog erg goed!
Dierenarts kwam vorige week om te enten en was ook verrast over hoe goed ze eruit ziet.
Helaas word er in de niet altijd zoveel bijgevoerd als de paarden ouder worden en niet echt hooi meer kunnen eten…
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eigenwijze dochter moest Layka vasthouden toen we aan het wachten waren op de dierenarts.
Afbeelding
En we hebben momenteel een proppenmaker…..
Nog maak ik mij geen zorgen.
Iris is 2.5 jaar oud en aan het wisselen. Ik vermoed dat zij proppen maakt.
Layka is vorige jaar nog bij de tandarts geweest.
We houden het nog ff een weekje in de gaten. Mocht het dan nog zo zijn qua proppen. Dan gaan we wel ff kijken welke het precies doet.
Tot dusver kauwen ze beide normaal hooi, dus kon ik zo snel niet zeggen welke van de 2 het is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:35

Dat zijn wel serieus proppen.

Jasmijn kan ze ook draaien, maar dat komt meer doordat ze soms te grote happen neemt en het dan niet goed weg krijgt. Ze verslikt zich dan ook soms. Dus ik moet niet té fijn hooi voeren.
Wat ik op zich wel jammer vind want ze blijven er beter van op gewicht en een stuk minder hopen :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:45

Jaaa t zijn flinke proppen inderdaad…. Maar tot dusver is geen van de 3 te dun(duhhh iris is het type bijzettafeltje :Y) ).
Voor nu houden we het in de gaten…. Volgens mij heeft Iris al 2 snijtanden gewisseld. En die is nu weer “bulterig” op haar hoofd.
Dus ik vermoed niet dat het onze ouwe oma is.
Zo bizar om te bedenken dat ze binnenkort al 22 jaar bij ons is <3
Wel denk ik dat mijn dochter het echte rijden niet gaat leren op Layka. Maar wel het stukje veilig zitten/zelf sturen.
Maar voor echt rijden is Layka wel echt te oud geworden -O- ze geniet gewoon lekker van der pensioen zeg maar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:52

Voorlopig is veilig zitten en leren sturen best belangrijk :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:13

Voorlopig is 5 minuten per week überhaupt al voldoende _O- _O-
Of alle 2 weken _O-
Gelukkig vind ze de paarden ook wel heel leuk