Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:57

In dat geval zou ik het sowieso even rustig opbouwen, mocht je het nog een keer willen geven. Dus 1 dag 25%, 1 dag 50% dosering en dan 1 dag 75% (of zelfs ieder 2 dagen) en dan pas beginnen te tellen voor de kuur zelf.

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:53

Ik voer nu de psyllium slobber van de welkoop, deze bevat maar 23% psyllium. Als ik de aanbevolen hoeveelheid aanhou dan zou ze nog geen 50 gram pd krijgen. Terwijl het advies is zeker 100 gram pd, kan ik dit veilig 'overdoseren'?

De pure variant erin drukken is en blijft drama en dit eet ze goed op (mits dr een scheut perensap doorheen zit)

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:49

Mizora schreef:
In dat geval zou ik het sowieso even rustig opbouwen, mocht je het nog een keer willen geven. Dus 1 dag 25%, 1 dag 50% dosering en dan 1 dag 75% (of zelfs ieder 2 dagen) en dan pas beginnen te tellen voor de kuur zelf.


Ze kreeg nog lang niet de juiste dosis. Het is gissen dat het daar vandaan komt maar ik heb altijd het vermoeden dat haar kramp koliek aanvallen door zand komen en ze leek bij de vorige kuur ook te reageren.

Gisteren over de dag diverse drollen in handschoenen gedaan en daar zit wel iets zand in.

Ik zit nu te overwegen haar naar een kliniek te rijden en een foto van haar buik te laten maken om te kijken of en hoeveel zand erin zit. Iemand daar ervaringen mee, kan je het dan idd goed zien? Gaat om een shet.

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:51

Tancreda4 schreef:
Mizora schreef:
In dat geval zou ik het sowieso even rustig opbouwen, mocht je het nog een keer willen geven. Dus 1 dag 25%, 1 dag 50% dosering en dan 1 dag 75% (of zelfs ieder 2 dagen) en dan pas beginnen te tellen voor de kuur zelf.


Ze kreeg nog lang niet de juiste dosis. Het is gissen dat het daar vandaan komt maar ik heb altijd het vermoeden dat haar kramp koliek aanvallen door zand komen en ze leek bij de vorige kuur ook te reageren.

Gisteren over de dag diverse drollen in handschoenen gedaan en daar zit wel iets zand in.

Ik zit nu te overwegen haar naar een kliniek te rijden en een foto van haar buik te laten maken om te kijken of en hoeveel zand erin zit. Iemand daar ervaringen mee, kan je het dan idd goed zien? Gaat om een shet.


Ja ervaring mee en zeer goed zichtbaar (helaas). Kosten van de foto vielen mij ook reuze mee. Dus bij twijfel zeker doen.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:16

Wil je vertellen wat zo’n foto ongeveer kost?

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:22

Ik zal de kliniek in Wassenaar eens bellen naar kostenraming. Bodegraven zit dichterbij maar m'n shet is bij Wassenaar al eens geweest, niet in Bodegraven.

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:54

pluisje88 schreef:
Wil je vertellen wat zo’n foto ongeveer kost?


De foto was 31e, meestal is een voldoende, soms 2 nodig. Het kan zijn dat er ook consult kosten in rekening worden gebracht.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:42

T is altijd goedkoper dan m achter te moeten laten op de kliniek :Y)

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:46

Rambogirl schreef:
T is altijd goedkoper dan m achter te moeten laten op de kliniek :Y)


Als een foto inderdaad €31 kost, dan kan ik ongeveer 193x een foto laten maken van haar buik voor de prijs die de operatie en opname mij gekost hebben. :')

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:35

Rambogirl schreef:
T is altijd goedkoper dan m achter te moeten laten op de kliniek :Y)


Klopt, ook de paraffine kuur koste een veel meer. Helaas bleek die vrij nutteloos bij haar.

Gisterochtend oogde ze ietwat koliekerig, tenminste volgend degene die mij belde, bij thuiskomst een 25 minuten later was er gelukkig niks aan de hand.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:23

Echt? Oh dat is echt niet zo veel! Ik ga onze kliniek even vragen! Voor dat geld kun je gewoon standaard 2x per jaar zin foto maken ofzo!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:52

Mijn pony vreet al die brokjes niet meer dus nu toch maar proberen de vlozaad van pharmahorse te geven. Nu adviseren ze 30 gram per dag voor een kuurtje.
Is dat niet veel te weinig?

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:28

Onze kliniek gemaild maar die zeggen dat zand op foto niet kan. Ze kunnen wel een foto maken maar niet garanderen dat het zandprobleem in beeld gebracht kan worden. Hoe groter het paard, hoe lastiger zeggen ze.

Kreeg allemaal tips over management. Of in een weiland met gras, of in een paddock. Stukken verharden door bestraten of stelconplaten met slowfeeders. Dat snap ik, maar geen optie in een pensionstal..

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:39

Mijn mini heeft vorig jaar Mei 2,5 week in Utrecht gestaan.
Omdat hij zo klein was, konden ze niks anders dan foto's maken. En daar was heel erg duidelijk zand op te zien. Dus Utrecht zou je ook nog kunnen bellen hor

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:50

Rambogirl schreef:
Mijn mini heeft vorig jaar Mei 2,5 week in Utrecht gestaan.
Omdat hij zo klein was, konden ze niks anders dan foto's maken. En daar was heel erg duidelijk zand op te zien. Dus Utrecht zou je ook nog kunnen bellen hor


Utrecht is helaas erg ver rijden voor mij. Te ver voor mijn paard met angst in de trailer. We wonen in de Achterhoek.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:45

ja, maar Utrecht is niet speciaal. Was geen speciale röntgen, dus andere klinieken moeten dit ook kunnen.
Misschien alleen dan wel een andere dan waar je normaal gaat.

Jet

Berichten: 12133
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:03

pluisje88 schreef:
Rambogirl schreef:
Mijn mini heeft vorig jaar Mei 2,5 week in Utrecht gestaan.
Omdat hij zo klein was, konden ze niks anders dan foto's maken. En daar was heel erg duidelijk zand op te zien. Dus Utrecht zou je ook nog kunnen bellen hor


Utrecht is helaas erg ver rijden voor mij. Te ver voor mijn paard met angst in de trailer. We wonen in de Achterhoek.


Is voor jou de Lingehoeve niet dichtbij genoeg? Ik denk dat dat dichterbij is dan Utrecht en daar worden veel paarden met zandkoliek geholpen.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:55

94 km helaas. Maar eigenlijk had het niet zo moeilijk hoeven zijn. Had gewoon bedacht dat je preventief een foto zou kunnen laten maken. Als dag blijkbaar niet kan dan houdt het op. Leek me voor het preventief/monitoren van de gezondheid een mooie aanvulling.

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:29

pluisje88 schreef:
94 km helaas. Maar eigenlijk had het niet zo moeilijk hoeven zijn. Had gewoon bedacht dat je preventief een foto zou kunnen laten maken. Als dag blijkbaar niet kan dan houdt het op. Leek me voor het preventief/monitoren van de gezondheid een mooie aanvulling.


Bij de veluwe in heerde kon dit wel en het zand was ook duidelijk zichtbaar. Bijrijder van mn paard liep er stage en heeft ook andere 'zandfoto's' gezien waarop duidelijk minder zand aanwezig was.

Zou eens bij meerdere klinieken in de buurt gaan vragen wat mogelijk is, zand is nl op de foto gewoon zichtbaar. Wij laten over een paar weken nl ook weer een controle foto maken om te kijken hoever t probleem al opgelost is.

Jet

Berichten: 12133
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:31

Ja, voor alleen maar een preventieve foto is dat nog wel een eindje inderdaad. Geen andere paardenkliniek die dichterbij zit en langs kan komen? Ik denk toch dat er in de Achterhoek best wel een goede kliniek is die het wel kan.

Nimmie, niet iedere kliniek heeft even goede apparatuur. Als ze dat zelf al erkennen is dat wel mooi, beter dan dat ze zeggen dat ze het kunnen en dat er niets van te zien is.

Nimmy

Berichten: 3955
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:34

Jet schreef:
Ja, voor alleen maar een preventieve foto is dat nog wel een eindje inderdaad. Geen andere paardenkliniek die dichterbij zit en langs kan komen? Ik denk toch dat er in de Achterhoek best wel een goede kliniek is die het wel kan.

Nimmie, niet iedere kliniek heeft even goede apparatuur. Als ze dat zelf al erkennen is dat wel mooi, beter dan dat ze zeggen dat ze het kunnen en dat er niets van te zien is.


Klopt, maar dan kunnen ze ook zeggen, wij kunnen het niet en als ze heel aardig zijn je doorverwijzen naar een kliniek die het wel kan.

Kidde
Berichten: 3499
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:53

In Bodegraven kon je het zand ook duidelijk zien op de röntgenfoto :j

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:57

Oh wat jammer dat ze het niet kunnen. Wel bijzondwr ook want andere klinieken doen het wel. Mijn pony is bij de Lingehoeve eerder op de foto geweest en zag je ene beetje zand. De arts kwam daar mee, ik wist het daarvoor niet dat het kon.

De mest test komt altijd wel wat zand uit. Dus ben wel benieuwd....

Jet

Berichten: 12133
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:38

Pluisje, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kliniek die je nu hebt, in de tijd dat Lou haar koliekoperatie kreeg ( 2008) waren foto's van de darmen lang niet overal mogelijk, echo's van de buik ( controle litteken inwendig) ook niet, in Wolvega zijn nooit foto's gemaakt in die tijd voor darmproblemen, wel echo's dus... In die tijd konden ze dat bij onze plaatselijke kliniek ook niet, die konden alleen pezen echoën. Inmiddels is de techniek op veel klinieken een heel stuk verbeterd, hoewel lang niet elke kliniek goede mobiele apparatuur heeft.
Eventueel zou je eDigit kunnen vragen of hun apparatuur dat wel kan, die komen op stal. http://www.edigit.nl/ .

Juangi

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:30

Vandaag de pony met zandkoliek van het landje gehaald. Land is vrij kort/kaal, maar ze worden in principe bijgevoerd met hooi. Hij heeft een aantal weken (11) in de paddock gestaan waar hooi van de grond werd gevoerd ivm bevangenheid.

Gister was ie al aan het gapen en vandaag zag ik hem een paar keer liggen, knijpen in gezicht maar ondertussen niet gevangen willen worden en lekker aan het rennen. Hij had er wel last van, maar niet enorm. Hij staat nu op stal en stond direct van hooi te eten.

Dierenarts gekomen en die heeft pijnstilling gegeven en direct gestart met psylliumkuur.

Maar wat mij onduidelijk is, is wanneer hij weer terug het land op kan? Ik wil morgen sowieso even aankijken. Ik vermoed zelf dat de oorzaak het hooi voeren in de paddock is geweest.