Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:35

Daarom heb ik ze inderdaad naar jou verwezen !
Ik vraag het zelf aan haar hoor als ik ze zie ben benieuwd

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:26

Hier is Duchesse weer mooi aan het stabiliseren. Ik heb haar nu op cbd en cbg staan en dat lijkt haar al enorm te steunen. Ze gaat iig veel vaker rustig liggen en slaapt dan ook echt. Ook heeft ze een Equisagebehandeling gehad die haar wel goed leek te doen.
Het is vreemd, als ze een terugval heeft dan lijkt ze in alles een (licht geval van) sidewinder maar op de een of andere manier stabiliseert het wel weer.
Afwachten hoe ze de bevalling doorkomt maar zoals ze nu is heb ik weer even hoop op een goede afloop.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:40

Fijn te horen dblijham! Als ze wat stabieler is ga je waarschijnlijk toch met een fijner gevoel richting de bevalling.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 11:29

Super!!!! en wellicht toch iets van een soort bekkeninstabiliteit.... ik hoop echt dat het goed blijft gaan en dat je straks een blij en gezond veulentje erbij hebt lopen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:09

De eerder genoemde merrie is geen Sidewinder. Dat dacht ik al, godzijdank...
Ze is opgeknapt en is recht zonder verdere medicatie. Het bleek een zenuw ontsteking te zijn en is weer helemaal ok. Ben blij voor de eigenaresse!!!!

Chico wilden we proberen om rondom te beslaan maar we hebben toch alleen de voorkant gedaan.
Wandelen gaat oke, bijna recht maar bij de smid heb je dan toch dit: best een belasting voor hem, dus woensdag de achterkant.

Afbeelding

Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:50

Gisteren is Chico achter beslagen, waar ik dacht dat hij daar ook wel last zou hebben ging dat wonderbaarlijk goed! Ben er blij mee!!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:06

Wat een gunstige berichten!!

Mijn oudje is gister bij de tandarts geweest. Die heeft haar zo zuinig mogelijk verdoofd. Tijdens te procedure zakte ze wel scheef.
Maar met wakker worden werd dat minder en na 2 uur ging ze stuiterend de wei in.
Vandaag lijkt ze ook gewoon rechtop te lopen dus ik hoop dat we hier zonder terugval doorheen gefietst zijn...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 14:00

Fijn Nickeltje!!!!
Oh ja, hier komt volgende week woensdag de tandarts, even zien of het weer lukt zonder verdoving, vind het toch heel erg spannend weer....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:17

Fijne berichten ! Tof dat je hem in 2 keer kan laten beslagen. Scheelt een hoop voor 'm denk ik.

Over tandarts gesproken. Wordt er bij jullie oudjes nog veel geveild ?
Ik heb hier een 28 jarige staan waar de laatste jaren echt zo goed als niks meer afgehaald hoeft te worden. Die tanden groeien niks meer ofzo :P

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:20

Bij mij nog jaarlijks de tandarts en aan de oudste (ook 28) telkens veel werk. Maar dat komt omdat haar kiezen niet goed staan, die zijn scheef en slijten altijd verkeerd af. Is helaas niet meer te corrigeren op haar leeftijd, dus we blijven bijveilen.
De andere shet heeft nooit wat, soms hier en daar een klein haakje weggeveild en that’s it.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:20

Ah kijk, dat had mijn eerste paardje inderdaad ook. Volledig scheve kiezen en dan werd er altijd wel wat gevijld.

Deze merrie heeft een goed gebit, maar mist wel een paar kiezen.
Ook weer goed voor mijn portemonnee natuurlijk :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 11:52

Pandora2,

Chico wordt in mei 33.
Hij mist al 3 kiezen waardoor er ook holle ruimtes zijn ontstaan maar die zijn in de loop der jaren weer kleiner geworden doordat de andere kiezen wat naar elkaar gingen staan, de kiezen die er nog over zijn zijn eigenlijk alleen nog "holle cupjes" met opstaande randjes, en deze worden toch scherp en moeten beetje gevijld worden.
Zijn snijtanden groeien erg naar voren, daar moet steeds een randje afgeslepen worden om het weer enigszins sluiten te krijgen.....
Dus zolang het lukt blijven we jaarlijks controleren.....verdoving blijft eng met zijn ESS, hij kan dan helemaal geen balans houden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:30

Scherpe randjes moeten inderdaad best weg. En Chico is ook nog 5 jaar ouder als mijn ouwe besje. Denk niet dat ze die mooie leeftijd ooit gaat halen, maar je weet het nooit natuurlijk :P

Hier nog nooit wat verdoofd om tanden te doen, dus dat scheelt wel voor die ouwetjes natuurlijk.
En voor mijn stresslevel :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:48

De mijne is pas 26. Maar daar is een aantal jaar geleden een kies getrokken, dus dat gat en de tegenover gelegen kies die niet mooi af slijt zijn altijd wel punt van aandacht.
Maar de tandarts gaf aan dat er nu maar heel weinig werk in zat, dus dat we volgend jaar eerst zonder verdoving kritisch kijken of er echt iets nodig is om haar te verdoven, en dan alle risico's dus te nemen, of dat we het daarna per half jaar aan gaan kijken en proberen om verdoving uit te stellen of niet nodig te hebben.

Overigens kwam mijn oud bokje gister bokkend en in harde galop de wei uit dat de stalbaas zich ook afvroeg of ze peper in haar achterste had ofzo, maar in elk geval dus geen terugval door de verdoving van woensdag.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:23

Ik laat mijn oudjes ook geregeld nakijken qua gebit en toevallig hebben zowel de 29 als de 30 jarige een kies cadeau gegeven terwijl ze met ze bezig was laatst. weer eens iets anders als een melktandje. Duchesse hebben we niet gedaan, die moet verdoofd en dat durfde mijn dierenarts niet aan in haar conditie.
Eerst maar bevallen en daarna kijken we wel verder.
Morgen komt Jolanda van Equissage haar weer behandelen en gaat ze ook voor een complete thermografie. Eens zien wat daar uitkomt en nog weer even lekker los en ontspannen voor ze de laatste loodjes in gaat.
33 Elcamino en dan nog zo fit ondanks zijn aandoening. Petje af voor je beleid. Ik hoop oprecht dat mijn oudjes ook nog jaren meegaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 09:27

dblijham, de equissages deden Chico in begin ook goed hoor. En ben ook benieuwd naar de Thermografie!!! Heel veel succes met de laatste loodjes en de bevalling!!!

en thnx voor je complimentje, kost veel tijd, geld, zweet en tranen.... maar hij gaat super op dit moment!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:23

Ik krijg de foto's nog maar opvallend was dat de gehele linkerkant van haar lijf en benen veel slechter doorbloed was als de rechterkant.

Ellenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:06

Mijn paard heeft hetzelfde sinds de week voor kerst. Hij is 26 jaar oud. Dierenarts herkende het meteen. Heeft toen tweemaal injecties met dexamethason en vitamine B complex gehad. Daarop langzaam verbetering tot bijna normaal lopen. Paar weken geleden acuut verslechtering en opnieuw injecties gegeven. Daar blijft met nu een beetje hetzelfde mee. Loopt zeker niet goed, maar lijkt er zelf geen last van te hebben

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:33

Wat goed dat je dierenarts het meteen herkende Ellenvd!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 09:19

Ik merk wel dat er steeds meer bekendheid over komt sinds 2 jaar. Er was ook al een kliniek die op hun FB pagina iets meldde, alleen was dat weer halve informatie die je krijgt wanneer je destijds gewoon op google het woord "crabwalking" intikte.....
Ben blij dat meer mensen het herkennen en aan hun arts melden. Zo kunnen we veel meer dieren acuut en op de juiste wijze helpen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 10:43

Tandarts geweest, godzijdank zónder sedatie kunnen doen!
Afbeelding
Afbeelding
Leuk commentaar van mijn tandarts...ze kent hem al járen en zit hem 1x per jaar. Ze vond hem er top uitzien voor een dier wat al 2 jaar helemaal niks meer doet en zijn ESS.

Alleen maakt hij daarna wel een paar dagen proppen.....hij heeft altijd wat last na de behandeling....

En gisteren :Afbeelding
Even het pad afgestapt en rondje in buitenbak...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:19

Fijn dat het zonder sedatie kon ! Beter voor het hart van de baas ook, althans hier in elk geval :D

Proppen na de tandarts heeft mijn ouwetje ook wel een paar keer gehad maar trok gelukkig altijd snel bij.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:46

Fijn ElCamino, dat het weer allemaal goed gegaan is!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 14:02

Ja precies, hij is altijd zó lastig, en ben dan bang dat hij omdondert wanneer hij extra sedatie moet....
Meestal maakt hij een dag of 3 proppen..... maak ik geef hemnu dan extra een schep slobber/schep muesli en dat gaat er goed in!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:01

Fijn dat ie weer goed is kwa tandjes