[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:34

hallo allemaal, ik weet niet of mijn paard Zomereczeem heeft, maar ze schuurt altijd op 1 plek aan haar manen, Ook in de winter, dus daarom denk ik dat het mogelijk geen maneneczeem is, nu woon ik wel in Frankrijk en het klimaat is hier veel warmer.

Ik heb het eerst behandel met anti-jeuk middelen diverse probeersels en uiteraard altijd anti-vlieg dingen. Ook anti-luis, want ik vermoed eerder dat het dat is. Ik krijg ook de indruk dat het een soort gewoonte is geworden om altijd die plek te schuren. Ze schuurt niet haar vel open gelukkig. Die plek heeft nu geen manen meer.

In de vier jaar dat ze nu ongeveer bij me is, zijn haar manen wel langer geworden maar het dunt enorm uit. Ze had aan 2 kanten een volle bos (tinker) en nu maar aan 1 kant heeft ze nog manen. De andere kant pieken wat zielige sprietjes. Nu schuurt ze haar staart en ja ze is ontwormd en wordt een keer of 3 a 4 per jaar ontwormd.

Dus nu zat ik toch te denken aan knutjes. Ze staat nu met een manenbeschermer op.

Ondanks dat hét middel toch niet gevonden is, lees ik toch wel het meest over cdb-olie. Nu kan ik dat niet zo snel vinden in Frankrijk maar denken jullie dat de hennepolie van Kramer ook goed werkt? Er staat immuunsysteem en huid op. Iemand ervaring mee?

https://www.kramer.fr/Cheval/Nutrition- ... =g2S50Bs5Z

Tweede vraag, vliegen kunnen niet op vettige oppervlakten bewegen. Heeft iemand wel eens geprobeerd om de manenkam in te vetten met bijv uierzalf of zoiets? Of Vaseline?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:27

Vleddertje1 schreef:
Iemand hier ervaring met deltanil?


Niemand die dit eerder voor zijn eczeempaard heeft gebruikt? Wordt me aangeraden door dierenarts...zou erg goed werken tegen knutten/ vliegen eigenlijk alles wat prikt...aangezien mijn paard helemaal onder de bulten/ korsten staat en er verder niet echt meer opties zijn( staat niet op gras, heeft goede deken, alleen vitaminebrok, detoxkuur gehad) ben ik ondanks dat het echt wel chemisch is toch aan het overwegen...

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:53

Monique1963 schreef:
hallo allemaal, ik weet niet of mijn paard Zomereczeem heeft, maar ze schuurt altijd op 1 plek aan haar manen, Ook in de winter, dus daarom denk ik dat het mogelijk geen maneneczeem is, nu woon ik wel in Frankrijk en het klimaat is hier veel warmer.

Ik heb het eerst behandel met anti-jeuk middelen diverse probeersels en uiteraard altijd anti-vlieg dingen. Ook anti-luis, want ik vermoed eerder dat het dat is. Ik krijg ook de indruk dat het een soort gewoonte is geworden om altijd die plek te schuren. Ze schuurt niet haar vel open gelukkig. Die plek heeft nu geen manen meer.

In de vier jaar dat ze nu ongeveer bij me is, zijn haar manen wel langer geworden maar het dunt enorm uit. Ze had aan 2 kanten een volle bos (tinker) en nu maar aan 1 kant heeft ze nog manen. De andere kant pieken wat zielige sprietjes. Nu schuurt ze haar staart en ja ze is ontwormd en wordt een keer of 3 a 4 per jaar ontwormd.

Dus nu zat ik toch te denken aan knutjes. Ze staat nu met een manenbeschermer op.

Ondanks dat hét middel toch niet gevonden is, lees ik toch wel het meest over cdb-olie. Nu kan ik dat niet zo snel vinden in Frankrijk maar denken jullie dat de hennepolie van Kramer ook goed werkt? Er staat immuunsysteem en huid op. Iemand ervaring mee?

https://www.kramer.fr/Cheval/Nutrition- ... =g2S50Bs5Z

Tweede vraag, vliegen kunnen niet op vettige oppervlakten bewegen. Heeft iemand wel eens geprobeerd om de manenkam in te vetten met bijv uierzalf of zoiets? Of Vaseline?



Die hennepolie kan je véél goedkoper vinden, ook van zeer goede kwaliteit in "hobbywinkels voor vissers", véél vissers maken lokvoer met hennepolie, vissen zijn er gek op.

Ik was ook al van plan om dit uit te proberen. Sommige onder mijn vrienden geven hennepzaad (duivenvoer) met goede resultaten. Ik vrees dat het paard per paard uitzoeken is...

Kan je de cbd olie niet bestellen via bijvoorbeeld helmosan? Daar bestel ik mijn cbd, en zij verzenden toch ook naar België, waarom dan niet naar Frankrijk?
https://www.helmosan.nl

Uiercrème heb ik ooit geprobeerd zonder veel effect....

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:30

uierzalf heb ik gedaan, vaseline ook.
word een hele vette boel en de manen verstikken er wat van.
ik vind het geen aanrader.
babyolie ook niet trouwens.

wat voor voer krijgt jouw tinker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:23

Vleddertje1 schreef:
Vleddertje1 schreef:
Iemand hier ervaring met deltanil?


Niemand die dit eerder voor zijn eczeempaard heeft gebruikt? Wordt me aangeraden door dierenarts...zou erg goed werken tegen knutten/ vliegen eigenlijk alles wat prikt...aangezien mijn paard helemaal onder de bulten/ korsten staat en er verder niet echt meer opties zijn( staat niet op gras, heeft goede deken, alleen vitaminebrok, detoxkuur gehad) ben ik ondanks dat het echt wel chemisch is toch aan het overwegen...

Ja ik gebruik het bij mijn oudje. Elke 14 dgn een spuitje van hoofd tot staart. Ook van mijn d.a gekregen. Ik kan er nog niet veel over zeggen. Het is lastig om te vergelijken. Verleden jaar waren er veel meer vliegen dan nu. Over het algemeen lijkt hij minder jeuk te hebben, maar ik geef nu ook oerbalans en Glucobalance.

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:52

Hi Ellepel, olie zou ik niet durven gebruiken, olie kan verbranden dacht ik. En dat het een 'smeer'boel wordt dat geloof ik zeker wel.

Mijn tinker krijgt eigenlijk geen voer. Ze loopt hier in Frankrijk op een stuk natuur en ik geef haar alleen een handje musli om haar magnesium binnen te krijgen, want anders eet ze haar magnesium niet op.

TanteFlavie dank voor je link. Ik heb even gekeken een liter kost 18,05 euro en Kramers rekent 16,90 voor een liter. En de verzendkosten van NL naar FR zijn een stuk duurder denk ik dan binnen FR.

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:28

waarom is de magnesium nodig dan?

ik vraag naar je voer omdat het toch wel voor komt dat er tekorten zijn en er daardoor jeuk ontstaat.
een vitaminesupplement zou dan al kunnen helpen.


hennepolie kun je hier ook kopen:
https://www.fishinn.nl/hennep-olie-1l-1 ... gIxI_D_BwE

misschien bij jou in de buurt wel viszaken, of via internet bestellen?

xZiva_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:09

Nou hier anti itch lotion/creme gekocht, maar meneer maakt een drama van het insmeren -O- (vooral zijn staart)
Ook is hij mega panisch voor vliegensprays.. wil hem graag van de jeuk af helpen, maar elke dag een uur in gevecht om alleen zijn staart aan te mogen raken/insmeren is toch een beetje demotiverend :=

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:16

ik deed altijd vliegenspray op een vochtige spons en dan daar mee smeren.

maar doet zijn staart zo pijn dan dat je er niet aan mag?

xZiva_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:20

Nee het is echt nog het niet kennen/eng vinden.. het ging heel erg goed met aanraken, maar sinds er daarbij een lotion zit is het paniek.. misschien omdat het koud/nattig voelt?
Meestal is het na 1 keer wel oke, maar dit blijft even een dingetje :=

Heb de eerste keer klitwortel lotion gebruikt omdat ik dat in mijn handen kreeg van: doe dit er maar op.
Zag later dat daar alcohol in zit, dus misschien heeft dat wel geprikt en is hij daar bang van geworden -O- (hoewel ik de keren er na met poetsen wel gewoon alles aan mocht raken)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:53

Monique1963 schreef:
hallo allemaal, ik weet niet of mijn paard Zomereczeem heeft, maar ze schuurt altijd op 1 plek aan haar manen, Ook in de winter, dus daarom denk ik dat het mogelijk geen maneneczeem is, nu woon ik wel in Frankrijk en het klimaat is hier veel warmer.

Ik heb het eerst behandel met anti-jeuk middelen diverse probeersels en uiteraard altijd anti-vlieg dingen. Ook anti-luis, want ik vermoed eerder dat het dat is. Ik krijg ook de indruk dat het een soort gewoonte is geworden om altijd die plek te schuren. Ze schuurt niet haar vel open gelukkig. Die plek heeft nu geen manen meer.

In de vier jaar dat ze nu ongeveer bij me is, zijn haar manen wel langer geworden maar het dunt enorm uit. Ze had aan 2 kanten een volle bos (tinker) en nu maar aan 1 kant heeft ze nog manen. De andere kant pieken wat zielige sprietjes. Nu schuurt ze haar staart en ja ze is ontwormd en wordt een keer of 3 a 4 per jaar ontwormd.

Dus nu zat ik toch te denken aan knutjes. Ze staat nu met een manenbeschermer op.

Ondanks dat hét middel toch niet gevonden is, lees ik toch wel het meest over cdb-olie. Nu kan ik dat niet zo snel vinden in Frankrijk maar denken jullie dat de hennepolie van Kramer ook goed werkt? Er staat immuunsysteem en huid op. Iemand ervaring mee?

https://www.kramer.fr/Cheval/Nutrition- ... =g2S50Bs5Z

Tweede vraag, vliegen kunnen niet op vettige oppervlakten bewegen. Heeft iemand wel eens geprobeerd om de manenkam in te vetten met bijv uierzalf of zoiets? Of Vaseline?


Hallo Monique, eer ik de CBD olie zou proberen zou ik eerst 's kijken of je met de voeding wat kunt verbeteren.
In elk geval een vitamine/mineralenbrokje bijgeven omdat de bodem van weilanden steeds meer aan het verschralen is waardoor bijv. Magnesium en Selenium te weinig meer in de bodem zitten en onlangs las ik dat hetzelfde probleem ook steeds meer voorkomt met Koper en Zink.
Ze doen het hier heel goed op de Pavo vital. Die bevat als 1 van de weinigen bij de aanbevolen dosis een goed gehalte aan Selenium.

Verder een idee om wat vetten bij te geven in de vorm van Lijnzaad en/of Hennepzaad. Zelf geef ik Frans hennepzaad bij. Dat maal ik elke ochtend heel iets zodat het nog beter opgenomen wordt.
De jongste merrie wordt trouwens op de Hennepzaad heel relaxed. Werkt niet dat ze high worden of zo maar het doet toch iets in haar kersenpit waardoor ze veel makkelijker in de omgang wordt.

Tegen gespuis van buitenaf zou je half om half Listerine(mondspoelwater,cool mint/menthol) kunnen mengen met baby of huidolie en dat op de jeukplekken smeren. Zo heb ik het vorig jaar gedaan.
Dit jaar meng ik de Listerine half om half met appelazijn en spray het op de manen. Is niet vettig en werkt ook prima. Ook onder de buik bij de buiknaad.

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:37

Hebben jullie tips van het jeuken aan de benen (specifieker; de witte sokjes)? Vorig jaar deed hij dit niet, maar op dit moment ziet hij eruit alsof hij ruzie gemaakt heeft met een kat. :+

Ik heb gisteren als test oude sokken kapot geknipt om deze om het kootje te trekken zodat hij daar iig geen jeuk meer heeft. Het zat niet strak of iets, maar ik twijfel of dit niet te warm is en of er misschien een andere oplossing is.

_Dressage

Berichten: 721
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:45

Hoi allemaal :j

Sorry dat ik zo even kom binnen vliegen. Ik lees al even mee en zou toch graag eens mijn casus met jullie bespreken.

Ik heb een NRPS merrie van 15 jaar oud welke helaas met pensioen is. (Peesverleden)
Toen ik haar nog op stal had staan en elke dag naar stal ging, was haar eczeem redelijk in de hand te houden.
Nu staat zij op een rusthuis, en jullie raden het al, ik kom er zeker niet dagelijks meer omdat ze altijd in de kudde staat. Sindsdien maak ik me steeds meer zorgen om haar eczeem. Ik weet uit ervaring dat jeuk erger is dan pijn en voel me ook vaak machteloos in deze situatie terwijl ik haar zomers graag draaglijker zou maken.

Ze jeukt haar staart en manen, geen buik oid. Het zijn vrijwel nooit echte wonden (op dit moment geen mogelijkheid om ergens flink aan te krabben). Van haar manen en staart is aan het einde van het seizoen niets meer over.

Ik zit elk jaar weer in twijfel. Maar ik denk er soms toch eens over na om aan corticosteroïden te gaan beginnen.. ik was hier in het verleden op tegen maar ik zie niet echt een andere optie.
Hebben jullie misschien nog ideeën?
Of misschien ervaring met corticosteroïden?
Of kent iemand een dierenarts die daar veel ervaring mee heeft en mij een eerlijk advies kan geven?
Zijn er nog andere opties voor een

Ik hoop dat jullie mij iets wijzer kunnen maken!

Groetjes :)

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:39

isabel is het dan niet eerder zongevoeligheid?
appie heeft alleen plekken op de onderbenen als hij in hoog gras loopt.


dressage, er zijn wel mensen geweest die zo een spuit hebben laten zetten.
anders even zoeken met de zoekfunctie, misschien vind je hun berichten?

maar heeft ze nog wel een deken op?

_Dressage

Berichten: 721
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:33

ellepel schreef:
isabel is het dan niet eerder zongevoeligheid?
appie heeft alleen plekken op de onderbenen als hij in hoog gras loopt.


dressage, er zijn wel mensen geweest die zo een spuit hebben laten zetten.
anders even zoeken met de zoekfunctie, misschien vind je hun berichten?

maar heeft ze nog wel een deken op?


Ik zal inderdaad nog even verder zoeken, onder andere benaming ook.
Deken heeft ze niet op, ze staat echt in een kudde waarbij dat niet meest ideaal is...

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:52

Oh wat jammer...dat zou wel moeten.
Anders kun je er wel van alles instoppen.maar of het helpt?

_Dressage

Berichten: 721
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:45

ellepel schreef:
Oh wat jammer...dat zou wel moeten.
Anders kun je er wel van alles instoppen.maar of het helpt?


Het is een beetje lastig om paarden die natuurlijk worden gehouden een deken op te leggen.. dat is dus waar ik tegen aan loop. Ik heb geen afgekeurd paard laten leven om op een stal te zetten.. maar om paard te zijn, helaas houdt die eczeem dat een beetje tegen.

Mijn hond heeft atopie, die heeft medicatie dat de jeukt onderdrukt, de allergie gaat er niet mee weg.
Ik snap niet waarom ze dat nog steeds niet voor paarden hebben kunnen maken..

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:47

Maar waarom kan een deken niet? Hier ook de paarden 24/7 buiten in natuurlijke weide en kudde, er lopen er 2 met deken (zelfs 3 nu ivm hals artrose) en dat gaat gewoon goed?

_Dressage

Berichten: 721
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:59

Caily schreef:
Maar waarom kan een deken niet? Hier ook de paarden 24/7 buiten in natuurlijke weide en kudde, er lopen er 2 met deken (zelfs 3 nu ivm hals artrose) en dat gaat gewoon goed?


Omdat het gebied zo groot is dat er niet constant toezicht op kan zijn. En halsters en dekens zijn in een natuurlijke omgeving al snel gevaren voor vast blijven hangen aan takken oid. Zeker voor een paard dat wilt jeuken aan iets. Daarbij vind ik ook dat als mijn paard een deken op heeft deze er elke dag even af gehaald moet worden en vervolgens opnieuw opgelegd moet worden om te kijken of het geen plekken veroorzaakt, want jep, die van mij krijgt ook snelllll schuurplekken.
Het is twee uur bij mij vandaan dus kan er niet elke dag heen om de deken af te halen.
Ik vind het dus geen ideale situatie om een deken op te doen.. :(

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:24

je moet die keus zelf maken.
praat er over met je dierenarts, wat de mogelijkheden zijn?

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:25

@ellepel oh dat zou goed kunnen hoor, ik heb nog nooit een paard met witte sokjes gehad. Überhaupt nog nooit een paard met 'iets' :+

Maar is er iets wat daar mogelijk tegen zou kunnen helpen?

Jets

Berichten: 3561
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:32

Hoe jeukt hij aan de benen dan? Mijne doet dit namelijk ook, maar ik heb een fjord zonder witte benen. Ze gaat dan met haar ene hoef langs haar andere been wrijven op en neer.. soms stampt ze ook. Heb al zitten kijken in de koot en het been maar zie verder niks wat het kan veroorzaken..

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:43

Hij bijt zijn voeten kapot. Dus hij 'stopt' de jeuk door te bijten.

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 10:04

Voor iedereen met een Rambo zweet itch hoody en die toe zijn aan een andere, ik zie ze in Ierland net voor 132 euro.
Inclusief verzendkosten ben je dan goedkoper uit dan in Nederland. De pony maten gaan daar zelfs vanaf 107 euro.

swartbeessie

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:17

Wij hebben een horsegear sweet itch hier, maat pony (155). Fijne deken, mooie stof, en hij lijkt te passen. Maar: de buiksingels zijn idioot kort. Als in: 5 cm ruimte om te verstellen aan iedere kant. We komen 20ncm te kort, en pony is niet te dik... We maken er nu andere singels aan, even werk maar dan heb je ook wat.