Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:58

Punz schreef:
Juridisch gezien denk ik dat TS een heel eind gaat komen, tenzij de dierenarts verklaard dat ingrijpen absoluut noodzakelijk was/ redelijkerwijze aannemelijk gemaakt kan worden dat ingrijpen absoluut noodzakelijk léék , en er dus sprake is van goede "zaakwaarneming" door de stalgenoot.

In elk ander geval wordt het lastig en lijkt het redelijk dat TS formeel gelijk krijgt.
Maar joh... of je de praktische consequenties daarvan moet willen ( stalgenoten die niet meer durven ingrijpen)

Zelf ooit in een dergelijke situatie gestaan. Paard van stalgenoot toonde niet fit/koliekerig. Op dat moment nog niet heel ernstig, maar voelde toch niet goed, en het dier had duidelijk wel last. Ik kende het paard in kwestie onvoldoende om echt een goede inschatting te maken. Stalhouder wilde geen Da bellen ( die is op sommige punten wat makkelijker dan ik, en wat huiveriger voor het de ander op kosten jagen). Eigenaresse van het paard was niet te bereiken én ik wist dat er die verdere middag niemand op stal zou zijn ( ook stalhouder niet).

Uiteindelijk heb ik besloten zelf de dierenarts te bellen, maar met daarbij wel in mijn achterhoofd dat dit mijn eigen voorzichtigheid was/ en dat wanneer eigenaar paard vond dat ik wel had kunnen wachten, ik zelf de rekening zou betalen. Gewoon omdat ik het voor mijn eigen gevoel niet kon verantwoorden om niets te doen.

Dit ook zo ingesproken op voicemail eigenaresse, zelf op de DA gewacht. Inderdaad behandeld voor koliek, maar na medicatie was het eigenlijk ook snel weer over. Een geval waarin het ook achteraf onduidelijk is of dit uiteindelijk met een meer behoudend beleid ook niet gewoon over was gegaan.

Als eigenaresse in dit geval had gezegd "joh.. mijn paard heeft vaker dit soort klachten/ dan doe ik zus en zo en dan is het ook weer over" en ze had de rekening niet willen betalen, had ik de rekening gewoon zelf betaald. Gewoon omdat ik me dan verantwoordelijk had gevoeld voor mijn eigen persoonlijke afweging ( die financiële consequenties heeft voor een ander) Mijn afweging in een situatie waarin niet zo duidelijk was/ werd hoe hoog de nood écht was ( paard was idd wel bekend met koliek achtige klachten bleek later), zou ik dan voor mijn eigen rekening laten komen.

Evengoed was het heel fijn dat eigenaresse waardering had voor mijn actie, en ondanks dat ze zelf mogelijk nog eerst x en y gedaan had, was ze blij met mijn alertheid en het tóch inschakelen van de dierenarts.

Vervolgens, bij het hernieuwd meemaken van de aarzeling van mijn stalhouder om de dierenarts in te schakelen , zelf wel weer heel erg duidelijk gemaakt dat ik hoop dat wanneer íemand denkt dat er iets is met een van mijn dieren, ze aub ZONDER aarzeling en overweging van het tijdstip, gewoon de DA bellen.

Mocht het dan achteraf niets zijn, dan gaat de rekening ook wel meevallen ( kunt hooguit pech hebben met weekendnachttarief denk ik dan), en valt de rekening niet mee...... Nou.. dan was er ook wat aan de hand :)

Tot op heden nog niet mee gemaakt dat er om elke scheet een DA wordt gebeld...
En zodra dat wel gedaan wordt.. .betaal ik gewoon de rekening. Is me heel wat waard als stalgenoten het durven om hun verantwoordelijkheid te nemen als ze denken dat er wat aan de hand is ( en dat ze zich niet af hoeven vragen of iets wel ernstig genoeg is...)

Helemaal mee eens! Koester oplettende stalgenoten!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:12

gomir schreef:
Ik denk eerder dat de meeste ongewenst zijn, maar dat is wel wat anders dan onterecht of niet willen betalen :+

:D
Ik geef m'n kattenoppas altijd carte blanche wat de dierenarts betreft, bij twijfel naar de dierenarts, ik betaal gewoon - ook als blijkt dat er niets aan de hand was. Nu was er in dit geval natuurlijk geen sprake van een oppas, maar enkel van een stalgenoot, maar dan nog. Die stalgenoot was blijkbaar bezorgd genoeg om de dierenarts te bellen en dat zou voor mij reden zijn om te betalen (plus dat de DA niet de dupe van jullie fittie hoeft te zijn).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:17

Wat zegt je ex stadgenoot dat je niet wil betalen, ik neem aan dat jullie elkaar hebben gesproken daar over.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:35

marleen_usar schreef:
Wat zegt je ex stadgenoot dat je niet wil betalen, ik neem aan dat jullie elkaar hebben gesproken daar over.

Stadsgenoot?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:39

lieveli schreef:
marleen_usar schreef:
i

Stadsgenoot?

Ja wat zou ze daar nou mee bedoelen.... 8)7 :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:42

Misschien stalgenoot.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:45

marleen_usar schreef:
Misschien stalgenoot.

Nee, dat lijkt me heel ver gezocht gezien dit topic.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:46

Betalen en hopen dat het niet nog een keer gebeurd.
Eers blij dat er iemand tijd genomen heeft voor je paard ipv te denken: ach hij ligt vast maar ik moet me haasten voor de bioscoop.

Hier was ook een keer zo‘n gedoe die zelfs de krant haalde omdat iemand een ziekenwagen had laten komen voor een kind dat een ongeluk gehad had. Ouders waren woest ivm de rekening van 1000 frank want achteraf had het kind niets.
Djeez, wees dankbaar dat iemand er wat om gaf zeg en niet het omgekeerde gedaan heeft (met een gebroken rug de auto ingesleept of zo).

Als je alles in de hand wil houden moet je je paarden thuis zetten met 24/7 video bewaking.

Sappos

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:58

Ik zou blij zijn met een stalgenoot die zich ook een beetje verantwoordelijk voelt voor jouw paard. Als ik op vakantie ben is er voor degene die voor de pony’s zorgt een briefje met: “Als jij vindt dat er een dierenarts nodig js dan bel je eerst de dierenarts en daarna mij.” Een rekening is altijd even slikken maar om er nou zo’n heisa van te maken voor die 200 euro. Op dat moment vond zij het nodig om een dierenarts te bellen. Ik zou daar blij mee zijn.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:00

o, heb ik ook eens gehad...ik belde een vriendin, kreeg de dochter aan de lijn in paniek, want haar zus was flauwgevallen, bloed op het hoofd etc. Moeder was niet thuis. Ik heb gelijk de ziekenwagen gebeld, en de moeder...moeder helemaal in de stress: ik kan die rekening niet betalen!! Nou, dan betaal ik hem wel. Je kind ligt bewusteloos, moet iemand naar kijken...ze is ook meegegaan, dus er kwam geen rekening. Achteraf hebben ze me ook bedankt, hoor...maar een mens kan soms raar reageren als eerste reactie..heb het zelf ook weleens...totaal overtrokken reactie terwijl iemand het goed bedoelt maar het bij mij dan net iets triggert. oliebol happens...

er is trouwens ook een land meen ik waar mensen aangeklaagd kunnen worden als ze helpen en die persoon overlijd...heb dat ooit eens gelezen ergens...zag je ook filmpjes van dat iemand aangereden werd, en iedereen gewoon doorliep/reed etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:05

IHN schreef:
er is trouwens ook een land meen ik waar mensen aangeklaagd kunnen worden als ze helpen en die persoon overlijd...heb dat ooit eens gelezen ergens...zag je ook filmpjes van dat iemand aangereden werd, en iedereen gewoon doorliep/reed etc.

China dacht ik. Ook een land waar mensen de rekening gepresenteerd krijgen als je de hulpdiensten belt. Dus laten ze mensen gewoon langs de kant van de weg liggen. Ik heb niet aan fact checking gedaan overigens, maar dit stond een jaartje of wat terug in de krant.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-12-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:05

Babootje schreef:
IHN schreef:

China dacht ik. Ook een land waar mensen de rekening gepresenteerd krijgen als je de hulpdiensten belt. Dus laten ze mensen gewoon langs de kant van de weg liggen.

De US ook denk ik..... derde wereld land.....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:09

Ja daar willen we vooral naartoe -O- .

Er is hier al zoveel onverschilligheid. Spontaan helpen zit er vaak niet meer bij.
Als je daar dan ook nog voor zou moeten betalen smoor je het idd wel helemaal in de kiem.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:13

Ninx schreef:
marleen_usar schreef:
Misschien stalgenoot.

Nee, dat lijkt me heel ver gezocht gezien dit topic.....

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:31

Ik snap ts toch wel erg goed, had dit ook echt niet gewenst gevonden.
Er zijn bij mij op stal maar 2 stalgenootjes en de staleigenaar die ik vertrouw als ze zeggen dat een da nodig is, mijn andere stalgenootjes zijn types die om inderdaad een schaafwondje de da kunnen bellen en geen nuchter verstand hebben. Als in zo een situatie zij mij dit geflikt hadden had ik ook werk gemaakt van de situatie.
Helemaal als ts de da aan de telefoon heeft gehad en gemeld dat ze niet wil dat die da haar paard behandeld en toch doet, dat is gewoon niet correct!
Ik vind het een behoorlijk bedrag die rekening of je het nou kan betalen of niet is niet ter zake...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:08

Je kan toch niet door een telefoon heen zien of je paard behandeld moet worden of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:59

marleen_usar schreef:
Je kan toch niet door een telefoon heen zien of je paard behandeld moet worden of niet.

Nee dat kan je inderdaad niet zien maar als eigenaar van een paard zijnde en je hebt een da aan de telefoon die niet wil dat je haar paard behandeld ga je dat toch niet alsnog doen?
Als je dan nog komt met een rekening van de voorrijdkosten snap ik dat maar vervolgens met een rekening aankomen van toch het paard behandelen ben je bij mij ook aan het verkeerde adres hoor.
Ts heeft duidelijk tegen de da gezegd dat ze niet wilt dat hij haar paard behandeld en toxh is dit gebeurd...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:27

Romy1234 schreef:
Ts heeft duidelijk tegen de da gezegd dat ze niet wilt dat hij haar paard behandeld en toxh is dit gebeurd...

Was je erbij?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:34

Romy1234 schreef:
marleen_usar schreef:

Nee dat kan je inderdaad niet zien maar als eigenaar van een paard zijnde en je hebt een da aan de telefoon die niet wil dat je haar paard behandeld ga je dat toch niet alsnog doen?
Als je dan nog komt met een rekening van de voorrijdkosten snap ik dat maar vervolgens met een rekening aankomen van toch het paard behandelen ben je bij mij ook aan het verkeerde adres hoor.

Ja, Het paard lag vast in de stal, stalgenoot heeft de DA gebeld en de TS.
hoe het paard is losgekomen verteld TS niet. tijdverloop ook niet.
DA is gebeld voor een noodsituatie, je weet in een noodsituatie niet of het een schaafwondje wordt of een gebroken been met bv een euthanasie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:59

Tessebes schreef:
Romy1234 schreef:

Was je erbij?

Gaat er toch niet om of ik erbij was, wat heeft dat er mee te maken?
Staat toch duidelijk in de op dat ts het niet eens met de da was om het paard met penicilline te behandelen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:02

Hoe is de rekening dan opgebouwd?
Ik kan me namelijk amper voorstellen dat het prikje de grootste kostenpost is.
Het zullen veel meet het voorrijden, onderzoek en tijd zijn wat de rekening zo hoog maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:03

BMHP schreef:
Romy1234 schreef:

Ja, Het paard lag vast in de stal, stalgenoot heeft de DA gebeld en de TS.
hoe het paard is losgekomen verteld TS niet. tijdverloop ook niet.
DA is gebeld voor een noodsituatie, je weet in een noodsituatie niet of het een schaafwondje wordt of een gebroken been met bv een euthanasie.

Maar wat heeft dat nou te maken ophetgeen wat ik in een bericht zet?
Of het nou een noodsituatie is of niet als je als eigenaar van het paard aangeeft dat je niet wilt dat het paard behandeld word met penicilline en het word toch gedaan en je krijgt vervolgens een dikke rekening op de mat, wat heb ke dan in vredesnaam nog te zeggen over je eigen paard?
Dat is toch te belachelijk voor woorden?!?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:16

Zolang ts niet uit de doeken doet wat de rekening precies is maar alleen zegt dat ze A niet deze da wilde B geen antibiotica en C waarom ze niet gebeld is maar wel even later de da aan de lijn had D nergens uitleg geeft over de stalhouder en waarom de beller nu ex stalgenoot is, of al was dus wat doet die op stal, tja , dan kunnen we veel vinden maar de info is te summier . Ik zou ook gewoon betalen maar ergens vermoed ik dat hier veel meer speelt .

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 02:44

Ik had het een paar maanden geleden ook
Stalhouder vond het niet nodig da te bellen of eigenaresse hij wou haar niet bezorgd maken.
Echter ging het om een wat oudere merrie die chronisch ziek was dusja ik vond het riskant gewoon weg te gaan zonder eigenaar te bellen. Heb gebelt en ze was me dankbaar

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:16

Sizzle schreef:
Hoe is de rekening dan opgebouwd?
Ik kan me namelijk amper voorstellen dat het prikje de grootste kostenpost is.
Het zullen veel meet het voorrijden, onderzoek en tijd zijn wat de rekening zo hoog maakt?

Dit dus. Die penicilline zal misschien een tientje gekost hebben? Als het al gegeven is, dat schrijft ts nl (bewust?) niet, maar wordt door sommigen wel aangenomen.