PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:33

Extreem veel, want zonnebloemolie bevat maar 41mg vit. E per 100g olie. En natuurlijke vit. E zit tussen de 1-1.2IU/mg, dus je hebt het over 40-50IU vit. E per 100ml olie.

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show ... n=&q=&ing=

Ik verwacht eigenlijk dat de overgang naar vetzuren als energiebron in dit geval geholpen heeft. Dit vertraagt (maakt meer geleidelijk) de suikeropname wat en helpt ook bij een wat trage darmwerking, waar toch ook wel wat paarden last van hebben.

Zonnebloemolie heeft inderdaad een ongunstige omega 3:6-verhouding. Ik geef daarom bij voorkeur 2 delen zonnebloemolie (met zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetten. Kijk bij de goedkoopste soort zonnebloemolie!) en 1 deel lijnzaadolie. En dan de lijnzaadolie van vitalbix, want daar is al wat vit. E aan toegevoegd.

8nnemiek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:54

Bedankt voor de uitleg, Mizora! Interessant!
Ik ga zeker eens wat lijnzaad van vitalbix erbij geven.
Weet je toevallig ook waar de scheve verhouding zich in uit? Kan dat ook weer voor bepaalde klachten zorgen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:59

Veel omega 6 is licht ontstekingsbevorderend, veel omega 3 is licht ontstekingsremmend. Het zijn geen wereldgrote verschillen, maar voor mij genoeg om het een beetje in de gaten te houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:08

Inderdaad, goed dat je het zegt.
Onze belg heeft naar de vermoedelijke pssm ook nog eens last van cpl, en dus moet ik wel oppassen met ontstekingen.

Zou je het aanraden om hiernaast nog golden paste te geven?
Ik geef dit zo nu en dan, maar het moet natuurlijk niet de slechte eigenschappen van andere supplementen gaan versterken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:20

Golden paste ken ik wel, maar alleen vanaf wel eens langs zien komen, dus geen goed onderbouwde mening. Als je het van kokosolie, kurkuma en peper maakt, zie ik niet zo hoe het het negatief kan versterken. Ik denk dat het er dus veilig naast gegeven kan worden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 17:25

Golden paste zal iig geen kwaad kunnen als hij PSSM heeft dus als hij er baat bij heeft dan lekker blijven geven!

Ik vermoed idd ook dat de zonnebloemolie hem de energie heeft gegeven die hij niet uit suikers kan halen. Ook eens met de omega verhoudingen. Lijnzaadolie zou beter zijn; gemicroniseerd lijnzaad is ook een heel erg mooi product en makkelijk te voeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 07:52

Het zou goed kunnen dat hij wat meer energie heeft door de olie :j Maar wat ik vooral zo opvallend vond is dat hij eerst totaal niet om de achterhand heen kon draaien, en hij met snelle, korte bewegingen zijn achterbenen optilde en weer neerzette. En natuurlijk de singelnijd. Wat allebei wel duidelijk minder werd bij het voeren van alleen de vit.E poeder, maar juist met de zonnebloemolie nagenoeg helemaal is verdwenen. Heel apart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:03

2,5 week geleden het haarmonster naar de UK gestuurd. De 25ste is wel mijn creditcard door ze afgeschreven maar nog geen resultaten gezien :list: _-:( . Ga ze morgen maar eens bellen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:07

Blijkbaar heb ik een lastig emailadres :') . Zelfs via de telefoon hadden we er moeite mee.

Uitslag P1/P1

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:09

oliebol zeg, maar wel een heel duidelijke uitslag.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:30

Ik heb gisteren de uitslag gekregen (gelukkig) n/n voor type 1.
Een beetje dubbel gevoel bij deze uitslag, fijn natuurlijk dat ze deze rotziekte niet heeft, maar we zijn al 6 jaar aan het tobben en ik had "gehoopt" nu te weten waardoor ze ziek is..

Wij gaan dus nog verder zoeken.. Sterkte voor degenen met een positieve uitslag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:05

Mizora schreef:
oliebol zeg, maar wel een heel duidelijke uitslag.

Ja heel duidelijk. Schrok wel om te zien dat ze door beide ouders is aangetast. Vader is een veel gebruikte kampioenshengst |o

Het geeft wel duidelijkheid en rust. Nu hoef ik niet meer continu te twijfelen aan mijn zadel/singel en hoef ik ook niet meer boos te worden als we op buitenrit gaan en ze de straat uit loopt op een slakkentempo.

Ga deze week even kijken hoe ik het rantsoen verder kan verbeteren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 15:53

Oh shoot Gloa, die komt ff aan denk ik ... maar wat je zegt: je hoeft nu niet meer te twijfelen aan waarom je paard bepaalde dingen niet wil(=kan) .

Martine: dat is een betere uitslag!
Als ze nog steeds PSSM achtige verschijnselen vertoont, zou ze natuurlijk heel goed een variant van het myopathie-panel (PSSM type 2) kunnen hebben ... Andere dingen die vergelijkbare klachten kunnen geven zijn de ziekte van Lyme, selenium- of een ander tekort of bv leverbot, als je die richtingen nog niet hebt onderzocht.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:29

Je slaat de spijker op z’n kop Mac.. die zaken hebben we inderdaad ook onderzocht. Seleniumtekort was het in ieder geval niet, maar leverbot en lyme zijn wel genoemd door mijn holistisch dierenarts.. alhoewel we beide behandeld hebben, trad er geen verbetering op.

Ze leek in eerate instantie wel op de knappen van de Fasinex, maar niet blijvend. Ook niet met leverondersteunende kruiden.

Van de lyme weet ik dat ze niet na een kuurtje genezen zijn en dat dat blijvend in het lichaam blijft maar na meer dan een jaar behandelen was er geen enkele verbetering, vandaar dat ik toch verder ben gaan zoeken..

Ik overweeg toch de type 2 test nog te gaan doen, al is het maar om zaken uit te gaan sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:33

Hoe kan ik mijn merrie verder helpen via de voeding?

Ik had de afgelopen maanden geexperimenteerd ivm het schuren en was er al achter gekomen dat ze graan en lucerne niet kan hebben.

Wat krijgt ze nu:
- onbeperkt hooi (samen met de shet eet ze ongeveer 20kilo per dag weg)
- 1 schep (in ongeweekte toestand) krachtvoer bestaande uit 2/3 pulp en 1/3 grasbrok. Alleen pulp vindt ze niet lekker.
- 60ml lijnzaadolie en 60ml zonnebloemolie
- agrobs natuurmineral vitaminekorrel (is één van de weinige die graan en lucerne vrij is)
- souplessemix van de paardendrogist (kleefkruid/brandnetel/paardenbloem/goudsbloem) ivm lichte cpl.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:16

Is het hooi getest op suikers en eiwit (quickscan)?
Is ze qua gewicht goed/te licht/te zwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:06

Nee hooi analyse doe ik niet. Zijn telkens wisselende partijen dus heeft weinig zin. Is wel altijd grover hooi in de aar gemaaid.

Ze is sneller te dun dan te dik. Of meer arm bespierd te noemen. Zeker nu het kouder en natter wordt is het lastiger om haar op gewicht te houden.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:24

Dat is lastig, het suikergehalte in het hooi is namelijk van groot belang. Ook grovere partijen, soms zelfs juist grovere partijen, kunnen hoog in suiker zitten en zijn vrijwel altijd laag in eiwit.

Heeft ze een deken op? Want dat helpt vaak zowel met de spieren goed houden (verzuren minder snel) als met het op gewicht houden. Een hoop trekpaarden hebben eigenlijk dekens nodig om goed de winter door te komen is mijn ervaring.

Verdraagt ze helemaal niets van granen, of zou ze haverzemelen wel kunnen verdragen? In dat geval is Pure Condition Mix een mooi voer.

Ook gemicroniseerde lijnzaad is een optie. Dit is eiwit- en vetrijk en relatief zetmeelarm (pure linseed is pure lijnzaad en is 3.7% zetmeel, dat geeft een richtlijn voor andere merken).

Maar voor dit soort paarden is hoog eiwit+vet en laag suiker+zetmeel van belang, samen met veel vit. E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:17

Gelukkig is ze zelf een goede graadmeter. Als ze iets verkeerd eet staat ze de volgende dag al te schuren. Al is het maar een sneetje oud brood wat de buurman heeft gegeven :roll:

Ze heeft geen deken op. Staat wel op een droge paddock met grote schuilstal. Ze heeft nog wel eens last van zweetaanvallen. Lijkt me niet fijn met een deken op.

Geen idee of ze zemelen wel kan hebben. Voorheen voerde ik fibra met lucerne en een hele kleine hoeveelheid spelt......tja dat werkte dus niet.

Die lijnzaad zal ik eens naar kijken. Lijkt me een goede eiwit bron.

Vitamine E en magnesium stonden al op het boodschappenlijstje voor haar :j

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:25

Hoi allemaal ik heb een nieuw jong paard waarvan ik nog in de proefperiode zit maar ik heb wel een aantal vragen. Ik heb het paard overgenomen met eerlijk verhaal dat dat paard pittig is en soms niet te begrijpen is met bepaalde (staak)acties. Paard is trouwens direct van de fokker, daarna tijdelijk bij kopers, naar mij toe gekomen. Ik heb meerdere paarden en de tijd, zin en opties om eventueel te kunnen helpen dus per direct terug hoeft niet.

Nu heb ik het paard een periode en het is toch wel erger dan ik begreep en ik merk dat paard wat onder de leden heeft (gehad). Ik moest het ook wel even aankijken omdat paard ook erg slim en heet en kijkerig is. Maargoed ergens onderuit komen kan een paard ook doen door ongemak zoals jullie zullen weten. Paard loopt verder niet kreupel dat je kan zien dat het ergens vandaan komt en is niet gevoelig over het lijf als je met de vingers voelt. Maar waar ik moet gaan zoeken met de dierenarts ben ik wel benieuwd naar en ben benieuwd wat jullie zeggen zodat ik dat ook mee kan nemen.

Paard rent soms vrolijk door de weide dan is er niets te zien in alle gangen beide kanten. Ook aan de hand op het harde niets te zien. Los in de bak ook niet (echt). Paard oogt verder eerder iets te dik dan te dun maar is ook fors gebouwd. Paard staakt zowel met longeren als onder het zadel zowel soms linksom als rechtsom. Uit zich vooral in niet goed aanspringen of juist telkens aanspringen in huppel galop vooral aan 1 kant. Uit willen vallen op voltes. Stilstaan. Steigeren. Niet blij kijken. Vervelend reageren met achterbenen optillen. Soms ook ineens niets dan is het gewoon een oke paard die zijn rondje loopt maar even later zie je gewoon dat hij niet lekker in ze vel zit en gaat staken. Alsof hij het even doet omdat het moet.

Verder is in draf niks opvallends te zien ook door de dierenarts niet zo op het eerste gezicht. Dus geen kreupelheid. Verder onderzoek zou moeten uitsluiten. Wat wel opvalt is diepe kuilen boven de ogen wat op meerdere dingen kan stuiten. Heeft een heel oude blik al. Kan door pijn zijn natuurlijk. Vettekort heb ik ook langs zien komen. Paard heeft ook een krullerige vacht op sommige plekken, vooral op de benen, foto's staan beneden. Hoeven moeten bij mij nog gedaan worden maar ook die vind ik er niet goed uitzien. Van voor lopen de hoeven breed uit.

Wat zouden jullie op het eerste gezicht aan denken/ laten onderzoeken? Ben gewoon erg benieuwd wat jullie denken, of dat overeenkomt met wat ik zelf denk. Vooronderzoek kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Hierbij nog paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 01:25

@060606; ik zou eerder denken aan cushing dan pssm.

Floortje krijgt sinds begin deze week magnesium en vitE door haar voer. Ze stond wegens drukte al een tijdje stil maar vandaag na 1,5 maand toch maar weer eens opgezadeld voor een klein ritje. Had een heel ander paard onder mijn kont. Oké nog steeds heeeeeeel sjaggie met opzadelen maar toen we eenmaal 100 meter opweg kwamen kreeg ze er zin in en moest ik haar veel inhouden. Terwijl ik normaal het gevoel heb dat de handrem blijft hangen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 09:48

De eerste paragrafen kunnen wel binnen PSSM vallen (maar ook binnen Lyme, een parasitaire infectie, een tekort, maagzweren of behoefte aan een chiropractor of osteopaat). De vacht en de kuiltjes boven de ogen passen daar dan weer niet bij. Omdat het een jong paard is denk ik dan toch eerder richting parasieten/wormen of een stofwisselingsprobleem (en dientengevolge last van het lijf).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:57

060606, staat ze op gras of krijgt ze kuil te eten ? Zulke problemen kunnen eventueel duiden op darmklachten.
Krullen in de vacht kan idd op PPID duiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:51

Heeft iemand ervaring met de hippalgo body builder van mijten?

https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-body-builder-ha%20295%2015
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer/1360/krachtvoer-hippalgo-body-builder-mijten

Mijn pssm1 paard begint echt teveel in te leveren qua spiermassa. Ze is niet mager, heeft nog een mooi vetlaagje maar ziet er verder zo schraal uit ;(

Moet haar toch al uitgebreide rantsoen dus nog verder aan gaan aanvullen en twijfel tussen deze body builder of gemicroniseerd lijnzaad.

Ze kan niet tegen graan en luzerne dus dan is er niet veel keuze.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:55

Geen ervaring mee. Ik geef nu erwteneiwit om te proberen, nog maar enkele dagen en nog maar 30 gram dus verschil zie ik nog niet. Hij eet in elk geval zijn eten nog op, dat is al heel positief. Hopelijk doet hij dat ook met +/- 70 gram. :+

Ik dacht dat whey en bruine rijst ook wel eens gegeven gegeven wordt.