[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:14

Nicolien84 schreef:
Las op Facebook dat er op 23 maart een merrie in de Beemster een dood veulen had. Is er al bekend of dat misschien rhino was?

Ja dat is bekend en nee dat was geen rhino gelukkig.

Kermis

Re: [CENTRAAL] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:21

Wij beginnen vrijdag aan de grote schoonmaak en we gaan maandag officieel weer open! We zijn er allemaal aan toe!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:02

Super! Ik vroeg me al af hoe het bij jullie verder verlopen was, maar nu dan gelukkig toch grote schoonmaak en daarna groen licht!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:29

Wat fijn Kermis!

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:07

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:16

Bedankt voor de tip. Ik plaats het meteen op de voorpagina.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:25

Iedereen heel veel sterkte.
Wij zijn afgelopen maandag weer open gegaan! Wat een heerlijk gezicht en gevoel alle paarden weer buiten! Over 2 weken hebben we een bbq om deze periode af te sluiten!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:50

@kermis wat fijn dat alleellende bij jullie nu achter de rug is.

@alle betrokkenen in de Beemster veel sterkte :(:)

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:01

ja verdorie. appjes stroomden vanmorgen binnen op mijn telefoon ( woon 5 min van de Beemster). Voorlopig maar even niet van huis of ergens op bezoek. Ben blij dat ik niets dragend heb, dan knijp je hem toch wel even zeg. Sterkte voor iedereen!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:07

Getver....het blijft wel een beetje hangen in de kop van Noord Holland lijkt wel.
Heel vervelend.
Sterkte aan iedereen die nu weer in spanning zit.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:41

de stal waar mijn paard staat is ook per direct gesloten (in middenbeemster). Vind het wel eng dichtbij nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:09

Jee wat heftig zeg! Sterkte aan betrokkenen daar!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:29

Het is heel naar voor alle betrokkenen. Het leed dat de ziekte veroorzaakt bij de paarden en de eigenaren, de spanning en de financiële schade die er nog bijkomt.

Wat ik heel jammer vind is dat paardeneigenaren niet alerter zijn als er zieke paarden zijn en het vaak niet of te laat melden. Het kan iedereen overkomen maar zorg er altijd voor dat het niet verder dan jouw deur gaat.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:23

Het komt zeker erg dichtbij nu... Die van mij staat in de Noordbeemster en ik ving gisteravond via via al wat op... Hopen dat het onze stal bespaard blijft.. *knip*
Heel veel sterkte voor de betrokken stal!
Laatst bijgewerkt door Angela op 12-04-17 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Alleen bevestigde berichten, speculaties/van horen zeggen wordt verwijderd.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:32

sommige stallen (en maneges ) uit de omgeving spanbroek namen ook geen maatregelen toen de stal in spanbroek aangaf dat er Rhino was.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat dit de oorzaak is van de tweede uitbraak hier in de regio, want dat weet ik niet.
Maar ik denk dat mensen er wel eens te kort bij stilstaan dat er zat mensen zijn die van stal naar stal gaan. In altijd hetzelfde ' paardenkloffie '.
Het zou zo fijn zijn als iedereen even een pas op de plaats maakt.
Dan maar even geen wedstrijd, dan maar geen leasepony...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:31

Om even wat misverstanden uit de wereld te helpen!!!
De stal in de middenbeemster heeft dit op facebook geplaatst
Citaat:
Zondagavond laat werd een paard ziek daarop hebben wij direct eigenaar en dienstdoende dierenarts gebeld. Aan de hand van de symptomen werd aan een acuut hals trauma gedacht en niet aan het Rhino virus.

Dat werd in de loop van Maandag middag/avond anders door een tweede paard met ziekteverschijnselen.
Maandagavond laat hebben we neusswaps afgenomen en dinsdag ochtend vroeg zelf naar de Gezondheidsdienst in Deventer gebracht.

Dinsdag om 17.15 kregen we de uitslag dat de paarden positief waren getest op het Rhino Virus. We hebben toen direct overleg belegd met onze stalklanten waar de dierenarts uitleg heeft gegeven over de gang van zaken en de te volgen procedures en protocollen.

Dit houdt o.a. in dat onze stal per direct gesloten is en alleen toegankelijk voor de directe eigenaren.

Wij hebben die zelfde avond alle grote collega stallen in de Beemster persoonlijk benaderd en gemeld wat er bij ons aan de hand is.

Ook bij de Sectorraad Paarden is Dinsdagavond nog melding gedaan en heeft op dit inmiddels via internet bekend gemaakt. Verschillende paardenmedia hebben dit op hun site overgenomen.

Door snel te reageren en zeer open te zijn over de ziekte proberen we het roddelcircuit voor te blijven.
Helaas zijn er altijd weer boze tongen in dit soort situaties.

We hopen dat alles nu verder blijft zoals het is en geen nieuwe gevallen bij komen

Het eerste paard is afgemaakt
De andere 2 paarden zijn stabiel
Verder zijn geen van die 3 paarden zondag op wedstrijd geweest.
Er zijn wel paarden van die stal op wedstrijd geweest.
Maar toen waren er ook nog geen enkele zieke daar op stal

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:31

Directe communicatie is zo belangrijk zodat iedereen zijn maatregelen kan nemen. Nu krijg ik de zwarte piet toegespeeld omdat ik de discussie heb aangezwengeld op FB terwijl ik geen namen oid heb genoemd.

Mensen moeten zich veel meer bewust worden van de gevaren van dit soort ziektes. Als we straks te maken krijgen met bv west nile oid en we blijven op deze manier achter de feiten aan lopen dan krijgt de paardenwereld hele grote problemen.

We zien allemaal de mond en klauwzeer van jaren geleden nog voor ogen. Duizenden geruimde koeien en schapen op een brandstapel. Als dat in onze sector gaat gebeuren en er moet geruimd worden dan is het (emotionele en financiële) leed niet meer te overzien. Een paard betekent zoveel meer voor mensen. Dan zijn je vrienden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:33

Eigenlijk moeten jullie even de facebookpagina lezen van de betrokkenen. Maakt een hoop duidelijk en gaat nare verhalen tegen.

Dieren kunnen net als mensen van het ene op het andere moment ziek worden. Zo lopen ze nog huppelend door de wei en zo zijn ze gigantisch ziek. Je kan dus ook dezelfde dag op wedstrijd geweest zonder dat het paard maar enig tegen van ziekte toonde. Kan je niks aan doen en heeft niks re maken met 'ik wil punten halen'.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:36

Judith_VB schreef:
Directe communicatie is zo belangrijk zodat iedereen zijn maatregelen kan nemen. Nu krijg ik de zwarte piet toegespeeld omdat ik de discussie heb aangezwengeld op FB terwijl ik geen namen oid heb genoemd.

Mensen moeten zich veel meer bewust worden van de gevaren van dit soort ziektes. Als we straks te maken krijgen met bv west nile oid en we blijven op deze manier achter de feiten aan lopen dan krijgt de paardenwereld hele grote problemen.

We zien allemaal de mond en klauwzeer van jaren geleden nog voor ogen. Duizenden geruimde koeien en schapen op een brandstapel. Als dat in onze sector gaat gebeuren en er moet geruimd worden dan is het (emotionele en financiële) leed niet meer te overzien. Een paard betekent zoveel meer voor mensen. Dan zijn je vrienden.

Waar nemen mensen hun verantwoordelijkheid niet dan? Ik heb juist het idee dat deze stal en de stallen van de afgelopen tijd genoemd in dit topic er heel serieus mee bezig zijn.

Het is echt een rotziekte. Hopen dat het niet verder uitbreidt!

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:36

Goed ponypardijs dat je het hier ff deelt. Bedrijf staat bekend als zeer zorgvuldig en dat laten ze nu ook weer zien in woord en daad. Hoop dat ze het snel te boven zijn, veel sterkte voor alle betrokken eigenaren!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:09

Judith_VB schreef:
Directe communicatie is zo belangrijk

Directe communicatie maar niet de roddels
Als je weet bij wie het is kan je beter direct contact zoeken om te checken wat er waar is in het verhaal.
Nu werd er op Facebook nogal wat spook verhalen verspreid.
En dat is net zo fout als het verzwijgen van een ziekte als Rhino

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:42

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten verwijderd. In dit topic mogen alleen bevestigde berichten geplaatst worden. Gelieve daar rekening mee te houden.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:22

Respect voor de eerlijkheid van de eigenaren van de getroffen stal.Iedereen die op wedstrijd is geweest ofin de buurt of met paarden van de stal in aanraking is geweest kan nu extra alert zijn en maatregelen nemen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:49

Ik kan niet terugvinden of het al gepost is, maar in zuid Limburg (Landgraaf) is er ook Rhino geconstateerd. Let dus op in het zuiden!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:52