[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:36

Sterkte tiwi, altijd naar zoiets...

Ik heb hier even een foto van mijn 24- bijna 25-jarige cushinger. Hoe vinden jullie hem er uit zien? Ik vind hem vreemd in verhoudingen. Hij heeft een deken op, dus ik zie hem niet zo vaak zonder. Voor de rest doet hij het heel goed eigenlijk...

Afbeelding

Edit: ik las dat iemand om de andere dag een andere dosering geeft? Wist niet dat dat mogelijk was? Is dat niet verwarrend voor het lichaam, of werkt het heel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:07

Ik vind hem aan de hand van dit plaatje er best okay uitzien Batlow, maar jij weet hoe hij eruit zag. Ik zie bij mijn pony dat hij ook ontzettend veranderd is: half de bespiering die hij had in de bovenlijn... een ander die hem nog niet zo goed kent, zal zeggen dat hij er best goed uitziet. Echter als ik foto's laat zien van hoe hij was, schrikken ze wel.

Mijn pony is nog steeds ontzettend sloom van de Prascend....
:(:)
Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:22

Die van mij was ook vrij loom op het begin van de Prascend... Sinds september staatie er nou op en ik vind hem qua gedrag wel echt super nou, een stuk beter!

Hij hinnikt altijd naar mij als ik er ben <3 en dan ook de hele tijd door, totdat ik weer weg ben. Als ik hem roep komt hij ook altijd. Hij krijgt dan ook altijd wat lekkers voor zijn goede gedrag. :o

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:24

Wat fijn om te horen/lezen. Hoe lang duurde die periode van sloomheid bij jouw pony? De mijne staat nu bijna 2 weken op de Prascend, maar heb begrepen dat de bijwerkingen wel 5 tot 6 weken kunnen duren??

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:27

Dat klopt, hij at toen ook heel slecht. Weet eerlijk gezegd niet hoe lang het duurde, maar maximaal 2 maanden... Dat weet ik wel zeker. Maar het gaat weg, het is even geduld hebben en even doorheen kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:30

Batlow schreef:
Dat klopt, hij at toen ook heel slecht. Weet eerlijk gezegd niet hoe lang het duurde, maar maximaal 2 maanden... Dat weet ik wel zeker. Maar het gaat weg, het is even geduld hebben en even doorheen kijken!

Thanks! Geeft weer wat hoop! Gelukkig eet mijn Forester nog prima, want dat schijnt inderdaad ook een veel voorkomende bijwerking te zijn. Heb jij tijdens die periode jouw pony gelongeerd of gereden? Ik moet hem dagelijks wat laten doen van de internist, maar hij is niet vooruit te branden en longeren/rijden gaat net, maar dan heel rustig aan en een minuut of 20, waarvan heel veel stappen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:37

Nee pony is met pensioen, dus naast poetsen/wassen/aanklooien doe ik eigenlijk niks meer. Tijd geleden stapte ik nog wel eens buiten. Van de zomer weer met het goede weer misschien. Ik wil misschien op zoek naar een boomloos zadel voor hem om weer wat stapritjes te gaan maken. Rust roest zeggen ze wel eens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:40

Dat (rust roest) was inderdaad ook het argument van de internist: in beweging houden voor zover het gaat en hij het toelaat. Las dat jouw pony inderdaad een respectabele leeftijd heeft al, de mijne is net 12.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:44

Picasso schreef:
Dat (rust roest) was inderdaad ook het argument van de internist: in beweging houden voor zover het gaat en hij het toelaat. Las dat jouw pony inderdaad een respectabele leeftijd heeft al, de mijne is net 12.

Oh wauw, 12 is nog wel heel jong ja :n gewoon maar proberen wat te doen. Vindt hij buiten lopen niet leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:47

Batlow schreef:
Picasso schreef:

Oh wauw, 12 is nog wel heel jong ja :n gewoon maar proberen wat te doen. Vindt hij buiten lopen niet leuk?

Normaal gesproken wel, maar hij vindt nu nergens een klap aan... zullen er doorheen moeten ben ik bang. Het enige waar hij nog een beetje vrolijk van wordt is buiten spelen met mijn 3 jarige... voor 10 minuten en dan is 'ie dat ook beu....

Hoop dat jij ook weer te paard kan aankomende zomer! Wie weet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:53

Hier nog een jonkie: 10 jaar nu en al bijna 3 jaar op de pergolide. Die heeft maanden zo waus alsof ze XTC ophad er bij gestaan. En nog steeds is ze de eerste uren na pilletje een mak lam wat het liefst een dutje doet. Ik weet niet of jij zelf elke dag get tabletje geeft en hoeveel , maar je kan ook gaan trainen voor de medicatie. Ik zie dan altijd duidelijk verschil in alertheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:01

ohjajoh6 schreef:
Hier nog een jonkie: 10 jaar nu en al bijna 3 jaar op de pergolide. Die heeft maanden zo waus alsof ze XTC ophad er bij gestaan. En nog steeds is ze de eerste uren na pilletje een mak lam wat het liefst een dutje doet. Ik weet niet of jij zelf elke dag get tabletje geeft en hoeveel , maar je kan ook gaan trainen voor de medicatie. Ik zie dan altijd duidelijk verschil in alertheid.

Oh echt? Nog steeds? En de jouwe is ook nog piepjong zeg! (moet wel zeggen dat ik denk dat mijn Forester er ook al veel langere tijd last van heeft). Moondancer krijgt op advies van de internist, 's ochtends om +/- 7 of 8 uur de Prascend. Ik red het helaas niet om voor die tijd al wat met hem te kunnen doen. Hij krijgt overigens een half tabletje. Heb meerdere malen gevraagd of ik niet moest beginnen met een kwart, maar dat vond zij niet nodig. Gelukkig kan ik zo bellen als er iets is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:07

Ik heb altijd begrepen dat je altijd moet opbouwen en dus met een kwart had moeten beginnen, een halve komt in een keer een stuk harder aan en dus ook bijwerkingen begreep ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:13

Batlow schreef:
Ik heb altijd begrepen dat je altijd moet opbouwen en dus met een kwart had moeten beginnen, een halve komt in een keer een stuk harder aan en dus ook bijwerkingen begreep ik...

Dat zei ik ook, maar zij vond dat niet nodig. Heb het meerdere malen gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:13

Dubbel post

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:25

Maar waarom doe je het dan wel? Zonder een duidelijke verklaring van je DA?

Het juist zonder reden zeggen dat er maar gelijk volle dosis in moet (want is kleine pony, dus halve is meer dan genoeg lijkt mij) is toch eigenlijk altijd wel een teken dat DA in kwestie niet veel ervaring heeft met ppid.
Want het perse om 7 uur pil voeren is ook al onzin. Als je het maar elke dag rond dezelfde tijd geeft , maakt het niet uit op welk tijdstip van de dag je het geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:44

ohjajoh6 schreef:
Maar waarom doe je het dan wel? Zonder een duidelijke verklaring van je DA?

Het juist zonder reden zeggen dat er maar gelijk volle dosis in moet (want is kleine pony, dus halve is meer dan genoeg lijkt mij) is toch eigenlijk altijd wel een teken dat DA in kwestie niet veel ervaring heeft met ppid.
Want het perse om 7 uur pil voeren is ook al onzin. Als je het maar elke dag rond dezelfde tijd geeft , maakt het niet uit op welk tijdstip van de dag je het geeft.

Ze is internist....
Haar uitleg was dat het bij VOORKEUR 's ochtends voor 9u gegeven moet worden ivm de hormoonschommelingen in het lichaam gedurende de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:47

Jij bent ook internist Ohjajoh?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:50

Tja ik ben tegen advies van DA in toch gewoon begonnen met kwart pilletje terwijl het advies was een halve. Maar moet zeggen dat ik weinig tot niks gemerkt heb van bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:51

Mijn DA heeft het nooit over een bepaald tijdstip gehad, alleen elke dag omstreeks dezelfde tijd. In de bijsluiter staat volgens mij ook geen voorkeurs-tijdstip. Opbouwen is wel echt aan te raden, dierenartsen onderschatten dit of weten het misschien niet eens, maar opbouwen is echt verstandig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:54

Marcella schreef:
Tja ik ben tegen advies van DA in toch gewoon begonnen met kwart pilletje terwijl het advies was een halve. Maar moet zeggen dat ik weinig tot niks gemerkt heb van bijwerkingen.

Ik had in eerste instantie ook die neiging, maar heb meerder malen overlegd met haar. Dat ik hier de uitleg van de internist niet neergezet had, betekent niet (Ohjajoh) dat ik die niet had. Tevens heb ik een oom die chef de clinique was bij inwendige ziekten in Utrecht en daar heb ik ook nog om raad gevraagd. Ik ga echt niet over één nacht ijs. Heb ontzettend gewikt en gewogen om überhaupt maar te beginnen met de Prascend. Echter, nu ik zie dat mijn pony er ontzettend sloom van wordt ga ik nogmaals overleggen. Heb het beste met hem voor. Het is vervelend genoeg dit allemaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:05

Je geeft anders zelf eerst als verklaring dat internist/DA , whatever, het opbouwen niet nodig vond, dus dan ga ik er van uit dat dit de hele uitleg was. En nog altijd vertel je niet wat jouw DA dan wel voor reden heeft gegeven om gelijk volle dosis te geven? We proberen alleen maar te helpen. Als je zelf dus maar de helft verteld, kun je toch wachten op dat soort vragen?
En uiteindelijk merk je nu toch zelf ook dat er een aardige bijwerking optreed, dus waarom zo in de verdediging schieten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:07

ohjajoh6 schreef:
Je geeft anders zelf eerst als verklaring dat internist/DA , whatever, het opbouwen niet nodig vond, dus dan ga ik er van uit dat dit de hele uitleg was. En nog altijd vertel je niet wat jouw DA dan wel voor reden heeft gegeven om gelijk volle dosis te geven? We proberen alleen maar te helpen. Als je zelf dus maar de helft verteld, kun je toch wachten op dat soort vragen?
En uiteindelijk merk je nu toch zelf ook dat er een aardige bijwerking optreed, dus waarom zo in de verdediging schieten?

Waarom meteen zo aanvallend doen, kan ik ook vragen... Jeetje, we zitten allemaal met hetzelfde probleem hier. Het spijt me dat ik niet de volledige verklaring van de dierenarts hier neergezet heb... Juist door hier te lezen ging ik ontzettend twijfelen aan de voorgeschreven dosis door internist en heb ik verschillende mensen die hier voor geleerd hebben gevraagd wat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:09

Ik doe helemaal niet aanvallend , ik stelde gewoon een oprechte vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:10

ohjajoh6 schreef:
Ik doe helemaal niet aanvallend , ik stelde gewoon een oprechte vraag.

En ik gaf een oprecht antwoord.
Zijn we dan nu klaar met bekvechten... zo niet nodig.