regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:58

Nikass schreef:
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van deze discussie. Een aantal bokkers zijn anti alles wat niet direct wetenschappelijk bewezen kan worden. Weet je, blijf lekker anti en blijf lekker star in je eigen overtuiging geloven. Mijn dieren en ik hebben zeer veel baat bij de holistische benadering van Eric Laarakker en een aantal andere artsen. Ik heb helemaal geen zin om dat te moeten bewijzen. Met wie Eric een oplichter noemt wil ik eigenlijk überhaupt niet meer in discussie.
Zoek het lekker uit, laat je dieren onnodig lijden omdat je te arrogant bent om open te staan voor andere meningen en denkbeelden. Wees vooral niet ruimdenkend en voed je narcistische trekjes. Ik ben er wel klaar mee.

:evaw: :evaw: :evaw:

Waarom vertrekt iedereen toch altijd als het te heet onder de voeten wordt? En meteen persoonlijk worden.... Niet bepaald volwassen helaas...

Overigens vind ik het vaak nog beter naar het dier om gewoon eerlijk te zijn, ipv het nog slepen van hot naar her waar men wel weer hoop wil geven. Voorbeeld: stok kreupel paard wat weer op de been gehouden wordt door allerlei alternatieve therapieën en behandelingen. Het dier blijft stok kreupel maar wordt maar in leven gehouden omdat er steeds wel weer een nieuwe behandelaar hoop wil geven (verkopen). Is dat nou beter, dan zo'n dier in laten slapen nadat medisch niets meer betekent kan worden voor zo'n dier.
Ik doe niet (meer! Belangrijk!!! Anders ben ik weer niet "open minded genoeg") aan alternatief voor mijn paard en voor mijzelf. En ik vind het persoonlijk dan heel erg dat anderen, waaronder jij, daarover oordelen omdat ik dan mijn paard geen genezing zou gunnen. Hoe kun je zoiets over iemand anders zeggen, terwijl de kritisch denkenden volgens jou TE VOORINGENOMEN zijn. Pot verwijt de ketel!

Sofy

Re: regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:20

Ik vind het ook erg jammer onder deze groep geschaard te worden. Het doel van discussie is in mijn ogen men met steekhoudende argumenten overtuigen van jouw visie, dan moet je het niet verrassend vinden dat in een discussie mensen de voorkeur geven aan wetenschappelijk bewijs boven anekdotes. Ik vind mezelf zelfs absoluut niet star vasthouden aan mijn mening, ik wil best openminded zijn (ik probeer zelfs mee te denken naar mogelijke 'wetenschappelijke' verklaringen voor geheugenwater), maar ik zoek wel naar een verklaring die in de rest van mijn wereldbeeld past, of die een sluitend nieuw wereldbeeld creeert. Jammer dat dit blijkbaar als star wordt ervaren.

En ik heb inderdaad het geluk gehad nog nooit een doodziek paard te hebben gehad, of opgegeven te zijn door de medische wetenschap. Ik heb al eerder aangegeven dat ik me in zo'n situatie heel goed kan voorstellen dat ik ook naar alternatief zou grijpen, ik ben immers helemaal niet anti! Maar nu is die situatie niet aan de orde, en zou je eerst met overtuigende argumenten moeten komen waarom ik beter alternatief dan regulier kan gaan (of waarom allebei complementair, zoals door sommige mensen als voorkeur wordt gegeven). Anekdotes hebben daarin een bepaalde waarde, maar zijn voor mij persoonlijk niet overtuigend genoeg.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:14

BigBen schreef:
Janneke2 schreef:
Eind 20ste eeuw: een Wageningse promovendus zoekt namens een groep ecoboeren uit, hoe ze zonder insecticide toch goede kaas kunne maken, zonder dat er al te veel bedreft.
promovendus vindt 1 klein insectje, dat verantwoordleijk is voor het overgrote deel van de bedorven kaas.
...een maal raden: di vliegj eheeft een hekel aan: vlierbomen!
Mijn conclusie: de oeroude waarneming "een vlierboom naast je kaasstal heeft zin" was altijd al correct. Alleen: op gegeven moment was het kennelijk een gewoonte geworden "dat hoort zo". (En als iemand het vergat oid, dan kwam dat vliegje prompt plagen.)

Klinkt heel aandoenlijk, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van.
Heb je ergens een link naar dat onderzoek ?

Wellicht dat dit feit opmerkelijk genoeg was om een vlier naast de stal te plaatsen. Echter, ik denk eerder dat de rijke folklore omtrent de vlier er debet aan is. Hoewel geloofd werd dat een heks zich in een vlier kon veranderen, was hij ook beschermer tegen hekserij. En wat doen heksen? Juist, die maken de melk zuur. Verder helpt een vlier onder je raam tegen blikseminslag en ander onheil. Lijkt me weinig te maken te hebben met een vliegwerende werking.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:28

Bo_Cassey schreef:
Wellicht dat dit feit opmerkelijk genoeg was om een vlier naast de stal te plaatsen. Echter, ik denk eerder dat de rijke folklore omtrent de vlier er debet aan is.

Wat ik van mijn studie nog weet is hoe goed mensen (dieren trouwens ongetwijfeld ook) erin zijn om patronen te herkennen en daardoor dingen te voorspellen. Dat gaat grotendeels onbewust: mensen nemen bepaalde patronen al waar als ze dat zelf nog niet weten. Folklore ontstaat meestal precies op de grens daarvan: in het onderbewuste leeft de overtuiging dat het voordelig is om een vlier te planten, maar een goede verklaring is er niet. En daar ontstaat folklore... die bovendien niet voldoende uitdooft omdat er ergens onder de oppervlakte net voldoende waarheid zit om dergelijke zaken in stand te houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 09:45

Ik ben even op zoek gegaan naar die vlier (elderberry). Ik kan geen placebo controlled onderzoek naar afweer tegen vliegen vinden. Wel heel veel referenties naar dat onderzoek, maar niet het onderzoek zelf.

Wel een abstract naar behandeling van influenza en een zeer sterke verwijzing naar effectiviteit tegen vogelgriep.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15080016

Gaat weer in de meeleesstand. Ik heb het te druk om actief te participeren op het moment.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:44

Shadow0 schreef:
Bo_Cassey schreef:
Wellicht dat dit feit opmerkelijk genoeg was om een vlier naast de stal te plaatsen. Echter, ik denk eerder dat de rijke folklore omtrent de vlier er debet aan is.

Wat ik van mijn studie nog weet is hoe goed mensen (dieren trouwens ongetwijfeld ook) erin zijn om patronen te herkennen en daardoor dingen te voorspellen. Dat gaat grotendeels onbewust: mensen nemen bepaalde patronen al waar als ze dat zelf nog niet weten. Folklore ontstaat meestal precies op de grens daarvan: in het onderbewuste leeft de overtuiging dat het voordelig is om een vlier te planten, maar een goede verklaring is er niet. En daar ontstaat folklore... die bovendien niet voldoende uitdooft omdat er ergens onder de oppervlakte net voldoende waarheid zit om dergelijke zaken in stand te houden.

Die onderzoeken ken ik ook vanuit mijn studie: Geef mensen een willekeurige cijferreeks en een onwijs groot gedeelte ziet er een patroon in. Ken de harde cijfers niet uit m'n hoofd maar was bizar heel iig.
Zo ook natuurlijk bij een placebo effect: 70 tot 80% van de mensen ervaart dit effect.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:52

Dieren kennen geen placebo en toch werkt het.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:53

Ik ga het gewoon niet eens meer herhalen , blijkbaar wil of kan jij het gewoon niet begrijpen :(:)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:53

marleen_usar schreef:

Wat werkt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:04

Focussed schreef:
Die onderzoeken ken ik ook vanuit mijn studie: Geef mensen een willekeurige cijferreeks en een onwijs groot gedeelte ziet er een patroon in.

Klopt. Is ook logisch, err on the side of safety. En de 'safety' is van oudsher om patronen wel te zien. Want we leven in een wereld leven waarin heel veel dingen niet zo willekeurig zijn en die patroonherkenning is dus nuttig voor de overlevingskans. En hoewel niet alle patronen kloppen, zijn er heel veel patronen die wel blijken te bestaan. Het is daarom ook vreemd dat er zoveel nadruk gelegd wordt op het ontkrachten van de waarneming, terwijl er vrij weinig aandacht is voor de patronen die wel terecht gezien worden.

Met het reduceren van de wereld van bijzondere patronen tot placebo heb je niks gewonnen. Je hebt niks geleerd, niks verklaard. Zoals het reduceren van gedrag tot puur eigenbelang of het reduceren van alle dierlijke gedrag tot een blank canvas beschreven door louter plusjes en minnetjes zoals de behavioristen doen... het zijn leuke theoretische oefeningen in nihilisme, maar ze reduceren zover door tot je er eigenlijk niets meer aan hebt.

En dat allemaal omdat sommige mensen willen bewijzen dat zij daar boven staan ofzo. Want verder levert het niets op. De extra mogelijkheden zitten namelijk niemand in de weg, en kunnen helemaal zonder enig probleem naast elkaar bestaan. En toch besteden regulieren een goed deel van hun tijd aan het afkraken van alternatieven, terwijl ze die energie met veel meer effect voor welzijn van mens en dier zouden in kunnen zetten in het verbeteren van hun eigen vakgebied. Ik snap dat niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:35

Er zit wel een verschil in tussen accepteren dat er nog geen verklaringen zijn en dat "leeg" laten tot er "sound evidence" is voor een bepaalde verklaring, en zelf verklaringen bedenken die mogelijk helemaal niets met de realiteit te maken hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:37

BigBen schreef:
Vier of vijf jaar terug bracht Phytonics een product op de markt met de naam Gluco Balance.
Het ging om een middel tegen zomerexzeem.
Een paar jaar later werd de indicatie gewijzigd.
Gluco Balance werd nu aangeprezen als een middel dat insulineresistentie kon genezen, of op zijn minst behandelen.

Phytonics liet niet na te verkondigen dat de werking van Gluco Balance
wetenschappelijk werd bewezen dmv een dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek.
Dat is een forse claim, met een grote marketing waarde.
Gebruik de zoekfunctie, en je ziet dat tientallen Bokkers Gluco Balance kopen "omdat het wetenschappelijk bewezen is".

Maar wat is wetenschappelijk bewezen ?
Ik moest lang zoeken, maar uiteindelijk vond ik toch een schriftelijk verslag van het onderzoek.
http://edepot.wur.nl/247984

Hier de feiten :

1. Verslag van het onderzoek is in geen enkel veterinair tijdschrift gepubliceerd.

2. Het onderzoek werd uitgevoerd door Eric Laarakker, in samenwerking met Lennart Denkhaus.
Denkhaus was op dat moment student aan de hogeschool Van Hall Larestein.
Hij studeerde Dier- en Veehouderij, richting paarden.
Denkhaus schreef een verslag van het onderzoek als bachelor's thesis.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de producent van het product.
Methodologisch is dat dubieus.

3. In totaal namen 15 paarden deel aan het onderzoek.
Van geen enkel paard werd op voorhand met een medische test aangetoond dat het werkelijk insuline resistent was.
De tekst spreekt over "horses belonging to a high risk group of being insulin resistant".
Of een paard "een verhoogd risico" had werd vastgesteld door uitwendige observatie (body score, enz).

Dit is nonsens. Je kunt niet onderzoeken of een middel ja dan nee effect heeft op insulineresistentie,
zonder op voorhand met zekerheid vast te stellen dat de onderzoeksdieren ook werkelijk insulineresistent zijn.

4. De deelnemers werden opgedeeld in twee groepen.
Als placebo werd vermalen luzerne van Subli gebruikt.
Probleem was dat de eigenaars van de paarden de geur van de luzerne direct herkenden,
en dus metéén wisten of hun paard al dan niet placebo kreeg.
Nog tijdens het onderzoek werd op minstens één forum al gemeld dat paard x of paard y het placebo kreeg.

Geen sprake van dubbel blind.
Als de eigenaars het placebo herkenden, zullen de onderzoekers dat ook hebben gedaan.

5. De conclusies van het onderzoek.

The test trial supports the claims that 'Gluco balance' has a positive impact on symptoms and complaints related to IR such as obesity, muscle tension, hormonal imbalances and general fitness. However, it does not provide any support that it improves insulin cell receptor sensitivity and thus improves insulin resistance.

Eerst wordt gezegd dat Gluco Balance een positief effect heeft op het gewicht, buikomtrek, en nog een paar factoren.
Aangezien de voedselopname niet werd gecontroleerd, heeft dat eigenlijk maar weinig belang.

Vervolgens wordt letterlijk gezegd dat er geen ondersteuning werd gevonden door de hypothese
dat Gluco Balance insuline resistentie verbetert.

Met andere woorden, in dit onderzoek werd geen effect gevonden van Gluco Balance op insulineresistentie.

Kortom, Laarakker organiseert een onderzoek dat wetenschappelijk absoluut niets voorstelt,
en dat geen positief effect kan vinden voor Gluco Balance op insulineresistentie,
maar vervolgens wordt er toch publiciteit gemaakt met de slogan dat het effect van Gluco Balance wetenschappelijk werd bewezen.

Dat is in mijn woordenboek bedrog en kwakzalverij.
Van het zuiverste water.

Als je leest hoe in de humane geneeskunde dubbelblinde onderzoeken worden uitgevoerd, kun je idd stellen dit onderzoek geen wetenschappelijk onderzoek is in de zin zoals wij dat kennen. En dan mag je het ook niet zo noemen, daar heb je gelijk in.

Laarakker zal aan de hand van zijn diagnose insulineresistentie hebben gemeten (niet wetenschappelijk bewezen) bij de groep paarden, deze in twee groepen hebben opgedeeld, waarbij de ene groep een placebo kreeg en de andere niet. Dit zullen heus paarden zijn geweest, waarbij de uiterlijke kenmerken zoals een harde manenkam, vetopslagjes (schouders staartinplant etc) aanwezig zijn geweest. Hoe erg is het dat de eigenaar wist dat het paard een placebo kreeg. Gaat het paard "spontaan" afvallen met wel het juiste medicijn? Krijgt het er "spontaan" soepeler spieren van en verdwijnt "spontaan" dan de jeuk, wat ook 1 van de symptomen van isulineresistentie is? Want dat waren dan wel de duidelijk zichtbare resultaten.

In het insulineresistent topic zijn er veel bokkers met paarden die GB gebruiken omdat ze merken dat het werkt.
Wat dat betreft ben ik zelf ervaringsdeskundige en ik heb zelf echt wat onderzoekjes gedaan als het gaat om de juiste voeding etc bij mijn pony. Een paar jaar geleden is IR gemeten bij mijn pony (idd bij Laarakkers). Hij was toen ontzettend sloom en stijver op de spieren dan ik van hem gewend was. Wilde ook niet echt zijn rug loslaten. We stonden toen op een stal waar ze alleen sportbrok voerden en ik voerde af en toe wat muesli bij (lette er toen niet op of er melasse in zat of niet). Ik ben naar Laarakkers gegaan omdat de klachten zo vaag waren.
Hij was niet echt dik, maar toch een beetje harde manenkam had hij wel bleek. Met een kuur GB (ik kon niet direct naar een andere stal door maand opzeg termijn en eigen voer voeren ze niet) was er toch al verbetering. Daarna verhuist anders gaan voeren (Subli dieetmix) en toen hij helemaal weer goed was de GB afgebouwd. Daarna is hij een hele tijd goed geweest.
Daarna heb ik het nog een keertje met brok geprobeerd zij het onderhoudsbrok. Eigen voer is toch duur en hier krijg je geen korting op je stalgeld als je zelf voert. Maar hij kreeg weer klachten en toen was het voor mij wel duidelijk dat hij IR is, alhoewel dat nooit via bloedonderzoek is aangetoond. Dus maar weer een pot GB gekocht en het voer aangepast.
Voor mij is de werking van GB plus al de ervaringen die ik lees van gebruikers wel aangetoond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:48

marleen_usar schreef:

Dieren kennen wel een placebo effect (zie Pavlov effect: een conditionerend effect), maar wel in veel meer beperkte mate dan bij mensen.
Mensen kunnen blijkbaar al opknappen van het gevoel serieus genomen te worden door hun huisarts en een duidelijke diagnose.
Een positieve houding kan mensen beter maken, stress heeft een heel negatieve invloed op je gezondheid.
Ik denk niet dat paarden zullen opknappen van een goed gesprek met hun DA of het gevoel serieus genomen te worden.
Maar ook bij dieren is er sprake van "regressie naar het gemiddelde". (Ook wel "de vriend van de dokter" genoemd). Sommige ziekten zullen spontaan verbeteren dan wel overgaan.
Als je op dat omslagpunt waarbij er nog sprake is van ziekte bij de dokter/homeopaat zit en medicatie krijgt, zul je verbetering toeschrijven aan de medicatie, terwijl er ook verbetering zou zijn opgetreden als het medicijn niet was gebruikt.
Dat soort factoren maak het allemaal zo ingewikkeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:51

Focussed schreef:
Er zit wel een verschil in tussen accepteren dat er nog geen verklaringen zijn en dat "leeg" laten tot er "sound evidence" is voor een bepaalde verklaring,

Iets wat de wetenschap ook niet zo goed kan. Die hebben bv de neiging om te zeggen dat het niet kan, onmogelijk is, ipv het werkelijk leeg te laten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:48

Shadow0 schreef:
Focussed schreef:
Er zit wel een verschil in tussen accepteren dat er nog geen verklaringen zijn en dat "leeg" laten tot er "sound evidence" is voor een bepaalde verklaring,

Iets wat de wetenschap ook niet zo goed kan. Die hebben bv de neiging om te zeggen dat het niet kan, onmogelijk is, ipv het werkelijk leeg te laten.

Echter, ken ik geen een wetenschappelijk onderzoek die zulke harde conclusies trekt. Vaak is het iets van: Dit is een sterke aanwijzing voor... / Het is mogelijk dat.... / This study suggests ....

Overigens, is het denk ik wel onwijs menselijk om overal een invulling aan te geven... We willen het liefst een begrijpbare wereld, en op het moment dat er dingen gebeuren zonder duidelijke oorzaak dan verzinnen we die gewoon zelf. Zodat alles weer lekker logisch, begrijpbaar en het liefst ook voorspelbaar is. En dan heb ik het over religie, bijgeloof, "geluksrituelen" (je geluks sokken aan op wedstrijd), etc. etc. Hetis dus an isch ook helemaal niet gek dat we zelf dingen verzinnen, ook niet in dit onderzoeksveld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:28

Shadow0 schreef:
Klopt. Is ook logisch, err on the side of safety. En de 'safety' is van oudsher om patronen wel te zien. Want we leven in een wereld leven waarin heel veel dingen niet zo willekeurig zijn en die patroonherkenning is dus nuttig voor de overlevingskans. En hoewel niet alle patronen kloppen, zijn er heel veel patronen die wel blijken te bestaan. Het is daarom ook vreemd dat er zoveel nadruk gelegd wordt op het ontkrachten van de waarneming, terwijl er vrij weinig aandacht is voor de patronen die wel terecht gezien worden.

Met het reduceren van de wereld van bijzondere patronen tot placebo heb je niks gewonnen. Je hebt niks geleerd, niks verklaard. Zoals het reduceren van gedrag tot puur eigenbelang of het reduceren van alle dierlijke gedrag tot een blank canvas beschreven door louter plusjes en minnetjes zoals de behavioristen doen... het zijn leuke theoretische oefeningen in nihilisme, maar ze reduceren zover door tot je er eigenlijk niets meer aan hebt.

En dat allemaal omdat sommige mensen willen bewijzen dat zij daar boven staan ofzo. Want verder levert het niets op. De extra mogelijkheden zitten namelijk niemand in de weg, en kunnen helemaal zonder enig probleem naast elkaar bestaan. En toch besteden regulieren een goed deel van hun tijd aan het afkraken van alternatieven, terwijl ze die energie met veel meer effect voor welzijn van mens en dier zouden in kunnen zetten in het verbeteren van hun eigen vakgebied. Ik snap dat niet.

Bijzonder goed verwoord _/-\o_

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:34

Shadow0 schreef:
Focussed schreef:

Nee zo zit het niet, wat wetenschap doet is op elkaars schouders staan en zo veel mogelijk leren, wat de voorganger deed is nog niet genoeg, dus meer leren, afvragen klopt dit en hoe kan ik meer kennis toevoegen. Dat is een groot verschil met zeggen, ja maar vroeger geloofden mensen dat dit werkte, dus het werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:47

EstherHegt schreef:
Nee zo zit het niet, wat wetenschap doet is op elkaars schouders staan en zo veel mogelijk leren, wat de voorganger deed is nog niet genoeg, dus meer leren, afvragen klopt dit en hoe kan ik meer kennis toevoegen. Dat is een groot verschil met zeggen, ja maar vroeger geloofden mensen dat dit werkte, dus het werkt.

In theorie klopt dat allemaal wel. En dat klinkt natuurlijk heel erg mooi.

In de praktijk ligt het wat moeilijker. Zo levert het citatenstelsel niet alleen zuivere feedback maar ook een productieprikkel die uitnodigt om te zoeken naar onderwerpen en resultaten die scoren. En daar hangt ook het onderzoeksgeld vanaf. Veel wetenschappers werken niet voor de zuiverheid van de leer, maar voor geld en prestige. Het is dan bv belangrijker dat onderzoek precies de juiste hoeveelheid controverse heeft, of op het juiste gebied plaatsvindt.
(Een jaar of 10 geleden werd bijna alle natuurkundig onderzoek omgebogen om het mee te kunnen laten doen in de nanodeeltjes-hype. Nou zijn nanodeeltjes hartstikke leuk en interessant, maar de motivatie was toch gedeeltelijk geld, en niet strict alleen maar uitbreiding van fundamentele kennis.)

Veel onderzoek wordt daarbij niet gereproduceerd omdat het ondankbaar werk is, peer reviews zijn niet altijd diepgaand genoeg oa omdat de specialistische kennis bij medeonderzoekers ontbreekt (vakgebieden zijn tegenwoordig aardig versplintert), wordt een groot deel van de research in de (dier)geneeskundige industrie vooral uitgevoerd door of in opdracht van farmaceutische bedrijven... Er speelt nogal wat meer en het is niet slim om voor die andere invloeden je ogen te sluiten.

Zelf zou ik trouwens niet zeggen 'mensen doen het altijd zo, dus het werkt.' Maar ik geloof ook niet in de botte afwijzing 'we hebben het niet bewezen, dus het is onzinnig bijgeloof.'

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:54

Netjes verwoord Shadow0!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:03

Shadow0 schreef:
Zelf zou ik trouwens niet zeggen 'mensen doen het altijd zo, dus het werkt.' Maar ik geloof ook niet in de botte afwijzing 'we hebben het niet bewezen, dus het is onzinnig bijgeloof.'

Naar mijn mening zegt ook wetenschap niet het is onzinnig bijgeloof, alleen op het moment dat wetenschap dat wel zegt dan is het wel kwakzalverij, water met geheugen lijkt me een soort riooljounalistiek omdat alles wat we drinken dan gewoon oliebol is omdat we dan gezuiverd water drinken. Ik moet er niet aan denken. Ik hoop echt niet dat ons water onthoudt wat we uitpoepen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:07

EstherHegt schreef:
Naar mijn mening zegt ook wetenschap niet het is onzinnig bijgeloof, alleen op het moment dat wetenschap dat wel zegt dan is het wel kwakzalverij, water met geheugen lijkt me een soort riooljounalistiek omdat alles wat we drinken dat gewoon oliebol is omdat we dan gezuiverd water drinken. Ik moet er niet aan denken.

Met riooljournalistiek heeft dat natuurlijk weinig te maken. Maar verder zie ik eigenlijk niet in waarom je je er druk over zou maken... als je het niet wilt, niet gelooft, niet juist vindt, dan doe je het toch vooral niet? Die vrijheid is er. Maar als mensen hun geld willen uitgeven aan water met geheugen lijkt me dat net zo prima als mensen die hun geld willen uitgeven aan mode of kaartjes voor concerten: eigen keuze.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:16

Ik wil hier even mijn ervaring komen delen.

Zelf ga ik met mijn paard als er iets is altijd eerst naar de Dierenarts.
Zal even als voorbeeld een aantal weken terug gebruiken,
De manen van mijn paard begonnen plotseling uit te vallen zonder dat we wisten wat het was.
Naar de Dierenarts gegaan. DA heeft alles nagekeken.
paard schuurt niet, staart was goed, bloedonderzoek was alles goed, vacht was goed, energie was goed en ga zo maar door. DA heeft nog andere dierenartsen gebeld en laten kijken maar niemand kon iets gevonden krijgen, dus onderzoek stop gezet zonder uitslag. Hij had verder ook geen middeltjes waarvan hij dacht dat het zou kunnen helpen.

Nou vond ik dat ik het er niet bij kon laten maar DA wist niet meer wat we nog konden onderzoeken.
Toen heb ik een man laten komen die mee dus alternatieve/natuurlijke geneeswijze deed.
Wat het precies is geweest weet ik nu nog niet helemaal. Wel heeft hij me middeltjes meegegeven, bijvoorbeeld Rijstolie. Dat heb ik een aantal weken gesmeerd en het was helemaal over.
Nu nog steeds niets aan de hand.

Ik wil dus altijd eerst even zekerheid dat er zeker niets van binnen echt mis is, en mocht er niets gevonden worden, of iets worden gevonden waar andere middeltjes voor zijn, kies ik soms ook wel voor alternatief.
Helaas heb ik er op een of andere manier, ondanks mijn goede ervaringen, niet genoeg vertrouwen in alternatief. Als ik een paard heb die niet fit is en mager word even als voorbeeld, durf ik niet meteen na alternatief toe te gaan, en dan wil ik als eerst of minstens ook het oordeel van een DA.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:17

ietjelover schreef:
Helaas heb ik er op een of andere manier, ondanks mijn goede ervaringen, niet genoeg vertrouwen in alternatief. Als ik een paard heb die niet fit is en mager word even als voorbeeld, durf ik niet meteen na alternatief toe te gaan, en dan wil ik als eerst of minstens ook het oordeel van een DA.

Dat lijkt mij persoonlijk ook heel verstandig, om eerst de DA te raadplegen :j

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:18

Shadow0 schreef:
Met riooljournalistiek heeft dat natuurlijk weinig te maken. Maar verder zie ik eigenlijk niet in waarom je je er druk over zou maken... als je het niet wilt, niet gelooft, niet juist vindt, dan doe je het toch vooral niet? Die vrijheid is er. Maar als mensen hun geld willen uitgeven aan water met geheugen lijkt me dat net zo prima als mensen die hun geld willen uitgeven aan mode of kaartjes voor concerten: eigen keuze.

Natuurlijk mogen mensen hun geld uitgeven aan water met geheugen, maar de discussie is, waarom. Volwassen mensen die zelf over eigen gezondheid bepalen, prima, op het moment dat er over een dier of kind bepaalt wordt dan heb ik grotere twijfels omdat mensen vaak in de schoenan gaan staan van een arts en diagnose menen te mogen stellen. Het gaat best vaak fout. http://whatstheharm.net/

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:25

Hallo,

Als ik ziek ben ga ik naar de dokter en zo hoort het volgens mij ook allereerst te gaan. En als die het niet weet dan is er volgens mij niets mis mee om met gezond verstand iets anders te proberen. Je wilt immers een oplossing voor jouw probleem c.q. dat van je paard.

Elke .. weken verschijnt er weer een topic over het nut en zeker het bewijs van alternatieve genezing. Waarin om het hardst geroepen wordt wie er nu gelijk heeft. Ikzelf zou niet weten hoe ik wetenschappelijk zou moeten bewijzen dat mijn gave werkt. Het afgelopen jaar heb ik zo'n 80 paarden behandeld waarvan een aantal met een zeer goede afloop. Ook was ik in staat zonder voorinformatie en
zonder het paard te hebben zien lopen de plekken aan te wijzen waar blessures zaten. En die informatie kon enkel bevestigd worden door de eigenaar/ eigenaresse. Dit doe ik enkel met de blote hand en geen andere hulpmiddelen dan dat. Net als ik dat de afgelopen jaren ook bij mensen heb gedaan. En ja er waren zeker een paar paarden bij die ik helaas niet kon helpen, maar waar ik dat ook direct na 1 keer zei en niet oefenloos terug kwam om het maar te proberen en mensen op kosten te jagen.

Ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ik bij 95% van pijngevallen de scherpe kant eraf kan halen en soms tot zelfs helemaal over laten gaan. Hoelang dit duurt voor het effect heeft kan ik nooit exact zeggen. Vaak gaat er nachtje over heen. Soms ook bij hoofdpijn of een stijve nek bijv. is het effect wel onmiddellijk merkbaar. (ik praat hier over mensen).

Daar waar het nacht duurt of soms enkele dagen is dat voor anderen geen bewijs dat ik of een andere genezer dit veroorzaakt heeft. Oorzaak en gevolg volgens elkaar immers niet direct op. Of het een werkelijke genezing te weeg brengt kan ik nooit garanderen.

Maar welke behandelaar geeft vooraf een resultaatverplichting m.a.w. 100% genezing van de kwaal?

Ik heb een aantal paarden n.a.v. topics hier op bokt gratis behandeld. Een aantal van de reacties hierop zijn ook op bokt terug te vinden. Met het gratis behandelen ben ik overigens gestopt, omdat ik ook ergens van moet leven...

Ik verlaat deze discussie weer, maar wie weet ... tot ziens!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd