Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:21

Mag ik meepraten? Mijn paardje (zie topic in mijn onderschrift) heeft ook kissing spnes. Vier wervels achter het zadel. Ik rijd haar nu veel lang en laag en werk aan de soepelheid. Het gaat goed :). Ik merk wel dat ik niet te snel oprichting moet willen, maar pas als ze er echt behoorlijk goed doorheen is. Maar ja, eigenlijk moet dat sowieso :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:24

Natuurlijk mag je, je melden!
Fijn dat je paard nu goed gaat in de training! Inderdaad oprichting herken ik wel. Ik werk ze altijd uitgebreid los en dan via de zijgangen steeds een stukje meer oprichting, dan gaat het eigenlijk vanzelf(schouderbuiten/binnen, travers, renvers ed). Maar dan ligt de aandacht bij de oefening en niet perce bij de oprichting. Ik merk dat, dat voor die van mij heel fijn werkt!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 21:34

Welkom Sheran!
Wat betreft osteopaat, ik vind mijn dierenarts beter, ik had een bebaalde osteopaat er bij en die had helemaal niks door en bleek het kissing spines te zijn, ook heeft de behandeling naar mijn idee weinig geholpen. Mijn dierenarts heeft het wel door gehad behandeld, training aangepast en dat heeft ons erg goed op weg geholpen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:41

Dat is natuurlijk ook persoonsafhankelijk he. Ik heb zeer slechte ervaringen met de DA, die heeft 4 benen op e foto gezet en kwam daarna met inspuiten van de benen. Dat wilde ik niet, dus dan moest ik dr maar af laten keuren. Hier kon ik niks meer mee...
Daarna bij een andere DA rugfoto's laten maken en toen kwam de KS eruit, maar mijn vertrouwen in de reguliere DA wel wat onderuit gehaald(ook door een aantal andere akkefietjes bij andere DA)...

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:04

Ja dat is waar die heb je er ook bij..... Het belangrijkste is dat je de juiste personen er bij hebt denk ik.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:10

Dressuur518,de ene da is de andere niet en dat geldt ook voor de osteo's. Mijn peerd is er aardig van opgeknapt in ieder geval. Zal aan verschillende factoren liggen. Er is geen wondermiddel, alleen kijken naar t lijf,voelen aan t lijf en daar je acties op ondernemen:D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:24

Hoi Sheran! Fijn dat het zo goed gaat!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:38

Wat is het stil hier in het topic? Hoe gaat het met jullie paarden?
De mijne is vorige week opnieuw met zijn rug op de foto geweest en daaruit bleek dat hij NIKS achteruit is gegaan:D Denk dat dat zo ongeveer het hoogst haalbare is voor dit moment dus ik ben er erg blij mee!
Daarnaast heb ik hem vandaag voor het eerst weer met zadel gelongeerd, wat ook prima ging.
Voor de geinteresseerden onder ons een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=SKdP-wAzcCc

Hij loopt wel ietsje beter door het lijf zonder longeerhulp, maar houdt zijn neus dan niet naar beneden, vandaar deze oplossing.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:07

Ik mag met de mijne nu Z2 starten. Ben hem anders gaan rijden merk dat die veel sterker en sneller is geworden. Danoesje woow dat is super goed nieuws.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:14

Betuwe, wat goed zeg! Wat heb je precies veranderd? En hoe erg was zijn KS?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:25

hij heeft ks en atrose in zijn hals. de ks viel nog mee was in een begin stadium( ruim 2 jaar geleden) maar de atrose was aardig fors. ben hem nog meer lang en laag gaan rijden, veel voorwaartser, bewuster en ronder.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:28

Ik ben er gister (per ongeluk) achter gekomen dat mijn net gekochte (6 maanden) paard KS heeft. tot mijn grote verdriet. ik heb mijn pony het jaar daarvoor op haar 9e met pensioen moeten doen vanwege neurologische klachten. Deze merry had ik gekocht voor de sport, maar ze heeft vier wervels die elkaar raken, waarvan er twee vergroeid zijn. ik heb door allemaal kleine pijntjes het afgelopen jaar nog niet op haar gezeten, en tch heeft ze pijn aan haar rug... Kan iemand mij vertellen of ze met inspuiten en intensieve oefeningen toch nog de sport inkan? geheel pijnloos natuurlijk, anders zou ik het nooit willen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:48

femo schreef:
Ik ben er gister (per ongeluk) achter gekomen dat mijn net gekochte (6 maanden) paard KS heeft. tot mijn grote verdriet. ik heb mijn pony het jaar daarvoor op haar 9e met pensioen moeten doen vanwege neurologische klachten. Deze merry had ik gekocht voor de sport, maar ze heeft vier wervels die elkaar raken, waarvan er twee vergroeid zijn. ik heb door allemaal kleine pijntjes het afgelopen jaar nog niet op haar gezeten, en tch heeft ze pijn aan haar rug... Kan iemand mij vertellen of ze met inspuiten en intensieve oefeningen toch nog de sport inkan? geheel pijnloos natuurlijk, anders zou ik het nooit willen

Jeetje dat is zuur zeg! Ja aldoende leert men. Ik zou inmiddels nooit meer een paard kopen zonder de rug ook op de foto te zetten. Maar dat is ook pas sinds ik te maken heb gehad met KS.

De prognose van KS wisselt heel erg, er zijn veel variabelen. Wat zegt de kliniek waar je geweest bent? Als ze nu al pijntjes heeft dan weet ik niet of of ze nog de sport in kan...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:18

de kliniek geeft haar 6 weken om te kijken of de pijn met oefeningen van de osteo verminderd.

maar ik hoorde ook het eea over inspuiten..

de moed zakt me wel in de schoenen hoor, wat een gezeik. ik ga vanaf nu ook een paard kopen inderdaad ook met de rug op de foto. ik snap niet dat dat niet standaard zit in een rontgen keuring.

maar dat terzijde..

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:26

sinds dat ik er achter ben gekomen dat die van mij ks heeft. heb ik ook gezegd dat ik dat wil maar er zijn zoveel mensen die zeggen dat dat onzin is. in spuiten kan wel maar: van de ene da heb ik te horen gekregen dat het het laatste redmiddel is, en iemand op stal heeft zijn paard in laten spuiten en die zegt dat je het jaren achter elkaar kan doen als je het ongeveer een keer per jaar laat doen. dus ik weet nou niet zo goed wat waar is ( die van mij is niet in gespoten maar krijgt suplementjes van: audevard en dan de ekyflex arthro is wel allen bij da te verkrijgen)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:32

het is geen onzin... je ziet zooooveel paarden met rugproblemen. ook bij paarden waar de eigenaar echt gene idee heeft. kleine signalen worden gemist, en zo lopen er heel veel paarden, met weg gedrukte rug, en veel pijn, toch een Zproef. de stap om foto's te laten maken word natuurlijk steeds kleiner.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:52

ja daarom ga ik hals en nek laten keuren bij een paard

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:03

ja :) ik ook. kost wel wat meer.. maar dan heb je geen stuk paard.. :(
kan natuurlijk altijd nog wat mis gaan hoor..

zijn jullie eigelijk verzekerd?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:07

die van mij staat in de verzekering, maar door zijn rug en nek schijnen die stukken uit de verzekering te zijn (ze wilden hem over kopen maar dat wouw ik niet).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:30

Lastige situatie of je moet gaan dokteren met zoveel onzekerheid over de toekomst.
Inspuiten is voor mij normaal wel echt een laatste middel. Eigenlijk iets waar ik geen voorstander van ben, maar ja, nood breekt wet. En toen het nog de enige optie bleek heb ik mijn merrie meermalen in laten spuiten in de benen. Pas later bleek het rugprobleem toen er na mijn aandringen rugfoto's werden gemaakt. Bij haar zat het te diep om te behandelen.

Verzekerd ben ik niet. Soms wel getwijfeld, maar achteraf ook blij.
Alle ellende dat verzekeringen dingen moeten goed of afkeuren wat jij wilt. Nu had ik gewoon vrije keuze.

Voorlopig koop ik nog niets. Wel vind ik het lastig of je dan wel/niet de rug op de foto moet laten zetten... Het kan een hoop ellende besparen, maar er zitten ook best wat kosten aan.
Momenteel heb ik een zelfgefokte jonge pony (gelukkig geen erfelijk rugprobleem bij de merrie), en daar heb ik ook wel over getwijfeld. Maar we zijn nu gewoon aan de slag. Mocht ik iets merken aan hem zal ik nu wel veel sneller de rug op de foto laten zetten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:05

Femo, echt balen meis :( :( :( eerst je knappe pony en nu je mooie merrie. Ik hoop echt dat ze met oefeningen verbeterd. Wat voor oefeningen moet je nu doen met haar? Hoe oud is ze eigenlijk?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:16

ze is pas 4..

ik moet veel met haar gaan stappen.

en speciaal longeren is ook belangrijk. heel erg de achterhand activeren, en voornamelijk echt uit ontspanning.(eigelijk wat sowieso al moet bij trainen) veel de osteo erbij.. maar ik heb er een hard hoofd in.. ik bedoel, je kunt het niet weg halen. en om er dan ook nog eens op te gaan zitten, en haar (in de toekomst) vanalles te gaan vragen..
ondanks alle middelen en oefeningen ben ik bang dat het alsnog pijn gaat doen..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:00

Wat ontzettend zuur zeg Femo!
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je het wedstrijdrijden los moet gaan laten(of in ieder geval voorlopig) en je moet richten op een traject om het voor het dier zo fijn mogelijk te krijgen.

Op wat voor manier moest je longeren van je DA?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:52

Mijn opvatting is dat wat goed is voor een paard met kissing spines, goed is voor alle paarden. Een paard 'hertrainen' op een kissing spines-manier kan dus, in mijn ogen, nooit kwaad. Het zal je paard alleen maar soepeler en beter maken. Ook voor de wedstrijden. Als ze bijvoorbeeld pijn krijgt bij de oprichting, is je oprichting niet correct. Je kun het zien als een kans om je paard weer op de juiste manier te herscholen en fijner te maken.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:08

Dat doe ik altijd al hoor, over de rug, beginnen met lang en laag, en zeer actief houden. veel overgangen rijden, maar wel dermate rustig dat de rug blijft ontspannen. nu heb ik nog niet eens de kans gehad om op mijn nieuwe merrie te kruipen, want ze had elke keer wat. maar je zit er toch op, en helaas is het makkelijker gezegd dan gedaan. elk (jong) paard is redelijk gespannen, en je kunt natuurlijk naar die ontspanning trainen, maar het gaat mij om de gespannen momenten..