Wel dierenarts, geen dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Re: Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:55

Dank jullie wel! wat naar om te horen van jou merrie Tooske, ik hoop dat zij weer snel lekker in haar vel zit.

@ Fargo: zodra de uitslag van Lyme er is kunnen we gaan kijken hoe of wat.. Ik krijg vanmiddag te horen wanneer dat precies zal zijn. Ik laat het dieetplan eerst opstellen door de voedingsdeskundige en de internist.. Dan ga ik me daarna wel tegenaan bemoeien.. ;)
Ik wil met mijn voorgaande update ook écht niet zeggen dat ik het morgen einde verhaal is.. Maar ik wil gewoon wel echt een pijnvrij en honger-vrij paardje thuis hebben staan die happy is met de huidige situatie.. en als dát niet haalbaar is kies ik voor hem.. Dus stap 1 is de uitslag van de lyme test, stap 2 thuis met een goed dieet en kijken naar het alternatieve circuit..
Ik probeer het voor mijn eigen gemoedstoestand per dag te bekijken.. Ik hoop dat alles lieve gedachtes en draaiende duimen genoeg zullen zijn :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:57

Nee mijn merrie niet hoor van de stal eigenaresse. Maar die heeft ook al zoveel problemen gehad met die merrie vreselijk dat tobben. Die heeft wel geluk dat ze alles zelf kan bepalen op stal dieet etc.

Ik duim met je mee en wens je veel wijsheid.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:10

Heel logisch jouw stappenplan! Wel heel emotioneel natuurlijk. Je wil je vriendje nu zo graag lekker buiten rond zien rennen. Wij blijven duimen draaien!!

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:14

heb net het hele topic gelezen... wat vervelend allemaal zeg!!

Ik hoop dat het goed gaat komen en wens je veel sterkte!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:45

mocht het wel lyme zijn...wat gaan ze dan doen?Lyme is niet makkelijk te behandelen,drie weken intraveneus tetracycline is de behandeling....lijkt mij in jou paards geval niet echt bevordelijk voor zijn darmflora.
Of is er een andere behandeling?
Lyme is ook erg moeilijk te detecteren,je moet echt een uitbrak hebben met hele hoge koorts wl je wat zien in het bloed.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:23

Allereerst wat een ontzettend naar bericht.. ook ik ben een stille mee lezer en hou je topic regelmatig in de gaten.
Wel wil ik je mee geven dat je ook bij Lyme goed moet gaan bedenken of het paard waardig is.. Mijn nichtje haar pony heeft ook lyme en de ene keer gaat het goed met er pony maar het volgende moment zakt er pony soms zomaar door haar benen en loopt ze een aantal dagen ontzettend moeilijk. Het is elke controle weer de vraag of ze nog door kan gaan met medicatie of dat het niks meer uit wijst. het blijft elke keer weer spannend en of je paard geheel pijn vrij is weet je ook niet..

Hoe dan ook het blijft een moeilijke keuze en jij weet zelf wat de beste is voor jouw paard jij kent hem het best van iedereen.. maar blijf hoe dan ook reeel denken voor je vriendje! Ook ik heb 3 jaar geleden de moeilijkste keus moeten maken mijn paard had echter een heel andere situatie. (Gebroken hoefbeen) als ik er over nadenk en het terug draai had ik zelf al eerder de keus gemaakt om haar te laten gaan.. ik vond de keuze te moeilijk en wou er alles aan doen om er bij me te houden ongeacht wat het me zou gaan kosten we moesten haar beter krijgen of in elk geval een paardwaardig bestaan tot ze oud was.. dit hebben we uiteindelijk op moeten geven..

Heel veel sterkte met je moeilijke keuze ik hou je topic in de gaten! Onthoud 1 ding goed als jij voor je jezelf de juiste keuze en beslissingen maakt hou je daar aan! gaa niet wijken naar een ander nogmaals jij kent je vriend het best van iedereen.. :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:29

Heel naar bericht, maar vergeet niet dat levende wezens soms een ongelooflijk vermogen tot herstel hebben. Jouw paard is nog jong. Ga nog niet bij de pakken neerzitten!

Nog iets, iedereen heeft het over pijnvrij leven, maar dat is niet het hele verhaal. Ik ken dieren die beslist wel pijn hebben, maar desondanks toch duidelijk graag willen leven, blij en vrolijk zijn, goed eten etc. Die zijn er, ondanks fysieke problemen, nog niet aan toe om te gaan. (Hm, als ik zelf pijnvrij had moeten blijven was ik als kind al afgemaakt :) )

Ik heb er alle vertrouwen in dat jij fijngevoelig genoeg bent om te weten wat je moet doen, als ik dit hele verhaal lees.

Heel veel sterkte! Voor jullie allebei.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:30

Wat onwijs klote dat het niet goed gaat met je paard.

Mijn ijslander had chronische grass sickness, later kwam hij meerdere malen terug in utrecht en bleek hij zeer ernstige darmontstekingen te hebben waardoor hij continu verstopte. Het is niet goed afgelopen.

Mijn paardje heeft nog 4 maanden geleefd zonder hooi/kuil. Alleen gras (ook in de winter, dus ik ben van stal verhuisd waar hij op gras kon staan), seniores preniores en grasmix. Ik heb wel hele goede ervaringen met utrecht, wat rot dat het met jouw paard even niet zo goed liep dit weekend.

Ik heb daar dagenlang rondgelopen en ook weleens in het weekend heel lang gezocht om iemand aan zijn jasje te trekken omdat het niet goedging. Maar ik ging echt pas naar huis toen ik iemand gesproken had.

gaan ze nog een biopt nemen uit zijn darmen? (had ik al een paar keer gevraagd maar ik doe het nog maar een keer) En staat hij te zweten en te rillen of niet?

Sterkte!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:48

RosiePosie schreef:
Heel naar bericht, maar vergeet niet dat levende wezens soms een ongelooflijk vermogen tot herstel hebben. Jouw paard is nog jong. Ga nog niet bij de pakken neerzitten!

Nog iets, iedereen heeft het over pijnvrij leven, maar dat is niet het hele verhaal. Ik ken dieren die beslist wel pijn hebben, maar desondanks toch duidelijk graag willen leven, blij en vrolijk zijn, goed eten etc. Die zijn er, ondanks fysieke problemen, nog niet aan toe om te gaan. (Hm, als ik zelf pijnvrij had moeten blijven was ik als kind al afgemaakt :) )
Ik heb er alle vertrouwen in dat jij fijngevoelig genoeg bent om te weten wat je moet doen, als ik dit hele verhaal lees.

Heel veel sterkte! Voor jullie allebei.

Klopt! Mijn paard was op.. Het stralende was uit haar ogen.. als je op dat punt raakt zeg ik trek ajb de stekker eruit. Als hij nog levendig is en je een mooi leven voor hem kan creeren ondanks de strubbelingen in zijn darmpjes zeg ik lekker je vriendje bij je houden zolang het nog kan en het hem gegunt is!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 15:51

klopt, maar het moet wel haalbaar zijn.. Mijn kanjer laat niets zien.. als zit er 4 meter darm zó verstopt dat het op punt van barsten staat blijft hij doorgaan en vrolijk, dus hij moet echt daadwerkelijk van een gescheurde darm dood neervallen wil hij iets laten zien. en dat neem ik ook mee in mijn besluit, daarvoor ken ik mijn paard het beste.

Donderdag krijg ik uitslag van de lyme.. de voedingsdeskundige is in de tussentijd aan het rekenen wat we in zijn huidige dieet kunnen aanpassen.. ik wacht het af..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:10

Hee Meis
Wat naar allemaal. Ik denk dat je beter af bent met een goed voedingsadvies .
De lyme is wat anders.
Maar wat een stress allemaal.Pffff ik hoop dat er een
duidelijk advies komt en eventuele diagnose.
Heel veel sterkte

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:12

pff sterkte met het wachten! en ik hoop op een lymegevalletje voor je! Is in iedergeval de minst kwade van de 2 -O-
Ik vind je sterk en verstandig! Al zal het als het moet niet eenvoudig zijn om het daadrkelijk te doen. Ik hoop heel erg dat t niet nodig is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:31

Rchell schreef:
klopt, maar het moet wel haalbaar zijn.. Mijn kanjer laat niets zien.. als zit er 4 meter darm zó verstopt dat het op punt van barsten staat blijft hij doorgaan en vrolijk, dus hij moet echt daadwerkelijk van een gescheurde darm dood neervallen wil hij iets laten zien. en dat neem ik ook mee in mijn besluit, daarvoor ken ik mijn paard het beste.

Donderdag krijg ik uitslag van de lyme.. de voedingsdeskundige is in de tussentijd aan het rekenen wat we in zijn huidige dieet kunnen aanpassen.. ik wacht het af..

Maar stel dat het Lyme is, dan blijft toch het probleem met zijn darmen? Die zijn al beschadigd (of heb ik het nu verkeerd gelezen/begrepen).
Desalniettemin wens ik je heel erg veel sterkte voor de komende tijd. Die zal hoe dan ook zwaar zijn.
Ik weet zelf hoe moeilijk zulke dingen zijn, heb zelf in relatief korte periode 4 paarden moeten laten gaan, waaronder 1 met koliek. Wat overigens wel een heel ander soort (darmtorsie) was dan jouw paard nu heeft.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:34

Lyme kan vertraging van de darmen veroorzaken, evenals de sloomheid en de wisselende koorts.. dus vandaar de verdenking van Lyme..
Mocht dit negatief zijn dan is dat het laatste wat we kunnen doen mbt een diagnose en is de verdenkinging van een verlamming van een deel van de darm het meest logische gezien zijn vreselijke verstopping in de eerste instantie en de druk op de darmen die daarbij is komen kijken..

Mocht het wel lyme zijn beginnen ze met een zware antibiotica kuur en als dit voorbij is en hij komt er goed doorheen moet zijn darmwerking weer verbeteren..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:37

Pff wat een slecht nieuws TS. Dat is niet wat je wilt horen als eigenaar.
Maar of Lyme zo'n goede diagnose zou zijn weet ik niet, daar kunnen ze ook heftige permanente schade van hebben toch?
In elk geval knap dat je niet opgeeft, maar wel realistisch bent :j
Ik heb met mijn merrie ook alle klinieken en DA's afgelopen (wel voor iets totaal anders) en uiteindelijk is ze er met homeopathie zo goed als doorgekomen. Van een paard wat bij elke stap pijn had, naar een paard wat lekker gek doet, vrolijk is en terug gereden kan worden.
Dus niet opgeven, er is nog hoop hoor :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:52

Ooh Rochelle, wat een ellende met je knappe kerel -O- :(:)
Ik zou willen dat ik iets van advies voor je had maar helaas.

Echt heel veel succes en ik draai duimpjes voor je :\ Y;( :)
Mijn pb box staat open voor je mocht je daar behoefte aan hebben !

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:54

Ik geef ook zeker nog niet op hoor! zover zijn we nog niet ;)
Lyme is hoe langer de diagnose uitlbijft steeds schadelijker, dus daar speelt vooral de lengte van de ziekte parte. Mocht dat het zijn heeft hij nog geen enkele sper of gewrichtsklachten en dat is positief want met de juiste AB kuur kunnen ze heel veel..

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:44

Ik lees al vanaf het begin mee en wilde toch even reageren.
Mijn paard heeft 4 jaar geleden opeens Grass disease gekregen. Hij had het in de acute vorm dus heb hem 3 dagen na zijn operatie als nog laten inslapen. Je hebt bij grass disease 3 verschillende vormen waaronder ook een minder heftige vorm. Zou je paard dat niet kunnen hebben? Ik hoop het niet maar dit was wat er in me op kwam.

Heel veel sterkte met je paard.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 18:50

dank je wel, dat is hier al eerder genoemt en heb ik ook aangegeven bij de arts. Hun vermoeden is dat dat het niet is.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:14

Oke, nou dat is in ieder geval een opluchting.
Hoop dat je paard snel beter wordt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:31

in verband met de grass sickness vroeg ik of je paard zweet of rilt rchell. Misschien kun je die vraag beantwoorden?
ook een typische stand, met 4 benen dicht bij elkaar, rug hoog opgetrokken.

Bij mijn paard kwamen ze er pas na 2 weken kliniek achter dat hij dat had

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:40

sorry hoor, ik heb denk ik je post niet volledig gelezen ik wijt het aan de stress ;), geen zweet, niet rillen en geen typische standen.. Hij loopt normaal, qua beweging geen afwijkingen en ook met verhoging (temp) zweet of rilt hij niet..

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:48

rakni schreef:
in verband met de grass sickness vroeg ik of je paard zweet of rilt rchell. Misschien kun je die vraag beantwoorden?
ook een typische stand, met 4 benen dicht bij elkaar, rug hoog opgetrokken.

Bij mijn paard kwamen ze er pas na 2 weken kliniek achter dat hij dat had

Bij mijn paard dachten ze dat hij koliek had omdat hij alleen maar lag te rollen en eigenlijk niet meer op z'n benen kon staan. Echt trillen heeft hij niet gedaan. Wat ik zeg, alleen de koliek verschijnselen met als niet meer op de benen kunnen staan, rollen enz. Uiteindelijk scan gemaakt waarop een kleine verstopping was te zien en hij echt verging van de pijn. De slagingskans was 80% dus wat doe je dan.. Paard 's nachts laten opereren. De dag na de operatie was het een mega vrolijk paard en had je zo het idee van nou die kan wel weer mee naar huis. Maar de volgende dag, op zondag, werden we gebeld dat zijn darmen nog niet op gang waren gekomen en dat ze hem iedere 3 uur moesten sonderen. Uiteindelijk moest hij op maandag ieder uur worden gesondeerd. Uiteindelijk kan je je paard alsnog laten inslapen. Paard had minder dan een procent om het te halen.
Of het 100% grass sickness is geweest kunnen ze niet zeggen maar voor 99%. Waarschijnlijk is dit de acute vorm geweest.

Nogmaals ik hoop echt niet dat jou paard dit heeft maar dat er snel een oorzaak uit komt en dat ze hem snel beter kunnen maken.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:53

Lauret: dank je wel voor het meedenken, maar de oorzaak is bij mijn paard waarschijnlijk al gevonden... zie mijn post van vanmiddag..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:06

wat erg lauret, mijn paard had de chronische vorm en dit nog 5 jaar overleefd. (als een van de weinige in NL) Maar uiteindelijk is hij wel doodgegaan aan andere darmproblemen.

Maar Rchell, geeft niet hoor dat je mijn vragen niet las. Maar ik wilde graag met je meedenken.

Bij chronische grass sickness hoort wel zweten en rillen en de stand vd voeten. En ook verstopping en reflux. Maar over reflux heb ik je nog niet gehoord dus ik denk ook dat het wat anders zal zijn.

Hopelijk weten ze snel wat het is en kunnen ze hem helpen. Sterkte!