'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:12

Bomba schreef:
Wat een reacties opeens! Ik betwijfel of ik blij ga worden van een rechtszaak of iets dergelijks. Een aantal jaar terug hebben mijn ouders een paard gekocht. Die werd gekeurd op de dag van aankoop, echter al voordat mijn ouders erbij aanwezig konden zijn. Later bleek dat het dier Kissing Spines had. Daar hebben we een echte paardenadvocaat bij ingeschakeld (Schelstraete). Die rechtszaak heeft echt jaren (ik geloof 5 of 6 jaar) geduurd. In die zaak hadden ze wel bewijs, maar de ex-eigenaresse wist zich in allerlei bochten te wringen. Uiteindelijk hebben ze die zaak wel gewonnen, maar alle tijd, moeite en geld dat er in gestoken is, was uiteindelijk ongeveer net zoveel als dat ze er voor terug hebben gekregen.

Ik wil niet eenzelfde voorval meemaken. Ik zal even de mail van de advocate erbij pakken, zodat ik een beetje kan uitleggen wat zij er van vond.

Zal het een beetje proberen samen te vatten:

Wil ik de stal aansprakelijk stellen in een procedure bij de rechtbank, moet ik kunnen bewijzen dat de stal niet zorgvuldig heeft gehandeld. Dat is een lastige opgave, aangezien ik er niet zelf bij aanwezig ben geweest. Daar komt bij dat het voeren van een procedure erg kostbaar is, alleen de griffierechten kunnen al oplopen tot 437 euro, plus daarbij de kosten van de advocaat, en bijvoorbeeld het oproepen van een getuige (tandarts) brengt veel kosten met zich mee.

je hebt het niet zwart op wit dat de tandengetrokken zijn, maar je kan de tandarts wel vragen een verklaring te schrijven en ondertekken, dat hij op die dag de tanden heeft getrokken en het advies heeft gegeven 3 dagen te wachten om weer met haar tewerken. dan heb je wel bewijs van onzorgvuldig handelen. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:13

Enigszins hoopvol dus...blijf haar wel goed in de gaten houden...

Gulpje

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:16

Geen zichtbare beschadigingen maar nog steeds onzekerheid dus. Ik blijf toch duimen TS!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:30

"Fijn" dat er iig geen breuken zijn.
Blijf keihard duimen dat ze haar zicht terug gaat krijgen!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:33

Op zich fijn dat er niets te zien is op de foto, en dat er dus geen zichtbare beschadigingen zijn aan de schedel.
Maar ook moeilijk, want je weet niet in hoeverre het letsel in de zachte delen nog zal herstellen ?

Wel fijn dat de dierenarts nog wel denkt dat er een kans is dat het herstelt, en dat jullie haar dan nog hersteltijd kunnen geven. Ook het een beetje aan de hand wandelen lijkt me goed, zodat ze niet helemaal stijfjes wordt, maar zeker ook niet overvragen (dat doe je ook niet).

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:56

Hier ook een meelezer.

Wat een verhaal zeg. Heeft de dierenarts niet iets voorgeschreven wat de zenuwen stimuleren om zich te herstellen ofzo.
Zouden behandelingen van een fysio ofzo het herstel niet kunnen bevorderen?

Heel veel sterkte in ieder geval

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:01

Al kreeg ze het zicht maar (deels) terug in 1 oog, zeg maar....

Zou haar zeker niet meer longeren, maar inderdaad dagelijks een paar keer aan de hand mee te wandelen nemen, anders wordt ze misschien door zo lange stalrust NOG onzekerder en misschien ook nog depri?

Mischien dat ze op termijn toch ook weer lekker buiten in afgezet stukje kan staan, hoe meer ze rustig in eigen tempo kan rondstappen, hoe beter voor de zenuwbanen.

Zei men verder nog iets of men zo iets wel eens eerder had gezien?
Is het 100% zeker dat ze echte stekeblind is aan beide ogen, of kan ze wellicht toch nog schaduwen waarnemen?

ALLES qua richting positief is hoe dan ook meegenomen, richting eventuele verbeteringskans.
Tsja, en hoe onzeker ook, de rest hoop je dat de tijd diens toch vaak helende werk doet.

Fijn dat je haar nog niet opgeeft!

Wonderen gebeuren heel soms toch nog wel eens, dus wie weet wat de natuur nog vermag....

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:18

Maar is zo'n stal niet verzekerd voor dit soort ongelukken? Ze zijn tenslotte een soort bedrijf, het is op hun terrein, onder hun begeleiding gebeurd, zouden ze dan niet via de verzekering jouw DA en andere bijkomende kosten kunnen declareren?

Heel veel sterkte met je paard, hoop echt dat het goed komt en ze haar zicht weer terug zal krijgen. Lijkt me vreselijk om te moeten afwachten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:19

Ts ik heb het topic wat vlug door gelezen en moet dan toch een beetje denken aan een voorval wat een aantal maanden geleden met mn hond is gebeurt. Hij kreeg een soort vreemde aanval erg dromen slingeren en meer vreemd gedrag. Ik in paniek naar de dierenarts met hem. Die constateerde dat hij verder weer normaal was. Wel vertelde hij erbij dat het wel eens gebeurt dat een hond een soort "tik " in zn hoofd heeft gehad. Doordat ik hem altijd bij me heb is de kans dat ik het zie best wel groot.
Kan het niet zo zijn dat ze zoiets heeft gehad tijdens het longeren en daardoor gevallen is? Zeker gezien je zegt dat het altijd een fijn paard is geweest. En dat de trainingsstal daardoor niet zo goed weten hoe ze er mee aan moeten? Begrijp me goed ik vind het super vervelend voor jou en je paardje maar het kan ook zijn dat het een hele vervelende samenloop van omstandigheden is? Die gewoon heel vervelend is voor alle partijen maar ook gewoon dome pech is.

xlisza

Dat is toch redelijk positief nieuws Bomba ! hopen op herstel.
Sterkte !!

Rchell

Ik dacht begrepen te hebben dat de blindheid aan 1 oog was.. maar het is dus aan beide? :oo

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:41

Bomba schreef:
Ais, ze blijft dus gewoon in haar stal en ik stap iedere dag een klein stukje met haar.

Mijn duimen draaien voor jullie dat ze haar zicht weer, in ieder geval voor een deel, terug zal krijgen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:49

JJane schreef:
Ts ik heb het topic wat vlug door gelezen en moet dan toch een beetje denken aan een voorval wat een aantal maanden geleden met mn hond is gebeurt. Hij kreeg een soort vreemde aanval erg dromen slingeren en meer vreemd gedrag. Ik in paniek naar de dierenarts met hem. Die constateerde dat hij verder weer normaal was. Wel vertelde hij erbij dat het wel eens gebeurt dat een hond een soort "tik " in zn hoofd heeft gehad. Doordat ik hem altijd bij me heb is de kans dat ik het zie best wel groot.
Kan het niet zo zijn dat ze zoiets heeft gehad tijdens het longeren en daardoor gevallen is? Zeker gezien je zegt dat het altijd een fijn paard is geweest. En dat de trainingsstal daardoor niet zo goed weten hoe ze er mee aan moeten? Begrijp me goed ik vind het super vervelend voor jou en je paardje maar het kan ook zijn dat het een hele vervelende samenloop van omstandigheden is? Die gewoon heel vervelend is voor alle partijen maar ook gewoon dome pech is.

als dat het geval zou zijn geweest, zou de stal er niet over hebben hoeven liegen natuurlijk. dat is wat het hele verhaal een beetje vreemd maakt. sowieso is natuurlijk het longeren direct na het trekken van de tanden een idioot idee.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:02

ik heb niet alle pagina's gelezen maar ze zou toch gewoon uit haar stal kunnen om te stappen met een ''blinddoek'' op ter bescherming van haar pupillen/licht

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:06

Gulpje schreef:
Geen zichtbare beschadigingen maar nog steeds onzekerheid dus. Ik blijf toch duimen TS!

Ik sluit mij aan bij Gulpje. Ik hoop echt voor jou en paard dat er verbetering optreedt. Veel sterkte nogmaals.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:12

Hier (nog) een stille meelezer.

Ik heb een tijdje met een jonge hengst gewerkt die in beide ogen beperkt zicht had. Naar mijn idee zat dit paardje zichzelf behoorlijk in de weg, want hij schrok van de dingen (schimmen) die hij wel zag, maar wilde van aanrakingen etc die hij niet zag aankomen ook nog wel eens behoorlijk schrikken. Nu was dit geen neurologische schade maar een beschadiging op het netvlies, vermoedelijk veroorzaakt door een ernstige wormbesmetting als veulen. Nu is een hengst van 2 natuurlijk een ander verhaal dan jouw lieve merrie van 4(?)... Echter, wat ik wil zeggen, iets zien is niet altijd beter dan niets zien.
In dit geval was het hengstje behoorlijk onvoorspelbaar en onberekenbaar. Om niet heel Bokt over me heen te krijgen; nu zijn natuurlijk alle paarden dat en vluchtdier etc. Ik hoop dat er nog herstel optreed, en gun haar de tijd, maar houd haar veiligheid en zeker ook je eigen veiligheid goed in de gaten!

Wat betreft de stal; ook ik heb destijds mijn 3-jarige weggebracht, en ook ik mocht na 2 weken komen kijken. Ik denk dat dit an sich dus heel normaal is. De rest van de behandeling vind ik ronduit SCHANDALIG! Ik zou ziedend zijn! Niet alleen op de stal maar zeker ook op de tandarts! Wat betreft de tandarts, toen er bij mij een ingekapseld wolfskiesje was uitgesneden en getrokken mocht ik een week lang absoluut geen bit in! Ikzelf heb trouwens goede ervaringen met het inschakelen van rechtsbijstand, al was dit niet paardgerelateerd.

TS, Heel veel sterkte, schrale troost dat de uitslag van vandaag positief was...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:20

Goed dat het niet negatief was, alleen heeft het je niet veel duidelijkheid gebracht en dat is jammer.
Wens je sterkte!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:05

Hoe de stal heeft gereageerd is natuurlijk in elk geval heel erg harteloos, raar en idioot.
Dit geeft iedere verantwoordelijke trainingsstal een slechte naam, lijkt mij.

Grandioos verkeerd aangepakt, OOK als het mogelijkerwijze geen aan de stal direct verwijtbaar ongeluk is geweest, ALS het al een ongeluk is geweest, ipv verkeerde trainings-aanpak, dan is de wijze van omgaan met eigenaresse van het paard, die immers daar een betalende klant is, zo onhandig en bot, dat je alleen daardoor al aan de professionaliteit van de stal-uitbaters gaat twijfelen.
Ik snap ook wel dat ze zich daar op de vlakte houden, om niet in beeld gespeeld te worden.
Of als stal een slechte naam te krijgen.
Ook een excuus of een sorry richting TS kan juridisch gezien uitgelegd worden als een min of meer schuld-erkenning, daarom gebeurt dit ook niet.
Maar wat er nu WEL gebeurt, is dat de naam van de bewuste stal sowieso achter de schermen her en der rondvliegt.
En de paardenwereld is heel klein.

Ik weet wel dat mijn jonge nu net 3-jarige merrie Khavanna, absoluut NIET naar DIE stal toe gaat, straks.
Om dit te voorkomen heb ik via PM aan TS de naam van de stal gevraagd.
En dat is maar goed ook, gezien de nabijheid HAD mijn merrie daar terecht kunnen komen.

Stallen, zeker die(ook) jonge paarden beleren, kunnen fouten maken. Met jonge paarden kan natuurlijk wel iets verkeerd gaan.
Maar los dat normaal, zakelijk op.

Voor schade aan derden is iedere normale stal verzekerd, mogen we toch aannemen, en daar ook op aan te spreken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:30

Gelukkig, nu heb je weer wat hoop gekregen en kan je een beetje verder :(:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:58

zenuwen herstellen/vernieuwen 1 mm/per maand.
kost heel veel tijd dus.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:38

Juist omdat het nu ongewis is of ze blind blijft kun je haar wel langzaam laten wennen buiten ...een vaste plek met stroomdraadje omheind, samen a.h.w eerst onderzoekend laten scharrelen aan de lijn en kijken wat zij gaat doen.
Ook blinde paarden kunnen buiten, zodra 1 zintuig wegvalt, vangt ze het instinctief op met de andere zintuigen!
De voelsprieten van de neus niet afknippen of laten groeien als ze geknipt zijn !
Het zal je verbazen hoe snel het went, want ze is tenslotte daar opgegroeid toch !?
Als je haar benaderd altijd wat zeggen of klikken of zacht met je handen klappen.
Ze geeft wel aan wanneer ze naar binnen wil op den duur hoor ,dus wel blijven controleren of het goed blijft gaan en hoelang het kan per keer, langzaam opbouwen.

Als ze vol vertrouwen is naar jouw zul je haar ook gewoon kunnen rijden, mits je een stabiele hand en been hebt, dus duidelijke taal door kunt geven !
Dan is met 1 oog blind juist nadeliger !

Neem de tijd om te observeren en haar te leren om te gaan met haar handicap, dus wel beschermen wat stoten en botsen betreft, géén obstakels in de wei of paddock waar ze mag lopen...waterton op een vaste plek, hooi of kuil erbij en een stroomdraadje om de grenzen duidelijk aan te geven .
Iedere keer eerst duidelijk bij de grens beginnen tot ze zelf laat zien dat ze weet waar de grens is...kunnen ze ruiken/voelen !
Haha doet mijn paard ook altijd om te controleren of de stroom erop staat...nee, hij is niet blind hoor maar wel een boefje !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:48

Er is nog hoop TS, niet opgeven met je mooie merrie ( ik voel wel aan dat je af en toe in een dip begint te raken).
Niet doen, er is niks definitief stuk of kapot gebleken uit de foto's.
Ze is er nog! Hoe cliche ook: geef het tijd, een hoop tijd.
Geef HAAR die tijd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:44

Volhouden maar weer.. wie weet.

Die 'tandarts'... was dat nou een DA of een tandverzorger? Die laatsten noemt men ook 'tandarts' maar mogen geen ingrepen doen zoals verdoven en trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:06

Doet dat er toe? Hij heeft niet gelongeert daags na trekken en zo bijzonder is het niet dat bij jonkies de wolfskiezen getrokken worden, dat men dus al is het uit voorzorg en respect even wacht met bit in en er druk op zetten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-12 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:31

een uitslag waar je nog niet veel wijzer van wordt, en nog even flink afwachten dus, helaas..

Maar wat ik raar vind is het tandarts stukje in dit verhaal. Waarom wil de tandarts je niet meer info geven? Is er bij hem/haar iets mis gegaan, waardoor het paard iets heeft opgelopen? Als er verder niets geks gebeurd is, dan hoeft de tandarts toch niet zo moeilijk te doen over het verstrekken van de juiste info, en de rekening??