Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:28

Enjoy_s schreef:
Zojuist op VN derde geval bevestigd :-(

Misschien ben ik nog niet helemaal wakker maar wat is VN?

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:28

liempje schreef:
Enjoy_s schreef:
Zojuist op VN derde geval bevestigd :-(

Misschien ben ik nog niet helemaal wakker maar wat is VN?

Voorpagina Nieuws

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:29

Als het dus kan muteren is het dan niet verstandig inte enten tegen Rhino?
Nu heeft het geen zin meer aangezien je 2 entingen moet met tussenpoze toch?

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:31

Ik woon in Friesland, maar toch krijg ik er de kriebels van...

Ik wil alle eigenaren die bij/in de getroffen stallen hun paarden hebben veel sterkte wensen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:32

enten heeft idd weinig zin meer als je dichtbij de haard zit :)
Bij de abortus variant moet je meerdere malen enten in de dracht en zelfs dan heb je geen garantie.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:32

Als je nu gaat enten verzwak je het imuum van je paard volgens mij, waardoor risico groter is op ziek worden.
Het helpt ook pas als alle paarden geeent zijn

Onze stal in loo bij duiven is ook op voorzorg op slot, mag niets op het erf of van het erf.
zelf moeten we met schone kleding en schoeisel en gedouched komen als je contact hebt gehad met paarden van buiten af

We hebben ook drachtige merries staan dus extra voorzichtig

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:33

Nu moet je sowieso niet meer enten. Bij het enten spuit je een kleine hoeveelheid van het virus in het paard en daar door verzwakt de weerstand iets. Als je dat nu doet, dan stel je paard er imo veel gevaarlijker aan bloot!

Als je (met de hele stal) netjes 2 keer per jaar ent, dan loop je met de hele stal iets minder risico om Rhino te krijgen. Ze zijn dan namelijk beschermd tegen de verkoudheidsvariant. Helaas kan een paard dat geënt is wel de neurologische variant krijgen!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:34

Dus toch... pffff t komt wel heel dichtbij allemaal. Hoop dat onze stal ook op slot gaat.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:35

Pff Driel nu ook bevestigd dus! Wat erg zeg!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:36

Het is inderdaad stal ten Bosch, dit was gister al bekend geworden in kleine kring. Ben daar laatste tijd paar keer geweest, dragend bijrijdpaard staat op 200 meter en mijn dragende merrie op 1 km. Pieker me helemaal suf, maar kan er niks aan doen :(

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:36

Kris schreef:
Nu moet je sowieso niet meer enten. Bij het enten spuit je een kleine hoeveelheid van het virus in het paard en daar door verzwakt de weerstand iets. Als je dat nu doet, dan stel je paard er imo veel gevaarlijker aan bloot!

Als je (met de hele stal) netjes 2 keer per jaar ent, dan loop je met de hele stal iets minder risico om Rhino te krijgen. Ze zijn dan namelijk beschermd tegen de verkoudheidsvariant. Helaas kan een paard dat geënt is wel de neurologische variant krijgen!

Ja dat bedoel ik ook, dat het nu geen zin meer heeft. Maar prefentief wel, nu staat de mijne maar op een kleinschalige stal.
Er komen verder geen paarden van buitenaf.

toch wel beetje spannend.. komt steeds dichter in de buurt.
zo ver ik heb gelezen is het eigenlijk paard op paard overdraagbaar en mens op paard.
Maar niet mens,mens en dan paard?

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:38

yvonnepuntnl schreef:
Verder heb ik net met stal Zilverstein in Driel gebeld. Daar is niks ziek en die wisten van niks. Daar is gisteren dierenarts Jan Nas uit Bemmel nog geweest en die heeft het er ook helemaal niet over gehad.
Lijkt me toch dat zo'n dierenarts op de hoogte zou zijn en het dan ook moet vertellen als hij bij een andere stal in dat dorp op visite is.

Jan Nas zou inderdaad toch op de hoogte moeten zijn...?? :?
Dat vind ik echt raar.

Hier aan de overkant heb ik net de hoefsmid zien aankomen... Toch ook wel een beetje vreemd.

Driel nu ook bevestigd... Pff, het gaat steeds verder.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:40

Het is inderdaad verschrikkelijk dat je nu eigenlijk alleen maar toe kunt kijken en hopen dat je paard of een ander paard op stal niet besmet is geraakt. Hopen dat iedereen gewoon meewerkt en even met paard rondom stal blijft en niet nog even leuk op pad gaat met de trailer. Ik zie hier nog regelmatig trailers rond rijden en denk dan echt hoe onverantwoord kun je bezig zijn...

Jan nas moet inderdaad op de hoogte zijn, zowiezo van de situatie op de flierenberg, want daar is/was hij behandelend arts volgens dierenarts die bij mij op stal staat.
Laatst bijgewerkt door Naomi_Star op 24-02-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lambiekske

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:40

Idd Naomi! Ik ga zo maar eens ff checken.....

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:41

Het vervelende van dit virus is, is dat het niet aeroob is (overdraagbaar via de lucht), maar wel heel erg lang op kleren, schoenen, muren etc kan overleven. Het risico is wat kleiner, maar je kan het van mens op mens (via kleding bv) over dragen en dan weer op een paard.
Daarom adviseerd iedereen ook om met schone kleren naar stal te gaan en direct door gaan naar huis om te douchen en je kleding direct in de was te doen!

Het feit dat Nas niet op de hoogte zou zijn lijkt mij een spookverhaal, aangezien hij de behandelend arts is op de Veerkracht.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:42

Vergeet je schoeisels niet, schoon of ontsmetten, je haren enz

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:43

Wij hebben ook met trailer gereden. Hebben een paard laten inslapen en cremeren. Die was ziek (pezen afgescheurd, geen Rhino!) die kan geen weken wachten. Dat is het enige paard dat van het erf af mocht.

Wij zitten echt helemaal op slot. Geen smid, geen verzorgers, geen concoursen. Ik geef geen lessen meer op locatie voorlopig.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:44

Iedereen die er nu mee te maken heeft, sterkte..... het is echt niet leuk om een paard met verlammingsverschijnselen te zien.

10 jaar geleden heb ik 't zelfde mee gemaakt.... RIP Jelisco Y;(

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:45

Mijn hemel, Kris.....

Ik wordt een beetje draaierig van je verhaal %) (erg medisch, maar wel knap beschreven :o ).
Maar in Jip en Janneke taal heb ik ervan begrepen dat het dus inderdaad wel mogelijk is dat een paard, dat besmet wordt door een ziek paard met de neurologische variant, zelf bijvoorbeeld de abortusvariant kan krijgen.... :)*

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:47

vientijntje schreef:
Mijn hemel, Kris.....

Ik wordt een beetje draaierig van je verhaal %) (erg medisch, maar wel knap beschreven :o ).
Maar in Jip en Janneke taal heb ik ervan begrepen dat het dus inderdaad wel mogelijk is dat een paard, dat besmet wordt door een ziek paard met de neurologische variant, zelf bijvoorbeeld de abortusvariant kan krijgen.... :)*

Juist, en dat is ook het belangrijkste om te weten!

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:47

Heel, heel veel sterkte voor de eigenaren van getroffen paarden en de omgeving. Hopelijk worden er voldoende maatregelen getroffen om verdere verspreiding te voorkomen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:50

Jan Nas is op de hoogte, hij is ook de arts die de rhino bij ten Bosch heeft vastgesteld. Ik zou liever willen zeggen dat hij discreet heeft gehandeld en dit nu via de "pers" naar buiten wilt laten komen in plaats van paniekzaaiierij zoals hier gebeurd. Jan is een vakman, en die zal nu ook wel plat gebeld worden met vragen. Het verspreiden van de gevallen via Bokt/Horses.nl is daarom een verstandige keuze in mijn ogen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:51

Wij hebben het 10/15 jaar geleden ook mee gemaakt. Tis verschrikkelijk....

Hoorde zojuist dat meerdere stallen in Arnhem er ook over denken preventief te sluiten. Beter!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:52

lausan schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Verder heb ik net met stal Zilverstein in Driel gebeld. Daar is niks ziek en die wisten van niks. Daar is gisteren dierenarts Jan Nas uit Bemmel nog geweest en die heeft het er ook helemaal niet over gehad.
Lijkt me toch dat zo'n dierenarts op de hoogte zou zijn en het dan ook moet vertellen als hij bij een andere stal in dat dorp op visite is.

Jan Nas zou inderdaad toch op de hoogte moeten zijn...?? :?
Dat vind ik echt raar.

Hier aan de overkant heb ik net de hoefsmid zien aankomen... Toch ook wel een beetje vreemd.

Driel nu ook bevestigd... Pff, het gaat steeds verder.

Wat ik eruit begrijp is dat Jan Nas het niet over rhino op of in deze stal heeft gehad.

Ik ga ervan uit dat meer stallen nu hun deuren sluiten en maneges hun lessen afzeggen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:55

Maar als hij op visite is bij een stal die er nog geen kilometer vandaag ligt, had hij ook wel even mogen waarschuwen vind ik.
Door op zo'n moment discreet te zijn kun je ook andere paarden in gevaar brengen. Voor hetzelfde geld was er gisteren nog iemand die een lekker buitenritje langs die stal gemaakt heeft.