Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:00

Nou vandaag naar de kliniek geweest..
Nietjes er uit en een echo gehad.
Deze week moet ze nog binnen blijven en volgende week mogen we beginnen met de allom bekende opbouw.
Hij was wel verbaast over hoe mooi en snel haar wond was genezen! Trots op mn knollie! *\o/*

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:03

Wauw super!!! Blij voor je :)

Mijn kat is nu helaas in de kliniek, waarschijnlijk aflopende zaak ;(
Laatste dagen wat tammetjes naar mijn idee, gisteravond ineens ziek en niet meer willen eten en drinken en vanochtend maar naar de DA gegaan.
Ze is aan het infuus geweest, maar krijg dadelijk te horen of we haar moeten laten inslapen :\

_Patrick_

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:25

Ik zo hier het topic eens doorlezen.....nu heeft mijn paard geen koliek operatie gehad maar heeft een lange geschiedenis hier in het topic [MD] Na maanden ellende eindelijk duidelijkheid staat ongeveer alles samen gevat.

Het ging eigenlijk heel goed met hem alleen nu sinds bijna 2 weken iedere keer terug komende koliek.
Na pijnstilling en buscopan knapt hij wel op maar daarna begint het weer opnieuw.
Nu heeft hij gestamash protect gehad afgelopen donderdag, en heeft op de metacam gestaan tot gister.
Aangezien we niet weten of de koliek veroorzaakt wordt door de lyme, maagzweren of toch de darmen heeft hij de metacam gehad.
Zijn vanaf vrijdagochtend langzaam aan het opbouwen met voordroog, er is bij ons misschien een vermoedde dat hij daar wat moeite mee heeft omdat de structuur wat fijner is als de vorige balen.....vandaar hij ook de gestamash protect gehad heeft.
Verder krijgt hij 's morgens en 's avonds luzerne van Pavo(daily plus)die ik absoluut moet blijven voeren van de da.
Verder krijgt hij onbeperkt voordroog.

Misschien hebben jullie nog tips/ervaringen die jullie willen delen?
Hij heeft een poosje op seniores priores gestaan maar zag daar geen verschil mee, zit er aan te denken om aan de sanequi colon te gaan met hem.....

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:37

@TS
Gelukkig is jou paard goed opgeknapt. In 2008 heeft mijn vorige sportpaard ook een koliek operatie gehad, ik herken je gevoel zo goed. Zodra hij thuis kwam had ik al stress. Twee weken na de operatie was het weer mis, opnieuw geopereerd maar helaas, het heeft niet mogen baten en heb ik besloten hem in te laten slapen. Het heeft lang geduurt voor ik van mijn schuldgevoel af was. Je hebt het beste met een dier voor, maar soms moet je ze leed besparen.

Ik wens je nog heel veel plezier toe met je kanjer.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:47

Bedankt Joyce! Jij heel veel sterkte met skilly. Ik las op facebook dat ze het niet heeft gehaald. Y;( :(:)

@ Patrick. Ik kan je niet verder helpen met tips oid. ik heb wel je verhaal al vanaf begin gevolgd want ik vind patrick echt prachtig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:13

74Joanna schreef:
@TS
Gelukkig is jou paard goed opgeknapt. In 2008 heeft mijn vorige sportpaard ook een koliek operatie gehad, ik herken je gevoel zo goed. Zodra hij thuis kwam had ik al stress. Twee weken na de operatie was het weer mis, opnieuw geopereerd maar helaas, het heeft niet mogen baten en heb ik besloten hem in te laten slapen. Het heeft lang geduurt voor ik van mijn schuldgevoel af was. Je hebt het beste met een dier voor, maar soms moet je ze leed besparen.

Ik wens je nog heel veel plezier toe met je kanjer.

Heel erg bedankt voor je berichtje. Wat een ellende kan het allemaal zijn hè? En de stress inderdaad om ze weer helemaal beter te hebben. Wat erg dat jouw paard het niet gered heeft :(:) :(:) Kan me voorstellen dat je daar nog mee zit, maar aan de andere kant klinkt het alsof je alles geprobeerd hebt en het gewoon niet gelukt is ;(
Ik hoop binnenkort met mijn kanjer aan de slag te mogen.

Op het moment heb ik wel even de balen want hij had gistermorgen een echt dikker voorbeen. Het had bij ons gehageld en dat was blijven liggen dus ik kon niet naar buiten om hem af te spuiten oid. 'smiddags en 'savonds wel been gewassen en gekoeld. Het is gewoon heel apart; hij is gevoelig voor wondjes, heeft aan dat been ooit een peesblessure gehad die soms even onrustig is door bijvoorbeeld een glijer en zijn ijzers liggen er 1,5 week te lang onder en daar is hij ook gevoelig voor (liggen dan voor hem al snel te smal èn de houding van zijn onderbeen is dan anders). Vaak is het ijzer erafhalen en bekappen al genoeg om het been rustig te zien worden, maar zo dik heeft ie het lang niet gehad. Gisteravond had hij 38,2 graden voor we naar huis gingen. Hij at en mestte wel goed gelukkig. Stalbandage erom heen gedaan zodat het niet weer zo erg kon oplopen. Vanmorgen had hij 37,0 graden. Dat is beter, been kwam redelijk onder bandage vandaan. Maar even wassen met betadinescrub (als er wondjes zijn) en afspoelen. Mijnheer liep langzaam maar op de poetsplaats binnen (die haat hij) was ie super onrustig, toch maar even buiten vast gezet en daar ging hij hangen :( Grrrrr en hij kon ineens heel vlot heen en weer draaien (adrenaline no doubt). Been afgespoeld en terug naar stal, hij liep een stuk vlotter terug (eikel :+ - soms kun je ze wel wat)
Ben blij dat de smid komt, heb hem verteld dat ik toch twijfel tussen hoefzweer en de overrekte pees /ijzer en houding hoef. Hij gaat er vanmiddag mee aan de slag. Hoop zo dat het wat verlichting brengt..

@Patrick: Poeh, dat klinkt ook heel erg heftig en het duurt al zo lang, arme Patrick, arme jij! Reageert hij niet ook op de metacam? Want de mijne kreeg daar op zijn bijna nuchtere maag spontaan ook koliek van??
Mijn tips: zorgen voor een aantal keer een beetje bewegen per dag, heel erg vaste voermethoden en aantal keren daags slobber geven. Ik geef ook olie door zijn mueslie en hij krijgt sinds een tijdje colonflora. Heb ook ongeveer 2 weken ofzo yakult door zijn ochtendslobber gegeven, een week 2 x per dag.

@Latruda, super dat de controle goed was. Nietjes eruit is ook al fijn natuurlijk, zeker als ze zo lang hebben gezeten. Wat mag je nu gaan doen en is het bij jou nu 8 weken geleden?

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:22

Het is nu idd 8 weken geleden..
Deze week heeft ze nog stalarrest en volgende week een paar keer per dag stappen aan de hand.
Die week er op stappen aan de hand en even kort longeren.
De daarop volgende week stappen longeren en dan er even op.. := (Schijt m nu al 7 kleuren want ik weet hoe ze kan zijn als ze een tijd niets gedaan heeft...)
De volgende week stappen longeren rijden en op een klein stukje los buiten en dat mag in de volgende weken uitgebreid worden..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:40

Ik kan me voorstellen dat je daar een beetje benauwd voor bent. Normaal hoef ik bij Whizz niet zo benauwd te zijn, maar goed het is toch weer even geleden natuurlijk. En af en toe is ie aan de hand ook best druk en dat doet ie normaal ook niet, dit zijn acties van toen hij nog niet onder het zadel was en ik in de winter met hem liep aan de hand :D :+
Whizz is ook nog niet los geweest, denk dat ie dan wel uit zijn panty gaat, ben zo benieuwd hoe hij zich met het longeren gaat gedragen. Nu maar hopen dat zijn been reuze meevalt :j /3

@Bojangles: hoe is het nu met je kat? Lees ik dat het niet goed is gegaan in de post van Latruda? Och wat sneu en verdrietig, heel erg veel sterkte ;( :(:)

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:00

Citaat:
Heel erg bedankt voor je berichtje. Wat een ellende kan het allemaal zijn hè? En de stress inderdaad om ze weer helemaal beter te hebben. Wat erg dat jouw paard het niet gered heeft Kan me voorstellen dat je daar nog mee zit, maar aan de andere kant klinkt het alsof je alles geprobeerd hebt en het gewoon niet gelukt is
Ik hoop binnenkort met mijn kanjer aan de slag te mogen.

Dank je wel, ik hoop dat jou paard snel opknapt met zijn probleem en dat je lekker weer aan de slag kunt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:09

Smid is geweest bij Whizz, vond het been wel dik, maar vond ook dat hij er wel ondanks alles toch goed op stapte (hij had speciaal nog even met hem in de stal rondgestapt). Hij had ook flink stuk van hoef af kunnen halen (kun je nagaan, na 6 weken en toch vooral boxrust en mijn ventje heeft toch "lange" tenen). Vaak geeft het kappen dan al verlichting. Hij vermoedt dat hij zich verdraaid heeft en zegt dat het wel goed komt. Was zo bang voor weer een peesprobleem of hoefprobleem. In hoef was niets raars te vinden in ieder geval. Zei wat ik ook dacht: als je naar DA gaat, moet je toch stappen en dat doe je al ;-) :j 8-)

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:33

Daar heeft hij wel een punt fargo ;)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:16

Latruda schreef:
Het is nu idd 8 weken geleden..
Deze week heeft ze nog stalarrest en volgende week een paar keer per dag stappen aan de hand.
Die week er op stappen aan de hand en even kort longeren.
De daarop volgende week stappen longeren en dan er even op.. := (Schijt m nu al 7 kleuren want ik weet hoe ze kan zijn als ze een tijd niets gedaan heeft...)
De volgende week stappen longeren rijden en op een klein stukje los buiten en dat mag in de volgende weken uitgebreid worden..

Dàt gaat wel erg snel. Ik mocht mijn paard pas longeren vanaf de derde maand en galop pas vanaf de vierde maand. Maar ik heb er langer over gedaan, wou geen enkel risico nemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:52

Kasztanka: ja het schijnt per kliniek te verschillen. Van Bodegraven mag ik ook pas na 12 weken op controle voor de scan en dan hoor ik of ik mag longeren/losgooien etc. En in Wolvega (o.a.) gaan de paarden vanaf week 8 al weer aan het opbouwen. Ben wel een beetje jaloers, maar aan de andere kant, we hoeven nog maar eventjes nu en dan hebben we toch al weer een maand extra stappen etc er op zitten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:24

Gelukkig was Whizz gisteravond weer zijn vrolijke alerte en al makkelijker lopende zelf. Been is nog wel dikker en heb het vannacht dus gebandageerd maar was zo blij dat ie al weer voorwaarts dacht en monter en nieuwsgierig was. Vanmorgen been weer gewassen en gekoeld, toen mestte hij me toch een berg :') Het gaat al beter met de mestproductie heb ik het idee *\o/* *\o/*

Hoe gaat het met Cil tijdens zijn rust? Houdt ie zich een beetje gedeisd?

En hoe gaat het bij jou Bojangles ;( ?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:15

Het verschilt zeker per kliniek, ik heb al gevallen gezien in België waarbij ze na de operatie gewoon alweer mochten wandelen....

Ja gaat wel op moment! :) Gaan zo bezig met paddock voor Indy, op de stenen voor de stal. Dus gaten boren, palen plaatsen, lint spannen en de paddock 'inrichten' :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:34

Fijn dat het redelijk gaat :(:) Ahh Indy gaat op kamers ;-) Genoeg te doen dus! Maak je foto's als het af is?

Ik moet trouwens ook hoognodig eens een foto van mijn lieve Boef plaatsen eigenlijk. Maar ja, welke doet hem recht <3 Moet ook nog steeds de foto's van toen ie zielig was uploaden op mijn pc. Komt nog wel.

Beauty .. zo kijkt ie als ie onzeker is of het goed is wat ie doet (met dat witte randje langs zijn oog 8-) )
Afbeelding

Samen met mij
Afbeelding

Met zijn vrienden, de voorste 2 zijn van links naar rechts onze gelderse mannen Arkos en Aristocraat, de grote donkerbruine is mijn Whizzeman <3
Afbeelding

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:07

Ah wat een liefje en wat een leuke foto's! <3

Ja ik maak zeker foto's als het af is!! Het wordt een kleine paddock. Dan kan ze dadelijk iig weer de gehele dag buiten staan (of op stal als ze dat leuker vind :+ ) en dan samen met een van de anderen. En dan kan ik 2 anderen in de grote paddock ernaast zetten of ergens anders!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:23

Thanks, het is inderdaad een lieffie!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:16

Gelukkig gaat het nu nog redelijk volgens de verwachting goed met jullie paardebeestjes.
@ Fargo Whizz is leuk! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:05

@Luziream thanks, tja he is the love of my life <3 <3 . Echt een heel fijn, lief, slim en gevoelig paard
Ik zag trouwens dat jij een TrentoB hebt? Dat meedenkerige (of betergezegd vooruitdenkerige) komt bij Ramiro Z vandaan. Dat herken ik heel erg, dat had mijn fargo ook (was zoon van Architect en kleinzoon van Ramiro). Altijd maar meedenken en dat "oh ik weet het al, je bedoelt zeker ... :D :+ ". Je moest daardoor ook behoorlijk consequent zijn want anders had ie zoiets van "ja maar gisteren mocht het wel!". In onze Aristocraat zit via moeder Zeoliet, dus ook weer Ramiro, ik herken het bij het rijden, veeeeel te bijdehand ;-).

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:21

Lumorko van mij is een Bernstein, die stamt weer af van Ramiro-Z denkt goed mee en weet wat je gaat doen, maar is beheersbaar.
Die Jonge Trento van mij is onstuimiger en denkt juist veeeeel te veel mee die is namelijk snel verveeld, dus de uitdaging is om erg gevarieerd te zijn met rijden ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:33

Dan zit je uiteindelijk wel bij de Ramiro's dus ;-) Ik ben ook Ramiro fan, maar sinds ik Trakehner heb gereden met Whizz denk ik dat ik verpest ben voor de rest :')
Dat onstuimige zal wel bij Krack C vandaan komen denk ik?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:16

moederskant is gribaldi, persoonlijk denk ik dat dat daar vandaan komt aangezien zijn mamma ook zo is oma daarintegen is weer zo als die andere van mij, das namelijk ook een bernstein :D daar heeft ire wel weer dat koele van. oma en mijn oude paard hebben als veulen ook bij elkaar gestaan. allebei mijn paarden komen van dezelfde fokker :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:20

Gribaldi is ook leuk, wist niet dat je dat er ook in had zitten natuurlijk. Slimme jongens die Trakehners. Whizz snapt heel erg veel als je het tegen hem zegt. Maar goed ik ben dan ook wel een kletser tegen mijn paarden, maar ze snappen erg veel kreten en opmerkingen :j :D fargo had dat al maar Whizz zeker

Damian is al een tijdje niet in het topic geweest?? Hoop dat Cil zich goedhoudt met zijn stalrust.

Latruda: ben je al onrustig dat je volgende week mag gaan stappen?

Whizz zijn been ziet er goed uit, hij stapt ook veel makkelijker. Heeft nog wel ook een hoefbalbetrapping rechtsvoor, dus ik was onderbeen en hoefbal en been gaat er weer steeds mooier en slanker uitzien.
EDIT: helemaal vergeten maar we hebben woe 7 maart een afspraak in Bodegraven :j :D

Bojangles: is het gelukt met de paddock? En kom je al wat meer aan rijden toe of ben je nog aan het wandelen en longeren?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:38

Oe 7 maart dus, ben benieuwd met Whizz.
@Bojangles ja ben ook benieuwd naar de paddock.
Hoest met de rest?