Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ripley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:43

Onze Tinker merrie van 5 jaar heeft ook hetzelfde probleem gehad.
Wij hebben ons paard aangekocht in maart vorig jaar.
Het paard wordt om de 6 maanden ontwormd, afwisselend met een ander product.
Enkele dagen na de aankoop stelden wij vast dat de mest van ons paard meer leek op een koeienvlaai.

Onmiddellijk werd gedacht aan verandering van stal, het transport, verandering van weide enz...
Enkele weken nadien werd er een dierenarts bijgehaald. Het achterwerk en de witte staart waren niet te aanschouwen.
Het paard had veel winderigheid, bruin sap verlies en niet gebonden mestballen.

Er werd een bloedafname uitgevoerd en een echografie genomen.
Drie dagen werd ons paard getransfauneerd en er werd enkele weken prednisolone poeder toegediend.
Dit poeder hielp een weinig, doch het mest was nog niet gebonden.
We doen ook opmerken dat ons paard veel dronk.

Ondertussen kon het paard op de weide in 't voorjaar, doch de situatie beterde niet.
Stalbewoners zeiden dan dat het van het verse jonge gras was.

Ons paard staat 's nachts op tarwestro en krijgt 's morgens en 's avonds veel hooi en 2 x daags een kilo korrelmix.
Eerst stond het paard op PAVO Natures Best, geleidelijk overgeschakeld naar Care For Life en nu krijgt ze reeds enkele maanden van het merk Cavalor FEBER FORCE, wat goed is voor koudbloeden.
Geen voordroog, ook geen bietenpulp. Enkel ruwvoer en die kruidenmix.

Goed bedoeld geven alle stalbewoners raad maar dit maakte ons maar in de war.
Het paard staat nu in de winterperiode dag en nacht op stal zodat het probleem niet meer te zoeken is bij het gras.
Sedert half december geven wij het paard NAF Thrive, een mix van magnesium, calsium, prebiotica en Montmorilloniet klei.
Ook dit product helpt niet, doch preventief blijven we het geven !

De dierenarts is er terug bijgehaald en dacht verschillende pistes te volgen:
-mogelijks een beschadigde dikke darm van vroegere bloedwormen,
-mogelijks leverbot of een ophoping van zand in de darmen.

Het paard kreeg 100 gr vlozaad per dag om eventueel de darmen van zand te verlossen.

Nadien werd het behandeld tegen leverbot en de situatie is verbeterd. Leverbot zou voortkomen van slakjes welke zich bevinden in natte weilanden.

Wij geven ook Chinese kruiden voor de darmflora. Een drietal weken is haar mest zeer goed geweest maar nu is het probleem terug gekomen daar ze hengstig is. Deze periode gaat telkens gepaard met diarree.
We hopen nu, eens die periode zal voorbij zijn, het mest terug goed zal zijn. Anders staan wij terug met onze rug tegen de muur. Advies gevraagd !!! Bij voorbaat DANK.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:12

Ik herken dit probleem helemaal bij mijn Tinker merrie. Tijdens de hengstigheid is haar mest ook minder. Vorig jaar hebben we veel gesukkeld qua mest, en ze was altijd al koliekgevoelig. Maar ondanks veel te veranderen, gaat het dit jaar super goed qua mest.

Onze dierenarts had ons aangeraden om gewoon, doodsimpel, maïsolie of zonnebloemolie door haar voer te doen. Wij merkten dat dit wel hielp! Eerst at ze het niet, daarna wel en nu is ze er gek op.

Ik zou haar persoonlijk wel niet 24/7 in een stal zetten.. Cru gezegd is dat voor geen enkel paard goed. Als je de kans krijgt, zou ik haar 24/7 op de wei zetten met een schuilstal. Zo'n stoere Tinker kan wel wat hebben hoor. Jong gras.. tja.. hier ging het jùist beter door haar op het gras te zetten! Geef ook voldoende ruwvoer, goed hooi, géén voordroog. Daar krijgen ze meestal ook schijt van. En natuurlijk, aangezien ze een koudbloed is, suikers en eiwitten vermijden.

Dit is puur mijn opinie. Mijn merrie heeft vorig jaar veel last gehad. Vooral tijdens de winterperiode stond de DA haast elke dag op de stoep. Conclusies liepen van een darminfectie tot problemen met de maag. Echter hielp medicatie hier ook zo goed als niet. En antibiotica haalt de darmflora etc enkel en alleen nog meer overhoop..

Verder heb ik hier nog een flesje van De Groene Os staan. Dit is homeopatisch. Heb al veel goede ervaringen gehoord over dit product. Ik heb echter geen kuur gegeven, aangezien het beter is, maar ik hou het toch klaar moest het toch weer verergeren. Het heet overigens Darm Compositum en heb het besteld van de Paardendrogist. (Hebben ze ook nog vele andere supplementen voor de spijsvertering)

ripley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:28

Bedankt Jackytje voor de info. 't Zijn problemen hé , waar je haren van recht komen. Een consultatie DA hier en een consultatie daar .... het kost een hoop geld en 't lost niets op. Dan 2 tot 3 x per week de witte achterhand en de staart proberen schoon te krijgen. Amaai wat een miserie. Die shampoo's kosten ook een massa en die flessen zijn direct leeg. Weinig producten welke helpen om die staart wit te krijgen. Het is ons niet te veel om wat geld uit te geven voor onze lieveling, maar er zijn grenzen. Mochten we verbetering waarnemen dan zouden we al gelukkig zijn.
Nogmaals dank.
Ripley.

Kaatastrof

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 02:07

Ja, herken het helaas maar al te goed :( Haar staart blijft nog altijd niet super proper.. maar ach, veel beter dan dat ze vol nattigheid hangt de hele tijd. Zeker met winterweer en geen stromend warm water buiten, niet fijn om te wassen. (Paardjes zelf vinden het ook niet fijn hé) Wat wel hielp hier is dus wassen en dan de staart invlechten. Desnoods met meerdere vlechtjes. Dan één keer in de week of meer eens goed uitborstelen met een beetje Cowboy Magic of andere antiklit.

Ik wens je nog heel veel succes! Het is echt iets vervelend.. ik ben blij dat het nu beter gaat met die van mij. Vaak is de oplossing eigenlijk goedkoop en 'ouderwets' te vinden. (Denk nu aan de olie die mijn DA aanraadde)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:26

zwartepaerd schreef:
Wendel schreef:
zal na 2 jaar niet meer gereageerd te hebben een update geven. Mijn oude merrie had eerder altijd natte billen, vieze drek enz enz. Ik ben begonnen met een kuur veedrenkstof. Dit hielp vorig jaar aardig. De natte billen ( en de bijbehorende ellende ) kwamen altijd terug.

Na een tijdje nadenken kwam ik tot de ontdekking dat mijn paard altijd in de poeperitus was wanneer ze volledig van het land af was en dus volledig stond op het voordroog/ hooi.
Nu ben ik vorig winter begonnen met elke dag een voerbak vol Compact gras van Hartog. En werkelijk.... ik en mijn paard zweren hierbij.
Ze heeft tot nu toe nooit meer vieze billen gehad.
Ik heb haar vorig jaar en dit jaar ( tot nu toe) nog niet hoeven wassen. Wat een verademing!
Mijn paard doet het hier super op.
Ik had dus ook al van alles geprobeerd en zat met mijn handen in het haar. Rommelende darmen, vieze billen en staart, paard wat zich ongelukkig voelde met die koude kleffe billen, naar een paard wat heerlijk staat te trutten op stal.

Wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden voor je merrie ;)
Heb je het voordroog/ hooi volledig vervangen door het compact gras, of geef je dat erbij?

ik heb gelukkig niks hoeven te vervangen. Ze krijgt het erbij. Netjes 4 maal daags de voordroog en savonds wanneer ik kom uitmesten krijgt ze een voerbak vol compactgras.....ben heel blij dat ik na 25 jaar ( ja! dat is ze, en ze had het al van veulen af aan) eindelijk de oplossing heb gevonden

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:29

De winter komt er weer aan, dus voor de meeste paarden begint de tijd weer dat ze aan de slappe mest, natte scheten en vieze billen.

Vandaag was het helaas weer zo ver bij mijn paard. Ik hoopte dat het dit jaar misschien minder zou zijn omdat ik hem sinds de zomer bijvoer en nu dus constant vitamines en mineralen binnenkrijgt. Maar helaas.
Wellicht ga ik binnenkort compact gras proberen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:52

Hier ook weer :( Het leek na vorig jaar zo goed te gaan. Vorig jaar geen kuil gevoerd, alleen hooi. Nu weer alleen hooi. Afgelopen week weer een paar koeienflatsen gevonden. Op dit moment lijkt het weer goed gaan.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:09

Vorig jaar en het jaar daarvoor heeft die van mij compactgras gehad en dat ging goed....totdat mijn vaste leverancier het uit de handel had gehaald omdat ik de enige was die het afnam... Dus nu zit het paard op lucerne maar helaas is dat niet de oplossing. Morgenmiddag zal ik naar een andere leverancier om wat op te halen... zal ze eerst e bellen of ze het wel hebben..

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:24

Wendel, hoe groot is een voerbak van jou? Hoeveel compactgras geef je precies?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 09:25

Tja, wat zal ik zeggen als TS..... Chico heeft het nu het hele jaar door.....
Heel erg jammer maar niks aan te doen. We zijn een beetje uitgedokterd....en een nieuwe DA heeft ook alles geprobeerd. Kostte weer een hoop geld, tijd en moeite en opnieuw het wiel uitvinden...
Het enige is dat Chico er zelf geen last van lijkt te hebben ( nooit gedaan ook). Behalve dat hij zijn vieze bilnaad wel erg vies vindt...
Ik was nu gewoon elke 2 dagen zijn billen en staart, hij is vroijk, alert, lekker vachtje, iets te mollig voor zijn doen maar hij gaat verder super.
Ik hoop nog steeds dat iemand hier de gouden tip heeft !!!!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:36

Ach, oudere mensen laten ook weleens wat lopen ;) Zal wel bij de leeftijd horen..Miro heeft ook iets nattere mest dan voorheen, nog wel ballen maar vochtig.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:00

Wil hier toch ook graag nog op reageren, ondanks dat het topic wat ouder is.

Mijn merrie heeft sinds dat ik haar heb (6 maanden geleden) ook erg last van natte mest. Heel haar billen en staart zitten onder.. Zelfs de deken. Als ze moet, begint het met mooie ballen maar het flatst echt spetterend op de grond. :') Ben zelf ook een beetje huiverig met het geven van supplementen etc.

Iemand misschien nog een idee?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:06

Arm hooi was hier de oplossing.
Hij krijgt nu alleen nog maar graszaadhooi en heeft mooie vaste bollen en geen natte poep meer.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:45

Bij mijn paard is het over gegaan toen ik hem aan huis heb gezet. (6 jaar lang heeft hij last gehad)
Hij krijgt nu 5 keer per dag ruwvoer en staat dus nooit langer dan 3 uur zonder eten...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:59

Ik overweeg serieus om van stal te verhuizen. Mijn merrie raakt zo in de een soort agressieve stress van haar buurman, dat ik denk dat daar de mest van komt. Het kan trouwens ook komen door het kuil; daar zitten volgens mij veel suikers in (komt zo'n zoete lucht vanaf).

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:54

Hier jaren getobd met diarree in de winter. Zodra het voorjaar werd en het gras begon te groeien was de diarree ook over. Sinds 2 jaar krijgt mijn paard alleen nog maar hooi (voorheen kuil, wel zo goed als droog). Achteraf blijkt dat ze gewoon echt niet tegen kuil kan, hoe droog ook. Dit jaar heeft ze heel af en toe nog een natte drol, hooguit 1 per 2 dagen. Maar niet te vergelijken met voorgaande jaren, toen leek het meer op bruine pies dan op iets wat op een drol moet lijken.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:44

Gisteren het besluit gemaakt om over te gaan op droog hooi. Paardlief heeft deze keer te veel last van natte scheten. De voordroog balen verschillen te veel om constant te voeren. Er zitten helaas natte balen bij, en ze is hier te gevoelig voor. Als de pakken open komen kunnen we pas zien wat voor kuil het is en helaas zit er wel eens een 'vies' pak in. Met alleen compact gras kan ik het even niet meer onder controle krijgen. Gisteravond dus vanalles nog geregeld zodat ze vanmorgen al hooi gaat krijgen. Gisteren liet ze een scheet en het water zat bij de muren omhoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:13

Ik denk dat veel.ook met het weer te maken heeft, de temperatuur.

Mijn jonge haf rommelt hier ook mee, water wat eruit loopt, en benen,staart en billen vies.

Hij staat wel nog enkele uren op een kolere wei, krijgt arm.hooi en wat daily plus met subli zonder en staat op stro.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:46

Hier is mijn paard alweer 3 weken schoon!! Enorm blij na een aantal jaar lopen klooien. Hopelijk blijft dit aanhouden.
Wat er veranderd is aan z'n voedingspatroon is dat hij een portie extra (droge) kuil krijgt en ik hem bijvoer met 400gr ongeweekte bietenpulp, 700gr pavo 18+ en een paar handen lucerne.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:58

Luzerne eet die van mij niet. En hooi heeft hij eigenlijk onbeperkt en anders gras.

Wel super dat de voeromstelling de jouwe zo goed helpt!

Ik overweeg wel im de subli zonder te gaan vervangen voor bijvoorbeeld de fiber forceren of een soortgelijke zonder melasse want hij schuurt snel, daily plus zit wel ook melasse in.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:53

Die van mij is ook weer droog. Gelukkig al 2 dagen na het voer omschakelen. Ben heel blij dat ik deze omschakeling zo snel heb gedaan. Blij paard, blij baasje

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:07

Hier ook weer drama.
Hij kreeg Dodson and horrell ga denk over naar de equifirst. Hooi krijgt ie al 24/7

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:53

Ik geef nu 2 scheppen lucerne aangevuld met Liquihorse Basis voor de vitamientjes etc. En dan geen biks meer. Onbeperkt (droge) kuil. Ze had redelijk normale mest maar veel mestwater en veel natte scheten. Echt zwart van achter. Komt door te weinig eiwit door het stalseizoen (geen vers gras meer) 's zomers nergens last van. Nu is het ook na lang zoeken en proberen goed. Het is eigenlijk bij haar een verstopping die zich uit in het wegdrukken van het laatste mestwater en veel natte scheten om die reden. Veel mensen denken daardoor aan diarree en gaan diarreeremmers geven wat het probleem verergert aangezien ze al verstopt zijn. Als ze tenminste hebben wat die van mij heeft. ;)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:25

Hoe gaat het hier met de paardjes?
Mijne staat nu op 24/7 hooi en verder niks, vond zielig dus ik peentje of twee bij gegeven DOM heel de boel weer over de zeik dus nu enkel weer op hooi.
Zit me te verdiepen in voer, word er gek van is net zoiets dramatisch als supplementen.
Maar nu las ik dat iemand wel oregano voerde, inmiddels is mij dit product geadviseerd kennen jullie het toevallig? Ik had er nog nooit van gehoord. http://www.ropastore.com/nl/paarden/rop ... oil-1000ml. Heb wel gevraagd aan fabrikant of dit een kuur is of dat je het langdurig kan gebruiken. Je moet 3-4 keer per week geven.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:52

Nou ik heb die van mij nu op cavalor fiberforce staan gemixt met pavo c4l en daily plus en sindsdien gaat het goed.