Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:56

Mijne 6 jarige word liggend, thuis, gecastreerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:27

Hier nog eentje die de lente voelt kriebelen en dat heb ik wel geweten gisteren bij het rijden. Hij was amper voorbij de weide met de hengstige merrie te krijgen. Op 1 moment viel hij vanuit draf echt stil en toen ik been bijgaf gingen de oren plat en maakte hij aanstalten om halt te houden, nou die heeft me daar toch een pets van de zweep gehad... 4 voetjes in een bokje de lucht in, maar de boodschap kwam wel over. erna gedroeg hij zich al flink beter en vandaag tijdens de les liep hij gewoon erg fijn, kreeg er complimentjes over van m'n instructie.

Gisteren ook voor't eerst getest met een ander paard in de bak, een apaloosa ruin. denk niet dat een paard zo verbaasd kan kijken als mijn hengst, man man man wat had ik 'n lol. Hij liep er eerder van weg met het idee "aaaah, dat volgt mij!" :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:39

Ik had gister ook een flink menings verschil toen hij opeens maar 3 benen op de grond had..
Heere God heeft er niet voor niets 4 van gemaakt :+

Fijn dat het rijden met een ander paard goed ging...Dat is al een begin.

Ik gaat morgen er weer op kruipen:)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:48

Ik vind het toch wel heel erg spannend hoor! Pffft. Arm dingske. Net in Nederland, vol hormonen, lekkere mokkels bij je op de stal en dan ook nog eens 2 dagen op een vreemde kliniek staan waar ze je ballen er af halen.
Maar goed dat ik er niet bij ben, straks gaat hij het mij nog kwalijk nemen ook.

Jammer genoeg heeft hij gewoon last van de hormonen, en is hij ongetwijfeld een stuk beter af zonder.

Maar ja, vind het wel erg eng. Heb allemaal doom scenario's in mijn hoofd. Bleh.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:54

Limonade schreef:
Ik vind het toch wel heel erg spannend hoor! Pffft. Arm dingske. Net in Nederland, vol hormonen, lekkere mokkels bij je op de stal en dan ook nog eens 2 dagen op een vreemde kliniek staan waar ze je ballen er af halen.
Maar goed dat ik er niet bij ben, straks gaat hij het mij nog kwalijk nemen ook.

Jammer genoeg heeft hij gewoon last van de hormonen, en is hij ongetwijfeld een stuk beter af zonder.

Maar ja, vind het wel erg eng. Heb allemaal doom scenario's in mijn hoofd. Bleh.

even in je profiel gespiekt........machtige mooie man heb je daar.
En ook als ruin net zo stoer.

Gewoon over je heen laten lopen.....

Wel grappig dat we hier het hebben over casteratie bij erg ongewenst gedrag....terwijl ik en nog een paar van ons in een topic zitten van iemand die het wel leuk vind een hengst voor de wedstrijden...want dat toont meer...
Misschien moet de ts ook dit topic doorlezen:)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:59

Bedankt! Ben ook een super trotse ( en bezorgde ) moeke :D

Oh ja ik hang de vlag uit als die ballen eruit zijn. Hij zit zichzelf echt in de weg. Drentelen, niet goed willen eten, afvallen.
In Portugal waren het allemaal hengsten, waar hij zich niet hoefde te bewijzen.
Hier zijn er allemaal lekkere mokkels, stoere kerels en een rare ezel. Tsjah, dat is niet makkelijk.

Ik hoop dan ook echt dat die hengsten streken er snel uit zijn, en dat hij zsm naar mijn stal toe kan.
( en hij blijft toch wel mooi! haha, uitgezwaard is hij sowieso wel ;) )

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:19

Amber_ schreef:

Weet je al wanneer? Ben benieuwd hoe het gaat...

Voor Balou staat nu een voorlopige afspraak op 30 april. Wou het graag in de meivakantie, kunnen we hem de rest van de week in de gaten houden. ;)
Mijn twee hondjes gaan voor dat weekend onder het mes, dus het wordt een zielige week voor al mijn (ex-)kerels. ;)

Pfff, ik wil mijn minishets ook zo graag laten castreren, wordt gek van Boris. Elke dag breekt hij uit, maakt niet uit hoeveel draden en hoeveel stroom, meneer stormt overal doorheen. }> Om vervolgens erg boos te worden als hij niet terug kan (uitbreken schijnt altijd makkelijker te zijn als de terugweg), en het halve weiland te slopen.
Hoop dat het met het warme weer de ballen wat sneller indalen... :P

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:03

Vanmiddag tussen 15 en 18 uur is D day voor Capote.
Ik vind het spannend!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:43

SPANNEND !!

pinto_1 schreef:
Amber_ schreef:

Weet je al wanneer? Ben benieuwd hoe het gaat...

2 April }>

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:34

Hier nog iemand met een dilemma!!

Besloten om Tum zie profiel mijn Spaanse hengst nu 3 te laten castreren maar nu komt het volgende probleem:

Tum sloopt echt werkelijk waar alles in zijn stal laat ik hem castreren op de kliniek zie ik hier dus vreselijk tegenop 3 dagen in een omgeving die hij niet kent en echt de tent zal afbreken daar. Met gevolg veel stress en gedoe voor hem en mij ;-)
Thuis laten castreren heeft daarom mijn voorkeur maar hij is al 3 en een flinke jongen dus daar hangen wel weer risico's aan vast natuurlijk wat vinden jullie??

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:45

Nou ik zag dus ook zo op tegen die kliniek....
Maar ik heb net gebeld, en werkelijk hij is SUPER rustig. Geen 1 keer gedraaid, rustig naar buiten kijken, lekker eten.
Terwijl hij op de andere stal continu rondjes aan het draaien was, onrustig, slecht eten.
Heel apart!

Dus even afwachten hoe hij terug is op de stal bij de fokker, en als hij dan zo onrustig blijft ( hengstige merries ), dan maar snel naar mij toe :D

Oh wat een opluchting dat hij zo rustig is. Pfieuw.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:52

@ limonade kijk dit klinkt dan wel weer erg positief! een vriendin zei al slapeloze nachten hou je toch wel hahaha dat klopt maar dichtbij huis en vertrouwde omgeving of stuk uit de buurt had niet gedacht dat zo moeilijk zou zijn.

Mijn vorige hengst die werd op het land gecastreerd door de Uithof flinke discussie maar was ook een typje slopert eerste klas dus wilde hem niet naar de kliniek brengen. Was 2,5 en is perfect gegaan 12 uur geholpen en om 4 uur liep hij weer in de kudde geen bloeding zwelling of moeten afspuiten... Maar hoe meer ik lees hoe meer twijfels ik krijg!

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:01

Ik vond het ook moeilijk hoor, maar omdat Capote 'al' 5 jaar is heb ik contact gehad met meerdere veeartsen. Stuk voor stuk adviseren ze het om op de kliniek te doen.
Dus vandaar mijn keuze ( wilde eerst ook in de stal ).

Hij wordt vanmiddag geholpen, en vind het wel erg spannend! Vooral die narcose, hoop dat er niets ernstigs gebeurd.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:55

Ilonab schreef:
Thuis laten castreren heeft daarom mijn voorkeur maar hij is al 3 en een flinke jongen dus daar hangen wel weer risico's aan vast natuurlijk wat vinden jullie??

Mijn hengst is al 6 en word thuis gecastreerd :j.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:03

@Amber_ wanneer wordt die van jou gecastreerd? en is het dan staand of liggend? de mijne is toen gewoon liggend gecastreerd namelijk en had daar goede ervaringen mee.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:20

Ja klopt :)) Hij word liggend gecastreerd (2April)

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:17

Mijn shetlander hebben we gekregen als hengst toen ie 3 was. we hebben hem op zn 4de laten castreren omdat hij boven op mensen begon te springen.
Ik denk niet dat het wat uitmaakt wanneer je hem laat castreren.
Mooier uit gegroeid is hij echt niet. Het was gewoon een vieze vatsige papzak.
Ik bedoel uhh; Hij was in vorm. Rond is ook een vorm.

Een hengst word enkel zo mooi door goede verzorging en training.
Als ruin worden ze ongetwijfeld net zo mooi.

Ik bedoel; zoek een 2.5 jarige hengst op marktplaats of zo; knappe verschijning niet? =}

Ik heb een poosje tussen de frieze hengsten gezeten.. als stalhulp dan.
Maar er was er gewoon 1tje; echt wat een schat. zo lief. trok zich nergens wat van aan. en kon alle kanten met hem op zonder dat hij 'hengsten gedrag' vertoonde.
Terwijl die toch echt wist hoe merries waren...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:30

Limonade schreef:
Ik vond het ook moeilijk hoor, maar omdat Capote 'al' 5 jaar is heb ik contact gehad met meerdere veeartsen. Stuk voor stuk adviseren ze het om op de kliniek te doen.
Dus vandaar mijn keuze ( wilde eerst ook in de stal ).

Hij wordt vanmiddag geholpen, en vind het wel erg spannend! Vooral die narcose, hoop dat er niets ernstigs gebeurd.

Hoe is het gegaan vandaag, limonade?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:41

het veulen bij ons (nu 10 maanden) wordt volgende maand in de wei gecastreerd, wel onder narcose. De fokker laat het altijd zo doen. Dit jaar ben ik er voor het eerst bij dus ben erg benieuwd hoe het zal gaan.

Sterkte Limonade, benieuwd hoe het gegaan is...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:46

Ik zou die van mij van 10 maanden ook willen castreren, maar meer dan haar-ballen hangt er nog niet tussen z'n benen :P. Tot vorige week was het nog een lief verlegen bangig veulentje. Het zonnetje is gaan schijnen en heb een heuze hengst in het land lopen.
Hij is zo grappig, heeft nog niet echt door waar hij mee bezig is, maar hij is 180 grade om binnen een paar dagen. Heb het nog niet eerder zo erg mee gemaakt.

En Limonade? Alles goed gegaan?

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:23

Even gekopieerd:

Nou een anti climax van hebikjoudaar!
Hij is dus vandaag NIET gecastreerd :( Ik heb tot 18 uur in de spanning gezeten, uiteindelijk zelf gebeld 'nee mevrouw, we hadden het toch wat druk en hij is zo lekker rustig... morgen om half 11'

NONDEJU!! Wat is dit toch?! Wie moet ik g*dverdmme n**ken om serieus genomen te worden?! GRRR.

Sorry hoor, maar ik word er op dit moment zo ZIEK van dat echt bijna niemand zich aan zijn afspraken kan houden. Asociaal, bah.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:25

Pfff, lekker is dat.
Hadden ze toch desnoods eerder vandaag ook wel kunnen melden. Spoedgeval gaat voor een castratie die ook morgen kan. Maar het is wel zo netjes omdat ook aan de eigenaar te melden.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:27

Nou ik heb ze om 13 uur nog aan de telefoon gehad, om te horen hoe het met hem ging.

En dit is het zoveelste prutsmuts in een paar weken dat mensen zich gewoon niet aan de afspraak houden, ik ben echt even mens-moe ofzo.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:29

oh dat is balen!! je zit helemaal in spanning en dan morgen weer pff.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:14

Jeetje, wat balen zeg... Zit je de hele middag in spanning te wachten, stellen ze het doodleuk een dag uit...
Kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt.