Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:07

Volgens mij zakt ze op die foto's gewoon een stukje het zand in hoor :j

Sterkte morgen weer. Ben benieuwd of de foto's iets gaan brengen en ik heb het gevoel van wel.

Fingers crossed hier voor jullie :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 08:51

broadway schreef:
oei...goeie,gezonde hoeven ??? Zo ongelijk en vooral rechtsachter...ben het met irmaz eens...een goede hoefsmid waarschuwd dan voor de problemen die hieruit kunnen ontstaan...OF ER AL ONTSTAAN ZIJN !
In zo'n korte tijd (5 a 6 maand ???!!!) duidelijk een heel negatieve verandering , die wel degelijk de oorzaak kunnen zijn van de ontstane problemen...
Is er in die periode iets gebeurd/gedaan waarbij het rechtervoorbeen of rechterachterbeen een blessure heeft gehad ?
Of toen ook tekort bekapt ?

geen blessure gehad,alleen wat in het topic allemaal is verteld.
Kun je me uitleggen hoe ik kan zien zonder dat ze vierkant staat dat ze zo ongelijk staat?
Haar linkerachterbeen staat verder onder haar lichaam dus ik zie dat het rechterbekken daarom wat omhoog staat.
Ik wil het graag leren zien indien het zo is.
Ik zal vandaag ook foto's maken van de hoeven.

Allemaal bedankt!

kinel

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:16

ben je nog steeds aan het volgen, en neem mijn petje ervoor af wat je er allemaal voor over heb. ik had het allang opgegeven. sterkte en heel veel succes. blijf je volgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:42

Nou, volgens mij kan je niets beoordelen wat betreft de hoeven op een ongelijke ondergrond en van een foto van deze kwaliteit.
Wacht eerst de röntgenfoto's maar even af Timokyana!

Sterkte vandaag! (foto's toch?)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:34

Sterkte vandaag!

Heb je vanmorgen Den Hoek nog gebeld?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:06

Helaas moest ik zelf naar de therapeut (loop al 6 weken met mijn rug) en kon ik niet bellen.
Ik ga het wel proberen zo dadelijk,misschien kunnen ze me terug bellen?

Pijnstilling doet het werk nog,merrie loopt niet zo slecht als afgelopen weekend.Nog wel slecht.

Vervoer voor 30 nov gaat toch een probleem worden omdat het veel tijd voor iemand in beslag neemt....
De bokker die wilde rijden had niet goed door wat de bedoeling was en dacht dat mijn paard alleen gebracht moest worden.

Dankjewel! Vanmiddag idd foto's en een eventueel echo.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:11

Kan degene die vanmiddag rijdt de 30e niet?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:12

De bokker die wilde rijden heeft zich zojuist afgemeld.Kosten zullen te duur worden.

Ik heb net den hoek gebeld,hele vriendelijke assistente.
De kans is klein dat ze aan huis komen,maar ze zou anika (dierenarts daar) mij laten terug bellen als ze klaar is met de behandeling waar ze nu mee bezig is.

Willen jullie heel hard duimen dat ze een uitzondering maken voor Kyana.....Zou zo'n geruststelling zijn en we zitten niet meer met het vervoersprobleem en de eventuele pijn/omgemak voor Kyana.
*fingers crossed*

Helaas moet degene die vanmiddag rijd de 30 werken (fijn die doordeweekse dagen).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:20

Ik ben even thuis (zijn al 2.5 jaar aan het verbouwen) want ze zijn met mijn dak bezig.
Rond 13 uur ga ik richting stal.

Ik heb vanmorgen snel wat foto's gemaakt van de hoeven op de stoep.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vergeet niet dat ook haar pijn nu medebepaald hoe ze staat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:28

Voor mijn gevoel is ze hartstikke netjes bekapt (maar ben geen smit). Kan me wel voorstellen dat het toch net wat kort is en dat de gevoeligheid daar vandaan komt. Ik hoop het iig!!
Succes vanmiddag!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:50

Hoeven lijken me net wat aan de korte kant..Sinds een aantal jaar bekap ik mijn paardjes zelf maar voorheen liep een van mijn merries ook nooit goed na de bekapping ze was dan inderdaad vrij kort bekapt..Hopen dat het meevalt..Ik zal duimen dat ze van den hoek bij jullie willen komen..Wel goed de nadruk erop leggen dat het voor haar heel zwaar gaat worden nu zon reis :j

Succes vandaag!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:01

Ik zie eerlijk gezegd weinig verkeerds aan de hoeven. Mss is de rechter voorvoet wat steiler dan de linker. En ik zie lage verzenen, is op zich ook niets mis mee, als ze er altijd goed mee heeft gelopen.
Dit soort voeten hoort denk ik ook bij het type paard.

Heeft Annika al gebeld? **duim**duim**duim**

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:22

Annika heeft gebeld,helaas moeten we toch zelf komen.
Wel beginnen met detox en nog iets...schrijf het vanavond op moet nu weg.
In lage dosering.Bij veranderingen direct bellen.
Anikka denkt inderdaad dat er 'een hoop rotzooi'zit wat eruit moet,vandaar het lopen nu?
Ze heeft alle vertrouwen in tomas en erik,ze zullen woensdag beide naar kyana kijken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:04

Die hoefsmid kwam bij mij het erf niet meer op. De vorm van hoeven is goed maar ze zijn te laag gekapt waardoor de zool veel te dun wordt. Beestje loopt nu bijna op z'n hoefbeen, geen wonder dat ze pijn heeft.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:22

Gelukkig niet zo ongelijk als het op de foto's leek...wel netjes maar inderdaad iets te kort ( m.n l..v)
Ook zie je kleine verschillen links en rechts en vooral l.a afwijkend door druk...duidelijk naar de buitenkant toe...
Dat probleem ontstaat altijd vanuit een lichamelijke overbelasting of blessure..., dus ergens ontlastend en dit been extra belastend (al langere tijd !)...dus scheefheid,
maar kan ook vanuit de spronggewricht ontstaan (ongelijke drukkracht in de achterbenen....1 of 2 o-benen vanuit druk...meestal te zien in dragend bewegen)!
Dit kan alléén met doelgerichte training verbeteren in combinatie met een orthopedische hoefsmid mits het probleem niet de spronggewricht is maar scheefheid...
dus rechtrichten en recht houden !
Dat betekend dus echt wel werken voor dit paard..langzaam opbouwend....om goed te blijven...als ze er weer bovenop komt....

Nu eerst zeker weten of er schade is ontstaan en wat nog kan ....
Als het scheefheid is heb je nog kansen maar als de spronggewricht de oorzaak is zie ik het somber in...
ook het stilstaan is niet bevordelijk...kan dus ook wel degelijk hoefbevangenheid geven en hoefzweren....de warme hoeven is een indicatie van overbelasten of ophoping van ....door slechte bloedsomloop....als ze alléén maar stilstaat, warme deken opdoen !

Mijn complimenten voor je vechtlust voor dit paard en het delen met zovelen...opend ook anderen de ogen...ondanks je eigen problemen werk je super mee in zo'n moeilijke puzzel !!!
Het één veroorzaakt het ander, daardoor enz enz. zie dat maar weer in volgorde terug te krijgen, dan eindig je waar het ooit is begonnen...wat soms zo onschuldig leek....
jij bent niet de eerste en zult echt niet de laatste zijn...vooral lieve paarden zeggen het veel te laat...en lief is ze absoluut !!!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:29

Ik zie niet echt veel problemen met de hoeven, maar goed, een foto is een moment opname, ze staat niet ontzettend 'plat' dus mogelijkheid van gekneusde hoefballen is er niet. Gevoelige zool kan je zo nooit zien. Het ene paard heeft een gevoelige zool en een ander paard juist weer niet.

Eventuele gevoeligheid van hoeven kan je uitsluiten door op een zachte bodem te stappen en vergelijken op een harde bodem.

De beste controle is dat de DA de ondervoet verdoofd om daarna een eventuele verandering in lopen te constateren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:03

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:50

Ik houd mij meestal op de achtergrond maar moet nu toch wel even reageren: aan de buitenkant van een hoef of de foto kan je helemaal niets zien dit hangt helemaal af van de interne structuren van de hoef en zou je toch wel minimaal de onderkant van de hoef op de foto moeten zien!!!laten we nu geen aanames doen vanaf een foto met enkel de buitenkant van de hoef...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:34

hoofvision schreef:
Ik houd mij meestal op de achtergrond maar moet nu toch wel even reageren: aan de buitenkant van een hoef of de foto kan je helemaal niets zien dit hangt helemaal af van de interne structuren van de hoef en zou je toch wel minimaal de onderkant van de hoef op de foto moeten zien!!!laten we nu geen aanames doen vanaf een foto met enkel de buitenkant van de hoef...

Gewoon even naar de andere foto's van het paard kijken dan zul je zien dat die niet van die hele platte voetjes van nature heeft :)*

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:13

Ik ben heel benieuwd hoe het vandaag is gegaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:12

Ik ook.. hopelijk is alles goed gegaan (en hopelijk ben je wat wijzer) Timokyana!
Voor mijn gevoel is ze netjes rechtgezet, mogelijk wat kort maar ik zie wel een rechte as.
Wat bedoel je met plat Irmaz?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:48

Nou...een lange middag geweest.
Verslag en foto's etc krijg ik nog over mail om mee te nemen woensdag dus dan zal ik deze ook hier plaatsen.

Er zijn alleen foto's en echo gemaakt van de voorbenen.
Linksvoor artrose in het hoefbeen, rechtsvoor een stukje botfragment.
Mijn hoofd zit een beetje vol dus sorry als ik eventueel dingen een verkeerde naam geef maar crazyshar was erbij dus die kan me eventueel verbeteren.
Advies dierenarts is een suplement,pijnbestrijding (momenteel 1.5 zakje equipalazone per dag),speciaal beslag en als ze pijnvrij is gedoseerde,regelmatige beweging.
Indien ze door een ijzer niet pijnvrij zou zijn adviseerd hij inspuiting in de gewrichten.
Wat hij gelukkig ook beaamt is dat er meer aan de hand is,haar linkerondervoet is vorige keer in zijn geheel verdoofd en ze liep nog steeds exact hetzelfde.Er speelt meer,alleen ook hij weet niet wat en durft niet te gissen.
Hij stuurd me alle gegevens door en iom gaan we verder in Den Hoek.
Ik moet nadenken over wat ik wil,wel geen ijzers etc...
Hij volgt mijn merrie op en komt binnenkort weer langs.
Indien er verslechtering is of de pijnstillers helpen niet hebben we eerder contact.
Ik wil morgen nogmaals den Hoek bellen om te vragen of de equipalazone veel schade kan aanrichten..waar ik voor vrees.Maar ze heeft het hard nodig op dit moment...
ik weet het even allemaal niet zo goed meer....wederom weer veel om over te piekeren...

Merrie is overigens fantastisch,liep zoveel vlotter de trailer op en zo ontzettend braaf bij alle onderzoeken hoewel ze het zo ontzettend beu was..Ze is fantastisch en ze verdient zoveel beter..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:54

Zelfs ik, die jou en je paardje niet kent, krijg hier achter de computer zo'n knoop gevoel in mijn buik. Ik kan me voorstellen dat je zo langzamerhand helemaal wanhopig bent.
Het is zo ontzettend slopend om je geliefde dier ziek te zien en niets te kunnen doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:59

Ik zou het uit willen schreeuwen,help me nou...echt waar...Het voelt als zwemmen tegen de grootste /hoogste golf en ik kom er maar niet doorheen...
Dat rotgevoel..het gevoel dat het niet goed zit raak ik niet kwijt.Alleen er is niemand die de antwoorden heeft..
Ik heb al mijn hoop gevestigd op woensdag volgende week,het liefst zou ik morgen gaan...of eerder maar ik ben zo afhankelijk..
Ik zou in staat zijn alvast met een heel boekwerk ondertussen naar daar te rijden en een filmpje van mijn merrie van kijk nou toch eens....en help me, help haar.
Moedeloos word je ervan en ik leur maar met mijn merrie,hopend dat ik niet te ver ga,dat ze het nog aankan en dat alles nog niet genoeg is geweest.
Ik stop er van alles in waarvan ik maar hoop dat het niet meer schade aanricht..
Maar ik moet er in geloven dat ze mij het laat weten als het genoeg is geweest...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:01

Je bent wel weer een klein stapje verder..
Vannacht alles even laten bezinken. Morgen een nieuwe dag.
Jij doet meer dan je best en de merrie doet dat ook.. hou vol!!
Geweldig dat ze zo goed de trailer opgaat nu. Dat hebben jullie alvast overwonnen!