Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannahvido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:29

Sorry misschien is het al gevraagd, maar ik heb niet alles terug gelezen. Kunnen ze ook drinken met zo'n graasmasker?

Mungbean

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:43

Ja, zonder problemen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:34

hannahvido schreef:
Sorry misschien is het al gevraagd, maar ik heb niet alles terug gelezen. Kunnen ze ook drinken met zo'n graasmasker?

Ja dat kan, maar met automatische drinkbakken in het weiland moet je even uitproberen of dat past. drinken uit de sloot en grote waterbakken gaat prima. Wel even in de gaten houden of hij het ook probeert, want er zijn paarden die denken dat ze er niet mee kunnen drinken en het dan ook niet eens proberen!

In een ander topic kwam ik deze tegen (met dank aan Jannepauli, die kwam ermee):

AfbeeldingAfbeelding

Het gat is wel iets groter, maar dat idee met die neusgaten is super. Deze komt in ieder geval uit Canada. Het is nog niet bekend of ze ook dichter bij huis te koop zijn...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:48

Dat is een mooie korf. Ziet er ook solide uit. Die zou ik wel willen hebben, mooi ook zo met die grote 'luchtgaten' waar de neusgaten zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:06

wauw dat is een mooie! ik heb voor vanmorgen in de planning staan om die van Faram te verbouwen, hij had héél iets irritatie op zijn ene neusvleugel (roze huid, de andere is donkere huid), en hem kennende gaat dat dus problemen geven als ik er niks mee doe.
die korf hierboven is precies zoals ik die van mij wilde maken, bovenop alleen één bandje om het ding omhoog te houden, ruimte voor de neus en een gladde/ zachte voering. het grotere gat hebben die van ons niet (meer) nodig.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:25

Als het bekent is of hij ook ergens anders is te krijgen hoor ik het graag! :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:52

Zodra ik meer weet horen jullie het! :D

Misschien dat ik ook die 2 rubber stukken er tussenuit ga knippen...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:37

Mooi, ik volg dit even; ik heb mijn Hollands Welvaren tijdelijk ook 's nachts met een graasmasker om. :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:06

ik heb de mijne klaar, heerlijk luchtig voor Faram en hij was ook direct niet geïrriteerd, waar hij eerder altijd meteen begon te proesten als hij het ding aankreeg. ook zat er altijd veel aangekoekt snot in de korf, dat hebben we nu dan dus ook niet meer. ik heb twee reepjes van het rubber eruit geknipt, alleen de middelste bovenop zit er nog. daar omheen heb ik een neopreen kussentje gemaakt, en ook bij de bovenste neusband (kreeg hij ook wat kale plekjes van). het halster had ik ook al veranderd, een heel nieuw halster van soft longeerlijn.
ben er super tevreden mee, vooral dat het hem nu niet meer lijkt te storen. ik verwacht dat hij nu ook geen pogingen meer zal doen om het af te krijgen. belangrijkste vind ik nog wel dat hij er geen geïrriteerde plekken meer van zal krijgen. neusgaten en ruim rond de neusvleugels is het nu helemaal vrij!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:21

merrie veulen heb je er mischien een foto van

klinkt wel veel beter heb er sinds vandaag ook 2 aangeschaft.
maar ziet erg verdrongen uit, hoe moet hij precies zitten mijn lijkt nu dat hij amper zijn mond open kan doen haha.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:43

ik zal wel even een foto maken. vandaag de eerste check na één nacht met de nieuwe korf, maar niet 100% tevreden. het neopreen dat ik heb gebruikt is hetzelfde als van een singel, dus met een dun laagje zachte stof eroverheen. kennelijk is dat het toch niet, de haartjes op de plaatsen waar het neopreen op de huid komt zijn beschadigd.
ik ga het met (kunst) bont proberen, of iets dergelijks. eventueel is glad leer of skai ook een optie. de voering is dus nog niet perfect, maar de neus is wel lekker vrij en open. geërgerd is hij helemaal niet meer vwb zijn neus. ook niet overdreven veel gebriesd, dus qua model is het goed zo. nu dus alleen nog een betere voering.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:50

Heb je die microvezel doekjes al geprobeerd? Die zijn ook heel zacht...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:02

nee nog niet, goeie tip. ik kan me zomaar indenken dat dat wel iets voor Faram is ja. ik heb nog een groot handdoekje liggen van dat spul, dus dat zou ik er zo in kunnen maken.

daily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:28

even een vraag. heb maandag mijn tinker ook een grasmasker om gedaan, maar nu valt mij vandaag op dat haar twee voor tanden af gesleten zijn. Kan dat ze snel?
heb er een foto van gemaak maar krijg hem er even niet op.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:36

daily schreef:
even een vraag. heb maandag mijn tinker ook een grasmasker om gedaan, maar nu valt mij vandaag op dat haar twee voor tanden af gesleten zijn. Kan dat ze snel?

Wat voor een korf gebruik je? Heeft hij die sinds gister of een week geleden om?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:42

zo snel is in ieder geval niet normaal, wat voor korf heb je inderdaad? het ene paard heeft hardere tanden dan het andere, dat speelt wel mee in hoe snel slijtage optreedt maar binnen een week mag hoe dan ook niet. ik heb wel vaker gehoord dat de GreenGuard bij sommige paarden voor slijtage zorgt, die is nl van vrij hard materiaal.

daily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:47

Leedebee schreef:
daily schreef:

Wat voor een korf gebruik je? Heeft hij die sinds gister of een week geleden om?

Sinds gisteren de hele dag. zoon mandje bloempot model. Heb het gat iets groter gemaakt. kan mijn gewoon niet voorstellen na een dag maar 6 wk geleden had ze het nog niet toen zijn haar tanden gedaan.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:05

Na 1 dag zou zeker niet kunnen en helemaal niet met zo'n bloempot! Heeft ze in die 6 weken op een landje gestaan met heel kort gras?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:17

inderdaad, het rubber van zo'n bloempot kan de tanden echt niet beschadigen... heeft er niet iets in de korf gelegen, een steentje ofzo? wij hebben er weleens een dikke tak uitgehaald dus wat dat betreft verbaast weinig mij nog meer...

misschien heeft het paard met zijn tanden ergens overheen gerost in een poging de korf af te doen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:40

1 van onze pony sinds gisteren zo n ding op heb vandaag het gat iets groter gemaakt gaat super nu. de andere had hem vannochtend op gekregen en heb hem binnen 2uur echt al helemaal gemolt. dus hebben we van een bakje de deksel een rondje uitgeknipt en met touwtjes vastgemaakt en ook hier het gat iets groter als moest geknipt en dit aat nu oook goed. hij drinkt er alleen nog niet mee. maar dat komt denk vanzelf wel.

nog meer mensen ervaring met plastic bodem zelf gemaakt hoe of wat of dit verstandig is.. zitten een scherpe randjes aan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:59

wij maken nieuwe bodems van rubber. de eerste keer hebben wij ook het gat groter moeten maken, maar al na een paar dagen was dat alweer te gemakkelijk. onze ervaring is dat het gat sowieso op een gegeven moment groter wordt door slijtage, en dan gaat het voor Mone al gauw weer te snel.

hier bij de watersportwinkel hebben ze rubber met een canvas laagje erin, lijkt qua soepelheid en stevigheid erg op het rubber uit de betere korfjes (er zijn nl ook korfjes met heel zacht rubber maar die zijn zó kapot), is zo'n 4 mm dik. daarvan maken wij een bodempje wat we in de bestaande korf leggen. het gat laten we iets kleiner dan een standaard gat, we gebruiken daarvoor een houtboor van 20 mm en snijden dat iets bij, ik denk dat we op 22 mm uitkomen. dat gaat als een tierelier, lekker makkelijk vervangen en schoonmaken (de nieuwe bodem ligt er in wezen los in, we maken er wiekjes aan die we door de gaten langs de rand van de bestaande bodem steken), en we kunnen dus precies bepalen wanneer het gat groter of kleiner moet.

plastic heb ik geen ervaring mee, ik heb wel een plaat staan maar die is erg hard en we willen geen slijtage op de tanden. ik weet niet wat voor plastic je gebruikt?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:22

gewoon van een doosje daar een deksel van.

snap niet precies wat je bedoelt met rubber met canvas laagje erin, mischien mensen nog meer opties om het te verstevigen.. heb namelijk ook al door dat die dingen best hard slijten en het dus toch steeds makkelijker voor ze word en dus steeds minder nut haha

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:37

het komt erop neer dat er gewoon een los plaatje in ligt van rubber dat lijkt op het rubber waarvan de korf al gemaakt is. het is iets dikker (4 mm).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:41

en waar zou je die nog meer kunnen kopen, hebben hier in de buurt geen watersportwinkel....
of hoe noemt men zo iets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:48

pfoeh ik zal het eens vragen. het is iig een makkelijke en goede oplossing voor een groter wordend gat, je kunt het zo met een schaar op maat knippen. ik zal eens vragen hoe het heet, en waar het evt. verder nog te krijgen zou zijn. misschien wel bij een bouwmarkt?