Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:56

veel kruiden en calciumcarbonaat om het maagzuur te neutraliseren... Maar idd misschien tijdelijk beter wat maagzout oplossen en in de mond spuiten of door een weinig luzerne voeren

Fargo het zou kunnen dat hij altijd zo gaat reageren op equest (moxidectine) Ik zou het persoonlijk niet eens meer aandurven om dat nog te gebruiken. De andere merken zijn allemaal op basis van ivermectine. Ik weet paarden die op 1 bepaalde stof telkens koliekerig reageerden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:05

petitparis schreef:
veel kruiden en calciumcarbonaat om het maagzuur te neutraliseren... Maar idd misschien tijdelijk beter wat maagzout oplossen en in de mond spuiten of door een weinig luzerne voeren

Fargo het zou kunnen dat hij altijd zo gaat reageren op equest (moxidectine) Ik zou het persoonlijk niet eens meer aandurven om dat nog te gebruiken. De andere merken zijn allemaal op basis van ivermectine. Ik weet paarden die op 1 bepaalde stof telkens koliekerig reageerden.

Thanks voor de inhoud van maagcompositum! Maagzout moet ik nog opzoeken en Luzerne heb ik staan
Ik ga ook geen Equest meer gebruiken inderdaad, vindt het veel te eng om het te riskeren en wat heb je er aan? Een paard dat helemaal van slag is en er direct ziek van wordt. Ik vind het ook heel naar ruiken zelf, zo super chemisch.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:16

www.sanequi.nl is misschien een optie om te voeren aan paarden met maagzweer.
Nadeel is dat je het alleen kunt krijgen via de veearts!
naast sanequi is het ook verstandig om luzerne door het voer te doen.
Je heb nl verschillende soorten voer van sanequi.
Hopelijk heb je er iets aan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:16

op de site van de paardenddrogist kan je denk ik de volledige ingrediëntenlijst terug vinden.
Maagzout is heel onschadelijk en heeft meerdere positieve werkingen op de spijsvertering. Ik koop gewoon Natriumbicarbonaat voor in gebak of het kookwater van groene groenten te doen (voor behoud van de mooie kleur)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:37

Heeft iemand ervaring met Gastro 8 van cavalor ? of weet wat er inzit ? kan het niet vinden op de site.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:21

Stipje hier (want het abonneren werkt niet??)
Mijn pony heeft nu ook last van meerdere maagzweren.
De behandeling luidt 6 tubes Gastrocard en pillen (tegen zn maagonsteking) gedurende een maand te geven.

Genezen paarden hier volledig van? En komt het makkelijk/snel terug?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:02

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het werk van een osteopaat met betrekking tot maagzweren?
Dan bedoel ik dus geen chiropractor, maar een osteopaat die ook naar de organen 'kijkt'.

Uiteraard is ook de dierenarts ingeschakeld :) Maar ik kreeg vanuit de humane hoek de tip om een osteopaat in te schakelen, dus ik ben benieuwd naar ervaringen.

Daarnaast ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met neusuitvloeiing bij maagzweren.
Alle andere oorzaken van neusuitvloeiing zijn eigenlijk wel uitgesloten dmv veterinair onderzoek.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:28

ik heb al 3 osteopaten over de vleor gehad, maar nog nooit een die echt naar de organen kijkt of ze behandeld. Wel heb ik een DA die dmv accupunctuur verlichting biedt en de eerste zet naar genezing, maar dit gaat nog steeds altijd gepaard met ondersteunende kruiden en/of medicatie

sorry nog nooit neusvloei gezien ten gevolgen van een maagzweer

volledige geniezing kan, maar meestal niet op een maand, je zal veel alnger een ondersteunende behandeling loeten doen en 6 tubes gastrogard vind ik ook vrij weinig, tenzij die pillen ook omeprazole zijn.
paarden die een maagzweer of meerder hebben blijven hier gevoelig aan en zijn gebaat met een aangepaste voerdertijdstippen en rantsoen. Orale pijnstillers geven moet dan ook best in combinatie met een maagzuurneutralisator om de maag te beschermen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:35

:D
Dat was gelijk mijn volgende vraag: bij welke osteopaat moet ik dan zijn zodat ook echt naar de organen gekeken wordt?
Ik heb de indruk dat het verschil tussen osteopaat/chiropractor bij paarden veel minder duidelijk is dan in de humane gezondheidszorg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:38

ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord dat osteopaten speciefiek naar organen kijken...
Osteo slaat tenslotte toch op bot.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:38

petitparis schreef:
ik heb al 3 osteopaten over de vleor gehad, maar nog nooit een die echt naar de organen kijkt of ze behandeld. Wel heb ik een DA die dmv accupunctuur verlichting biedt en de eerste zet naar genezing, maar dit gaat nog steeds altijd gepaard met ondersteunende kruiden en/of medicatie

sorry nog nooit neusvloei gezien ten gevolgen van een maagzweer

volledige geniezing kan, maar meestal niet op een maand, je zal veel alnger een ondersteunende behandeling loeten doen en 6 tubes gastrogard vind ik ook vrij weinig, tenzij die pillen ook omeprazole zijn.
paarden die een maagzweer of meerder hebben blijven hier gevoelig aan en zijn gebaat met een aangepaste voerdertijdstippen en rantsoen. Orale pijnstillers geven moet dan ook best in combinatie met een maagzuurneutralisator om de maag te beschermen.

De Gastrogard is voor een 20 - jarige pony van 200kg. Het zijn in totaal dus zo'n kleine 20 behandelingen..
Helaas is deze medicatie héél erg duur.
Binnen 4 weken worden we terug verwacht in de kliniek, ter controle.

Heb je nog tips voor de nabehandeling? (Of een alternatief qua medicatie, wat minder duur is?)
De naam van de pillen ga ik nog even nakijken.

Wat zn eten betreft; Hij krijgt zowel 's ochtends als 's avonds hooi en een mix van pulp, geplette maïsvlokken en luzerne.
Door zijn verminderde eetlust heeft hij hier dus nog niet zoveel van gegeten...
Voor de rest van de dag kan hij zowel binnen als buiten lopen, want hij heeft een stukje paddock ter beschikking.
In de zomer gaat hij meestal op de wei. Gezelschap heeft hij ook.
Ik ga vaker met hem wandelen, longeer hem nu en dan en met beter weer gaat hij in de koets.
Wat kan de eventuele stress nog verminderen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:44

petitparis schreef:
ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord dat osteopaten speciefiek naar organen kijken...
Osteo slaat tenslotte toch op bot.

In principe is osteopatie de leer van het geheel, waarbij ook de organen en de wisselwerking wervelkolom/organen meegenomen wordt.
Chiropractie is daar een onderdeel van, waarbij het organen-onderdeel ontbreekt.
Dat onderscheid wordt in mijn ogen bij paardentherapeuten slecht of onduidelijk gemaakt :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:47

Aimee schreef:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het werk van een osteopaat met betrekking tot maagzweren?
Dan bedoel ik dus geen chiropractor, maar een osteopaat die ook naar de organen 'kijkt'.

Uiteraard is ook de dierenarts ingeschakeld :) Maar ik kreeg vanuit de humane hoek de tip om een osteopaat in te schakelen, dus ik ben benieuwd naar ervaringen.

Daarnaast ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met neusuitvloeiing bij maagzweren.
Alle andere oorzaken van neusuitvloeiing zijn eigenlijk wel uitgesloten dmv veterinair onderzoek.

Mijn osteo heeft 'ontdekt' dat mijn vorige paard een maagzweer had!
Wel moet ik benadrukken dat niet iedere osteo even goed is!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:47

Mijn osteo kon wel voelen dat er met de maag en lever iets mis was. Weinig aan gedaan geloof ik.
Ook weinig resultaat van gezien. De maagcomp werkt wel naar mijn idee

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:49

En welke osteopaten zijn dat dan? Mag per pb uiteraard :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:51

Ik ga naar die van de dierenkliniek Hellendoorn :)
Die kun je ook op afspraak bij je thuis laten komen.

http://www.dierfysio-menalda.nl/

Ik kan niet anders zeggen, dat ze echt super is!
(mits je niet wilt luisteren natuurlijk) ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:51

Chantal uit uhmn buurt van Heemskerk. Naam zou ik maandag eens op moeten zoeken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:52

klopt gastrogard is vrij duur en zeker als je het wil geven zoals nodig (3 weken volledige dosis en nog eens 3 aan halve dacht ik)

ikzelf hebt het nooit gebruikt, maar altijd humane omeprazole gegeven. Maar dan moet je HA willen meewerken ;) of je DA een voorschrift voor omeprazole laten uitschrijven en in NL bestellen. (lukt toch voor pergolide)

pronutrin wordt heel veel door DA's voorgeschreven, maar ik vind het ook duur voor wat het is en voor het effect. Ikzelf geef maagcompositum van de groene Os incombi met gewoon maagzout afhankelijk van de stress gradatie en hoe mijn paard het op het moment doet. (occasionele luchtzuiger en dramaqueen bij aansingelen)

tja de mijne voelt ook wel dat er iets mis is met de maag, ne heeft een "apart" beeld over voedign, maar hij kan er niets aan doen...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 18-02-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:53

Ik hoor ook veel goede verhalen over Maagcompositum!

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:01

petitparis schreef:
klopt gastrogard is vrij duur en zeker als je het wil geven zoals nodig (3 weken volledige dosis en nog eens 3 aan halve dacht ik)

ikzelf hebt het nooit gebruikt, maar altijd humane omeprazole gegeven. Maar dan moet je HA willen meewerken ;) of je DA een voorschrift voor omeprazole laten uitschrijven en in NL bestellen. (lukt toch voor pergolide)

pronutrin wordt heel veel door DA's voorgeschreven, maar ik vind het ook duur voor wat het is en voor het effect. Ikzelf geef maagcompositum van de groene Os incombi met gewoon maagzout afhankelijk van de stress gradatie en hoe mijn paard het op het moment doet. (occasionele luchtzuiger en dramaqueen bij aansingelen)

tja de mijne voelt ook wel dat er iets mis is met de maag, ne heeft een "apart" beeld over voedign, maar hij kan er niets aan doen...

Klopt. (De dosissen die je beschrijft.)

Humane omeprazole? Kan dit geen kwaad?
En maagcompositum, is dat ook een humaan middel of?

Ik overweeg van hem na de voorgeschreven behandelingen, eventueel Pronutrin door te geven.
Dan denk ik dat ik vrij zeker mag zijn dat het volledig genezen is?
We hebben dat een paar maand geleden ook al gegeven, toen had hij ook de symptomen... Alleen wisten we het toen niet zeker, nu dus wel.
Maar dan was hij ook weer enige tijd beter... Het moet zijn dat de maagzweren toch niet volledig genezen waren.
Dat is tevens ook wat ze zeiden in de kliniek ; Dat er wel al littekenweefsel te zien was van andere zweren, die wel genezen waren.
Blijf jij de medicatie gewoon doorgeven, of stop je ermee als je ziet dat je paard beter is?

Op zich is mn pony wel een beetje een driftkikker :P, maar echt stressvol zou ik hem niet noemen.
In sommige situaties; Als de DA op bezoek komt, door vuurwerk (begin januari is dan ook de miserie begonnen..) en zo nog een paar kleine zaken wordt hij wel onrustig maar verder niets.. Heel frustrerend dat we dan toch met zo'n problemen zitten :(..

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:02

Ik heb nog steeds een oude pot met ecygard staan, schijnt het in Frankrijk ook erg goed te doen!
Is wel heel duur 1 pot kost rond de 100 euro :).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:02

Maagcomp is van de groene os :) voor dieren :)

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:07

Evelli schreef:
Maagcomp is van de groene os :) voor dieren :)

Zou het even effectief zijn als die Pronutrin?
Het is alleszins heel wat goedkoper..
Bedankt voor de tip PetitParis & Evelli!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:17

bij mijn paard deed de pronutrin zo goed als niks en dan is 80 euro voor 10 dagen toch veel geld. Bij de maagcomp merk ik verschil en geef het dan ook continue ter ondersteuning. Bij een nieuwe opstoot van maagzweren is dit niet voldoende, dan geef ik maagzout of gaviscon voor de &acute verlichting en omeprazole of een kruidenmix van de DA voor de werkelijke zuurproductieremming en genezing.
Gastrogard is de voor diergeneeskundig gebruik vorm van omeprazole. Actieve stof is dezelfde, dus humane omeprazole werkt even goed.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:29

petitparis schreef:
bij mijn paard deed de pronutrin zo goed als niks en dan is 80 euro voor 10 dagen toch veel geld. Bij de maagcomp merk ik verschil en geef het dan ook continue ter ondersteuning. Bij een nieuwe opstoot van maagzweren is dit niet voldoende, dan geef ik maagzout of gaviscon voor de &acute verlichting en omeprazole of een kruidenmix van de DA voor de werkelijke zuurproductieremming en genezing.
Gastrogard is de voor diergeneeskundig gebruik vorm van omeprazole. Actieve stof is dezelfde, dus humane omeprazole werkt even goed.

Moet je vaak opnieuw beginnen (dat er een nieuwe opstoot is) :s?
En maagzout, waar kan je dat verkrijgen? Hoeveel geef je daarvan? (In het krachtvoer veronderstel ik?)
Dan hoop ik toch dat de Gastrogard hem volledig geneest. Het heeft een bom geld gekost..