[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:32

je hoot vaker problemen na castratie he?
ook wek paarden die dan last krijgen van zomereczeem.

appie hoestte gisteren na het rollen, was maar 2x ..maar toch........
heb hem even laten rennen en hij was ook ontzettend aan het briesen steeds.
op stal hebben ze op het moment hele droge voordroogkuul,en heb zo het idee dat het misschien daarvan kan komen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:32

Volgens mij ligt het ook een beetje aan het weer. De wisselende luchtvochtigheid / kou / warmteverschillen.

San heeft tijdens het rijden ook weer een aantal keer dat ze aan het begin hoestte. Ook weer uitgebreid overleg gehad met de DA erover en over haar 'meeknijpen'. Het blijft een gebed zonder end.

Ze is niet slecht, maar ook niet 100% goed. Arbeid trekt ze prima, maar het verschilt ook echt per dag.

Belangrijkste is iig dat ze zo goed mogelijk blijft, maar ik vind het wel moeilijk om te accepteren dat ze wss gewoon niet meer goed gaat worden. Ik hoop dat die kummelol nog wat gaat doen. Maar als er schade is, zal dat nooit meer goedkomen.

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:50

Jeej! Mn Kummel olie is binnen! Even een vraagje voor de zekerheid: Dit kun je toch gewoon veilig gebruiken icm de medicijnen die ze al voorgeschreven krijgt van de DA?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:46

ik gaf het niet naast medicijnen van de da, dus dat weet ik niet. Wel dat je met heel weinig moet beginnen, want de meeste paarden vinden het niet echt lekker. Proef zelf maar eens een druppel, dan weet je waarom ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:48

Ik heb het al geroken ja.. :P Het proeven zie ik daardoor al niet echt zitten, haha! Dus ik denk dat ik er dagelijks een slobbertje tegenaan gooi en eerst maar eens 5 ml. door de slobber meng en dat opbouw naar 15ml. (of evt. 20).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:50

haha, ja ruiken geeft je ook al voldoende informatie :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:52

ligt misschien aan het merk?
ik vind het niet vies,neem nog steeds zelf dagelijks 2 theelepeltjes. :D
smaakt echt olie-achtig,nasmaak is wat bitter,maar met een slokje fris is dat meteen weg
maar door brokken zal het denk ik anders smaken dan dat je het door een beetje muesli doet,dat neemt toch veel smaakjes weg vind ik.
maar geef idd. eerst een beetje en voer de hoeveelheid langzaam op tot de gewenste dosering?

ben heel benieuwd of je ook verschil gaat merken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:55

En kan jij nog wel gewoon goed ruiken Ellepel ? Want als ik het alleen al rook ....... brrrrr vies !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:00

haha,de geur is inderdaad niet lekker.
maar als je bloemkool kookt of spruiten kun je ook wel uit je huis gaan vanwege de geur,maar het smaakt wel lekker! ;)
maar smaak valt mee hoor,voor mezelf heb ik trouwens een ander merk,dus misschien dat dat verschilt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:03

Weet jij of je het gewoon icm die medicijnen kan geven? Ik neem aan van wel, want het is gewoon maar olie, maar toch, just in case. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:06

ik zal even mijn berichten terugzoeken wat ik toen deed,moment hoor.

ik ben dat pas later gaan geven,toen was de prednisonkuur al gestopt

ik had toen ap aan de prednison zat een bioresonantiekuur voor hem,maar die heb ik toen wel stop gezet.
op welke medicatie zit je paard nu momenteel nog dan?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 02-03-11 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:10

prednisolon en ventipulmin. Maar dat zijn we geleidelijk aan het afbouwen.

Ik wil alleen kijken of dit misschien wat extra doet voor haar zodat we sneller kunnen afbouwen en wellicht zonder medicijnen, maar met iets anders haar goed kunnen houden.

Mijn idee erachter is dat, mocht ze idd een allergie ergens voor hebben, die olie iig dat ondersteunt en het sowieso een positief effect heeft op de slijmvliezen en dus ook longen. Imo kan het elkaar niet echt bijten, eerder helpen. Maar ja, je weet het nooit he, dus daarom dat ik het even vraag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:12

ventipulmin mag toch hooguit maar 10 dagen gegeven worden ? Of ben je er pas van de week mee begonnen dan ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:13

Nee, ik heb een speciaal hoestpoeder wat een combi is van die 2, dus ook andere samenstelling dan de 'gewone' ventipulmin.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:14

En daarmee treedt dan geen gewenning op na 10 dagen ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:14

Blijkbaar niet. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:15

nou ja, het is geen homeopatisch middel,gewoon een olie die toevallig gezond is.
lijkt mij dat het wel kunt combineren :j

is ventipulmin bijna hetzelfde als ventolin bij mensen?
daar wen je nl niet aan en mag je langer gebruiken en ook zo mee stoppen volgens mij,zal dan bij paarden misschien ook zo werken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:20

Geen idee, zover reikt mijn kennis niet. :) Ik sta iig onder wekelijkse controle bij mn DA en ik heb ook contact gehad met iemand die er om en nabij een jaar over heeft gedaan om af te bouwen en die kreeg hetzelfde middel. Ik vertrouw iig op het oordeel van mn DA, omdat ik in het verleden idd heb gezien dat ze bij sneller afbouwen meteen verslechterde.

Maar er zijn zoveel goede verhalen over die olie, dat ik dat weleens wilde proberen. De optie om nu helemaal te stoppen met de medicijnen is er niet. Sowieso vanwege de prednisolon wat afgebouwd moet worden, maar ook omdat als ik nu stop en ze verslechterd, ik weer terug bij af ben en opnieuw bij de hoogste dosis kan beginnen.

Jouw gedachte deel ik ellepel: een olie die toevallig erg gezond is!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:21

Zal dan wel niet hetzelfde zijn Ellepel, van ventipulmin zeggen ze dat het maximaal 10 - 14 dagen mag geven, daarna werkt het door gewenning veel minder.
Maar misschien is dat spul van Jibbel wel vergelijkbaar met ventolin dan ?

jibbel kan je de olie anders apart geven van de medicijnen. Ene in de ochtend , andere in de avond b.v. ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 02-03-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:22

Ja, ik geef het sowieso apart, de medicijnen krijgt ze door haar voer. De olie wilde ik in een slobbertje doen, 's avonds na het werk.

Misschien werkt het met ventipulmin ook wel anders dan met de combi prednisolon/ventipulmin, omdat die 2 elkaar juist versterken en ze er dus ook een veel lagere dosis van krijgen dan wanneer je alleen een van de 2 geeft.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:22

Jibbel schreef:
Misschien werkt het met ventipulmin ook wel anders dan met de combi prednisolon/ventipulmin, omdat die 2 elkaar juist versterken en ze er dus ook een veel lagere dosis van krijgen dan wanneer je alleen een van de 2 geeft.

Ons paardje krijgt idd ook de combi prednison en ventipulmin. Ventipulmin mag je maar 2 weken gebruiken daarna moet je er mee stoppen omdat het paard er aan went en het dan niets meer doet. Dus na 2 weken stoppen en door gaan met de prednison. De combi prednison en vetipulmin alleen met een aanval gebruiken.

Staat ook wel op de verpakking/bijsluiter dat je Ventipulmin niet zo lang mag gebruiken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:26

Glossy, zoals ik al zei is het een hoestpoeder met een combi van die 2 specifiek op elkaar afgestemd. Er valt dus weinig te stoppen, aangezien het door elkaar gemengd zit en ik niet zelf beide medicijnen meng.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:01

Ik wil me hier ook even melden.

Wij hebben nl. een paard wat ook hoest. Het is vorig jaar begonnen. Uit het niets kreeg ze last van hoesten. Geen snot alleen af en toe flink hoesten. Wij hebben toen 3 soorten medicijnen gehad (die slijmoplossers, dat pompje en nog tabletten). Vraag me niet naar de namen van de medicijnen want dat weet ik niet. Verder hooi nat gemaakt en veel buiten gezet.
Dat is toen na een klein half jaar over gegaan.

Na een half jaar begon het feest echter opnieuw. Weer naar de dierenarts. Weer het zelfde verhaal. Longen zijn schoon maar achter in de luchtpijp zit slijm. Weer 3 soorten medicijnen gehad. Wanneer ze dit krijgt hoor je haar niet meer hoesten totdat de medicijnen op zijn....
Ook nu maken wij het hooi nat en staat ze zo veel mogelijk buiten en 's nachts staat haar bovendeur open. Het lijkt dus erg veel op een allergie, maar voor wat en wat kunnen we eraan doen.

Vrijdag gaan we weer terug naar de dierenarts om in haar luchtpijp te kijken, maar ik heb geen vertrouwen in die medicijnen. Dat helpt wel even, maar daarna komt het gewoon weer terug.
Paard lijkt verder kern gezond. Is vrolijk en fit, maar dat hoesten...

Iemand die mij tips en advies kan geven???

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:13

Als het echt een allergie is is het idd zaak om de leefomgeving zoveel mogelijk aan te passen. Wellicht moet ze wat langer medicijnen hebben om alles goed rustig te krijgen en de gevoeligheid voor datgene waar ze allergisch voor is te verminderen. Maar dat kun je denk ik het beste overleggen met je DA.

Wanneer hoest jouw paard? Alleen met rijden / inspanning (en dan alleen aan het begin of juist tussendoor na wat inspanning) of ook in rust op stal?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:47

Ze hoest tijdens het rijden (vaak na inspanning) maar ook soms ineens in de wei of op stal.