[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:11

Ik had Onne al eens laten nakijken omdat hij wat last kreeg van benauwd heid, niks te vinden, werd toch op redelijk nivo getraind.
In september/october 2006 wat minder omdat we druk met wedstrijden geweest waren en het NK achter de rug.
Ineens werd Onne dikker op nauwelijks voer.
2007 cushing ondekt er IR, achteraf had hij het al langer want dan gaan er stukjes op zijn plaats vallen, zo hed hij al krullen op zijn benen gekregen, er loopt op bokt een heel topic over cushing met veel info en tips, ook foto's.

Onne zat voor een cushing paard goed in zijn vacht en op zijn lijf ( nog ) geen krullen.
De meeste paarden zijn wel ouder.
Kijk maar eens in dat topic rond

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:47

Vandaag is Yankee zijn verjaardag! 16 jaar is mijn trouwe vriendje alweer! :+:

Gisteren bij de DA geweest wegens Yankee zijn benauwdheid. Als laatste middel gaan we nu over op de puffer. Voordat ik ga rijden moet hij eerst een puf hebben en hopelijk gaat het dan beter met zijn benauwdheid.

Voor de 2de keer is zijn bloed afgenomen en weer is het half ontdooid aangekomen in het lab in Duitsland. Nu sturen ze OF een grotere kit op OF ze laten het bloed onderzoeken in Nederland. Hij wordt getest op insuline. Ze probeerden wel om uit het gedeelte dat bevroren was nog een test te doen maar dan wisten ze niet zeker of de waarden betrouwbaar waren. 8)7 Dan zouden die afwijken en moest er voor de 3de keer bloed worden afgenomen. Uiteraard NIET op mijn kosten :P

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:55

Ego-post: Gisteren na overleg met de DA 20 minuten gereden en 2x 3 rondjes in de bak gedraafd en ze liep *\o/* *\o/*
Ze wilde gewoon graag lopen, helemaal soepel en geen kreupelheid. Vandaag weer alleen stappen om te kijken hoe gisteren is aangekomen....

Spannend Yankee :=

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:21

Heza, verdorie zeg dat het alweer mis gaat... Slecht eigenlijk maar gelukkig niet voor jouw kosten... Je kunt nooit meer traceren of het wel of niet betrouwbaar was, enkel door vergelijk met een nieuwe test :+

Vera, wat een goed nieuws zeg!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:55

Ik heb trouwens weer eens foto's gemaakt van Fiek

Afbeelding
Zijn billen raken eindelijk de 'appelvorm' kwijt dus hij gaat weer meer naar een normaler vetpercentage..

Afbeelding
En van zijn lichaam in de wei... Inmiddels kan ik zijn ribben voelen en hoeft hij qua vet dus alleen nog maar meer kwijt te raken op de hardnekkige plaatsen zoals nek, schouders en billen. Verder is het nu voornamelijk het trainen van spieren waardoor zijn lichaam een betere vorm zal krijgen en hij ook slanker zal lijken. Wat ook opvalt is dat zijn boeg beduidend smaller aan het worden is en hij van voren dus veel vrijer kan bewegen. Het is jammer dat ik daar geen goede voor en na foto's van heb...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:02

wat word hij knap zeg :D :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:21

SuperRoos Ik vind het verschil wel duidelijk hoor :j Hij ziet er in ieder geval veel fitter er slanker uit! Er is dus hoop!
Wat krijgt hij nu aan behandelingen en wat voer je hem?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:36

Hij staat onder behandeling van een holistisch natuurgeneeskundige vanaf afgelopen winter...
Hij krijgt 1 plakje hooi per dag, staat verder in dit kale weitje waar niets op staat (hij heeft een jaar op een zandpaddock gestaan) en krijgt trias omega 3,6,9 olie + multivitaminen sportpaard (beiden van groene os) en Gluco Balance, van Phytonic op 2 handjes agrobs..

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:41

Wauw Fiek ziet er goed uit zeg!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:44

Fiek ziet er zeker goed uit! Echt super dat hij zo opknapt :)
Vera, weer 20 minuutjes mogen rijden en dat ging goed, ook super nieuws!!

Met Tender gaat het ook goed. Hij staat nogsteeds op kaal stukje wei en zo nu en dan krijgt hij een strookje gras erbij. Hij zit goed in zijn vel. Geef hem nu ook gluco balance in wiesecobs, gaat goed! Zijn nek voelt soepel, alleen op een stukje iets dikker... maar hij gaat iig niet achteruit :D
Vandaag een lekker stapritje zonder zadel door het bos gemaakt.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:56

+:)+ Ziet er goed uit Roos!!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:20

Ziet er goed uit Roos! Maar dat landje... is dat gras niet juist gestressed?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:32

Ook mijn gedachten.... Ik ben juist weer begonnen met het bemesten met een bodemverbeteraar op de kaal gegeten plekken omdat je overal leest dat het kort gegeten gras juist veel fructaan bevat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:37

Gestresster is het wel ja, maar krijgt hij nu in verhouding niet hetzelfde/minder binnen omdat hij er meer moeite voor moet doen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:05

KootMiraDrum schreef:

Ze staan op een zeer rijke kleigrond dus het gras heeft voldoende voedingsstoffen..
Fiek staat inmiddels al bijna een week 24/7 buiten en opeens gaat zijn nek in een enorme versnelling qua losser worden en vet verliezen...
Ik denk dat elk paard anders reageert.. Vergeet niet dat Fiek een enorme behandeling achter de rug heeft en zijn lichaam nu stabiel is waardoor hij de suikers ook weer goed af moet kunnen voeren, anders was hij inmiddels ook alweer bevangen geweest, want dat had hij anders elk jaar, ook gewoon van hooi wanneer hij enkel in de zandpaddock stond..
Ik wil niet eigenwijs zijn en begrijp jullie goed :j
Kom momenteel 3x per dag bij Fiek om alles goed in de gaten te houden en hij staat onder goede controle van zijn therapeute die direct aan de bel trekt wanneer het mis zou gaan..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:25

Oh Roos, geen haar op mijn hoofd die denkt dat jij niet weet wat je aan het doen bent, hoor! :o
Maar gezien de berichten die je overal leest over kort gras, is dat het eerste wat je denkt...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:32

Vera, dat hoor en lees ik ook overal.
Toch is FLieck, die ook op zo'n landje staat (stond) eindelijk okee qua gewicht en losjes in de nek. Dus ik denk ook dat het veel te maken heeft met hoeveelheden die ze tot zich kunnen nemen.

Er staat stond tussen haakjes, omdat Fli en de kudde gisteren een stuk pas gemaaid land erbij hebben gekregen. Ik was bang dat ze weer erg achteruit zou zijn gegaan, maar alleen haar buik was na een dagje eten wat ronder/gevulder. Nek en bulten viel reuze mee. Ze hebben wel langer gras nu, maar het is zo dor en weinig suikerrijk dat het lijkt of ze er niet teveel last van heeft.
Ik hou haar goed in de gaten, en ze heeft haar masker weer op, maar het lijkt tot nu toe redelijk okee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:36

even inbreken hoor,ik lees wel steeds mee namelijk :P

vera mag ik vragen waar je dat leest?

ik heb zelf toch wel de beste ervaringen met de gevoelige dieren op kaal land te zetten.
eerst een groep paarden er op en als het eigenlijk op is mogen de fjorden en appie er op,dan staat er alleen nog een stukje grasstengel van 3cm en dat knabbelen ze dan nog weg..
het zijn ook een van de weinige paarden die je de hele dag ziet rondlopen op zoek naar eetbare spreten, de rest van de paarden staat volgevreten te suffen :+
kijk als een landje kaal ligt en het gras gaat net weer groeien en je zet ze er op als dat dan 3cm hoog is.......tjaa,dan zit het denk ik wel vol fructaan?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:38

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:54

ik heb net jouw stuk van die link doorgelezen,maar volgens mij ben ik scheel,want ik zie het niet staan over gras? :o
ik wist trouwens niet dat luchtwegproblemen ook zo bij IR hoorden?

ik zla de openingspost es goed doorlezen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:19

SuperRoos schreef:
KootMiraDrum schreef:

Ze staan op een zeer rijke kleigrond dus het gras heeft voldoende voedingsstoffen..

Okee, super joh!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:58

Sorry ja, je hebt gelijk!
Laarakker heeft is geciteerd in de Bit waar een stuk over IR stond en hierin vertelde hij over kort gras enzo. Sorry :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:04

en ik ben heel flauw als ik zeg dat ik dat dan wel graag lezen wil :D

scheelt trouwens wel dat wij op stal dus grasmengsel van barenburg hebben..paardengras en dus geen koeiengras.
en ik las net dit topic:
[VN] Weken van hooi in warm water beter tegen hoefbevangenheid

waar een leuke discussie staat op de 2e pagina,berichtje van maxcomx(heette die eerst niet anders?)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:12

Ik heb jaren geleden ook een Barenburg mengels gezaaid :)

Ik zal eens kijken of ik het kan scannen, geloof je me niet :? :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:15

nee,erg he?
ik wil dat soort dingen altijd eerst zelf lezen voor ik het geloof.
komt omdat er zo ontezttend veel geroepen word in het paardenwereldje wat wel en niet goed is
en heel vaak komt het er op neer dat ze het van die en die "gehoord"hebben en het dus nergens staat dat het ook echt zo is?

snap? :j