[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:30

En nadeel is dat ze veel te dik worden, met als gevolg erger eczeem.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:35

Ik bedoelde niet de strookbegrazing, maar had het over het lange gras. Of ze nu op een landje van 10x10m op lang gras lopen of op een land van 100x100m op lang gras, dat maakt toch niet uit? Ze hebben op allebei de stukjes veel gras te eten.
Strookbegrazing, dus een kaal stuk en iedere keer een klein stukje lang gras er bij geven (maar dat ook niet te veel) is dan beter. Dat deed ik bij die van mij ook vorig jaar het eerste deel van de zomer. Maar het kale land met hooi is me toch veel beter bevallen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:01

Ligt eraan hoeveel paarden je op een stukje van 10x10 hebt lopen ;)
Nee, zonder gekheid. Strookbegrazing werkt in veel gevallen wel 't beste. Ach, het is ook een beetje per kudde of per paard kijken wat 't beste werkt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:21

Maar als dat op is dan heb je toch ook weer kort gras, dus dan moeten ze weer naar een stuk met lang gras! :P

Het ligt inderdaad bij ieder paard weer anders. Die van mij (2 paarden, 1 shet) groeien allemaal snel dicht, dus die moeten gewoon echt heel erg kaal staan. Andere paarden bij ons op stal doen het juist het beste op een vol land.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:37

En lang gras maar met graaskorf om dan?
Dat werkte bij ons ook wel goed (1 jaar, omdat het land al jaren leeg stond en dus megalang gras had. Daarna bleef het op hanteerbare hoogte ;) )

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:06

Op het moment staat ze nog in de paddock, denk pas eind april de wei op.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:24

xkimmx schreef:
Vind wel dat je nu snel een conclussie trekt. Misschien dat het bij jou paard niet werkt, of maar even. Maar mijn paard begint nu al minder te hoesten sinds ze sinds vrijdag Ventipulmin krijgt. ;) Vind het dus echt wel goed spul. En niet altijd en bij elk paard slaat het (meteen) aan. :)

ventipulmin werkt heus wel maar het is gewoon niet goed om het langer aan je paard te geven het is feitelijk een groeihormoon.
Bij onze shet die dus zwaar astma heeft helpt het even en dan wordt het ook weer minder.
als ze een aanval had moest ze spuiten hebben van de d.a plus ventipulmin.
Nu krijgt ze al 2 jaar bronchithea en er is geen d.a meer geweest.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 01:52

@xkimmx: je hebt gelijk om het helemaal correct te zeggen bij mijn paard heeft Ventipulmin niet afdoende gewerkt in die zin dat het hoesten weer terug kwam. Ook (ab?)injecties hadden onvoldoende effect. Dat goedje van NAF geef ik nu al geruime tijd, soms wat meer, soms wat minder en dat gaat goed. Verder ben ik netzo als Pastel niet zo gek op het gedurende langere tijd geven van Ventipulmin. Het zijn toch medicijnen... Een kuurtje kan je geven om te kijken of de klachten helemaal verdwijnen. Is dat niet zo, dan bestaat er een woud aan supplementachtige middelen. Die van NAF is dus een aanrader. Bronchithea ken ik niet.

@ellepel, ja het werkt (bij mijn paard) dus echt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:14

Bij Zam kan geen bloed afgenomen worden. Is al een compleet drama bij inenten.

Ik geloof er niet in, dat een paard voldoende heeft aan alleen hooi. Is al het nodige bekend ondertussen over tekorten en ook te grote hoeveelheden van bepaalde waarden in de grond en dus hooi.
Waarom staat paardnatuurlijk dan vol met allemaal suplementen (alleen die van hun is natuurlijk de beste ;) )? Omdat zij er ondertussen ook al achter zijn, dat een paard niet kan leven op hooi en een zoutsteen...

De reden, dat ik merk, dat Zam ergens een tekort aan heeft (denk vit. E + magnesium) is doordat hij te snel vermoeid raakt tijdens een training.

Juist onbemest land heeft veel meer fructaan in het gras als bemest land. Is ook al achterhaald...
Dus bodemonderzoek en daar je (kunst)mest op aanpassen, dat is mijn manier ondertussen...

Ik houdt dit middel in gedachten wuswa. Heb liever iets ondersteunends als een kuur Ventipulmin. Dat is ook een aanslag op zijn hele huishouding, maar als het niet anders kan, dan moet het wel gegeven worden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:29

wuswa schreef:
@xkimmx: je hebt gelijk om het helemaal correct te zeggen bij mijn paard heeft Ventipulmin niet afdoende gewerkt in die zin dat het hoesten weer terug kwam. Ook (ab?)injecties hadden onvoldoende effect. Dat goedje van NAF geef ik nu al geruime tijd, soms wat meer, soms wat minder en dat gaat goed. Verder ben ik netzo als Pastel niet zo gek op het gedurende langere tijd geven van Ventipulmin. Het zijn toch medicijnen... Een kuurtje kan je geven om te kijken of de klachten helemaal verdwijnen. Is dat niet zo, dan bestaat er een woud aan supplementachtige middelen. Die van NAF is dus een aanrader. Bronchithea ken ik niet.

@ellepel, ja het werkt (bij mijn paard) dus echt.

is bij appie ook hoor,die heeft al eerder ventipulmin gehad en als het op was kwma het net zo hard terug.

stripbegrazing:
werkt niet bij appie.
ik kan het wel doen,maar dan moet hij een heel klein beetje er bij hebben en dan alsnog aanvullen met hooi.

het gaat namelijk bij appie er om dat hij gewoon niet tegen suikers kan,in het voer gaat dat beter dan in het gras.
zou ik hem een strip gras geven vreet hij zich helemaal vol en stopt pas als het op is :P .

dus ap staat op kaal land,met hooi en vitamines.
gaat er om dat hij buiten is,niet dat hij gras kan eten,da's helemaal niet belangrijk.

brittpit:
ik moet even zeuren hoor.
eest zeg je dat je voorzichtig moet zijn met vitaminesupplementen en dan zeg je zelf dat je hooi voert en brandnetel,olie en zeewier.

die laatste zijn ook alle drie vitaminesupplementen toch ;) :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:18

Deze komen nieuw in ons assortiment, iemand interesse; we gaan binnenkort een partij inslaan en hoe meer interesse hoe gunstiger de prijs. Normale verkoopprijs +/- E70, afhankelijk van de interesse +/- E55 a E60 (eczeemdeken is iets duurder dan vliegendeken)

Afbeelding

Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:43

mooie deken :j
maar ik wil eerst zonder proberen :o

appelazijn.....moet je dat dagelijks geven?
als hij straks op het land staat komt ik maar 3 x per week
voor de rest wordt hij in de gaten gehouden

en hij komt er maar 1 x per week vanaf....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:44

Mooi die vliegendeken.

@op=op, ik heb met Sybrich ook dat onderzoek gedaan, mocht je het resultaat willen lezen, dan zal ik je dat wel even mailen.
Ik ben toen bezig geweest met de traumeel druppels, maar daar merkte ik effectief maar weinig van eigenlijk. Dat was de eerste zomer geloof ik dat ze onder een deken stond en dat was dus helaas nog wel wat afzien, qua jeuk.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:54

@ellepel: ik zie t niet als zeuren/ aanval hoor; ik bedoelde dat t wijzer is om eerst bloedonderzoek te laten doen voordat je extra middeltjes gaat geven die mogelijk helemaal niet nodig zijn of niet de juiste zijn. Ik voer de brandnetel en zeewier op advies van de da na bloedonderzoek; dit was naar het schijnt de beste toevoeging die de minste belasting opleverde.(voor mijn paard).

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:06

Het gaat weer beginnen he..
Ik was gisteravond even aan de wandel en pony wou al een paar keer liggen rollen in de berm.. |(

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:06

oke...kom ik met misschien een hele blonde ;) domme vraag hoor.
Maar WAAR laten jullie het bloed precies op testen?!?! Is het een algeheel bloedonderzoek of?!?! Ben eigenlijk wel heel benieuwd. Heb het namelijk zelf ook nooit laten doen bij Shathu.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:09

Heb een vraagje over Cavalesse: hoe lang doe je met zo'n pakket?
Ik heb ergens opgevangen dat je er zo'n 3 mnd mee doet, maar de dierenarts die bij ons op stal was van de week vertelde dat je maar een maand doet met het spul.
Ook ben ik benieuwd wat er allemaal in zit.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:15

opisop_shop schreef:
Deze komen nieuw in ons assortiment, iemand interesse; we gaan binnenkort een partij inslaan en hoe meer interesse hoe gunstiger de prijs. Normale verkoopprijs +/- E70, afhankelijk van de interesse +/- E55 a E60 (eczeemdeken is iets duurder dan vliegendeken)

Afbeelding

Afbeelding

ohh die vliegendeken
wat gaat die precies kosten en heb je die ook in maat 155 ?
dan heb ik wel intresse voor mijn(niet eczeem pony)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:16

gillian schreef:
Heb een vraagje over Cavalesse: hoe lang doe je met zo'n pakket?
Ik heb ergens opgevangen dat je er zo'n 3 mnd mee doet, maar de dierenarts die bij ons op stal was van de week vertelde dat je maar een maand doet met het spul.
Ook ben ik benieuwd wat er allemaal in zit.

De meeste dierenartsen kennen het nog bijna niet..
en je doet er de hele zomer mee, kun je ja zelf uitrekene je krijgt 3 flessen van 80 ml uiteindelijk en je paard (onder de 500 kilo) moet 2 ML per dag hebben

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:19

Dan vallen de kosten reuze mee. Bedankt!! ;)

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:47

@Opisop_shop: Moesten ze eventueel in kleinere maatjes zijn,heb ik misschien ook wel interesse :)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:52

Laatst heeft een holistische dierenarts mijn pony onderzocht en daar is oa. insuline-resistentie en problemen met de lever uit gekomen.
Ook weer te linken aan de zomereczeem..

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:16

Zammie schreef:
Bij Zam kan geen bloed afgenomen worden. Is al een compleet drama bij inenten.

Ik geloof er niet in, dat een paard voldoende heeft aan alleen hooi. Is al het nodige bekend ondertussen over tekorten en ook te grote hoeveelheden van bepaalde waarden in de grond en dus hooi.
Waarom staat paardnatuurlijk dan vol met allemaal suplementen (alleen die van hun is natuurlijk de beste ;) )? Omdat zij er ondertussen ook al achter zijn, dat een paard niet kan leven op hooi en een zoutsteen...

De reden, dat ik merk, dat Zam ergens een tekort aan heeft (denk vit. E + magnesium) is doordat hij te snel vermoeid raakt tijdens een training.

Juist onbemest land heeft veel meer fructaan in het gras als bemest land. Is ook al achterhaald...
Dus bodemonderzoek en daar je (kunst)mest op aanpassen, dat is mijn manier ondertussen...

Ik houdt dit middel in gedachten wuswa. Heb liever iets ondersteunends als een kuur Ventipulmin. Dat is ook een aanslag op zijn hele huishouding, maar als het niet anders kan, dan moet het wel gegeven worden...

onze paarden eten al 8 jaar alleen hooi, en hebben inderdaad ook een liksteen. Zijn nog nooit ziek geweest, en hebben altijd energie..
(trouwens op advies van de da)

Zendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:01

Hier staat ie nog steeds zonder deken , wel veel vliegjes mugjes op het drassige gras , maar nog niiks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:41

Bij ons op stal wordt ook geweid middels stripbegrazing. De tinkers en de hoefbevangen paarden krijgen minder snel een strip bij dan de 'gewone' paarden. Ik persoonlijk vind het een fijne manier van weiden. Alle dagen wordt de mest weggehaald, ook wel prettig ivm de vliegen.

Ik heb deze deken besteld, ik vrees dat de kleur niet lang blijft :D
Afbeelding

Besteld bij Suusje1972 hier op Bokt
http://www.amazoneXL.nl

Die van mij reageert ook heel erg op voeding. Hij heeft op een andere stal gestaan vanwege inrijden en daar voeren ze kuil, tevens ben ik Marstall Force gaan geven. Hij had bij terugkomst allemaal korsten op zijn benen en hij heeft het tot bloedens open gebeten. Nu staat hij weer thuis, krijgt gewoon hooi en het verbetert met de dag. Straks maar weer eens force gaan bijvoeren, kijken of het dan nog rustig blijft. Al met al erg lastig, als je iets wilt gaan bijvoeren vanwege het rijden. Tink is geen paard dat snel dik wordt.
Zijn ZE en heftig reageren op voer een beetje een 'normale' combinatie?