laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:26

Bijv dat het beestje achteruit is gegaan? Ze is niet meer topfit. Dat de da ook achter ts dr beslissing staat. Uit het dagboek kwam oa ook dat het minder ging. Ts doet het beste voor haar paardje. Ik vind dit onwijs knap! Een dergelijke beslissing is ontzettend moeilijk. Maar ondanks dat kiest ts voor haar paard en niet voor zichzelf. Natuurlijk houdt ze haar liever nog jaren bij zich, maar als ze met pijn loopt, moet je dan maar afwachten totdat het echt fout gaat? Ze écht niet meer kan en vergaat van de pijn?

Ze was afgelopen winter als slechter uit dr dip gekomen dan andere jaren en is de zomer ook al slechter door gekomen dan voorgaande jaren. Waarom dan nog zo'n winter aan gaan als je haar de (extra)pijn en lijden kan besparen?

Ik vind het een top beslissing van je ts!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:29

Calanddra schreef:
Bijv dat het beestje achteruit is gegaan? Ze is niet meer topfit. Dat de da ook achter ts dr beslissing staat.

Dit heb ik inderdaad niet gelezen, wordt ik dan toch ietwat kippig? Verandert het verhaal inderdaad wel volkomen...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:29

Ninx schreef:
Calanddra schreef:
Enne, als mensen nou eens eerst het topic door lezen voordat ze een conclusie trekken >;)

Dat heb ik gedaan, maar waar heb ik overheen gelezen dat mijn mening zou moeten bijstellen?

Het feit dat zowel TS als ook haar stalgenoten een dagboek bij hebben gehouden waaruit dus blijkt dat het toch niet zo goed meer met het paardje gaat als gedacht. En het feit dat ook de DA nu achter de beslissing van de TS staat.

Ik vind ook dat je een paardje niet tot het uiterste moet willen houden. Een paard met pijn lijd, en dat heb ik al meer dan eens gezien en meegemaakt. Ik heb dus ook al meerdere keren die rotbeslissing moeten nemen, en echt hij is nooit leuk. Als het had gekunt had ik mijn Paintmerrie (die ik boven alles liefhad) nooit in laten slapen. Maar moet je een paard zoveel pijn aandoen? En dat alleen omdat jij als eigenaar niet die beslissing kunt nemen. Nee dat noem ik egoisme, net wat Calanddra zegt. En ik ben het dus ook helemaal eens met ellepel, een paard is een prooidier en zal zijn/haar pijn tot het laatste maskeren. Je moet als eigenaar, imo, de beslissing durven nemen en ik heb dus ook heel veel respect voor de TS dat ze deze moeilijke beslissing niet tot het uiterste uitstelt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:54

sillysoul schreef:
Poe, ik heb vanavond toen ik terugkwam van mijn eigen viervoeter in vogelvlucht het hele topic doorgelezen.
Ten eerste erger ik me ook aan mensen die niet lezen en dan maar hun mening geven, zonder de pony in kwestie te kennen;
Ten tweede heb ik enorm veel respect voor Muiszje, als dit geen paardenliefde is dan weet ik het ook niet meer. Op de foto's die je van Pepper hebt geplaatst is wel heel duidelijk te zien dat ze lichamelijk achteruit gegaan is. En het is waar dat je op je dierenarts moet kunnen vertrouwen, maar voor langzaam achteruitgaande dieren is de eigenaar de tolk, die ziet het dier elke dag. Ik ben zelf dierenarts en wat ik vaak merk is dat wanneer de dieren wat ouder gaan worden, de eigenaar ziet wat het dier NIET meer kan, en zodra het einde nadert, valt alles op wat het beestje WEL nog kan. Dat betekent grenzen verleggen omdat je het dier niet kwijt wil maar ook niet wil laten lijden. De grens is nooit zwart-wit. En het is zo, de eigenaar VOELT wanneer het einde is gekomen. De beslissing doet pijn, maar je beste maatje zien lijden gaat door merg en been. Muiszje, heel veel sterkte voor HET moment, houden van betekent vaak ook dat je moet loslaten...

Zo is het bij mij ook gegaan. Ik was in de gelukkige omstandigheid om mijn oude merrie alles te geven wat ze nodig had tot het einde, en daarnaast er een rijpaard bij te houden.
Mijn merrie is 30 jaar oud geworden. Op een gegeven moment, zij had ook artrose, ging haar lopen heel erg achteruit. Zo erg dat ze met de reguliere pijnstilling niet meer fijn kon leven. Toen heb ik de beslissing genomen om haar te laten gaan. Ik had haar 21 jaar, en kon met mijn ogen dicht aanvoelen hoe ze zich voelde...
Vlak na haar 30ste verjaardag ging ze heel hard achteruit... Heb de dosis pijnstilling verdrievoudigd en een afspraak met de DA gemaakt om haar leven geen lijden te laten worden.

Helaas stond ik een jaar later voor eenzelfde soort keuze. Mijn rijpaard had gescheurde gewrichtsbanden. Herstel was onmogelijk. Dus voor dat paard (12 jaar) heb ik voor de slager gekozen. Hard, maar helaas...

Muiszje, sterkte...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:00

Ik zal zolang genieten zolang het nog kan!
en je zegt dat het een leuk speelse pony is.. ik zal haar lekker houden
maarja inderdaad ik geef je gelijk zodra het echt slechter begint te worden
kan je haar beter laten inslapen. Ik heb wel echt respect voor je dat je al zolang voor deze oude pony zorgt! vind het echt goed wat je doet!
is het niet een optie een nieuw jong paard te kopen en die samen met haar te zetten.
zo hebben ze ook nog wat aan elkaar en kan jij van beide paarden genieten!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:40

O sorry, dit soort reacties willen jullie niet, liever geen eigen mening.
Jullie willen liever dat ik meeklets met de rest.

Nogmaals ik keur de beslissing van de TS-er niet af, ik kan van hieruit niet beoordelen hoe het gaat met haar pony.
Maar ik stoor me aan de uitspraak dat het beter is om in te slapen voordat er pijn komt.
Je weet nooit wanneer en of er pijn komt.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:45

de beslissing is al gemaakt. Niemand heeft er meer wat aan.

zoals al eerder gezegd, het paard is achteruit gegaan, en op die grond heeft ts haar beslissing genomen.

Waardeer de manier wel waarop je je mening uit, je bewijst dat het iig nog kan ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:01

Jesito: maar wat als je wel merkt dat je paard pijn heeft en niet meer happy is (in ts dr geval is dit zo)
wat zou jij dan doen!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:21

Ts, heb het topic mee gelezen en een keer gereageerd.
Zoals ik daar ook al in aangaf: jij maakt de beslissing, jij kent je paardje het beste.
Ik sta, net zoals vele anderen hier voor de volle 100% achter je, en wil je ontzettend veel sterkte wensen..

Ik denk dat jij iets doet wat ik niet zou kunnen.. En daar neem ik mijn petje voor af.
Heel veel sterkte nogmaals.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:57

Moderatoropmerking:
Vele onnodige en offtopic reacties zijn verwijderd. Ook de reacties die daar weer op gegeven zijn.
Graag weer ontopic verder.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:27

Ik wens je in ieder geval sterkte met de beslissing. Het is altijd moeilijk om afscheid te nemen van een mens of dier waar je gek op bent.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:37

Calanddra schreef:
Jesito: maar wat als je wel merkt dat je paard pijn heeft en niet meer happy is (in ts dr geval is dit zo)
wat zou jij dan doen!

Dan zou ik idd in laten slapen, maar zoals je kunt lezen ben ik niet voor of tegen ts haar beslissing maar heb ik moeite met het inslapen omdat er misschien pijn komt.

Ook ik wens TS veel sterkte wat haar beslissing ook zal zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:11

Jesito: Als het dier pijnstillers nodig heeft, ben je het er dan mee eens dat het dier dan ook werkelijk pijn heeft?

Verder is alles al gezegd en kan het me ook niet echt schelen, want de TS heeft haar besluit al genomen en ik vind niet dat jullie haar daarop moeten goed- of afkeuren. :) Zeker niet als de dierenarts erachter staat.

Muisz: prettig dat je zo'n goed gevoel hebt bij Jeroen nu, dan is het niet zo'n ramp als Frans het toch niet wil doen. Nu maar een worteltje voor Pep om het goed te maken dat er zo'n vreemde kerel op haar turf kwam? ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:05

banaantje :) madame heeft het me alweer vergeven geloof ik.
Zit nu op mn werk, laatste dingetjes afsluiten. Zal als ik thuis ben de overige reacties doorlezen want volgens mij is er weer heibel?!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:04

Wat een mooie tattoo!! waar heb je m laten zetten?

'de benodigde spullen' mag je helaas niet hebben buiten een praktijkt (buiten een speciale kast zelfs).. Ik hoop dat hij het toch zou kunnen doen, het is wel fijn als je een dierenarts hebt die pepper kent en verder een leuk persoon is. Dat kan enorm veel uitmaken, vooral met dit soort dingen! Dit is niet niks voor jou! Voor hem zelfs al niet denk ik.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:51

Oja wortels willen natuurlijk niet. Banaantje dan maar. :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 23:23

nog iets

ik was net de op site van de Rendac kijken of ik daar de voorwaarden kon vinden over het ophalen van pep op het erf zelf. hier kon ik niets over vinden. ik zal ze deze week bellen om te vragen, maar mochten jullie daar al iets van weten hoor ik dat graag.
wat ik wil weten is op wat voor plaatsen het voor de vrachtwagen makkelijk laden is.. kan ik pep op de wei laten gaan of moet het langs een goed begaanbaar pad zijn? hoe breed is de vrachtwagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:27

Ik zal even voor je opzoeken hoe breed de vrachtwagen is, en ze hebben liever dat je het paardje inderdaad ergens neerlegt waar ze er makkelijk bijkunnen. Het is niet makkelijk om met een vrachtwagen door een weiland heen te rijden namelijk. Het is an sich wel slim van je dat je even gaat bellen om dit met de Rendac zelf af te stemmen.

Tot slot wil ik je even een warm hart onder de riem steken, ik heb het topic doorgelezen en ik bewonder je!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:28

Breedte zal 2.55 zijn. Dat is de gangbare breedte van een normale vrachtwagen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 23:31

heel erg bedankt.. ik zal even het hek van de wei opmeten.
In het eerste stuk van de wei loopt een wat smaller pad van asfalt..
Ik neem aan dat ze een grote grijper hebben? Weet niet hoe ver die naast de "bak" kan grijpen, want dan kan ik pep in de wei lángs het pad laten gaan..mits ze natuurlijk rustig gaat liggen en niet nog 10 meter naar achter sukkeld. Het probleem is, dat ik pepper het liefst niet na het inslapen nog laat verslepen eigenlijk. Ookal voelt en weet ze het niet, geen prettig idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:32

Muisz, sul heeft gelijk. Het is wel ietsjes duurder om op het terrein op te halen, ik heb toen twee tientjes betaald. Probeer er ook voor te zorgen dat de doorgang vrij is als je de rendac verwacht, dat er geen auto's of andere dingen in de weg staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:33

Muisz, heeft Jeroen het er nog met je over gehad dat het makkelijker is om naast een muur of stevig hek je pony in te laten slapen? Hij kan haar dan langs de muur laten zakken als ze door haar knieën gaat, zodat ze niet hard omvalt.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 23:33

hmhm. dat zal bij ons geen probleem zijn, dat er nog andere autos of obstakels in de weg staan, de hele doorgang naar achter op het erf is vrij. Vraag me alleen dus af hoever pep van de vrachtwagenbak af kan liggen.. zodat ze er nog goed bijkunnen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 23:34

Lovely schreef:
Muisz, heeft Jeroen het er nog met je over gehad dat het makkelijker is om naast een muur of stevig hek je pony in te laten slapen? Hij kan haar dan langs de muur laten zakken als ze door haar knieën gaat, zodat ze niet hard omvalt.

Dat zei hij inderdaad wel, maar helaas is dat bij ons niet mogelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:36

Als er een pad van asfalt is scheelt dat al stukken. Hoelang de kraan is, weet ik dus niet, dat zul je even moeten vragen.
Ik snap erg goed dat je je dierbare pony na het inslapen niet wilt verslepen maar stel dat dit toch zou moeten, dan heb ik nog wel een tip voor je en dat is de volgende, misschien kun je haar, zodra ze is overleden, op een landhek neerleggen, desgewenst kun je er eerst iets van een deken of zeil opleggen. Alvorens ze stijf is geworden haar hier even opslepen met een paar sterke mannen. Ik weet dat het niet leuk klinkt maar zo kun je haar dan zonder al te veel gedoe verslepen, en sleept haar lichaam niet over de grond. Het slepen blijft verder hetzelfde maar ik heb het zelf een keer zo opgelost met een oud paardje en het voelde voor mij in elk geval beter, en verder beschadig je het lichaam er ook niet mee en wordt ze ook niet vies.

Ik wens je nog veel sterkte voor het moment als het daar straks is, en verder vind ik je een topper dat je zo goed voor Pepper bent geweest en er alles aan doet om haar een lijdensweg op haar oude dag te besparen.