Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:52

Sterkte Fargo :(:) het is een mooie manier om te gaan, maar het blijft rot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:12

Sterkte....

34 is wel een erg mooie leeftijd! Ik zou er nu voor tekenen voor die van mij!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:26

oh wat rot.. sterkte!
Maar wel een mooie leeftijd idd.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:32

Sterkte fargo!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:22

Dank jullie wel. Hij heeft een mooi leven gehad en het is eigenlijk natuurlijk een mooi einde. Maar hij wordt natuurlijk gemist in zijn stalletje met zijn wollige hoofd :(:)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:04

:(:)

Het is nog niet veel maar het begin is er! EINDELIJK! Ik begon al bijna te denken dat ik dat provarium breeding voor niks had gekocht.
Afbeelding
En ja, hij is vies, maar kreeg hem met geen mogelijkheid goed schoon. :Y)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:08

Kijk dan gaat het verharen nu beginnen en doorzetten waarschijnlijk! Het is 'snachts ook nog behoorlijk koud, dan stoppen ze vaak weer met verharen ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:10

:D wat kan een mens blij zijn met een paar haren!
Het begin is er inderdaad *\o/*

Pablo verhaart ook nog vreselijk,zo erg dat na het borstelen er nog haar uitsteekt.
Ook van onder zijn buik.Nu weer minder boven op zijn rug....daar waar ik graag zou willen dat die oranje schroeiharen verdwijnen blijven ze zitten :D
Het is mij onduidelijk hoe zijn zomervacht er uit gaat zien....vermoedelijk zoals voorheen zijn wintervacht er uit zag.Hij heeft nooit veel vacht gehad,dus nu eigenlijk ook nog niet echt voor een cushing paard.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:12

Mijn andere paard is al grotendeels door het verharen heen dus ben zo blij dat Max nu eindelijk ook begint, die heeft zo'n dikke vacht. Ik zit er wel serieus over na te denken om hem volgend jaar onder de dekens te zetten. :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:28

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:32

idd die ouderwetse roskammen zijn vrij efficiënt voor paarden met een hele dikke vacht. op mijn EV zou ik die wel nooit gebruiken :D

wel goed dat de meeste paardenhier toch begonnen zijn met verharen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:36

Nee op mijn Whizz 8)7 8)7 zou ik hier ook niet mee moeten aankomen en op sommige "gewonere" locaties op willy ook echt niet, dan zit je direct op zijn huid.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:55

Beer is ook flink aan het verharen gelukkig :)
Moet ook wel, anders raakt hij nooit zijn wintervacht kwijt voordat het zomer is..
Op sommige plekken wordt zijn vacht al wat dunner, nog geen zomervacht maar het is een begin.
Voorlopig nog maar flink borstelen en waarschijnlijk binnenkort ook een strook bij hem wegscheren, als we een scheerapparaat hebben.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:09

fargo, beide hebben we voor Max. Maar mijn wonderding is toch écht de furminator. :j Maar bij wat voor poetsmiddel dan ook, het haar moet wel eerst los laten wil je het eruit kunnen kammen. Het zat tot voor kort echt MUURvast.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:18

Mijn pony begint nu ook eindelijk met verharen. Toch een teken dat er iets verandert geloof ik. Andere jaren was ze veel eerder dan haar zoon, dit jaar is hij al volop aan het verharen terwijl Aurora nog moest beginnen.
Haar haar lijkt ook zachter op de een of andere manier... maar goed misschien wil ik dingen zien.
Ze zit in ieder geval super in haar vel. Heb laatst achter haar aan moeten rennen omdat ze zich niet wilde laten vangen in de bak *\o/* de shetstreken komen weer terug, en die heeft ze alleen als ze zich écht goed voelt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:43

Illo er er nu bijna doorheen, maar op zijn hals zit alweer een nieuwe wintervacht. Zondag ga ik hem helemaal scheren, kan het weer wat bij groeien voordat hij de wei op gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:18

cynthiar schreef:
Illo er er nu bijna doorheen, maar op zijn hals zit alweer een nieuwe wintervacht. Zondag ga ik hem helemaal scheren, kan het weer wat bij groeien voordat hij de wei op gaat.

ojee...kan dat ook nog? :7 Dat er gewoon een nieuwe wintervacht onder zit?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:31

ja haren van ongeveer 3 cm lang

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:05

cynthiar schreef:

Dat is niet perse een wintervacht maar gewoon een langere vacht, willy heeft ook heel lang langere haren gehad, op een gegeven moment komt dat ook weer onder controle (met een beetje mazzel). Al kunnen ze altijd wel iets langer blijven en soms iets anders van structuur. Scheren is dan in eerste instantie nog wel fijn waarschijnlijk ja.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:11

wisten jullie dat pergolide deels gemaakt word van een chemische structuur van ergot....dat komt weer van de schimmel moederkoren vandaan.Die zwarte schimmel(claviceps purpurea) op graan in een natte zomer.
Wist ik niet :o

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:19

Ik heb even een vraag aan de kenners hier (alle pagina`s door lezen is me te veel, haha)

Zins een jaar heb ik de zorg over een 22 jarige haflinger. Vorige zomer heb ik hem in juni geschoren omdat hij zo`n lange vacht had en hij zich helemaal kapot zwete met die hoge temperaturen, en hij wordt nog 5x per week een half uurtje gereden.
Af gelopen winter viel het me op dat hij vrij veel drinkt en dus ook veel plast. Begin november heb ik hem weer geschoren en onder een deken gezet. Half januari heb ik hem nog een keer geschoren omdat hij al weer een aardige dikke vacht had, en ik hoopte dat hij door hem nog een keer te scheren beter in z`n zomer vacht zou komen dit jaar.

Dit voorjaar is hij optijd begonnen met verharen, hij begon zelfs iets eerder dan mijn andere paard. Dus ik had goede hoop. Doordat hij geschoren was had hij een lichtere vacht gekregen, en nu met het aanmaken van een zomervacht zag je langzaam aan steeds meer zijn oorspronkelijke kleur weer terug komen. Dus ik had wel het idee dat hij beter door zijn vacht aan het komen was, hij krijgt ook omega olie bij.

Maar nu begint me toch op te vallen dat de zomervacht die hij aanmaakt , weer langer aan het worden is. Het wordt geen strak zomervachtje zoals gehoopt. Ik denk dat z`n zomervacht nu zo`n 2 à 3 cm langs is, de haren lijken wel iets dunner te zijn als zijn winter haren.

Veder heeft hij nog een aantal andere klachten;
- Afgelopen winter heeft hij gehoest en was snel buiten adem. Na twee weken was dit weer over.
- Nu zins 1,5 maanden heeft hij dagelijks vieze ogen met strontjes in z`n ooghoeken.
- Of hij nu nog veel drinkt/plast kan ik niet zien omdat hij zins een maand weer 24/7 op het land staat. Van de winter dronk/plaste hij wel veel.
- Zins 2,5 weken is hij erg snel buiten adem. Ik heb hem maar 2x horen hoesten en zijn neus is gewoon droog. Nu is het zelfs zo dat hij geen eens meer een rondje kan draven zonder helemaal buiten adem te zijn.
- Hij is goed opgewicht, zijn bespiering is ook nog goed, voor z`n leeftijd. Hij heeft nog geen doorgezakte rug, maar wel een klein beetje een hangbuik, lijkt op een enorme grasbuik. Z`n eetlust is goed.
- Zijn vacht is lang 2 à 3 cm, maar krult niet. Staat nu onder een ongevoerde regendeken.
- Bij had 3 weken terug erg bleek tandvlees. Hij krijgt nu een vit. en min. brokje bij en de kleur van zijn tandvlees komt weer langzaam aan terug.
- Kwa voeding krijgt hij op dit moment, een schep lucerne, scheutje omega olie, vit. en min. brokje en 1/4 schep haver, en glucosamine voor zijn artrose.
- Zijn gebit is in goede conditie. Tandarts is 2 maanden terug geweest.

Na het weekend laten we de DA komen omdat hij dus zo snel buiten adem is. Maar nou vroeg ik me dus af of hij mogelijk cushing zou kunnen hebben en of dat ook de reden kan zijn voor het snelle buitenadem zijn. En natuurlijk de langere vacht die hij zomers heeft.
Als de DA dan komt dan kan ik dit met hem bespreken.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:54

Het kan zeker zo zijn dat je paard cushing heeft. Gezien het vele plassen, het veel drinken en de rare vacht is het wel een mogelijkheid. Maar ik denk dat het ook zomaar wat anders zou kunnen zijn. Inderdaad goed dat je de DA laat komen! Een bloedtest kan je zo uitsluitsel geven. :j Dus dat zou je zo kunnen bespreken.

Het bleke tandvlees klinkt mij niet beken, misschien kan fargo je daar mee over vertellen, die is hier o.a. de kenner. ;)
Wel weet ik dat ontstekingen in het tandvlees bij cushing kunnen horen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:13

bleek tandvlees wil zeggen bloedarmoede,en bloedarmoede komt vaak voor bij cushing en IR.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:08

Klinkt mij ook als Cushing. De mijne heeft ook een tijdje gehad dat hij van een rondje buiten wandelen aan de hand helemaal liep te pompen. Is vanzelf weer over gegaan, hij stond toen ook op rust vanwege verrekte knieband. Maar achteraf gezien was waarschijnlijk door de Cushing. Ik wist toen ook nog niet dat hij dat had.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:44

Oke, het zou dus kunnen dat hij cushing heeft. Is hier makelijk op te testen, of is dat een kostbaar grapje?