[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:11

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets fijn is voor het paard?

Het schuren bij Rocky is zo goed als over, eindelijk!!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:42

en vanacht heeft het weer gevroren Ja ! En niet zo'n beetje ook niet Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:45

ja het is koud!!!! Haha!

maar gisteren in de weide ook echt veel vliegjes hoor, maar ap schuurd ook niet meer.

hoe je zo blij kunt zijn met koud weer haha Go jij! Go jij!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:18

kon vanochtend geen vliegjes meer vinden. Dus Silke mag vandaag (overdag) weer een keertje zonder deken. (en wat is het toch mooi, zo'n blote haf)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:57

Heerlijk die kou! Haha!
Kinke staat vanaf gisteren in d'r blote derriere Go jij! Go jij!
(hopelijk blijft het nog even zo fris)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:44

[quote][quote="ellepel"]jee wat een verhaal zeg!!

wat had je dan precies, een halsstuk?
je bedoeld van een eczeemdeken?
of een losse hals van een vliegendeken.

Het was een losse hals voor een regendeken van bucas. Niemand snapte hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, het zag er veilig genoeg uit en lenig is Ino ook niet. Dat jaar had hij nog geen last van ZE die ellende is dit jaar begonnen en hij staat notabene pal naast de zee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:05

EdskoTakens schreef:
Echte vrouw, probeer a.u.b. dat van die magnesium toch maar eens aan mij uit te leggen. Heb zelf veel merken voer vergeleken en kom ook tot de conclusie dat in het standaardvoer magnesium te weinig en zeer verschillend per merk aangeboden wordt.

Ook heb ik op "paard natuurlijk" gelezen dat je juist dat clelaat moet hebben. Hoe zit het nu?

Hoi,

Eigenlijk is er niet 1 vorm van Magnesium die de beste is.
Je hebt bijvoorbeeld Magnesiumorotaat, -chelaat, -citraat, -oxide, -aspartaat enz. enz.
Middels div. voedingsmiddelen behoren wij mensen en ook dieren div. binnen te krijgen.
Magnesium is ontzettend belangrijk voor mens en dier. Verzorgt talloze functies in het lichaam.

Er is heel lang gedacht dat de verhouding Calcium/Magnesium in een verhouding van 10 :1 of 5 : 1 prima was. Deze verdeling wordt nog steeds toegepast in de diervoeders.
Men acht Calcium belangrijker en Magnesium is het ondergeschoven kindje in de diervoeders.
Echter onderzoek heeft uitgewezen dat tegenwoordig door tekorten in de voeding vooral ook van Magnesium een verhouding van 2 : 1 en zelfs 1 : 1 al noodzakelijk is.
Calcium en Magnesium werken samen in elke lichaamscel. Ze kunnen niet zonder elkaar hun werk doen.
De ene doet z'n werk aan de binnenzijde van de cel de andere tegelijkertijd aan de buitenzijde van diezelfde cel.

Er zijn div. artikelen waar de chelaatvorm als de beste eraf komt maar ik heb een engels artikel gelezen over Magnesium waar het verschil tussen de chelaatvorm en oxidevorm werd besproken. Via via via ...kwam ik erop in een link. Daar kwam de magnesiumoxide er als de betere uit met een duidelijke beschrijving van het waarom.
Kan het nog niet terugvinden maar zoek nog wel even door Knipoog

Van Magnesiumchelaat hoef je in verhouding iets minder te geven dan van Magnesiumoxide dat weet ik nog wel. Ik meen dat de chelaatvorm beter wordt opgenomen maar dat de oxide uiteindelijk beter doorwerkte omdat het langer in het lichaam aanwezig is. Zoiets was het als ik het me goed herinner.

Zelf hebben we hier de 5 magnesiumvormen die ik hierboven heb benoemd uitgetest op div. paarden middels een biotensor.
Bij allen komt de magnesiumoxide verreweg als beste eruit.
Zelf gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid de Magnesiumoxide voor de paarden.
Leuk detail, het is ook nog eens mega goedkoper dan de Magnesiumchelaat.
Nl. 25 kilo voor 7,95 euro.
Kan je HEEEEEL lang mee Haha!
We delen hier een zak met meerdere mensen op. Wel zo handig.

Verder heb ik een tijd terug eens een aantal engelse en amerikaanse merken van nutrientenaanvullingen voor paarden bekeken.
In de meeste zit uitsluitend Magnesiumoxide. Ook de hele dure merken.

Onlangs sprak ik met de oudere eigenaar van de boerenbondwinkel hier in de buurt. Ik haalde net weer een zak Magnesium op en we hadden het zo over hoe lekker het nu ging met beide dames.
Hij vroeg of ik naast de Magnesium de paarden verder soms ook hoog in de nutrienten had staan.
Ja dus.
Hij vertelde dat hetzelfde voorkwam bij een aantal koeienboeren.
Er zijn boeren die puur het standaard voer voeren en boeren die door hun standaard voer zelf Magnesiumoxide, Zink, Kalk en Zeewier vooraf mengen in de Silo.
De boeren die de extra's toevoegden hadden amper aan een veearts nodig. De koeien bij die boeren blijken veel gezonder te zijn dan de andere.
Dat vond ik eigenlijk wel een bevestiging dat ook daar de gezonde voeding zo'n impact heeft.

Groetjes, Henny

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:32

Wat paardendrogist over magnesium zegt is ook nog wel interessant:

Citaat:
Magnesium is een belangrijk mineraal voor het spier- en zenuwstelsel, de botten, de water- en energiehuishouding en de stofwisseling. Magnesium zorgt voor de signaaloverdracht naar de spieren. Magnesium is nodig voor de opname van calcium in de botten en voorkomt ophoping van calcium in andere weefsels. In voedingssupplementen wordt magnesium in veel verschillende vormen gebruikt. De ene vorm is beter opneembaar dan de andere. Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumoxide (70% opneembaar) en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumoxide of magnesiumsulfaat. Ter illustratie: 5 gram magnesiumlysinaat bevat maar 0,3 gram opneembaar magnesium, terwijl 5 gram magnesiumoxide het lichaam 3 gram opneembaar magnesium biedt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:50

Sommigen zeggen dat mijn paard er ook uitziet alsof ze zomerecezeem heeft

Afbeelding

omdat ze littekens heeft en korte manen,,

maar haar manen zijn afgeknipt door een klein kind die wou dat ze een fjord werd.. en de littekens weet ik niet, verder heeft ze wel een hele mooie lange staart.. dus ik weet het niet..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:58

hoelang heb je je paardje al? Als ik het zie denk ik idd ook aan een eczemer

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:24

Citaat:
Het was een losse hals voor een regendeken van bucas. Niemand snapte hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, het zag er veilig genoeg uit en lenig is Ino ook niet. Dat jaar had hij nog geen last van ZE die ellende is dit jaar begonnen en hij staat notabene pal naast de zee.

Ik heb mijn pony ook al twee keer volledig verstrikt gevonden in zijn bucas buzz off en durf deze absoluut niet meer te gebruiken. Ik heb nu een eczeemdeken van everline en die lijkt me een stuk veiliger.
Ben sowieso allergisch voor losse bilkoorden en losse halsstukken, hier kunnen ze heel makkelijk in blijven hangen als ze zich willen krabben aan hun hoofd of bovenkant hals.
Vandaag heeft de mijne ook lekker bloot gestaan, heerlijk om te zien dat zijn staart ook eens rust kreeg Haha! .

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:34

Ging vandaag echt super met m'n blote Silke.
Heb net de deken toch maar weer om gedaan, hoewel er nog steeds geen vliegjes waren (maar durf toch nog niet zo goed zonder)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:34

Stalgenootje Onne, een Fries met flink eczeem, moest zich zonet toen ik de paarden binnen zette nog flink schuren op het stuk hals achter de oren, daar waar het vandaag onbedekt is geweest tussen masker en halsstuk. Met zijn achterbeen en tegen de muur. Voor hem is het dus duidelijk nog te vroeg om de deken af te doen. Bij Freya weet ik niet maar die is zo lekke rrustig onder de deken, dat ik hem nog lekker in ieder geval een weekje op laat. De komende dagen warmt het weer wat op en voor de lange termijn verwachten ze (in de loop van volgende week) meer vorst. Dan zal het moment wel daar zijn dat de deken af kan (hoop ik)...

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:35

Vanacht blijft mijn paard voor de eerste nacht buiten! Haha! (ik heb niet met dekens gewerkt maar gekozen voor aangepaste weidegang.. tussen 10 en 4 buiten.. )

Bijna niets geschuurd dit jaar.. klein beetje manen maar kwijt.. Nu maar hopen dat ze helemaal weg zijn!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:28

Ik durf het ook nog niet aan zonder de eczeemdeken! Otello houd deze deken nog wel even om Bloos . Hij staat nu sinds het weekend 's nachts op stal vanwege de lage temperaturen en hij heeft alleen de 1e nacht een beetje geschuurd. Nu helemaal niet meer Haha! . Is toch een goed teken!
Otello houd wel zijn regendeken op, deze heeft hij al een tijdje over de eczeemdeken heen.

Betekent het dan, dat die Magnesiumoxide, ook veel kan helpen voor paarden met ZE? Otello krijgt sinds een maandje al wel Zeewier met knoflooksnippers en moet zeggen dat hij daarvan supermooi in zijn vacht zit Lachen .

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:54

leeshier dat er toch nig paarden zijn die schuren. heb nu een 4 jarige fries en schuurde vorig jaar wel wat. dit jaar ook wel maar heeft weinig binnen gestaan. en nu agelopen weken staat hij binnen en schuurt hij zich dus ook goed kapot. maar twijfelde of het zomerjeuk was of dat het toch een schimmel is. vond het een vreemde tijd dat ze nog schuren

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:00

@aline; Silke heeft ook nog steeds plekken op dat stukje hals tussen deken en hoofdkap. Heb er nu maar klitteband op genaaid en nu bliiff het perfect aan elkaar zitten. Misschien een tip?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:40

henny_w ik meen te hebben gelezen dat jij vlak bij de grens woont en je voer in Duitsland haalt.
Is Hippolyt nergens in Nederland te koop?
Sorry, ik ben zeer slecht in mn talen dus wordt niet echt wijs uit die site..

Verder was ik al van plan om magnesium(oxide) te gaan voeren. Na jouw uitleg ben ik daar alleen maar meer van overtuigd.
Nu nog kijken hoe ik dat bij dat beest naar binnen ga krijgen Knipoog.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:53

Wat ik wel weet over magnesium en kalk is dat ze op dezelfde manier worden opgenomen door het paard. Als de verhouding niet goed is door bijvoorbeeld een overmaat aan kalk, wordt er geen magnesium meer opgenomen aangezien het kalk/magnesium vakje al vol zit.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:19

wij zijn al twee dagen dekenloos en haar hals en staart blijven onaangeroerd! Go jij! Go jij!

In het weekend ging het wat warmer worden, dus dan ga ik de rambo er toch weer even overgooien...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:51

Jitske_ schreef:
Wat paardendrogist over magnesium zegt is ook nog wel interessant:

Citaat:
Magnesium is een belangrijk mineraal voor het spier- en zenuwstelsel, de botten, de water- en energiehuishouding en de stofwisseling. Magnesium zorgt voor de signaaloverdracht naar de spieren. Magnesium is nodig voor de opname van calcium in de botten en voorkomt ophoping van calcium in andere weefsels. In voedingssupplementen wordt magnesium in veel verschillende vormen gebruikt. De ene vorm is beter opneembaar dan de andere. Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumoxide (70% opneembaar) en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumoxide of magnesiumsulfaat. Ter illustratie: 5 gram magnesiumlysinaat bevat maar 0,3 gram opneembaar magnesium, terwijl 5 gram magnesiumoxide het lichaam 3 gram opneembaar magnesium biedt.

Yes, dank je Jitske.
Dat was wat ook in dat engelse artikel stond wat ik niet weer kon vinden. Knipoog
Alleen stond daar nog bij waar welke Magnesiumsoort het best in welk deel van het lichaam werd opgenomen maar dat is in deze toch minder belangrijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:58

zweetvos schreef:
henny_w ik meen te hebben gelezen dat jij vlak bij de grens woont en je voer in Duitsland haalt.
Is Hippolyt nergens in Nederland te koop?
Sorry, ik ben zeer slecht in mn talen dus wordt niet echt wijs uit die site..

Verder was ik al van plan om magnesium(oxide) te gaan voeren. Na jouw uitleg ben ik daar alleen maar meer van overtuigd.
Nu nog kijken hoe ik dat bij dat beest naar binnen ga krijgen Knipoog.

Rene Wielens in Haaksbergen verkoopt het ook. En ik meen dat er ergens verderop in het land ook een dealer zit maar weet zo de naam niet meer. Het stond eerder op de site van Hippolyt wel aangegeven.
Wil je de Gemuse Krauter und Mineralien (GKM) proberen dan denk ik dat je het bestellen moet.
Nog een tip:
Hippolyt verkoopt ook de Hestamixen. Die worden ook nogal 's aanbevolen bij zomereczemers en andere problemen.
Die heb ik eerder geprobeerd maar daar was het resultaat veel geringer van bij onze paarden.
Na een jaar Hestamix ben ik dus overgestapt naar de GKM en toen zagen we al vrij snel verbetering optreden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:11

EdskoTakens schreef:
Wat ik wel weet over magnesium en kalk is dat ze op dezelfde manier worden opgenomen door het paard. Als de verhouding niet goed is door bijvoorbeeld een overmaat aan kalk, wordt er geen magnesium meer opgenomen aangezien het kalk/magnesium vakje al vol zit.

Klopt. Maar als de verhouding erg scheef is dus een overschot kalk dan doet de kalk ook niet meer z'n werk. Want kalk kan zonder Magnesium niet werken en omgekeerd ook niet.
Als je de div. paardenvoeders bekijkt zie je of een heel groot verschil in de verhouding of van beide zit er maar minimaal in.

In Bit staat nu een stukje van Kees Kalis over het bijvoeren van Magnesium.
Hij heeft onlangs een lezing gehouden en aangegeven dat veel paarden te weinig Magnesium binnenkrijgen.
Dit vond ik op Horses.nl:
11/06/2007 Magnesium bijvoeren verstandig?

"Magnesiumtekort leidt tot prikkelbare, nerveuze en snel vermoeide paarden, bovendien treden spiertrillingen op en is er een verhoogde kans op hoefbevangenheid. Reden genoeg om je paard een voedingssupplement met magnesium te voeren. Het kost bijna niets en het lijkt de oplossing om een tekort te voorkomen. Of toch niet? Voorzichtigheid is geboden, niet elk supplement is van goede kwaliteit en een overdosis magnesium veroorzaakt diarree, hart- en nierproblemen. De enige manier om zeker te weten of jouw paard een magnesiumtekort of -overschot heeft is door bloedonderzoek uit te laten voeren.

Dierenarts Kees Kalis verdiept zich in Nederland in magnesiumtekort bij paarden. Meer dan 50% van de zieke dieren blijkt een tekort aan magnesium te hebben, bij gezonde dieren is dit bij 25% van de paarden het geval. Risicovol, want de magnesiumreserve van paarden zit in de botten. Bij een tekort wordt magnesium uit de botten gehaald en dit verzwakt de botstructuur. Toch is het niet verstandig om zomaar een supplement bij te voeren. Het etiket op de verpakking van een voedingssupplement is vaak onduidelijk. De opname van magnesium is ook niet alleen afhankelijk van het magnesiumaanbod. Zes dierenartsen aan de College of Veterinary Medicine (Ohio) onderzochten de magnesiumopname en effecten bij paarden. De magnesiumopname blijkt afhankelijk te zijn van andere supplementen. Zo neemt de magnesiumopname bij het voeren van extra zout toe en bij een overschot aan calcium en fosfor af.

In voedingssupplementen zit vaak vooral kalk. En kalk onderdrukt de benutting van magnesium. Het probleem wordt niet opgelost, maar juist vergroot. Kalis vertelt hoe hij erover denkt. ,,Het is volgens mij niet een kwestie van wat paarden te weinig krijgen, maar van wat ze te veel binnen krijgen, waardoor de magnesium niet wordt opgenomen.” Wat Kalis betreft is er grootschalig onderzoek nodig naar de invloed van kalk op magnesiumopname door paarden.

Benieuwd wat dierenarts Kees Kalis nog meer te vertellen heeft over magnesium? Hij geeft zijn mening in Bit 143. Dit nummer is te bestellen door een mailtje te sturen naar bit@reedbusiness.nl. "

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:30

kleine tip mijnerzijds...eerst ff testen of paardlief de GMK lust Knipoog

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:58

Hallo allemaal een nieuw probleem van schuren. Mijn merrie begint ( nu het heeft gevroren) juist te schuren. Ze heeft haar staart al flink kort en begint nu met de manen. Ze heeft een deken op, en ik ben halverwege de zomer begonnen met een eczeemdeken. Ik heb echter het gevoel dat dit schuren een gewenning begint te worden of zo. Ik voer subli sport brok ( 1 kilo per dag) hooi en een beetje voordroog kuil en ook staat ze elke dag een paar uur op de wei. Energie genoeg. Ze wordt ongeveer 3 tot 4 keer gereden in de week. middelmatige tot zwaardere arbeid. Ik had verwacht dat er nu minder vliegen zijn, dat het schuren minder zou worden, maar helaas geld dat niet voor mijn paard. Wie kan mij advies geven ??