[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePapple

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:19

Af, maar wel regendeken met hals.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:27

Geen deken, nog steeds last van de zwarte vliegen en jeuk aan de manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:38

Op, want nat en warm en ik zie nog steeds zwermen knutten.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:41

Dagen met veel wind af. Anders op

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:27

Op, nog geen nachtvorst gehad en te hoge temperaturen overdag.

Hier ligt er wel een regenliner onder, ivm het wisselvallige weer.

Ze schuurt niet meer met de deken op maar merk wel onder de manen nog kriebels, dus stelling dat er eerst een keer nachtvorst moet zijn geweest en overdag onder de 10 graden, blijft staan. Tot die tijd, deken op.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:59

Af, en helaas zie ik wel wat geschuurde manen. Dus die smeer ik als hij op stal gaat weer in.
Was wel verbaasd hoe schoon paard onder de eczeemdeken vandaan kwam. Hoe die er aan de buitenkant uitzag zou je denken dat hij vreselijk vies was, maar dat was niet zo. Met alleen een regendeken op is hij een stuk viezer. Maar hij lijkt het wel prettig te vinden om niet van oren tot staart ingepakt te staan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:50

Bij mij is hij inderdaad af inmiddels en een reguliere regendeken op. Arm ding staat bekant jaarrond onder deken, maarja je moet wat.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:21

Hier nog op, met hevige regenval en zo zo temperatuur wordt er een extra regendeken overheen gegooid (heel lief, mijn staleigenaresse doet dat meestal aangezien ik op/met werk zit).

Ik hoop hem eigenlijk komend weekend af te kunnen doen. Paar weken terug de kap al afgehaald, maar was er duidelijk te vroeg mee (dag daarna kregen we opeens weer 17 graden). Dus hier wel wondje op het hoofd, maar verder gaat het goed. Wil dus niet te vroeg zijn met de gewone deken af doen.

Hier staan ze rond uurtje of 5 smiddags op stal tot sochtends. Op stal is het vrijwel windstil.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:57

''Fijn'' om te horen dat er bij jullie ook nog jeuk is. Ik maakte me al zorgen dat mijn paard nu nog zoveel jeuk heeft.
Hier is nu een regendeken op, eerst zonder hals, maar toen zijn er direct manen afgeschuurd helaas.. Dus nu met hals op.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:52

Hier ook nog lichte jeuk. Heb de kap even afgehad met de hevige regen. Helaas ging de temp weer omhoog dus alles weer om. Hoop heel erg dat volgende week de deken af kan.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:08

Hier nog op. Vorige week 2 dagen af in verband met regen en wind. Dat heb ik geweten :') Gelijk een deel van zijn manen er weer af.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:30

Af, maar regendeken met hals op. De kap heb ik al een poosje niet meer om en dat gaat best oké.

Sadira, dat idee heb ik ook altijd. Altijd maar een deken op -O- ik hoop dat ze van het voorjaar eventjes zonder kan staan.

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 00:57

1,5 Week geleden deken afgedaan en hij staat nu in z’n blootje. Geen jeuk gelukkig.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:46

Heb hem hier toch maar afgedaan met de vele regen, maar paardlief heeft helaas wel weer enorme jeuk onder haar buik en aan de manen. Lijkt bijna wel erger dan het gehele seizoen hiervoor. Voorgaande jaren was het ook lang niet zo erg. Dus zodra het stopt met regenen gaat hij toch weer om, had er eerst een regendeken overheen gedaan maar ze gaat vaak toch liggen rollen in de grootste plassen water en dan blijft die deken zeiknat de hele dag.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:48

En een regenliner eronder?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:51

Hier ook, maar wel jeukerig op zijn manenkam.

Regenliner eronder werd hier uiteindelijk ook zeiknat en zwaar met al die stortbuien. Ding meurt ook als een oordeel.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:47

Had al eerder in dit topic de vraag gesteld of het eczeem kon zijn. Helaas ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat mijn 2,5 jarige merrie SME heeft. :( Geen idee waar het vandaan komt; het zit niet in de bloedlijnen. Is echt op komen duiken vanaf het moment dat haar weerstand wat minder was.

Heeft iemand ervaring met een detox mbt zomereczeem? Ben er echt helemaal nieuw in, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:59

Mijn merrie heeft het ook niet in haar bloedlijnen zitten, dus het was voor ons ook een verrassing die op kwam zetten rond dat ze 2,5 was.

In het lopende seizoen hebben we er niks meer mee gekund toen, heeft ze alles kapot geschuurd tot bloedens toe en leek het onoplosbaar.

Het seizoen erna zijn we in februari al begonnen met een deken en met smeren (in mijn vorige berichten in dit topic vertel ik wel wat ik precies gebruik), en sindsdien gaat het goed. Ze houdt de deken op tot oktober meestal, dus ze heeft echt lange tijd de deken op en dat is ook echt nodig.

Dit jaar heeft ze alleen een plukje manen achter de oren kwijtgeraakt door verstikking van deken + vliegenkap over elkaar heen, en een beetje voorpluk, maar verder zijn haar manen momenteel prachtig lang tot onder haar hals, en ook erg dik. Elk seizoen heeft ze nog wel haar oren stuk, dat is toch waar ze de meeste jeuk heeft, maar ik vind dat in vergelijking tot veel eczemers nog best minimaal en goed onder controle.

Er is dus zeker hoop, maar het werkt echt het beste als je begint vóordat de jeuk ontstaat :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:16

Sadira schreef:
Mijn merrie heeft het ook niet in haar bloedlijnen zitten, dus het was voor ons ook een verrassing die op kwam zetten rond dat ze 2,5 was.

In het lopende seizoen hebben we er niks meer mee gekund toen, heeft ze alles kapot geschuurd tot bloedens toe en leek het onoplosbaar.

Het seizoen erna zijn we in februari al begonnen met een deken en met smeren (in mijn vorige berichten in dit topic vertel ik wel wat ik precies gebruik), en sindsdien gaat het goed. Ze houdt de deken op tot oktober meestal, dus ze heeft echt lange tijd de deken op en dat is ook echt nodig.

Dit jaar heeft ze alleen een plukje manen achter de oren kwijtgeraakt door verstikking van deken + vliegenkap over elkaar heen, en een beetje voorpluk, maar verder zijn haar manen momenteel prachtig lang tot onder haar hals, en ook erg dik. Elk seizoen heeft ze nog wel haar oren stuk, dat is toch waar ze de meeste jeuk heeft, maar ik vind dat in vergelijking tot veel eczemers nog best minimaal en goed onder controle.

Er is dus zeker hoop, maar het werkt echt het beste als je begint vóordat de jeuk ontstaat :)

Bedankt voor je reactie. Ik vind het echt rot; heb al zoveel pech met deze merrie gehad in haar korte leven en met alle goede bedoelingen verhuisd naar een plek met veel buiten... en dan dit.

Toen het bij jouw merrie opkwam, was dat heel geleidelijk of jeukte ze zich bij wijze van in één nacht open? Die van mij jeukt niet continue. Soms is het iets erger en zie ik het toevallig een keer, maar het zijn vooral de schilfers en het verlies van manen (maar niet tot bloedens toe). Ik twijfelde eerst, de dierenarts ook, maar ik al het andere is inmiddels uitgesloten.

En wanneer is vòòr de jeuk? In maart?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:33

Ja, dat is gewoon klote... er is ook niet zo veel aan te doen, wat dat betreft.

Bij mijne begon het geleidelijk, maar toen het erger werd was het wel ineens heel erg binnen een week. Het leek toen alleen niet echt eczeemtypisch, dus voordat we wisten dat het echt zomereczeem was zijn we wel zelfs bij de dermatoloog in Utrecht geweest (terwijl we ruimschoots ervaring met ZE hadden helaas). Ze had veel jeuk maar niet per se bij de manen en staart, maar vooral aan haar voorhoofd, oren en benen. Sindsdien, de jaren erna, is het nooit meer teruggekomen aan de benen, maar ze blijft wel altijd de meeste jeuk houden bij haar oren en hoofd.

Voor de jeuk was vorig jaar in februari en dit jaar in april. Het is een beetje afhankelijk van het weer. Ik doe meestal de deken op wanneer het minder winterweer wordt, maar voordat het lenteweer echt begint en het warmer wordt. Je moet echt beginnen vóórdat de knutten actief worden, want als je eenmaal te laat bent loop je het hele seizoen achter de feiten aan.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:47

Toch gek dat het zich zo anders uit. Die van mij jeukt (vooralsnog) niet rond haar oren/voorpluk. Eigenlijk is de helft van de manenkam (vanaf de schoft tot halverwege) aangedaan, waarbij er 1 hap in de manen zit. Vergeleken met wat ik soms voorbij zie komen, is het eigenlijk 'niks'. Ze heeft ook niet zo'n dikke huid onder haar manen. Ze heeft nu twee weken een regendeken met hals op, maar ook daaronder gaat de schilfering verder. Kan dat kloppen? Haar staart is eigenlijk minimaal aangetast.

Verder precies wat je zegt: de dierenarts vond het (nog) niet eczeemtypisch. Maar ja, wat dan wel? Heb jij nog preventief gewassen met iets tegen luizen/mijten?

Wat ik ook zo moeilijk te plaatsen vind, is dat ze het dus pas begin oktober heeft, terwijl ik halverwege augustus ben verhuisd. Alsof haar lijf van het ene op het andere moment heeft besloten om allergisch te reageren. Zo vreemd.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:36

Ual, wat voor water krijgen ze op je nieuwe stal? Hier een paard die ook schoft tm halverwege jeukte, nadat ze geen kraanwater meer dronk, maar grondwater.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:18

Die van mij is helaas ook nog steeds lichtjes aan het schuren. Heb meer het idee dat het van de voeding vandaan is gekomen. Sinds gisteren begonnen met een ander merk dus hopelijk gaat dat beter. Weer eventjes een paar weken aankijken

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:41

SunnyHorse schreef:
Ual, wat voor water krijgen ze op je nieuwe stal? Hier een paard die ook schoft tm halverwege jeukte, nadat ze geen kraanwater meer dronk, maar grondwater.

Kraanwater. Dat kreeg ze voorheen ook.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:25

Hier ook meer jeuk aan voorpluk en manen en staart,meer dan vorig jaar,knutten zijn ook veel actiever want veel blauwtong onder de schapenhouders hier in de buurt