[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:17

Hier ook eentje met cushing, ik heb me ooit eens ergens eerder in het topic gemeld.
onze vos is nu 18 jaar en doet het met medicatie en enigzins aangepast voer best aardig.

Met de flinke temperatuurschommelingen van de laatste paar weken is ze wel duidelijk wat sneller uit haar gewone doen.

Ik las over moeilijke eters en verlies in de bovenlijn.
Onze vos heeft van het opstressen vorige maand haar halve bovenlijn "opgevreten". We zij nu begonnen met het geven van Dodson & Horrels Build up cubes. Om uit te proberen of het daadwerkelijk scheelt.
we zijn pas begonnen, maar het lijkt positief tot nu toe.

uiteraard krijgt ze daarnaast genoeg ruwvoer en nog haar muesli.

Pavo 18 plus hebben we hier ook een poosje gegeven, dat ging er ook goed in.
Net als de coolmix van havens, en de cavalor fiberforce.

Momenteel ivm het bovenlijn beter krijgen dieet krijgt ze wat coolmix erbij. Maar ze is niet HB gevoelig en gaan hier in de winter de paddock op. Het idee is om straks weer terug te gaan naar de fiberforce, en een onderhoudsdosis build up cubes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:20

Dodson&Horrell CushCare is ook ideaal voer voor zulke problemen met de bespiering en de bovenlijn.
Ben er hier destijds mee gestopt omdat de dames iets te rond werden :+

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:34

Dat klinkt positief Pandora2!

Duimen dat het hier ook het geval gaat zijn.
De cubes hadden we toch al aangeschaft voor ons andere paard zonder cushing. Dus dat is makkelijk uitproberen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:50

Wow, wat een reacties en wat een tips. Heel fijn! Maar ook: wat een keuzes. Er gaat een wereld voor me open.

Ik neig ernaar om met 18plus te gaan beginnen. Naast dat het blijkbaar goed en lekker is, is het ook goed verkrijgbaar hier. Ik zou er morgen mee kunnen beginnen. En wie weet eet ze het nog droog ook, dat zou het makkelijker maken om het ook 's ochtends laten geven, want dan ben ik er zelf niet bij.

Maris schreef:
Graag gedaan hoor.
Bij mijn paard zag ik altijd na 2 weken op het voorjaarsgras al verschil in de bovenlijn. Nu zal er idd nog niet zoveel gras zijn, maar over een maand misschien wel. Dus ik weet niet wat je wilt, nog een maandje wachten op de eiwitten uit het gras of toch iets bijvoeren. 18+ van pavo is krachtvoer, denk dat de meeste paarden het wel lekker vinden idd. Maar goed ik weet dus niet of je krachtvoer wilt geven. Plus dat vaak een handje daarvan natuurlijk niet zoveel doet. Dus dan moet je er echt wel wat meer van voeren.

Het doet me best wel pijn om haar zo te zien. Mogelijk speelt er naast de cushing en de leeftijd ook iets kwaadaardigs mee, maar dat gaan we niet meer onderzoeken.
Er valt iig wel aan haar af te lezen dat ze tekort komt, al is ze verder nog net zo blij en eigenwijs.
Ik wil niet wachten of het vanzelf goed komt. Dat heb ik misschien zelfs al te lang gedaan (schuldgevoel).
Het is ook gewoon de confrontatie nu dat ze echt oud begint te worden, helaas.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:56

Hier wordt de 18plus ook heel makkelijk gegeten. Maak het ook niet nat. Ze krijgt in de ochtend en avond een maatbeker ongeveer.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:22

Wij zijn in november begonnen met prascend en pony doet het er goed op. Wanneer zouden jullie adviseren om nogmaals de waarden te prikken?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:33

Hoe lang zit je al op een stabiele dosering van de prascend? En hoe gaat het met de symptomen?

Hier werd er pas na minimaal twee maanden dezelfde dosering prascend opnieuw geprikt.
Kijken naar hoe het paard het erop doet is het belangrijkste, alhoewel ik het eerste jaar meerdere keren heb laten prikken. Vond het fijn om een beeld te hebben van de waarde in verschillende seizoenen en om te zien of mijn inschatting overeenkwam met de waarde. Maar ik hou er sowieso van om alles meetbaar te maken.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:49

Sinds november nu. Echt veel symptomen had ze niet, behalve erg dikke vacht. Dat lijkt nu beter te gaan maar is pas te zeggen als ze echt helemaal verhaard is natuurlijk.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:02

Ik ben ook erg tevreden over de 18+ muesli bij mijn cushing pony. Hij is eind 2016 geopereerd en heeft vijf weken in de kliniek gestaan. De eerste tien dagen was hij verschrikkelijk veel afgevallen en door de 18+ heb ik hem redelijk goed weer op gewicht gekregen in korte tijd. Daarna tijdje vital bix daily gevoerd omdat hij nog een half jaar bijna moest revalideren en veel boxrust had in die tijd. Deze winter weer overgestapt naar de 18+ omdat ik merkte dat vital bix niet voldoende was. Ik voer nu in de ochtend en avond ongeveer 1/3 schep met een flinke hand luzerne. Als hij veel beweegt wordt krijgt hij 1/2 schep per voer beurt. Mijn pony werd door de medicatie heel kieskeurig in voer: at geen grasbrok, liet luzerne regelmatig liggen ner als appels en mandarijnen waar hij eigenlijk dol op is. 18+ muesli is het enige dat hij ook met smaak eet als hii hoog/hoger in medicatie staat.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:04

Pandora2 schreef:
Dodson&Horrell CushCare is ook ideaal voer voor zulke problemen met de bespiering en de bovenlijn.
Ben er hier destijds mee gestopt omdat de dames iets te rond werden :+

Hallo allemaal!
Ook ik heb me al een hele tijd geleden aangemeld... met Briolette en Moon. :D

Sinds vorige week ben ik begonnen met Dodson en Horrell 16 + mix. Dit ipv de St. Hipolyt Struktur Energetikum die ze eigenlijk al jarenlang krijgen, maar waarvan ik merk, dat het blijkbaar minder "aanzet".
Het is een hele puzzel om Briolette, in juni 26, op gewicht te houden. Heb van alles geprobeerd, Wiesencobs (Niet dol op) Wiesencobs met Kwikbeet... (nou vooruit maar, maar echt aanzetten deed het niet). Hooi ruim voldoende, Suikervrije lucerne enz.door de Struktur Energetikum (te stoffig)

Ze is van nature een ronde quarterdame. Het laatste jaar merk ik, krijgt ze de neiging schraler te worden rond de ribben en haar billen worden wat hoekiger.
Gelukkig is ze niet supergevoelig voor HB, suiker vermijd ik zowiezo zoveel mogelijk. Buiten deze D&H (voorlopig even 2x per dag ong. anderhalve kilo met toegevoegd wat Grünhafer van Agrobs) krijgt ze 's avonds een schep geweekt Kraftpakket met wat Alpengrün Mash.
Ben heel benieuwd hoe ze het daar op gaat doen.

Verder merk ik ook, dat haar luchtwegen wat problemen gaan geven. Dus de Grünhafer maak ik tegenwoordig een beetje nat. Momenteel hoest ze als ze galloppeert. Wat adviseren jullie als medicijn daarvoor. Afgelopen najaar kreeg ze een virusje blijkbaar te pakken na een tijdelijke verhuizing. Stress waarschijnlijk? Toen heeft ze Sputolysin gekregen . Kan dit probleemloos worden gegeven aan een cushingpaard?

Ze staat al een aantal jaar op 1 tablet. Gaat goed. De waarden check ik liever niet meer. Een keer gedaan in de SR, haar waarde was schrikbarend hoog, waarop de DA adviseerde de dosis Prascend te verhogen. Dat viel NIET in goede aarde. Ze at niet meer, was duidelijk helemaal niet lekker en werd koliekerig... Terug naar 1 tablet, daarvan knapte ze rap op. Duidelijk verhaal dus. Beter kijken naar hoe ze is, dan waarden meten...

Ik ga weer meelezen wanneer ik in de gelegenheid ben. Cushing steekt nu toch wat meer de kop op...alle info is welkom...

Groetjes,
Diana

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:22

Ik vond luchtweg compositum altijd heel fijn voor luchtwegproblemen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:05

Ik heb het idee dat de hypo balance niet veel doet :(
Hij is licht HB nu, terwijl ik het al tijdje geef

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:25

Je geeft het nu een week of 7 toch ? Geen idee of je dan al resultaat mag verwachten, je zou denken van wel. Maar ben je het gaan geven ivm die lichte HB ?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:34

Nee die HB heeft ie sinds een week nu.
Ja ongeveer 7 weken met hypo balance. ben er mee gestopt . Heb pot nog wel.
Ik verwacht ook wel dat t wat doet na 2 weken ofzo

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:40

tylando schreef:
Nee die HB heeft ie sinds een week nu.
Ja ongeveer 7 weken met hypo balance. ben er mee gestopt . Heb pot nog wel.
Ik verwacht ook wel dat t wat doet na 2 weken ofzo

Maar was je dan ook gestopt of geminderd met de prascend ?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:43

Nee dat niet.
Volgens de da kon t liggen aan de temperatuur verschillen en de ondergrond.
Waren er veel deze maand HB zei hij

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:46

Heb wel algehele bloedafname gedaan.
Uitslagen waren gewoon goed verder.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:34

RadicalM: ik zie dat je al bekend bent met St. Hypolyt. Ik geef mijn pony Mucolyt hiervan voor het hoesten. Werkt heel goed, wat prijzig maar je hoeft niet veel te geven.

De melkgift bij mijn pony lijkt minder te zijn worden. Ook met rijden merk ik dat ze daar minder last van heeft. Geef nu 5 weken een halve pil dus het lijkt aan te slaan. Ze blijft nog wel dik in het haar en heb nog niet het idee dat het hard gaat uitvallen.

Tylando balen dat ie weer wat bevangen is..

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:44

Mucolyt...ok...Dank je wel. Ga ik opzoeken

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:01

Francis schreef:
Caroline, dank voor je antwoorden. Wat de C4L betreft, dat zijn een paar handjes om de AbPrazole te geven. Is er een specifieke 'rede' dat je zegt dat het minder geschikt? Uiteraard voer ik zelf liefst zo simpel mogelijk en doe dat normaal ook, dan krijgt ze alleen een gehakseld voer. Eerder luzerne maar daar heb ik haar sinds deze zomer af gehaald om te kijken of dat nog uit maakte, toen kreeg ze esparcette, nu Fetura, maar ik wil naar iets wat droog te voeren is dus stap na deze zak over naar Leichtgenuss. Dit voer is puur om vitaminen (Victorious Secret) mee te mengen. Omdat ik nu Fetura heb wat 'nat' gegeven wordt, had ik vandeweek snel iets nodig wat droog gegeven kon worden. Inmiddels heb ik van Abler antwoord op m'n vraag of het ook in de (suikerarme) appelmoes kan bij de bute en dan kan mits zo snel mogelijk gegeven. Maar C4L heeft een suiker en zetmeel gehalte wat onder de 10% blijft en het helpt haar ook met blijven eten, dus ik zie daar op dit moment niet veel kwaad in. 't Is geen 'blijver' maar nu ze zich zo ellendig voelt moet eten wel lekker blijven. De Fetura alleen eten ze maar ze vallen er niet op aan en ze laat regelmatig wat staan.

Ja, ik ben homeopaat maar werk met andere middelen, ze staat op dit moment zelfs op een behandeling van een collega die volgens een andere methode werkt, daar reageert ze goed op. Ze staat momenteel (zeker nu met de vorst) permanent op hoefschoenen met dubbele vilten inlages, foampads e.d. hebben we gebruikt maar de voeten worden bij permanent dragen te vochtig en dus week, nu met de vilten inlages gaat dat goed, dat neemt het vocht op en is toch zacht genoeg om voldoende demping te geven. Jaap is mijn vaste bekapper en is er nu tijdens de hb inmiddels 2 x bij geweest, dat stuk is ook onder controle voor zover dat nu kan. Lid van de ECIR groep ben ik ook.
De IR ben ik al mee bezig zo lang ik haar heb, ik kocht haar met zwaar overgewicht. Dieet heb ik redelijk 'dicht' maar dat blijkt niet voldoende. Beweging is het stuk waar de grootste winst in zit, door eigen blessures en de locatie waar ze nu staat is daar de klad in gekomen. Daar ga ik zodra ze weer kan lopen dan ook fanatieker mee bezig.

Mijn vraag hier ging echt even over die uitslag van de prascend, ik heb daar ook op het ECIR forum geen antwoord op kunnen vinden (als in of ze PPID kan zijn terwijl ze een mooi lage uitslag laat zien).

Maar dank je voor het reageren, ik overweeg haar op de halve tablet waar ze nu op staat te houden, de dierenarts vond dat ik gelijk naar 1 moest maar dat was me echt te veel en te snel. Ik twijfel nog of ik na 6 dagen een halve tablet omhoog zal gaan maar laat dat denk ik afhangen van hoe ze dan is, vooral mentaal.

Hoi Francis, de reden dat ik aangaf dat C4L minder geschikt is, is dat als je het als primair voer geeft je er voor een Cushing / IR paard erg veel van moet geven om een beetje in de buurt te komen van de behoefte aan vitamines en mineralen. M.b.t. deze uitslag kan ik je niet helpen - maar ik heb zelf op het Ecir forum een vraag waar ik nergens antwoord op kon vinden aan dr. Kellon gesteld, die gaf toen binnen 24 uur antwoord. Misschien kan ze jou hiermee ook helpen? groetjes, Caroline

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:13

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:52

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 02:18

@Caroline CF: ik geef het dus niet als primair voer maar puur een handje om supplementen te voeren en tijdelijk, zodra de Leichtgenuß (dir bij m'n shet absoluut niet in de smaak valt) op is gaan we naar wat anders.

Mijn vraag heb ik op het ECIR-forum gesteld maar geen rechtstreeks antwoord op gekregen, ik ga nu geeoon binnenkort stoppen met de Prascend en dan in april en augustus bloed trekken. Nu ik terug ben gegaan naar 1/4 tablet gaat het beter dus voor nu is het ok.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:27

Ik ben afgelopen week gestopt met prascend. Kon het gewichtsverlies en het weigeren van eten niet meer aanzien. Pony eet nu met plezier alles op wat haar voorgezet wordt. Ik begrijp dat ik een risico neem. Eerst wat kilo's bijkomen en dan ga ik wel nadenken hoe nu verder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:31

superlotje schreef:
Ik ben afgelopen week gestopt met prascend. Kon het gewichtsverlies en het weigeren van eten niet meer aanzien. Pony eet nu met plezier alles op wat haar voorgezet wordt. Ik begrijp dat ik een risico neem. Eerst wat kilo's bijkomen en dan ga ik wel nadenken hoe nu verder.

Misschien die hypo balance ? Alhoewel die bij Tylando niet helemaal goed beviel .....