[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:53

Mijn merrie heeft ook altijd kale oorpunten, maar het komt bij haar pas wat later in de zomer en ik weet niet of het bij de zomereczeem hoort of dat het ergens anders vandaan komt.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:01

Hier ook problemen met zwarte vlekjes/ wondjes in het gezicht en kapotte oren. Ze heeft een masker op zodat de wondjes op haar oren beperkt blijven. Echter heb ik de ogen groter moeten knippen want, door het schuren schuift het masker iets. Daar is haar huid wel helemaal kapot.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:20

Och Kimbeerly, dat is wel erg sneu.

Die van mij is dus 'heel' met kap op qua oren, alleen onder haar toef niet en schuurt ze met kap gewoon door blijkbaar. De kap is mooi qua afstand van de ogen ed maar van zulk stug materiaal dat ze het gewoon kapot maakt (draden knappen). Ben dus benieuw hoe het met een andere kap gaat.
Tips zijn welkom!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:46

ik gebruik ook derfen clear maar dan uit de tube,en die durf ik zonder handschoenen op te smeren :j erg handig voor de plekken tussen de manen en staart en voorlok

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:20

Ja ook hier jeuk aan de oortjes en hoofd. Als ik goed blijf smeren (Derfen, verzachtende zalf, whatever) gaat het altijd wel redelijk. Zo'n masker is bij ons niet zo'n succes.. Gaat sowieso af na een paar uurtjes, en na een paar dagen is het ding gesloopt (ook die dure van Rambo :7 ).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:02

Ik knutsel zelf maskers van een simpele plasticgaas-vliegenkap (zo'n Harry's horse ding) zonder oortjes. Daar maak ik dan (van stof van kapotte dekens) oortjes en een halsflap aan.

Heb weinig kappen gezien die én geschikt zijn voor eczemers én goed passen. Vaak zijn de oortjes van gaas gemaakt of zit er (heel handig -not) een gat voor de voorpluk.
Van Thermomaster een keer een kant en klare kap gehad die goed zat. Verder niet echt.

Maar de vliegenmaskers die ik voor mijn kappen gebruik blijven in de regel wel zitten. Dus dan maar knutselen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:53

Kleine update. Hier dus sinds start seizoen aan de Tectonik. Pas 2 keer gesmeerd in in 8 weken en......nog steeds geen jeuk! Nergens!!
Wel de deken op maar voorgaande jaren met deken nog steeds jeuk!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:03

Ok dus oortjes hoort er helaas bij. Jammer dat ze daar nooit last van heeft gehad en nu het laatste seizoen wel.

Tectonik nog nooit van gehoord. Fijn dat het zo goed werkt! (duikt op Google)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:05

Appie heeft het soms ook op de oren.
Zijn bij hem dan voornamelijk die huisvliegen die daar zitten en dat irriteren :j
Ik smeer het wel in met sweet itch, dat blijft wel plakken en komen er inder vliegen bij

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:56

Nog even een vraag,

Ik ga met de boer overleggen hoe en of ze van het gras af kunnen. De HB pony staat nu op stal dus is eraf, maar mijn pony's staan nog 24/7 buiten. Ik wil graag goed voorbereid het gesprek in gaan dus mijn vraag is;
Als ze een paddock met schuilstal krijgen, dan wil ik ze hooi uit een hooinet geven. Als ik een normaal formaat baaltje hooi heb (dacht een plak of 7?) hoelang doe ik daarmee met 3 Shetlanders? De grootste eet ongeveer 1 hooinet per dag, maar er staat nu een grote ronde baal hooi, dus geen idee hoeveel plakken zon hooinet is en wat ze dus met z'n 3 en eten...
Verder ; moet ik nog bijvoeren dan? Een vitamine brok of iets voor de vitamines (zonder suikers) of is dat niet nodig?
Mijn idee is dat ze 1,5 tot 3 uur per dag op het gras komen en verder op de te maken paddock.

Alvast bedankt!!

En oja, Alice haar billen zijn erg mooi aan het genezen!! Ze schuurt nog steeds, maar met deken en vaseline schuurt ze zicht (tot nog toe) niet tot bloedens open! Ik zal donderdag weer even foto's maken!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:59

Ik weet niet hoeveel hooi shetlanders eten maar ik zou wel een vitamine brok bijvoeren ivm eventuele tekorten anders.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:00

Dat dacht ik ook al idd, welke brok is dan het beste voor Shetlanders?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:03

Idylle, heb je ook prikpaaltjes met stroomdraad?
- je zou ze ook een klein hoekje kunnen geven, en dan stripbegrazing doen, elke dag een klein strookje gras er bij.

Rekensom voor shetten met hooi weet ik niet,denk zo 2--3 plak per dag,afhankelijk van de voedingswaarde.
En gewicht van de plakken
In hooi kan namelijk ook weer zoveel zitten dat ze daar hoefbevangen van kunnen worden.

Wel vitamines er naast geven, een brokje of iets dergelijks anders kunnen ze tekorten krijgen
Pavo heeft dacht ik pavo complete ofzo?
Kijk anders even op de site van voervegelijk, daar staat heel veel info op!

http://Www.voervergelijk.nl

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:20

Ellepel, strookbegrazing doen we al, helaas is de oude pony toch HB geraakt, kreeg nog een waarschuwing Vd veearts dat de mijne vorige week ingespoten was en eigenlijk ook vh gras af moest aangezien ze nu dubbele kans op HB heeft door de spuit en het gras.

Het is heel droog en lichtgewicht hooi, maar wel 1e of 2e snede, dus dat is een beetje jammer, maar het is ook zonde om dat weg te gooien en er zal ligt minder suiker in zitten als in gras, dus wil dat toch proberen.
Voor de brok zal ik eens op de site kijken, dank je wel!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:54

Ik zit nu eens te kijken op die site ellepel.
Iemand enig die wat GMO en EKO is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:06

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:28

idylle schreef:
Iemand enig die wat GMO en EKO is?

Als er GMO soja of mais in het voer zit dan hoef je daar niet blij mee te zijn. Deze produkten zijn nl. Roundup (Onkruidbestrijdingsmiddel) resistent gemaakt.
Het houd in dat de gewassen dus o.a. soja en mais gewoon met Roundup bespoten kunnen worden in bijv. Zuid Amerika waar ze veelal verbouwd worden zonder kapot te gaan. Het onkruid erom heen gaat dan wel kapot.

Nadeel is dat er de afgelopen 10 jaar een steeds hoger deel Roundup residu in de GMO produkten zit. En dus ook in de veevoeders en paardenvoeders.
Omdat er steeds meer met die troep gespoten wordt wordt ook binnen de Europes Unie het percentage toelaatbare Roundup meer en meer opgeschroefd in de ingevoerde GMO produkten.

Soja heeft de naam gezond te zijn vanuit de oude Oosterse culturen. Echter toen werd gefermenteerde soja gebruikt en dat staat verre van de GMO soja die nu in de voeders zit. Die is alles behalve gezond maar is een heel goedkope eiwitleverancier voor de voerfabrikanten.
Het is zelfs zo dat soja een verandering teweeg brengt in de eiwitverwerking en andere nutriënten in het lichaam en de stofwisseling aardig op de schop kan gooien.

Zeker met zomereczeempaarden, indien mogelijk zou ik iets voeren waar geen GMO produkten in zit.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:39

Even een vraag.

in de hitte van de zomer, laten jullie de paarden wel eens 's nachts grazen?
Of hebben ze dan helemaal last van de knutten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:45

Knutten zijn het meest actief bij zonsopkomst en zonsondergang dus in de zomer vanaf ong. 8 uur 's avonds tot het donker is en vanaf 5 uur tot een uur of 9.
Daarom zet ik mijn paard juist 's avonds en 's nachts op stal en overdag buiten.
's nachts buiten kan wel mits heel goed ingepakt of je moet zin hebben om je paard midden in de nacht alweer binnen te zetten.

's nachts buiten wordt vooral gedaan ivm warmte, als het erg heet is overdag en ee geen beschutting is in de wei.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:51

Ja precies, mijn paard staat ingepakt en staat te zweten maar lijkt er geen last van te hebben. Kan in de schaduw van bomen staan, maar ze staat altijd pal in de zon te grazen.

Alleen haar maatje, die staat altijd zonder deken en word overdag dus lek geprikt door dazen etc.. (is een trekpaard)
Anders toch maar een deken voor haar regelen, ook al is ze niet van mij.

Dan duidelijk maken dat ik mijn paard dus echt niet 's nachts buiten wil hebben, volgens mij heb ik dit al vaker aangegeven, maar raakt weer in vergetelheid ofzo.

Nog tips voor een vliegendeken voor een trekpaard?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:18

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om de paarden 's nachts buiten te zetten ivm de warmte maar als er dan iets gebeurt met een deken oid dan is er veel minder controle dan overdag dus daarom doe ik het niet.

Voor een vliegendeken zou ik marktplaats even in de gaten houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:26

Appie staat gewoon buiten, maar dat is altijd 24/7 :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:36

Mloes schreef:
Jets schreef:
Wie gebruikt er hier Derfen clear? Ik wil het graag bestellen, maar las dat de "normale" variant vlekken op kan leveren. Daarom leek Derfen clear mij handiger voor mijn Fjord. Alleen nu ben ik benieuwd of deze net zo goed werkt als de andere variant. Is er verder nog een specifieke winkel waar het het voordeligst is om te bestellen? :) En hoelang doen jullie met 1 flesje?

Heb het wel eens gebruikt; iets beter qua stank herinner ik me :) Qua werking heb ik weinig verschil gemerkt. Qua vlekken valt het bij de normale variant ook reuze mee, en ik heb een haflinger..
Ik deed zo'n 4, 5 weken met een flesje denk ik. Ik zou even kijken waar ze weer van die stickeracties hebben, en daar bestellen. Vind zelf Paardendrogist altijd heel prettig!

Oké dankjewel! Dan ga ik eens kijken :) Nu twijfel ik of ik dan de normale of de clear zal bestellen haha :')

Die van mij staat gewoon 24/7 buiten met inloopstal. Die is gewoon open en daar zijn (uit de wind) juist meer vliegjes dan bij ons op de wei haha!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:38

Inloopstal of stal met buitenluik beschermt niet genoeg, beste is een stal in een schuur.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:05

Ik ben opzoek naar z itch omdat ik dit graag wil proberen voor mijn paard. Nou is het volgens mij best lastig om hieraan te komen mijn eigen dierenarts verkoopt het niet. Dus nu heb ik contact gezocht met een andere dierenarts en kreeg oa dit terug;"Het klopt dat dit product niet zomaar te bestellen is.
Z-itch mag namelijk alleen op recept van een dierenarts verkocht worden.
Tevens is het zo dat het paspoort van het paard afgetekend moet worden zodat het paard
niet meer geschikt is voor humane consumptie (het paard mag na gebruik van dit middel niet meer geslacht worden)". Misschien toch iets om in je achterhoofd te houden als je z itch gaat gebruiken.
Ga er nu toch maar extra over nadenken of ik het wel wil gebruiken, zegt toch iets over de kracht van het middel als het dit tot resultaat heeft, denk ik..