[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:18

Maar jij kan er toch binnenkort niet meer aan komen dacht ik, Geerke? Als jij een recept hebt, wil ik wel een poging wagen voor jou bij een hele lieve kennis in Amerika of zij het voor je bestellen kan? Zolang het haar niet in de problemen brengt en het haar niets kost, helpt die echt wel een paard in nood, pb me maar...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:21

ja wel hoor,bestelling loopt ;)
Pablo gaat mij tegenwoordig 13 cent per dag kosten.(pergolide en schildklierhormoon)In plaats van 140 euro per maand

Ik vraag mij alleen af waarom schildklierhormoon niet in Nederland gebruikt wordt terwijl ze er in Amerika goede resultaten mee hebben.Vooral voor ernstig IR paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:23

Ohhh, gelukkig!! Tja voor dat andere kan je idd beter aan JP vragen, daar heb ik echt de ballen verstand van...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:29

Jannepauli schreef:
Jij vind jezelf dan kennelijk ook geweldig Dimple :)) - in het algemeen wordt het afgeraden om pergolide door het voer te geven omdat je a) niet zeker weet of het dan wel opgenomen wordt en b) je het risico loopt dat het paard voer gaat weigeren door de vieze smaak.

Waar wordt dat geadviseerd? Hier in dit topic.

En echt, hou er mee op. Ik ken mijn merrie, die eet alles. Anders zou haar waarde nl niet zijn gedaald naar 12,5 en zou ze zich nog steeds zo beroerd voelen als in november. Want vanaf begin af aan eet ze de pil door het voer.

Accepteer nu eens dat het soms anders is dan dat jullie adviseren/denken. Dit werkt voor ons prima zo, klaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:38

Ik wil dat best accepteren hoor Dimple, maar jouw waarheden hoeven niet te betekenen dat je zo fel hoeft uit te halen tegen anderen. Je kunt je ook bedenken dat de ervaring van anderen niet zomaar uit het niks vandaan komen - dat het voor jouw en je paard werkt fijn, maar bij de meesten niet.
En dit advies staat niet alleen in dit topic - als je wat verder zou kijken dan dat je lieftallige neusje lang is, dan zou je kunnen ontdekken dat er wereldwijd geworsteld wordt met de nare smaak van pergolide.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:43

JP: dan blijf ik mij toch afvragen waarom bi hier niets aan veranderd. Zoveel eigenaren die elke keer verschillende trucs moeten uithalen om dat stomme pilletje te kunnen geven

En nog bedankt voor de tip van de pita broodjes, hiermee gaat het nu naar binnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:49

Nou inderdaad... Want omdat ik nu toevallig tot nu toe het geluk heb dat ik de pil er met een handje muesli in krijg, wil dat dus niet zeggen dat ik het advies van anderen hier juist niet ter harte neem; koppie moet echt buiten stal, zodat ik goed kan zien of pil er echt in gaat en haar hoofd spreekt echt boekdelen als ze het pilletje per ongeluk doorbijt, gooi er dan ook altijd nog een handje achteraan om de smaak zo snel mogelijk uit haar mond te krijgen...
Trouwens die van mij kunnen op een postzegel schijten als ze daar de ander mee kunnen narren, dus ik geloof ook gelijk dat ze zoiets kleins als een pilletje heel gemakkelijk uit hun voer bak kunnen gooien...
En dat het voor jou werkt prima Dimple, maar verkoop het dan niet hier als de nieuwe waarheid, want dat weet je simpelweg niet met alleen je eigen paard waar je die ervaring mee hebt en dat stoort mij inderdaad.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:56

Die van mij had het pilletje er destijds zeker uitgewerkt..
Hij wantrouwde mijn stukjes krentenbol al destijds maar at ze gelukkig nog wel, trok na het stukje krentenbol waar de pergolide in zat wel altijd even scheve monden en maakte tonguitsteek bewegingen.

Het is wel heel fijn dat jouw paard het wel eet zo Dimple, maar ook ik zou het niet vertrouwen, ikwil perse met eigen ogen zien dat het pilletje naar binnen gaat.

Als ze grazen zie je ook hoe makkelijk ze dingetjes die ze niet lekker vinden via hun mondhoek naar buiten werken. Super knap zulke fijne mororiek in hun mond maar maakt het des te moeilijker voor ons.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:58

die van mij krijgt het voordat ik hem op stal zet.Als hij vastgebonden staat.Door het voer durf ik niet.
Voorheen met een handje lucerne,dat ging goed.Nu in een vochtig balletje brood met wat suiker.En daarna lucerne.Dat gaat ook goed.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:02

Ik heb het hier alleen maar gehad over mijn eigen paard! Jullie brengen het alsof het niet mogelijk is dat zij het gewoon opeet. En daar stoor ik me dus weer aan. Alsof ik een randdebiel met een penny pony ben.

Daarbij heb ik ook al gezegd dat ze het 9 van de 10x krijgt als ik er bij ben, maar het ook voorkomt dat het in de bak ligt. En je hebt mij nergens horen zeggen dat het de nieuwe waarheid is, ik heb alleen aangegeven dat het dus gewoon per paard verschilt. En dat was het enige punt wat ik wilde maken, dat er nuances zijn. Meer niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:15

_O- Nou randdebiel... dat maak je er zelf van. En niemand zegt dat wat jij ervaart niet mogelijk is. Wat wél gezegd wordt is dat het niet verstandig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:42

Trouwens; hier een 40+pennytut en proud of it!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:48

Goed, we hebben in ieder geval weer even lekker gelachen vandaag :') En daar begon het hele verhaal ook mee.........met deze :') om mijn wilde gedachte van een PPID pensionstal. (volledig uit de lucht gegrepen grapje :+ )

Oh ja.........we zullen vandaag ook weten wat er gebeurd als een hond de pillen op eet.............. -O-
Ik ben zo precies, sluit alles af, zet alles hoog weg..........deuren en kastjes op slot en toch heeft de puberende Dog op stal mijn pillenbakje gegapt en compleet aan stukken gescheurd. Geen idee wat hij met de pillen heeft gedaan. 2 vakjes van 1 week zaten nog dicht, de rest was stuk en vond ik ergens terug in zijn 'archief' (lees het grasveld)
Hond pakt alles wat hij pakken kan, van leren laarzen tot handschoenen en sokken. Voel me er zo bezwaard onder..........maar ja,....... ik heb gedaan wat ik kon om hem weg te houden en ik heb ook geen ogen in mijn rug helaas.

Volgens de DA moet hij het binnen 3 uur uitspugen................we gaan het meemaken............

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:50

ojee dimple@Ik hoop dat het geen kwaad kan.gelukkig is de dosering niet zo heel hoog.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:52

Foei, stoute hond.....

Ach, PPID pensionstal. Ik ben onderweg, een kwart van mijn pony's zit aan de pillen ;).
Daarnaast heb ik nog 3 obesitas mormels (1 99% zeker IR en die andere groeien gewoon snel).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:54

_O- Het archief... die houden we er in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:58

Jezus, dan kan je toch ineens alleen eigenlijk maar dankbaar zijn voor die rotsmaak en hopen dat die ze niet opgegeten heeft zeg...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:33

Nou OJJ6 dat zei ik dus ook al.
Eigenaresse appte me net of het witte pillen waren. Euh.........nee.....dus hij heeft nog maar gegeten wat niet van hem was.
Ik heb gezegd dat de kans groot is dat hij zo direct weer heeft uitgespuugd vanwege de smaak.

En hebben jullie de smaak zelf geproefd overigens?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:35

Ik ga die pillen echt niet proberen, mensen met Parkinson?? gebruiken het

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:56

Ja, wel 's heel voorzichtig ietsje van geproefd. Daarom ben ik nu ook zo slim hé _O-

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:59

Nou ik bedoel ook niet proberen in de zin van doorslikken, maar van er aan likken oid.

Dit omdat iedereen het over de extreem vieze smaak heeft. Ik zou dan ook wel willen weten hóe vies!

Ah, ik zie het al. JP heeft geproefd (zou ook iets voor mij kunnen zijn)

Zó slim door alleen er aan likken, WOW, goed zeg! :') :P

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:26

En hoe vies was het JP?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:19

Ook ik hoefde niet overtuigd te worden van de vreselijk gore smaak van die pillen; MiniMe is echt een allesvreter, maar de bekken die ze trekt als ze er 1 per ongeluk doorbijt, of die ene keer dat ik zo bijdehand was (NOT) om het op te lossen met water en op stukje brood te spuiten, man, ze heeft mij toen wel 5 minuten lang serieus staan aanstaren, met zo een blik van; "flik jij mij dat nou?"
Maar ik vind het idee dat ze gebruikt werden tegen de ziekte van parkinson en ook weer uit de handel zijn gehaald voor mensen, ivm het krijgen van hartklachten (ben zelf hartpatient) ook reden genoeg om ze nooit te gaan proberen. En ik zorg er ook echt voor dat geen ander dier (paarden, hond, kat) op stal ze in hun klauwen kunnen krijgen, vind het doodeng, echt waar, als MiniMe er ooit weer afkan probeer ik dat toch echt gelijk (dromen mag toch?).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:23

Dromen mag zeker..........ik blijf ook dromen.

Heb niks meer gehoord van de hond. Heb nog wel app gestuurd maar niks gehoord. We gaan het wel zien morgen op stal :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:49

Oeps! Eng idee van die hond... Ik heb wel eens een kwartier op handen en voeten door de keuken gekropen omdat ik een pil had laten vallen. Wilde het risico echt niet lopen dat mijn hond hem opvrat... Helemaal niet na de effecten die bij mijn paard heb waargenomen met slechts 1/4 pil op 600kg... Bbbrr!! Hopelijk loopt het goed af.