Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:55

Bij ons mogen instructeurs wel komen, maar heb al tegen mijn instructrice gezegd dat ik haar niet aanraak en dat ze m'n paard maar niet moet aaien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:01

Mag ik mij hier ook even melden.
Heb even een aparte vraag...(die ik momenteel niet aan de slager zelf kan stellen)

Hoe zit het met vervoer van paarden naar het slachthuis nu dit virus zich overal aan het verspreiden is?
Loop je op dat vlak ook risico op verspreiding?
Dit zijn natuurlijk ook gewoon mensen die van een manege/stalling komen met hun trailer + paard....

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:05

goede vraag jolliegirl , want er rijden transportwagens door heel nederland om slachtpaarden op te halen ,trailer gaat open ,paard wordt opgeladen bij de rest , en de chauffeur loopt geintresseerd nog een rondje door de stal ,aait een paardje , drinkt nog een kopje koffie mee, en rijdt vervolgens door naar zijn volgende adres.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:06

Ra_chel schreef:
goede vraag jolliegirl , wanter rijden transportwagens door heel nederland om slachtpaarden op te halen ,trailer gaat open ,paard wordt opgeladen bij de rest , en de chauffeur loopt geintresserd nog een rondje door de stal ,aait een paardje , drinkt nog een kopje koffie mee, en rijdt vervolgens door naar zijn volgende adres.....

en dit mag (gelukkig) gewoon. Je mag wel hope ndat ze het aaien achterwege laten, want er is dan natuurlijk altijd een kans. MAAR: Je moet geen overheidsbemoeienis willen, want dan krijg je ook zaken als registratie, verplichte ophokplicht, enz.
tuurlijk is rhino vervelend, maar op dit moment is de ziekte slechts op 3 stallen vastgesteld. De abortusvariant is verder geen gevaar, dus je moet alleen naar de neurologische variant kijken.
Hulde aan de stallen die er open over zijn. Maar verplicht melden is juist ongewenst.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-12 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:07

Ik denk dat dat rondje lopen en een paardje aaien er nu wel even af is :j
Iedereen houdt er rekening mee.. Ik heb bergen was iedere dag omdat ik me voor iedere andere stal omkleed en mijn handen ontsmet.. Verder raak ik geen paarden aan behalve de paarden die ik behandel..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:14

Jolliegirl schreef:
Mag ik mij hier ook even melden.
Heb even een aparte vraag...(die ik momenteel niet aan de slager zelf kan stellen)

Hoe zit het met vervoer van paarden naar het slachthuis nu dit virus zich overal aan het verspreiden is?
Dit zijn natuurlijk ook gewoon mensen die van een manege/stalling komen met hun trailer + paard....

Nee, vervoer is geen risico op verspreiding. Alleen contact van paard tot paard en de paarden die hier vervoerd worden maken dit niet meer mee..

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:15

@ Germie : Volgens mij zijn het inmiddels 5 stallen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:18

Borahlover schreef:

Welke dan officieel?

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:21

germie schreef:
Borahlover schreef:

Welke dan officieel?

Winsum, Woubrugge, Driel, Heumen en Berg en Dal.
Staat ook in de update hier op bokt :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:23

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:23

Bloodymary schreef:
Nee, vervoer is geen risico op verspreiding. Alleen contact van paard tot paard en de paarden die hier vervoerd worden maken dit niet meer mee..

Dan een andere vraag: Dan staat zo'n dier op de slachtplaats.
Daar hebben ze contact met elkaar, maar omdat deze niet meer verspreid worden kan dit dus geen kwaad?
Soort van : Einde van de lijn.
Het dier gaat dood, dus kan het niet verder meer verspreiden?

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:24

@ S_en_Z: Ja die link zocht ik, kon hem niet meer vinden.
Dankjewel :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:24

Bloodymary schreef:
Het lijkt me wijs dat de mensen er om heen bij andere paarden uit de buurt blijven en dat de trailer/vrachtwagen waarin een geïnfecteerd paard heeft gestaan stevig wordt gedesinfecteerd vóór een volgend gebruik. Het zou mooi zijn als de slacht die mogelijkheid al zou bieden, dit geeft de minste infectie/doorgeefkans.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:26

Wij hebben ook gewoon voorzorgsmaatregelen hangen. Gewoon een briefje met daarop...Geen buitenritjes met paarden van andere stallen, alleen onze stal bezoeken en als je dan toch eerst van een andere stal komt douche en schone kleren aan. etc etc...Hoesmid krijgt een plstic pak aan en we ontsmetten zijn laarzen en handen. tandarts zou 29 maart komen maar we wachten het eerst even af hoe het virus zich verspreid anders hoeftie niet te komen.

Ik heb peroonlijk ook een briefje op mijn stal gedaan. Niet voeren, niet aaien, geen paarden laten snuffelen en geen paarden voor mijn stal neerzetten. Het is bij ons vandaan aardig ver weg maar beter voorkomen dan genezen :)

Wat voor maatregelen treffen jullie allemaal?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:30

@ jol, einde van de levende lijn, de vachten zijn er nog wel natuurlijk. weet niet wat daar mee gebeurd? of dat de bacterie naar verloop van tijd sterft?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:31

Snackie schreef:
@ jol, einde van de levende lijn, de vachten zijn er nog wel natuurlijk. weet niet wat daar mee gebeurd? of dat de bacterie naar verloop van tijd sterft?

Vraag ik me ook af.
Dit gaat namelijk gewoon mee met de leerlooier, wordt opgehaald en gaat allemaal in 1 kar.

Evenals het vlees... wáár zit Rhino in?

Ik ben hier echt benieuwd naar..

Ook het ontsmetten van wagens gebeurt vrijwel nooit.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:33

it_is_me schreef:
Hoe doen jullie dat met instructeurs, die bij jullie thuis komen? De komende weken dus even geen les of toch wel?

Instructeur mag gewoon komen. Alleen niet in de stallen en verzoek om qua kleding op te letten.
Weet dat ze dat doet. Alleen jammer voor mijn paard, die heeft een standaard actie dat hij de juf altijd even wil begroeten als ze de bak in stapt.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:36

Bij ons mogen we ook niet meer van het terrein af en er mogen geen mensen komen met andere paarden.
Dekens moeten in je stal blijven liggen en niet in de gangpaden!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:38

Ra_chel schreef:
goede vraag jolliegirl , want er rijden transportwagens door heel nederland om slachtpaarden op te halen ,trailer gaat open ,paard wordt opgeladen bij de rest , en de chauffeur loopt geintresseerd nog een rondje door de stal ,aait een paardje , drinkt nog een kopje koffie mee, en rijdt vervolgens door naar zijn volgende adres.....

Ik denk dat ook deze mensen strenge instructies meekrijgen.En bovendien: Ik heb hier de afgelopen 20 jaar best wel eens een dood paard gehad maar heb de chauffeur nog nooit een paard zien aaien !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:40

FlairS schreef:
Ik denk dat ook deze mensen strenge instructies meekrijgen.En bovendien: Ik heb hier de afgelopen 20 jaar best wel eens een dood paard gehad maar heb de chauffeur nog nooit een paard zien aaien !

Als bij ons de handelaar uitlaad, komt ie in contact met de paarden die er al staan.
Ook mensen die hun paard wegbrengen staan soms achter wel eens te koekeloeren bij de paarden, en te aaien.

Ik heb vanuit het slachthuis nog niets gehoord over het Rhino.

Josien_

Er is nu ook een griep epidemie op komst! Misschien moeten we alle mensen ook maar binnen houden dan slaan we twee vliegen in eén klap! ;)

germie

Borahlover schreef:
Welke dan officieel?

Winsum, Woubrugge, Driel, Heumen en Berg en Dal.
Staat ook in de update hier op bokt :)[/quote]
Winsum is niet de gevaarlijke variant. De abortusvariant komt altijd elk jaar voor. Dus we moeten niet meer paniek zaaien dan nodig is. 9 van de 10 abortusgevallen zijn te danken aan rhino. De neurologische variant is de variant waar iedereen bang voor moet zijn.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:42

Jolliegirl schreef:
Snackie schreef:

Vraag ik me ook af.
Dit gaat namelijk gewoon mee met de leerlooier, wordt opgehaald en gaat allemaal in 1 kar.

Evenals het vlees... wáár zit Rhino in?

Ik ben hier echt benieuwd naar..

Ook het ontsmetten van wagens gebeurt vrijwel nooit.

Voordat een paard geslacht wordt, wordt het paard gekeurd. Afgekeurde paarden komen natuurlijk niet in de voedselketen terecht. Ik denk nu dat het overleden paard door Rendac wordt opgehaald en vernietigd wordt. Een DA zal nu zeker aanraden om Rendac te bellen i.pl.v. een slachter. Maak je dus niet druk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:43

Die keuring stelt niets voor (chipnummer en paspoort)
Dus niet op ziekten e.d... Dat gebeurt achteraf pas bij het vlees zodra dat klaar is.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:44

Jolliegirl schreef:
FlairS schreef:

Als bij ons de handelaar uitlaad, komt ie in contact met de paarden die er al staan.
Ook mensen die hun paard wegbrengen staan soms achter wel eens te koekeloeren bij de paarden, en te aaien.

Ik heb vanuit het slachthuis nog niets gehoord over het Rhino.

Ik had het verkeerd gelezen en dacht dat het over het distructiebedrijf ging. Deze mannen heb ik nog nooit een paard zien aaien en een kop koffie krijgen ze bij ons niet. :o