Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:19

Ivm grote hartproblemen zal ik mijn maagpatient binnenkort laten inslapen. Ik heb nog een aantal bulkpacks omeprazol van Abler ter overname. Reactie via pb ajb.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:33

Henshem: wat rot. Veel sterkte!

Zit de hele avond al te zoeken naar een goede probiotica maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:19

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:35

.. heel veel sterkte Henshem ;( ..

Toeval of niet ? .. ook míjn maagpatiënt heeft een slecht hart ( paar jaar terug vastgesteld dat aorta hartklep finaal is weggesleten) .. jouw bericht raakt mij dus dubbel ;(

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:41

Geryon schreef:
Het kán zeker. Er zijn genoeg gevallen waarin het langer duurt voor er echt verbetering is.
Maar over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dan als er na een week geen verbetering is, maagzweren waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Maar het hoeft geen verbetering van dag en nacht te zijn.

Wat ik in het nederlands nog niet zoveel ben tegen gekomen maar in het engels des te meer, is over gevallen waarin het geen maagzweren blijken te zijn maar iets met de darmen. Dan helpt de omeprazole niet en wordt er dan een supplement voor de hindgut gegeven en verdwijnen alle problemen wél als sneeuw voor de zon.

Heb je ook een idee wat voor supplement?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:42

henshem schreef:
Ivm grote hartproblemen zal ik mijn maagpatient binnenkort laten inslapen. Ik heb nog een aantal bulkpacks omeprazol van Abler ter overname. Reactie via pb ajb.

Heel veel sterkte! Vreselijk

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:23

Heel veel sterkte Henshem :(:)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:46

Chesss schreef:
Geryon schreef:
Het kán zeker. Er zijn genoeg gevallen waarin het langer duurt voor er echt verbetering is.
Maar over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dan als er na een week geen verbetering is, maagzweren waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Maar het hoeft geen verbetering van dag en nacht te zijn.

Wat ik in het nederlands nog niet zoveel ben tegen gekomen maar in het engels des te meer, is over gevallen waarin het geen maagzweren blijken te zijn maar iets met de darmen. Dan helpt de omeprazole niet en wordt er dan een supplement voor de hindgut gegeven en verdwijnen alle problemen wél als sneeuw voor de zon.

Ik denk en vermoed dat hier Sucralfaat bedoelt wordt .. ook bij Abler te koop onder de naam AbSulcrafate. In Nederland helaas, wederom, weinig mogelijkheden om aan Sucralfaat voor paarden te komen .. de menselijke variant wordt weleens aan paarden gegeven maar denk dat bestellen bij Abler dan eenvoudiger en beter is.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:55

Ben er inmiddels achter dat 4 eenheden per dag, voor mijn paard iig., echt nodig is.
Gaf, na 7-daagse Pepticure kuur en 4 dagen 4 eenheden AbPrazole, vanaf zondag 2 eenheden AP ivm. rekken naar levering van Abler.
Beeld vanmorgen van Joppe was duidelijk: opnieuw 'hangerig' en minder goed eten .. direct weer dosis opgehoogd naar 4 eenheden en de rest van de dag geen terugval verschijnselen meer gezien.
Keep my fingers crossed dat het bij deze waarschuwing blijft en gaan dus voorlopig niet van hoge dosis af! ( met dank aan Astrid ..)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:26

Geryon schreef:

Denk het toch echt!
Al 3 dagen eet hij alles weer met plezier, laat de slobber niet meer uit zijn bekkie vallen en eet zelfs weer met smaak zijn glucobalance op.
En de bak weer netjes leeg na voeren door stal.
Ondanks dát het wat langer duurde denk ik nu toch dat het zeker aan is geslagen! Het kon ook bijna niet anders dan dat hij ze had.....
Dus als het zo blijft ben ik blij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:30

IngridM schreef:
Bedankt Geryon!
Zou na 16 dagen zijn.
Maar misschien was het toeval hoor, dat zal komende dagen blijken.
Denk dat ik de kuur toch maar helemaal af ga maken.

Geryon; heb je een voorbeeld van een supplement voor de hindgut?
Is dat zoiets:

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... ezondheid/

Of:

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/

Chesss schreef:
Geryon schreef:

Naar wat ik allemaal heb gelezen is het echt zeer verschillend per paard. Maar zoiets inderdaad. Yea sacc (bovenste link) helpt vaak wel en is ook een bewezen probiotica.
Met andere probiotica is het een beetje gokken, want paarden hebben niet aan alle soorten wat en is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Al zei laatst de natuurgeneeskundige dat bokashi ook goed zal zijn. Ik geef zelf iets dat erop lijkt maar veel goedkoper is namelijk proferm.

Iets met prebiotica erbij is ook fijn. Maar ik denk dat van bijvoorbeeld yea sacc ook een deel niet levend aan komt en dient als prebiotica. En anders normale biergist, is prebiotica.

Wanderers schreef:
Chesss schreef:

Ik denk en vermoed dat hier Sucralfaat bedoelt wordt .. ook bij Abler te koop onder de naam AbSulcrafate. In Nederland helaas, wederom, weinig mogelijkheden om aan Sucralfaat voor paarden te komen .. de menselijke variant wordt weleens aan paarden gegeven maar denk dat bestellen bij Abler dan eenvoudiger en beter is.

Kan! Maar dat is ter heling voor de darm zelf, het darmvlies enz. Niet zozeer voor de werking en ik denk dat het dan ook alleen echt werkt als er ook echt zweren oid zijn ipv een verminderde werking.

IngridM schreef:
Geryon schreef:

Denk het toch echt!
Al 3 dagen eet hij alles weer met plezier, laat de slobber niet meer uit zijn bekkie vallen en eet zelfs weer met smaak zijn glucobalance op.
En de bak weer netjes leeg na voeren door stal.
Ondanks dát het wat langer duurde denk ik nu toch dat het zeker aan is geslagen! Het kon ook bijna niet anders dan dat hij ze had.....
Dus als het zo blijft ben ik blij.

Top zeg! En zeker niet te snel stoppen. Dat hij zich goed voelt heeft er alleen mee te maken dat het maarzuur niet meer prikt in de zweren, ze zijn nog zeker niet geheeld!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:00

Bedankt voor je tips Geryon!

Ik dacht aan 30 dagen en dan in 4 weken afbouwen. Dat is OK toch?

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:43

Ik heb de Abprazole plus genomen, daar zit al probiotica bij in. Dat leek mij voldoende. Of is dat niet zo in jullie ervaring?

@Henshem, heel veel sterkte, wat ontzettend naar.

@Ingrid, fijn dat het aan lijkt te slaan. Is toch niet zo gek dat het even duurt als het paard al lang problemen heeft? Ik was er bij die van mij eigenlijk vanuit gegaan dat het wel 2 - 3 weken kon duren voordat ik echt met zekerheid kan zeggen of het werkt. Maar goed, jij geeft een ander middel geloof ik. Hier is de painface wel al na een week echt afgenomen en ze eet ook beter... :-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:49

Ik heb even bevestiging nodig voor ik nieuwe spuiten ga bestellen........

Als ik 6 weken volledige dosering geef en dan afbouw in 4 weken, is dat OK?

Afbouwen :

1e week 3/4e dosering
2e en 3e week; 1/2e dosering
4e week; 1/4e dosering

Of kan ik dat beter anders doen??

De doseringen zullen een "ongeveer" zijn. Hoe erg is dat? Natuurlijk staan er streepjes op de spuit maar die kan ik niet exact volgen, ik zou dan namelijk eindigen met 10 dagen met 1 spuit en dat zou dus niet 1/4e zijn.
Lastig uit te leggen wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:31

Op zich denk ik dat je zo een mooi schema aanhoudt hoor. In mijn ogen mikt het niet zo heel nauw, maar is het gewoon van belang dat je afbouwt. En dat doe je.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:42

OK top. Bedankt!

*onzeker *

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:00

Voor de geïnteresseerde.. ik heb nog 12 zakjes Omeprazole van Abler leggen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:29

Houd je er ook rekening mee dat het beter werkt als de omeprazol zonder eten word gegeven of na een uurtje vasten? Ook niet ideaal vanwege de maag, maar ik merk wel verschil. Pasta werkt hier ook beter dan de korrels, en de Gastro ook beter dan de Abprazole. Agh voor tussendoor doet de Ab z’n werk, prima genoeg. Je zou ook nog kunnen kijken naar Gastri comp, daar doet die van mij t goed op.

Is er nog iemand die zakjes of bulk over heeft of mee wilt bestellen deze week?

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:57

Sassieja schreef:
Houd je er ook rekening mee dat het beter werkt als de omeprazol zonder eten word gegeven of na een uurtje vasten? Ook niet ideaal vanwege de maag, maar ik merk wel verschil.

Ohhh, dat wist ik niet. Misschien toch maar even appelmoes in gaan slaan dan...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:29

Voor de geïnteresseerde ik heb nog 1 bulkpack Abler omeprazole over. Reactie graag via pb.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:26

Jillaroo; hoeveel geef je (zakjes)? Ik doe het met vanille vla, gaat super!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:19

jillaroo schreef:
Sassieja schreef:
Houd je er ook rekening mee dat het beter werkt als de omeprazol zonder eten word gegeven of na een uurtje vasten? Ook niet ideaal vanwege de maag, maar ik merk wel verschil.

Ohhh, dat wist ik niet. Misschien toch maar even appelmoes in gaan slaan dan...

@ Sassieja : is dat zo?
Ik meen dat Omeprazol ( maagzuurremmer) 's morgens gegeven/ingenomen dient te worden .. met of zonder eten, niet specifiek op een nuchtere maag?
Omeprazole beschermt niet maar vermindert maagzuur aanmaak die 24/7 bij paarden ( onafhankelijk van voergift) plaats vindt.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen ?

Overigens dient Sucralfaat ( maag- en darm bescherming)wel bij voorkeur op nuchtere/lege maag gegeven te worden en iig. 30-60 minuten vóór eventuele andere medicijnen om beschermende werking kans van slagen te kunnen geven.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:22

Nog even een vraag aan de ervaringsdeskundigen onder ons : ontwormen jullie je paarden in periode van Omeprazol gift ?
En zo ja, maakt het dan uit welk middel?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:05

Wanderes; dat was mij geadviseerd door Wolvega, en ik merk ook wel verschil of ik ‘nuchter’ of door voer heen geef.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:28

Sassieja schreef:
Wanderes; dat was mij geadviseerd door Wolvega, en ik merk ook wel verschil of ik ‘nuchter’ of door voer heen geef.

Oké, helder .. thanks!