[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:25

Annetje schreef:
Ik heb zo'n hoody wel eens op de dag voor wedstrijd en volgens mij zijn ze daar ook vooral voor bedoeld. Langer dan een nachtje zou ik mijn paard er niet mee laten staan. Ik denk dat het in de zomer ook gaat broeien en de stof is zo dun dat de beestjes er denk ik toch wel doorheen prikken.

Dit staat op de site van HH

Harry's Horse® Lycra borstbeschermer met hoofdkap.

Beschermt borst en schoft tegen schuurplekken van dekens. Verstelbaar met een velcro elastische singel. Samenstelling van 94% Polyester en 6% Lycra.

Maten S-M-L-XL.
32208015 Kleur zwart.

Dus zou langdurig gedragen moeten kunnen worden.

Martje80

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:56

nou, ik begin wederom te twijffelen hoor. Ze begint weer met schuren, terwijl het een poosje echt opgehouden was..

Heb gister de rekening van de da gehad, en ze heeft op 8/11 2 injecties gehad, een cortalone en een dectomax. Die 1e moest 2 weken werken, maar na die injecties bleef ze nog lekker doorschuren, dus die 1e heeft niet gewerkt. na die 2 weken werd ze rustiger met schuren. Die 2e injctie zou 8 weken duren, en misschien is die toen gaan werken, maar het is nog geen 8 weken geleden, en ze schuurt weer..

Ik ga straks klitwortel halen, kijken wat dat doet, want schilfers zitten er wel.

Wassen met Byemite ga ik nu niet aan beginnen, peerd kan wel dood vriezen,haha

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:20

hoi Allemaal,

Denk misschien hebben jullie wel tips.
Zal me even voorstellen, ben bianca en heb een lieve haf, zie mijn profiel en onderschrift voor mijn laatste fotootjes.
probleem is dat deze schuurt, in de zomer vermoed ik dat het door het te veel eiwit komt. Maar nu ze op stal staat doet ze het ook af en toe. Ze heeft verder ook geen schurft, ik hou haar nu op hooi. Soms krijgt ze van het pak.
Tis lastig om je paard te zien schuren, maar dat denk ik dat dit voor meer mensen geld. Als je je paard het toch kon uitleggen.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:10

karev schreef:
nou, ik begin wederom te twijffelen hoor. Ze begint weer met schuren, terwijl het een poosje echt opgehouden was..

Heb gister de rekening van de da gehad, en ze heeft op 8/11 2 injecties gehad, een cortalone en een dectomax. Die 1e moest 2 weken werken, maar na die injecties bleef ze nog lekker doorschuren, dus die 1e heeft niet gewerkt. na die 2 weken werd ze rustiger met schuren. Die 2e injctie zou 8 weken duren, en misschien is die toen gaan werken, maar het is nog geen 8 weken geleden, en ze schuurt weer..

Ik ga straks klitwortel halen, kijken wat dat doet, want schilfers zitten er wel.

Wassen met Byemite ga ik nu niet aan beginnen, peerd kan wel dood vriezen,haha

ik gebruik nu ook klitwortel. Mijn dierenarts vond de entingen zelf niet zo'n goed idee.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:42

entingen kunnen echt verrot werken.
Daarom ent ik de mijne midden in het winterseizoen.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:18

mijn dierenarts raadde mij het af. Ivm stoffen die er in zitten en kosten. Hij zei wilde het wel doen. Heb naar advies geluisterd

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:14

De mijne werd nooit ge- ent.
Nu sinds een paar jaar wel, stalbeleid.

Gelukkig ondervindt ze er geen hinder van.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:15

mijne krijgt wel jaarlijkse enting, ik bedoel de enting voor jeuk ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:40

wat voor enting?
Ik had het over de jaarlijkse inenting influenza enzo, haha.

Inentingen tegen de jeuk? Welke?
Want als dat cortisone is, ben je vrij verkeerd bezig.
Ze zijn dan even verlost van de jeuk, maar daarna komt het hoogstwaarschijnlijk dubbel zo hard terug, omdat het hele immuunsysteem van slag is.
En dan nog de kans op hoefbevangenheid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:46

karev: Lees ik nu dat je paard een dectomax spuit heeft gehad?
De dodelijkste spuit die er is? Tegen parasitaire aandoeningen ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:56

_CS_ schreef:
karev: Lees ik nu dat je paard een dectomax spuit heeft gehad?
De dodelijkste spuit die er is? Tegen parasitaire aandoeningen ;)

hoe bedoel je dat?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:59

Ik moet binnenkort beslissen hoe ik Heaven ga behandelen tegen de eczeem en denk dat het sowieso Puur Culico wordt wat ik haar ga geven. Nog even bedenken hoe ik het bij haar binnenkrijg, want heeft elke dag andere zin. :')

Overigens een plaatje van haar manen nu!
Afbeelding
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:09

karev: Ik lees dat ze een dectomax spuit heeft gehad in 1 van je berichtjes.
Dit is een spuit tegen parasitaire aandoeningen (zoals schimmel, mijt, luis), en deze spuit schijnt zeer dodelijk te kunnen zijn.
Zoek maar eens op bokt onder het woord dectomax.

Muzefee: Leuke plaatjes ;)
Kun je het niet rechtstreeks met een spuitje haar mond inspuiten, of wil ze dat niet?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:30

Ben bang dat ze dat niet wil. :n Brood wil ik dus wel proberen, alleen kan het zo zijn dat ze na 4 keer het broodje net zo hard uitspuugt. :+

Denk dat ik in januari begin met drainage, om dan in februari te beginnen met Puur Culico en Puur Allergie. :) Binnenkort maar even spul inslaan. :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:31

Heb je het weleens geprobeerd dan?
Ik zou het gewoon eens proberen, wie weet vind ze het helemaal niet erg.

* Die van mij doet haar mond al open als ze het spuitje ziet * hahaha

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:45

Kan het altijd proberen, maar het is met zulke dingen niet de makkelijkste tante. :D

Overigens, kan het kwaad dat Puur Allergie en Culico vlak achter elkaar gegeven worden? Ik ben eigenlijk veelal op 1 moment van de dag bij m'n pony. Ik kan het wel zo doen dat er ongeveer een uur tussen zit, maar gezien aangeraden wordt het één 's ochtends te geven en het andere 's avonds toch even vragen. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:31

ik doe volgend jaar gewoon weer een eczeemdeken op.
is toch het makkelijkste :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:57

@Karev & _CS_ : Dectomax werd voorheen anders gespoten, nu wordt het in de spier gespoten geloof ik, maar vroeger deed men het ook wel in het bloed. (Beetje klok-klepel verhaal dit hoor, behalve dan dat het nu veiliger is), als het dan direct naar de hersenen ging, dan was het einde paard. Maar omdat ze tegenwoordig in de spier spuiten, wordt het veel geleidelijker over het paard verdeeld en dus geen zorgen meer (niet dik overdoseren natuurlijk, maar dat lijkt me bij alles van toepassing).
Je hoeft je nu dus geen zorgen meer te maken karev, want als er wat gebeurt, dan gebeurt het bij mijn weten nagenoeg direct.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:36

ze staat nog dus,haha

Het is idd in de borstspier geprikt. En , misschien dom of naief, maar ik ga er wel vanuit dat de paardenarts weet wat ie doet.

Gelukkig weet ik dit dus ni, ik wist er dus niks vanaf. Nou, geholpen heeft het ook niet..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:19

karev schreef:
ze staat nog dus,haha

Het is idd in de borstspier geprikt. En , misschien dom of naief, maar ik ga er wel vanuit dat de paardenarts weet wat ie doet.

Gelukkig weet ik dit dus ni, ik wist er dus niks vanaf. Nou, geholpen heeft het ook niet..

Dectomax wordt gebruikt wanneer een paard last heeft van schurftmijt bijvoorbeeld (wel vrij drastisch product hoor, maar net als sebacil is het gewoon "vergif"). Eerder (dat paarden dus wel doodgingen) werd het ook door dierenartsen gegeven. Maar nu met de nieuwe werkwijze schijnt het dus geen probleem meer te zijn, maar goed, paarden kunnen ook overlijden (aan koliek) door een wormspuit (als ze veel wormen hebben en alles dus in 1x los komt, hoppa, verstopt) en daar zit ook geen melding bij dat je paard kan overlijden.......
Was je paard getest op mijten (dmv huidmonster)? Anders hoef je dat dus ook niet te geven. Dan kun je beter een cortisonen spuit geven (voor de blijvende jeukers hier misschien trouwens ook een optie? Om eenmalig zo'n spuit te geven zodat de vicieuze cirkel wordt doorbroken?).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:21

leuke foto van Heaven hierboven! :)

Zijn alle paarden hier uitgejeukt nu met de kou? :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:16

als ik appie nu even in een stal binnen zet gaat hij lekker staan jeuken hoor.
maar dat doen ze allemaal wel, wij hebben ook wel es jeuk en dan moet er gekrabt worden :D
maar verder heeft hij geen jeuk,wel schilfers,maar dat is deze tijd van het jaar wel normaal geloof ik

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:19

Als Heaven een dag binnen staat gaat haar staart ook weer even in de plumeaustand. :P Maar da's ook meer omdat ze haar energie en alles niet kwijt kan. :) De manen begint ze dan ook niet aan, dus heeft weinig met de eczeem te maken. :)

Hier weinig schilfers. Van 't weekend, als het weer wat 'warmer' is, even weer wat klitwortel erin. :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:23

Dank je voor de opheldering Sanet!
Ik wist niet het tegenwoordig anders gespoten werd.

Cortisone ben ik helemaal niet kapot van.
Wel indien echt niets anders helpt, en het paard enorm blijft jeuken, ondanks alle middelen.
Maar dan zou ik wel 1 en ander aanpassen in de levensstijl van het dier, vanwege kans op hoefbevangenheid en alle andere problemen die kunnen ontstaan omdat het immuunsysteem wordt plat gelegd.
Het hele lichaam wordt dan ontregelt met de kans dat het dubbel zo hard terug komt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:44

@sanet: ze heeft een injectie cortalone gehad, zal gelijk staan aan cortisone gok ik.

Ze is niet getest op mijt. Er waren geen zichtbare beestjes, en voor het inwendige dus de injectie gegeven.

Maar ik weet niet of dat het geweest is, de injectie doet dus niks.
Wil iig wassenmet sebacil of byemite als het weer wat warmer word, dat durf ik nu niet aan.

En er zijn zoveel allergieen, dat als je dat wilt uitzoeken het ook een enorm kosten plaatje word..niet dat ik het erniet voorover heb, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg vrees ik