Tantesam@ik zou beginnen met pergolide,eens een maand of drie, vier en dan eens kijken of die oranje gloed verdwijnt.
Er zit vermoedelijk wel cushing aan te komen.Las laatst dat 26% van de oudere paarden cushing krijgt

Wel heel langzaam opbouwen!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cynthiar schreef:Ik zou niet verder testen maar met pergolide beginnen.
tantesam schreef:Bedankt allemaal voor jullie advies.
Jullie als (helaas) ervaringsdeskundigen, hebben, volgens mij, inmiddels meer kennis dan menig da.
@fargo, het is een gewone kwpn'er, na ja gewoon, 1,78. Toen ik hem net had is ie op de kliniek gewogen, en toen woog ie ruim 700 kg. Hoe en wat qua dosering, ook hierin hecht ik meer waarde aan jullie mening dan aan die van de da.
Guinevere schreef:Mag nu helaas ook meepraten; mijn 28 jarige merrie heeft een verhoogd ACTH niveau. Ze heeft een vrij dikke vacht en ze verhaard minder snel dan de andere paarden en lichte hoef problemen (paar keer rotstraal en om de haverklap haar ijzer kwijt), maar verder geen nog symptomen. De DA komt maandag terug om pergolide te brengen en dan over 4 weken weer om opnieuw bloed te trekken.
Ik vind het zo'n nare gedacht en moet er nog echt aan wennen ...
Guinevere schreef:Mag nu helaas ook meepraten; mijn 28 jarige merrie heeft een verhoogd ACTH niveau. Ze heeft een vrij dikke vacht en ze verhaard minder snel dan de andere paarden en lichte hoef problemen (paar keer rotstraal en om de haverklap haar ijzer kwijt), maar verder geen nog symptomen. De DA komt maandag terug om pergolide te brengen en dan over 4 weken weer om opnieuw bloed te trekken.
Ik vind het zo'n nare gedacht en moet er nog echt aan wennen ...
fargo schreef:tantesam: dat vele plassen en drinken is wel een van de dingen die binnen 2 a 3 tot 4 weken afnemen als je gaat behandelen omdat de hormonen beter op orde gaan komen. Dan gaan de suikerziekteverschijnselen ook snel minder worden en zelfs vaak weer normaliseren en geen problemen meer opleveren. Dus ik weet niet of ik direct ook zou ingrijpen qua IR omdat dit VAAK randverschijnselen zijn die weer verdwijnen of op orde komen door medicatie voor cushing. Die harde manenkam en het plassen en drinken waren maar zo verdwenen zeker als je ook magnesium aan je paard geeft want cushing paarden hebben vaak een magnesium tekort en magnesium is van belang bij de suikerhuishouding van het lichaam. Dusss...