[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:04

Ik heb een vraagje. Heb een gedeelte van dit topic doorgelezen. Mijn 2 jarige merrie schuurt haar manen ook (een beetje). Nu heb ik vandaag haar manen gewassen met betadine shampoo en ontdekte ik heel veel schilfers in haar manen.
Is dit een teken van zomereczeem of zou het ook wat anders kunnen zijn

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:39

Dit is vooe mij het eerste jaar met een schuurder. Het valt mij op dat ze nog erg lang last hebben van kriebelmugjes. Het is per slot van rekening bijna november.

Kunnen jullie je herinneren wanneer in eerdere jaren de deken af kon voor de winter? Ik begin namelijk een beetje ongeduldig te worden...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:53

verleden jaar had ik 'm eind september al uit bij Vera, toen kwam Exel erbij en ik was bang dat ie de deken kapot zou maken, dus wilde 'm even een paar dagen uit houden tot ze aan elkaar gewend waren. Maar ik heb 'm niet meer op hoeven doen, het ging prima met haar Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:07

Everest schreef:
ellepel schreef:
wat dat betreft ben ik blij dat ik geen kinderen heb Tong uitsteken

Ehhh.. dat kwartje valt bij mij eerlijk gezegd niet helemaal Blond

nou..dat ik aan appie als zorgenkindje genoeg heb Knipoog
als ik kinderen zou hebben dan zou ik daar de hele dag me zorgen over maken.
snappie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:09

henla_tent schreef:
Ik heb een vraagje. Heb een gedeelte van dit topic doorgelezen. Mijn 2 jarige merrie schuurt haar manen ook (een beetje). Nu heb ik vandaag haar manen gewassen met betadine shampoo en ontdekte ik heel veel schilfers in haar manen.
Is dit een teken van zomereczeem of zou het ook wat anders kunnen zijn

hoeft niet, schilfers kan ook komen van het verharen en is heel normaal.
ik raad je wel aan om niet te vaak met betadine te gaan wassen omdat je zo de natuurlijke zuurgraad aantast van de huid en zo hebben schimmels toch wat meer kans Knipoog

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:21

Dit was de eerste keer Lachen Hoop heel erg dat het wat anders is en dat de jeuk nu over is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:22

ja kan zoveel oorzaken hebben he.
hormonen bij jonge dieren, voeding, verharen.
en inderdaad zomereczeem,
houd het goed in de gaten Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:27

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Jiha...en weer een nachtvorstje...Alle vliegjes kunnen doodvallen Bloos

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:44

ja.. kill kill!!!!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:16

Jullie hebben gelijk Ja
Ben benieuwd of Nicky nog geschuurd heeft, ga vanmiddag snel kijken!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:32

ik had gisteren het idee dat pallie echt minder schuurde hoor. het was de dagen ervoor heel erg met hem.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:37

Later in de week wordt het overdag weer 15 graden. Das denk ik weer te warm heh?
Als het nou best warm blijft, net als de vorige winter, zijn de mugjes dan wel op een zeker moment weg?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:41

ja dat begin ik me ook af te vragen eigelijk...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:53

Mijn friese merrie met (zeer zware) exceem heeft vorig jaar in november/december haar hele manenkam er nog afgeschuurd! Ik heb alles toen kort af moeten knippen want het zag er niet uit.
Zolang de temperatuur overdag zo hoog blijft zijn die vliegjes er nog gewoon. Wij wonen hier in een zeer bosrijke omgeving en zien ze alle dagen nog in grote getale rondvliegen. Ook als het snachts gevroren heeft dan komen ze overdag gewoon weer tevoorschijn als het zonnetje schijnt en de temperatuur een beetje op loopt.

Ik heb zelf bij imperial riding een losse hals met uitsparingen voor de oren gekocht. Dat hoort bij een vliegendeken maar kun je ook gewoon los bestellen. Er zit een musketon aan die je dan aan een dek kunt vastmaken. Moet je wel even een oogje erop naaien of een lusje op het dek maken.
Werkt prima want zo kan ik ze gewoon met de regen- of staldeken buiten zetten overdag en hoeven ze niet een heel pak dekens om. Ik doe het gezichtsmasker er dan overheen. Zo staan ze prima beschermd tegen de vliegjes buiten en hoeven ze de exceemdeken niet meer om.
Als het moet hou ik dit de hele winter zo vol! Mn paarden zien er toppie uit en niemand ziet aan ze dat ze exceem hebben en dat wil ik graag zo houden.
De losse hals kost 19,95 dus dat is ook best te doen. Misschien is het een leuke tip voor mensen die ook met het zelfde probleem zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:57

zeker goede tip! bedankt! Haha!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:05

aisie schreef:
Ik heb zelf bij imperial riding een losse hals met uitsparingen voor de oren gekocht.
De losse hals kost 19,95 dus dat is ook best te doen. Misschien is het een leuke tip voor mensen die ook met het zelfde probleem zitten.

Waar kan je die dan kopen? Gewoon bestellen bij Imperial online? Zeer goede tip, bedankt!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:09

Everest schreef:
aisie schreef:
Ik heb zelf bij imperial riding een losse hals met uitsparingen voor de oren gekocht.

Waar kan je die dan kopen? Gewoon bestellen bij Imperial online? Zeer goede tip, bedankt!

Ik heb de hals laten bestellen door een ruitersportwinkel hier in de buurt. Volgens mij kun je niet zelf iets bestellen via die site namelijk. Maar als je de postcode intoetst op de site krijg je wel een leverancier uit de buurt op het scherm. Die kun je dan vragen om het te bestellen.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:10

aisie schreef:
Ik heb de hals laten bestellen door een ruitersportwinkel hier in de buurt. Volgens mij kun je niet zelf iets bestellen via die site namelijk. Maar als je de postcode intoetst op de site krijg je wel een leverancier uit de buurt op het scherm. Die kun je dan vragen om het te bestellen.

Dankje! Heb je mss ook al n foto van je paard met die hals om.. ?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:26

ik hoop mijn butox deze week binnen te krijgen, en dan ga ik hem daar toch eens mee behandelen, ook al is het einde van het eczeemseizoen in zicht (hopen we). het heeft een levertijd van 5 dagen dus ik hoop dat ze zich daaraan houden.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:12

aisie: Bedankt voor je tip! Ik zit even te gluren op de site van imperial riding want die halsdeken lijkt mij ook wel wat. Kan helaas geen afbeelding vinden. Heb je een foto?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:48

Ik heb even vlug een paar foto's gemaakt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EA7XFZ7S.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NOFC4O8E.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XEOREBQN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7D6VP6Y.jpg

Dit is mn ruin en die heeft maat cob om, maar dat is hem iets te klein bij de oren. Ik heb inmiddels ook maat full en die zit bij de oren wel veel beter, maar die had mn merrie vandaag om in de wei. Maar zo hebben jullie even een indruk hoe het eruit ziet.

Er zit ook een masker bij. Die zou ik wel adviseren om ook om te doen omdat je anders kans hebt dat hij afglijd bij de oren tijdens het grazen. Ik gebruik zelf overigens altijd een vliegenmasker van bucas, die heeft een bontrandje bij de neus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:17

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:28

die halsdeken wil ik ook. Ik ga er twee bestellen, voor pony en paard! Bedankt voor je moeite Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:52

Hallo allemaal. Ik volg dit topic omdat mijn paard dit jaar voor het erest last heeft van ZE. Ik heb al wat ideetjes opgedaan voor volgend jaar Knipoog. Nu kwam ik het idee van een los halsstuk tegen en ik (of beter gezegt mijn ventje) heb daar nogal een nare ervaring mee. Ik had er een opgedaan bij mijn paard omdat hij heel snel stijf is in zijn rug en hals. De volgende morgen werd ik opgebeld dat ze Ino in de wei hadden gevonden met 1 been door de hals heen. Hoe lang hij zo gestaan heeft weet niemand maar hij was er erg slecht aan toe, zijn gezicht was helemaal opgezwollen en hij verging van de pijn Huilen . Gelukkig is hij er helemaal bovenop gekomen maar de DA vertelde wel dat hij ieder jaar behoorlijk wat van dergelijke houdini`s moest behandelen en het verbaasde hem dat ze het allemaal hebben overleefd. Dit verhaal is waarschijnlijk erg offtopic maar ik vond toch dat ik ff moest waarschuwen. Oh ja de pasvorm was wel goed. Ps. Mischien dat de opmaak van mijn verhaal wat beter had gekunt maar ik krijg het niet anders voor elkaar, ik ben nogal een digibeet Haha! .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:09

jee wat een verhaal zeg!!

wat had je dan precies, een halsstuk?
je bedoeld van een eczeemdeken?
of een losse hals van een vliegendeken.

ik ben er nog achteraan geweest, ik liet hier een sleezy zien, en heb contact gehd met de leverancier,maar ze kunnen heelgoed gebruikt worden voor eczeem paarden volgens hun omdat ze wel langere tijd gedragen kunnen worden.
alleen inderdaad dat gedeelte bij de ogen is wat groot.
dan krijg je dit:
Afbeelding