[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:44

Ik geniet nu even dat het zo goed gaat.
En ben ook blij dat mn hoofd even 'leeg' is van pollenstress (want dat is het wel echt!! het beheerst je dag/leven....bij ons is het althans zo erg dat dat een feit is)

Ik dus ook even geen puur pollen of soortgelijks geven, omdat ik nu korreltjes heb tegen schimmels en infecties die in zijn lijf bleken te zitten.

Maar.....ik wacht met angst en beven op het voorjaar!!! als het echt uitblijft (of minder is!!!) dit jaar, dan ben ik helemaal om en laat ik mn hele gezin doormeten ;)

Ik geloof er wel in, maar durf het ook weer niet, omdat de dag dat het weer begint dan zon teleurstelling is! !

iig heb ik nu weer een super pony

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:04

ellepel schreef:
appie schud ook niet,ik heb hem ook niet zien schudden toen de zon scheen, dus wat dat betreft ben ik heel blij :D
ook zijn verdere bronchitisklachten zijn helemaal verdwenen en ik heb zelfs alweer flink stro in zijn schuilstal liggen.

appie staat dus deze winter voor het eerst dag en nacht buiten, wel met schuilstal,waar hij ook graag in staat.
ik merk toch echt wel hoe goed het hem doet.
konden alle paarden maar zo staan he, zelf kiezen of je in je stal wilt of niet :j
wat dat betreft wil ik niet meer anders *\o/*

maar nog een paar maandjes en dan gaat alles weer groeien en bloeien,dus dan word het weer spannend.

wat heeft niek nu verder nog voor problemen dan?

Fijn dat Appie nu klachtenvrij is +:)+

Niek is erg gevoelig voor schimmels dus daar heeft hij regelmatig last van en zo nu en dan komt daar weer een bacterie bij.
Zijn lichaam vind het erg moeilijk om aan een nieuw 'leefpatroon' te beginnen. Hij vervalt voortdurend in zijn 'oude ik' omdat dat makkelijker is.
Je moet het zo zien.... als je het vergelijkt met een printplaat... je kunt de print wel vervangen maar de afdruk van de oude daarvan blijft altijd op de plaat staan en omdat dat zo 'vertrouwd' is vervalt het lichaam daar voortdurend op terug. Is bij veel oudere paarden en gaat ook niet meer anders worden. Het is dus pappen en nat houden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:06

zandvangers schreef:
bij ons gaat het beter maar we zijn er nog niet .
ik schaam me eigenlijk een beetje , er blijkt meer aan de hand te zijn met onze merrie dan alleen maar een vermoedelijke pollen allergie..... .

Je hoeft je niet te schamen hoor. Als ik toen wist wat ik nu weet had Niek al lang geen klachten meer gehad en was ik 10 jr. geleden al begonnen
met behandelen ;)
Jullie zijn op het goede pad dus ga vooral zo door en volg je gevoel!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:12

Iris_Buck schreef:
Ik geniet nu even dat het zo goed gaat.
En ben ook blij dat mn hoofd even 'leeg' is van pollenstress (want dat is het wel echt!! het beheerst je dag/leven....bij ons is het althans zo erg dat dat een feit is)

Ik dus ook even geen puur pollen of soortgelijks geven, omdat ik nu korreltjes heb tegen schimmels en infecties die in zijn lijf bleken te zitten.

Maar.....ik wacht met angst en beven op het voorjaar!!! als het echt uitblijft (of minder is!!!) dit jaar, dan ben ik helemaal om en laat ik mn hele gezin doormeten ;)

Ik geloof er wel in, maar durf het ook weer niet, omdat de dag dat het weer begint dan zon teleurstelling is! !

iig heb ik nu weer een super pony

In 50% van alle chronische 'ziektes' zijn schimmels de oorzaak. Ieder dier, mens draagt schimmels bij zich maar als ze de overhand krijgen dan gaat het verkeerd.

Hoe lang schudde Buck al?

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:17

ja dat weet ik dus niet.
we hebben hem nu ruim 2 jaar en de eerste zomer dat we hem hadden was het raak. Vorige eigenaar zegt dit niet gehad te hebben en ik heb ook nog bij zijn oude dierenarts nagevraagd, die wisten ook niet van dergelijke klachten. En hij was pas 5 he, toen ik hem kreeg, dus zou goed kunnen dat het bij mij is ontstaan. Ik geloof er wel in, maar zeker weten doe ik het dus niet.

en vlak voordat hij hierheen is verhuisd (toen we hem ong 5 maanden hadden) heeft ie een huidschimmel gehad. die kan ook naar binnenslaan vertelde Sylvia

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:25

Iris_Buck schreef:
ja dat weet ik dus niet.
we hebben hem nu ruim 2 jaar en de eerste zomer dat we hem hadden was het raak. Vorige eigenaar zegt dit niet gehad te hebben en ik heb ook nog bij zijn oude dierenarts nagevraagd, die wisten ook niet van dergelijke klachten. En hij was pas 5 he, toen ik hem kreeg, dus zou goed kunnen dat het bij mij is ontstaan. Ik geloof er wel in, maar zeker weten doe ik het dus niet.

en vlak voordat hij hierheen is verhuisd (toen we hem ong 5 maanden hadden) heeft ie een huidschimmel gehad. die kan ook naar binnenslaan vertelde mijn therapeut

Hij is nog jong en komt er vast helemaal vanaf ;) Maar geef het niet op hè ook al zou hij weer beginnen in het voorjaar. Het is toch iets wat je langer moet behandelen omdat het lichaam moet omschakelen en ook gewend is om op een bepaalde manier te functioneren. Die omschakeling is vaak moeilijk. Voor een jong paard minder moeilijk dan voor een ouder paard.

Ik ken het gevoel hoor dat het je leven beheerst. Ik heb dat ook namelijk en dat brengt soms heel veel stress met zich mee. Helemaal als je je paard aan huis hebt staan. Als hij dan iets heeft ga je 100x per dag kijken. Ik kan het niet van me afzetten... na Niek komt er ook echt geen paard meer..

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:45

een leven zonder paard kan ik me niet voorstellen......
ja die van mij staat hier 2 km vandaan, maar mijn man wordt er dus gek van dat ik er continu 'even' heen ga....:)

wat ik me vraag, als je paard gevoelig is voor schimmels, kan je hem dan niet preventief behandelen. dagelijks een korreltje of zo??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:52

Gringo gaat nog steeds super :D

ik blijf steeds met hooi eten goed kijken of hij misschien toch bewegingen maakt ,maar [ afkloppen :Y) ] hij eet zoals een normaal paard eet.

en verder is het een heel ander paard geworden dan voordat Sylvia kwam,dat had ze ook voorspelt :D

zijn gebit was ook niet geweldig , hij heeft een wave
Paul Minnaar is vorige week geweest en heeft de hoge kiezen een stuk vlakker gemaakt
er staat een kies wat gedraaid in zijn kaak

ik rij hem bitloos wat hij super doet.

alleen is rijden nu weer op een erg laag pitje,ik kan het erf niet af en de rijbak is niet te doen
gelukkig hebben we een perfecte paddock waar ze elke dag zo`n 5 uurtjes in staan/spelen

hij ziet er supergoed uit en heeft een heldere blik.

en verder blijft het een brokkepiloot :+ kleine ongelukjes blijft hij houden {x)
FILMPJE
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:29

appie had ook een wave(of ook wel golfgebit) in zijn kiezen zitten toen ik hem net had, en hij heeft een overbeet.
die wave is nu wel weg,maar de overbeet blijft natuurlijk wel,dus in maart komt de tandarts voor hem weer. :j

leuk filmpje!
wel fijn dat ze buiten staan overdag :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:05

Iris_Buck schreef:
een leven zonder paard kan ik me niet voorstellen......
ja die van mij staat hier 2 km vandaan, maar mijn man wordt er dus gek van dat ik er continu 'even' heen ga....:)

wat ik me vraag, als je paard gevoelig is voor schimmels, kan je hem dan niet preventief behandelen. dagelijks een korreltje of zo??

Kan ik me voorstellen dat je man er zo over denkt. Die van mij is het inmiddels gewend :D
Laarakker adviseerd bij vaak terugkerende schimmels om 'parasietencompositum' te geven. Alleen haal je de schimmels dan niet helemaal weg maar laat je het lichaam er aan wennen om er mee om te gaan. S. is er geen fan van. Zij behandeld het liever met een nosode en als het echt niet meer lukt dan kan ik dat nog overwegen. We zien wel.
http://www.hoeftotaal.nl/index2.php?opt ... df=1&id=43 interessant artikel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:06

Mirjam, super hoor dat Gringo zo goed gaat! +:)+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:00

Iris-Buck, ik zat ook al te denken aan een algemeen middel tegen schimmels ofzo. nu schijn je wel mycotoxinen binders te hebben ( wordt in duitsland meer mee gedaan als hier in nederland ). Misschien is dat dan wat ????

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:29

Maris, dank voor het meedenken. Ik ga het ook vragen als S er weer is. Die komt hem de 18de weer doormeten

goede jaarwisseling allemaal :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:39

:D

ik was net nog info aan het zoeken over gebruik van vitamines bij headshaking en toen kwam ik nog de tip tegen om zo'n vliegennetje:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... yXR1lxa2kb

aan de neusband van het halster te bevestigen als paarden buiten lopen.
sommige paarden zijn erg gevoelig aan de neus en reageren op elke aanraking.
het vliegennetje zou dan de overgevoeligheid verminderen.

meer tips staan hier wel:
http://www.horsemask.com/headshaking.html

ik ben er in elk geval wel al over uit dat ik appie na wil laten kijken door een goede acupuncturist.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:55

Heeft hij toch weer klachten Ellepel ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:22

nee nu niet,maar die gaat hij wel weer krijgen natuurlijk,is vast geen wonder gebeurd dat zijn schudden nu ineens over zou zijn.
denk sowieso dat een keertje acupunctuur wel lekker is, wil ik zelf ook gaan doen,dus kan ik heel goed bekijken of het ook effect heeft.
:j

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:52

En jahoor... t briessen is weer begonnen... Vanaf oktober ging t helemaal goed met paardje en vandaag ging ik rijden en jahoor ... hij begon weer met briessen en lichtelijk knikken.. Getverdemme.. geloof niet dat t een pollen allergie is maar meer misschien een schimmel uit t stro .. wij hebben momenteel weer stro uit Engeland.. dus wellicht zit daar iets in waar die niet zo goed tegen kan. In iedergeval baal ik als een stekker en hoop dat t niet erger word.. maar vrees t ergste.. wilde deze zomer nog wel gaan startte.. nu maar even kijken hoe het loopt.

Zijn er bij jullie al klachten terug gekomen nu het wat warmer word.

Groeten larissa

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:56

Hazelaar is aan het bloeien ....... !!! Mijn paard begon vorig jaar ook rond deze tijd met briesen etc, dus waarschijnlijk pollenallergie.
Begin dan nu met de puur pollen ( of heb je dat al gedaan ?) !

Scott

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:58

Hai Maris.. zat inderdaad te lezen dat de hazelaar aan t bloeien is.. wilde eigenlijk pas in februari gaan beginnen met puur pollen maar zal er nu alvast maar mee aan de slag gaan... Thanks voor je snelle reactie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:13

ik ben nog niet bij appie geweest omdat ik zelf behoorlijk ziek ben( benauwd etc)
maar als ik het zo hoor denk ik dat hij dan ook wel weer loopt te schudden?

heb in elk geval nieuwe kummelolie binnen en ga daar meteen mee beginnen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:38

Scott, ellendig zeg!
Ik zag Niek een paar dagen geleden ook even een paar keer knikken maar daarna niet meer. Die heeft op het moment ook nog steeds 'iets' op zijn luchtwegen. Ben nog/weer aan het behandelen.

Ellepel, beterschap!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:29

Met amor momenteel alles goed, hij heeft een tijdje geschud paar weken geleden maar dan bleek dat die slecht reageerde op voordroog (hij kreeg er ook diarree van) dus ben ik nu volledig overgestapt op hooi, nu schud die dus niet meer! Ik heb wel gemerkt dat amor ook kan schudden als hij niet goed zit in zijn vel, zoals met die diarree of als hij ontploft van de energie (lang stilstaan door de sneeuw) maar dit blijft onder controle!

In februari wou ik beginnen met die puur pollen en zijn netje dat vorig jaar wel goed werkte en dan duimen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:37

ben gister bij appie geweest,maar ik heb hem nog niet zien schudden,ben heel benieuwd hoe het gaat.

appie kan ook schudden als hij gestressed is,dat heb ik bij hem ook wel eens gezien.
hopelijk gaat het met amor straks goed!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:04

sinds ik overgestapt ben op hooi is alles weer goed met amor! beetje oppassen als hij veel energie heeft maar het is nu onder controle!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:31

Laurie schudt altijd, vooral als we opwarmen met rijden.
Stap en draf gaat nu wel, maar de galop in de bak is gevaarlijk.
Alle dingen zijn nagekeken, zadel, rus, tanden..
Ze doet het al sinds dat we begonnen met rijden.

We gaan volgende maand bloedprikken misschien vinden ze iets van een allergie..
Wordt er behoorlijk moe van.. ;(
Weet iemand wat dat ongeveer kost?
Zal rond de 200 euro zijn toch?